Netwerk verbeteringen

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 21:04
Wij hebben dus een netwerk met 17 workstations, 1 server (p3 500, linux, samba, ftp, http, php, etc.) aan 2 10/100 switches en 2 10mbit (allen 8 poorts) hub's hangen.

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
HUB                      HUB
  |                       |
  |                       |
Switch ---------------- Switch
  |
  |
Server

Ik zit dus aan de 2de switch en tussen de switchen is veel dataverkeer (games, films, etc.).

Nu heb ik nog 2 pc's p1 200, 5 netwerkkaarten, een hp 4si (met nog 2 open mio slots voor bijv netwerkkaarten), een 12 poorts 10mbit hub en de nodige bekabeling. Ik wil het netwerk een boost geven. Die boost is of snelheid, of gemakzucht, of gewoon leuk.

Ikzelf zit te denken aan een print en proxy server. Zijn er nog andere mogelijkheden om hier wat mee te doen, of om (mijn) netwerk (internet) sneller te maken.

PS beide pcs komen aan mijn deel te hangen (dus aan de tweede switch) en ik wil de kabel tussen beide switches niet echt extreem gaan belasten.

[ Voor 5% gewijzigd door elgringo op 03-02-2003 21:39 ]

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Een proxyserver kan je internet redelijk versnellen, als je em laat cachen. Dit merk je vooral als je veel dezelfde sites browsed, en sowieso veel internetverkeer hebt. Het is alleen wel verstandig deze aan het begin van je netwerk te zetten, danwel te integreren in je gewone server.
Bovendien betekent het gebruik van een proxyserver in het 'tweede deel' van je netwerk dat al je internetverkeer langs de kabel tussen je switches moet. Dit komt de algehele snelheid niet ten goede.

Een printserver zal niet echt invloed hebben op het netwerk, maar is wel leuk/handig..
Wat je ev. kan doen is een tweede/derde netwerkkaart in je server te proppen, die een IP te geven, en op je tweede switch aan te sluiten. Hierdoor kan je op 2 IP's connecten met FTP en HTTP, wat de bottleneck van die ene kabel tussen de switches wegneemt.

Met die 10Mbit HUB en veel kabel bereik je niet echt veel qua snelheid. Maar is wel leuk :9

• elgringo
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 22:57:
Een proxyserver kan je internet redelijk versnellen, als je em laat cachen. Dit merk je vooral als je veel dezelfde sites browsed, en sowieso veel internetverkeer hebt. Het is alleen wel verstandig deze aan het begin van je netwerk te zetten, danwel te integreren in je gewone server.
Bovendien betekent het gebruik van een proxyserver in het 'tweede deel' van je netwerk dat al je internetverkeer langs de kabel tussen je switches moet. Dit komt de algehele snelheid niet ten goede.

Een printserver zal niet echt invloed hebben op het netwerk, maar is wel leuk/handig..
Wat je ev. kan doen is een tweede/derde netwerkkaart in je server te proppen, die een IP te geven, en op je tweede switch aan te sluiten. Hierdoor kan je op 2 IP's connecten met FTP en HTTP, wat de bottleneck van die ene kabel tussen de switches wegneemt.

Met die 10Mbit HUB en veel kabel bereik je niet echt veel qua snelheid. Maar is wel leuk :9
tweede kaart is server is geen optie (kabel is al te mooi weggewerkt en nu al 20 meter).

Of een hardware switch (4 netwerkkaarten, freesco....)

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 13:17
Ik neem aan dat je switchen geen trunking ondersteunen? Anders is het een optie om een extra linkje te maken tussen beide switches..

• elgringo
Weppel schreef op 04 February 2003 @ 08:57:
Ik neem aan dat je switchen geen trunking ondersteunen? Anders is het een optie om een extra linkje te maken tussen beide switches..
nee ondersteunen ze niet

Verwijderd

elgringo schreef op 04 februari 2003 @ 09:30:
[...]

nee ondersteunen ze niet
Dan houdt het op denk ik..
Pagina: 1