Toon posts:

[Novell] Migratie Zenworks 2->3.2 en windows nt4->2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn stage is het de bedoeling dat ik een het computernetwerk upgrade op school. Het is de bedoeling dat alle werkstations van NT4 naar windows 2k worden upgegrade (is dat een woord?) met de bijbehorende policies ed. Daarnaast is het de bedoeling dat Novell ZENworks 3.2 geimplemeteerd wordt, nu nog 2.

Nu is mijn vraag wat kan ik als beste als eerste doen?
1. Migratie WinNT naar 2k
2. Migratie ZENworks 2 -> 3.2

of andersom? Het spreekt natuurlijk voor zich dat de leerlingen en andere netwerkgebuikers zo min mogelijk last hebben van deze migraties

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Ben niet helemaal ZEN expert, maar lijkt mij makkelijk om eerst NT-2k te doen, kun je met een schone lei aan ZEN 3.2 beginnen...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Topicstarter
Schone lei? Ik meende gelezen te hebben dat ik met Novell ConsoleOne bij die update alle policies ed mee kan nemen....

Verwijderd

Omdat je voor Zen2 en Zen3 gewoon software moet installeren op het werkstation is het dus raadzaam deze software meteen in je image van Windows2000 Prof. mee te nemen.

Maar ik zou in eerste instantie EERST je NDS klaar stomen voor Zen3 en daarna de uitrol starten van je PC's

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 22:21 ]

• arwindezeeuw
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
Policies zijn te migreren naar ZfD3.2. (zie http://www.novell.com/doc...dfsdepl/data/a7dvd3t.html).
Probleem is alleen dat de structuur anders is geworden dat het verstandig is om eerst zen te update en daarna pas verder te gaan met de pc migratie.

Installeer bij updaten van ZfD ook direct het sp1 hiervan en de nieuwste consoleone tenzij je veel geduld wil uitoefenen bij het starten en/of wijzigen in ConsoleOne.

Succes in ieder geval ermee, raad wel aan om het eerst in een test omgeving te proberen voordat je het gaat doen in de productie omgeving weet je ook meteen waarop je moet letten bij de echte migratie (log ook met pc's (ook met verschillende gebruikers om te kijken of de policies ook echt aangepast worden) aan om te kijken of de policies ook nog steeds werken).

Arwin de Zeeuw

Verwijderd

Van zen2 naar zen3.2 is heftig. Er komen veel nieuwe concepten bij. De basis is wel hetzelfde. Bereid je goed voor....

Verwijderd

Microsoft adviseert bij een complete migratie (dus ook naar win2k servers) om eerst alle clients/workstations te doen.

misschien heb je hier wat aan

Verwijderd

ik heb eerst de zen 2-3.2 upgrade gedaan en daarna de win98->winXP upgrade voor werkstations gepland en getest.
de uitvoering was ivm de ietsie pietsie grootheid van het netwerk gewoon een jaartaakje voor een vrolijke netwerkbeheerder.

ZENWOrks upgraden is mega simpel ALS je a) niet imaging gaat gebruiken (sucky!!!) en b) de policies na migratie METEEN gaat overnemen. de zen2 policies werken wel maar kun je niet meer bewerken. je moet ze dus herbouwen in zen 3.2 model. dan de zen2 policies wegsmijten en voila. de essentie van migratie is klaar.
TEST in een testomgeving hoe je moet migreren want het is niet helemaal CD erin en gaan met de banaan. Wel bijna, maar nét niet :)

ik zou *niet* tegelijk zen en de WS doen: alhoewel volgens mij NT4 naar NT5 migreren kwestie is van nieuw image bakken, lokalen ghosten, klaar. Met name omdat je als je net zen 3.2 erop gezet hebt je WSjes lekker automatisch geimporteerd worden.
helemaal niet een hoop werk dus!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie wel dat ik een "leuke" tijd tegemoet ga komen. Ik zal dan ook eerst met collega's overleggen. En in de vakanties heb ik tijd genoeg want dan is er toch niemand.

Maar zoals ik goed begrepen heb, blijven mijn policies bij de upgrade gewoon bestaan en werken. Voor bewerken van de policies moet ik ze opnieuw aanmaken in de ConsoleOne neem ik aan, want zoals ik begrepen heb is de Netware Administrator verdwenen in ZfD 3.2..

Verwijderd

Ik weet niet of je policies blijven bestaan. Onderzoek eens of je het niet beter door een leverancier kunt laten doen....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 20:23:
Onderzoek eens of je het niet beter door een leverancier kunt laten doen....
Het is een stageopdracht eigenlijk :*)

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24

Arfman

Drome!

omg omg omg .. een dergelijkje upgrade door een stagiair .. nahja, here goes:

Je begint met de ZfD2 naar ZfD 3.2 upgrade. Let even op de policies, de Win9x policies werken nog wel maar je kunt ze niet meer editten. Voor W2K dien je een hele set nieuwe Group Policies te definieren.

Daarna richt je een testwerkstation met W2K in. NTFS geformatteerd, in verband met beveiliging. Hoe ga je hiermee om ? Ga je tijdelijke lokale user accounts van W2K gebruiken of ga je met Volatile User Caching werken ? If so, wat is de lokale gebruiker ? Een User, Power User of Administrator ? Of ga je een custom user samenstellen ?

