Toon posts:

[raid] chaintech zenith

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
okay, dit is vooral voor mensen die ook een zenith hebben gekocht en gemerkt hebben dat de handleiding wel heel erg slecht in elkaar zit

probleem: wat ik ook probeer mijn raid krijg ik niet aan de praat
systeem: chaintech zenith
2x 256 MB ram
2x 80gb seagate baracuda IV

wat ik probeerde: Ik sluit mijn HD aan op alle mogelijke methodes (mas-sla op IDE3 (raid-channel); mas-mas op IDE1 (prim) en IDE3); en nog enkele die objectief gezien niet kunnen werken
wat gebeurt er?: het 'raid-bios' ziet enkel een harde schijf die op IDE3 master zit

ik heb ook al geprobeert het tijdens de installatie van xp in orde te maken wat natuurlijk niet lukt

ik hoop dat ik iets 'doms' verkeerd doe maar ik weet echt niet wat (ik had gehoopt dat de handleiding beter was), ik hoop maar dat het bordje niet kaputt is.

PS: en zeg niet dat het in de faq staat het gaat namelijk over een bordje met 3ide aansluitingen ipv 4

Is er iemand met een zenith die het wel in orde heeft _/-\o_ ? misschien helpt een step by step handleiding wel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de handleiding staat toch duidelijk dat je maar één HDD op IDE3 kan aansluiten :z

Dat kan inderdaad erg verwarrend zijn voor diegenen die de technische achtergrondinfo niet kennen. De Zenith is voorzien van de Promise PDC20376 Serial ATA RAID controller met drie SATA kanalen. Daarvan is er ééntje direct op de mobo geconverteerd naar IDE, de IDE3 dus. Omdat je per SATA kanaal maximaal één HDD kan aansluiten (da's normaal bij SATA ;) ), kun je op IDE3 ook niet meer dan één HDD hangen.

Duidelijk? :P

Je bent overigens niet de eerste die hiermee zit.. Zoek eens met Omega naar PDC20376. Ik heb het maar in de FAQ onder Mededelingen gevrot :7

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 04-02-2003 08:16 ]

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

JTW

Ok, oud topic, maar toch gaat het over hetzelfde onderwerp.

Ik vroeg me af of ik nou ook 2 s-ata schijven in raid-0 op het Zenith 7NJS moederbord kan zetten, want ik zie overal "raid: s-ata(1)/ata(2)" staan.
Ik heb namelijk 2 WD800JB shijven en als ik toch een converter moet kopen, dan gelijk allebei maar.
Hoe zit het trouwens met de snelheid? blijft die hetzelfde of stijgt/daalt die?
Ik heb veel zitten zoeken, maar kon het tot mijn spijt niet vinden.
bvd. :)

Verwijderd

Topicstarter
tja met die converter zal hij volgens mij zeker niet stijgen (dat deed hij bij seagate zelfs niet bij de 'echte' serial ata.) ik zelf zou dus maar 1 converter kopen en mijn S-ata sloten open houden voor toekomstige schijven die die aansluiting echt verdienen.

Zoals op een ander topic gezegd is: het is een raid controller voor S-ata waarvan 1 v/d kanalen omgezet is in een paralel ata.

(dat ze nu eindelijk S-ata/ata raid schrijven is te danken aan een boos maitje van mij en waarschijnlijk andere mensen: ik eiste namelijk dat ze een converter toestuurden omdat op hun website en in de handleiding stond: Raid onboard- - S-ata support. ik heb er niet meer van gehoord maar een paar dagen later was de site veranderd ;) )

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

JTW

Ok, thnx!
Maar, kan het nou wel, 2 s-ata schijven in raid0? Ik wil namelijk van de flatcables af ;)
Bij andere moederborden heb ik overigens gezien dat het allebei mogelijk is(ide/s-ata of s-ata/s-ata.)

Edit[typo`s en toevoeging]
Als ik dit zie: Afbeeldingslocatie: http://www.nowthatsit.nl/img/producten//IOControllers/ATA-2-SATA.gif
vraag ik me af waarvoor die voeding -> floppy aansluiting voor dient.

[ Voor 48% gewijzigd door JTW op 23-04-2003 20:16 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:48
JTW schreef op 23 April 2003 @ 19:45:
Ok, thnx!
Maar, kan het nou wel, 2 s-ata schijven in raid0? Ik wil namelijk van de flatcables af ;)
Bij andere moederborden heb ik overigens gezien dat het allebei mogelijk is(ide/s-ata of s-ata/s-ata.)

Edit[typo`s en toevoeging]
Als ik dit zie: [afbeelding]
vraag ik me af waarvoor die voeding -> floppy aansluiting voor dient.
Spanning voor de "converter"chip misschien :?

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik niet duidelijk was
lees eens de reply van baltus c die zegt hetzelfde als ik. aangezien de controller voor Sata raid is kan je er dus ook sata op aansluiten in raid; ik zie niet in waarom je denkt dat het niet zou kunnen. er zit gewoon een extra'tje op: een s-ata kanaal dat omgezet is naar een flat cable.
Pagina: 1