Daarna kun je de applicaties over gaan zetten. De meeste apps die files (DLL's) e.d. kopieren mag je opnieuw doen, weet ik uit eigen ervaring.

Daarna krijg je het Policygebeuren. Voor je W2K beveiliging dien je een set Group Policies te definieren binnen ConsoleOne. Enig idee hoeveel opties er zijn qua Group Policies ? ;)

Verder zul je gedurende dit hele traject nauw overleg moeten voeren met je coordinator (die hopelijk netwerk- of systeembeheerder is) om te overleggen hoe alles in elkaar moet zitten, wat er afgeschermd moet zijn, welke apps er als eerste over moeten, etc.

Zoals je ziet is er nog een heel traject te gaan. Dus OF je bent een HBO-stagiair met veel (prive) ervaring met grotere Novell omgevingen, OF je gaat een paar keer hard op je bek :)

Ik wens je veel succes en mocht je iets willen weten, horen we het wel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
Arfman schreef op 06 February 2003 @ 12:42:

Zoals je ziet is er nog een heel traject te gaan. Dus OF je bent een HBO-stagiair met veel (prive) ervaring met grotere Novell omgevingen, OF je gaat een paar keer hard op je bek :)
Ik denk dat ik een heleboel keer hard op mijn bek ga (een MBO-stagiair met geen Novell ervaring) ;)

Het hoofdproject is de upgrade naar Win2k, dus ik denk dat ik het daarbij hou.
De upgrade naar ZdF 3.2 is wat te hoog gegrepen dan denk ik. en daar moet ik aan beginnen als ik tijd over heb.

Maar in ieder geval bedankt voor jullie adviesen.
Van mij mag er een slotje op :)

Verwijderd

Verstandige woorden, denk ik. Tenzij je uitgebreid op een test-server deze upgrade test. Dan zou ik het wel doen....

Succes...

Verwijderd

De upgrade zen2 -> zen3.2 heb ik als mbo stagiair met vrijwle geen novel ervaring ook gedaan, en dan in een (big) netwerk.
het IS niet zo moeilijk en ik meen dat je dat studie-aan klussend in een week of tien netjes getest kunt hebben inclufsief het schrijven van een installatie handboek en al die bullshit die je stagebegeleider wil hebben.

je kan je nou wel gek laten maken door al die group-policy opmerkingen maar de policies maken is een dag werk en je bent er door. En alles is met GUItjes omkleed.

Het migreren van WS OS is meer werk denk ik. zeker met zen 2 als support.
ALS je beide migraties iwlt doen, DAN eerst zen en dan pas de werkstations.

Verwijderd

Een week of 10.... joa kan wel...

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 17:41:
[...]
Het hoofdproject is de upgrade naar Win2k, dus ik denk dat ik het daarbij hou.
De upgrade naar ZdF 3.2 is wat te hoog gegrepen dan denk ik. en daar moet ik aan beginnen als ik tijd over heb.
ZfD 2 heeft limited support voor Windows 2000 als je de SP1 eroverheenhaalt. Ik zou toch sterk gaan nadenken om ook naar ZfD 3.2 SP1 te gaan (liever eerst nog, zodat je een goede set policies/applicaties kunt bouwen) en dan naar Windows 2000. Je kunt kijken welke ZEN versie je hebt draaien door in F:\PUBLIC de DOS executable ZENVER.EXE te draaien. Een ZfD 2 SP1 output zou er dan zo uit moeten zien:

code:
1
2
3
4
F:\public>zenver
ZENworks
Version 2, Support Pack
Copyright (c) 1998,1999,2000 Novell, Inc.  All rights reserved.

Windows 2000 beheren op ZfD 2 SP1 is geen pretje, weet ik uit eigen ervaring. Je mist gewoon zoveel opties/mogelijkheden vergeleken met ZfD 3.2, een wereld van verschil.

Hier nog wat links om je op weg te helpen, mocht je toch op ZfD 2 willen (moeten) blijven:

ZfD2 SP1
http://support.novell.com...download/pub/zfd2sp1.exe/

Beta patches voor ZfD 2 SP1 van Februari 2001:
http://support.novell.com/servlet/tidfinder/2958416

Beta patches voor ZfD 2 SP1 van Maart 2001:
http://support.novell.com/servlet/tidfinder/2957719

Dan is je ZfD2 omgeving in ieder geval zo 'up to date' mogelijk, alhoewel ik me afvraag hoe je van up to date kunt spreken als je updates stoppen in 2001, maarja ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
De windows 2k migratie is al gelukt met Zenworks 2.0. Het referentiesysteem is intussen al zo goed als waterdicht..

Wanneer ik nu naar zenworks 3.2 upgrade blijven mijn policies wel bewaard??
Als ik ze niet kan bewerken is dat geen ramp, dan maak ik ze wel opnieuw, als ik maar " af kan kijken" .. :)

• Arfman

Arfman

Drome!

Als je Extensible Policies hebt gedfinieerd in ZfD 2.0 -> JA.
Heb je nog de 'ingebouwde policies' van ZfD 2 -> NEE.

Verstandigst is het imho om de huidige policies goed te documenteren (evt. screenshots erbij), dan upgraden naar ZfD 3.2 (policies blijven wel werken, maar zijn niet meer editbaar en dus ook neit afkijkbaar), en dan een goede set Group Policies bouwen.

Pagina: 1