[EL] CPU load meter, zelfbouw.

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14
Beste tweakers,

Ik ben samen met Punksmurf (die zwerft ook ergens rond op dit forum) aan et proberen n CPU load metertje te maken.
Dit wil ik gaan doen met 16 ledjes, via de compoort aangestuurd.
Punksmurf heeft al n schematje op kunnen trommelen, maar ik weet niet of die wel helemaal klopt. Kunnen jullie er es naar kieken?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/talboom/Schema.jpg

Klopt dit?
Punksmurf meende te denken dat deze IC's de stroom voor de leds niet aan zouden kunnen, maar hij was er niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

moet je voor die 16 ledjes ook nie ieder een appart signaal hebben als je hebt via de com poort of lpt doen ?
dat moest wel bij de mijne maar ik heb er maar 8 16 is koeler :P
hoop dat het geen wat ik zeg niet klopt en dat het gewoon werkt ;)

ik heb deze gebruikt voor het geval dat de jouwe nie werkt kun je deze gebruiken
http://casemods.pointofnoreturn.org/cpumeter/tutorial-2.html

[ Voor 24% gewijzigd door enriqueeeee op 03-02-2003 21:47 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet waar hij dit nummer vandaan heeft maar ik kan hem nergens vinden. Als hij even waar hij het nummer vandaan heeft ook het datablad haalt kan je zo kijken.

P.S. dit is natuurlijk ook een manier om schema's te maken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
@enriqu; & string$(5,"e") - das via ltp niet via com..en ze krijgen zo ieder een apart signaal via de schuifregistertjes

@bliksem: tiz een cmos schuifregistertje. en ik heb begrepen van diverse post hier (in de search) dat die t niet fijn vinden als er direct ledjes aan komen
nou is er wel wat te verzinnen met torretjes ofzo maar das een klotesoldeerklus en ik ben zowiezo een electron00b ;)
ik heb begrepen dat er een soort versterkings-ictjes voor zijn om dat op te lossen maar ik heb absoluut geen idee welke en hoe ik uit zou kunnen zoeken welke wel :P behalve het vragen aan iemand die t wel weet - en dat heeft freakaz0id dus net gedaan :P

en weet je toevallig een gemakkelijk te hanteren freeware progsel dat goede schema's maakt?

[ Voor 10% gewijzigd door Punksmurf op 03-02-2003 22:10 ]

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Punksmurf schreef op 03 February 2003 @ 22:07:
ik heb begrepen dat er een soort versterkings-ictjes voor zijn om dat op te lossen maar ik heb absoluut geen idee welke en hoe ik uit zou kunnen zoeken welke wel :P behalve het vragen aan iemand die t wel weet - en dat heeft freakaz0id dus net gedaan :P
[quote]

De enige die ik ken is een buffer ic. 4060 is er zo een, maar ik denk dat transistortjes net zo makkelijk zijn. Zo moelijk zijn die toch niet te solderen. Die zijn nog makkelijker dan ic's imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
mja nee
vinnik niet
ictje op print, omdraaien... en dan allepootjes achtermekaar vastzetten :) torretjes zitten weer met 3 pootjes en dan loop je weer gaar te kutten op baantjesprint omdat je maar 1 baan kan gebruiken (baan ernaast = ander pootje van de chip dus...) ik neem aan dat t anders iets is van:

code:
1
[   4094    ]-----[   4060   ]---|>|-----o gnd

(+ uiteraard nog tal andere pootjes :P)

maar zou je ons mss opweg kunnen helpen door een minischematje te maken van hoe freakaz0id dat met torretjes kan maken? of met zo'n 4060...
* Punksmurf weet dat nl niet 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Punksmurf op 03-02-2003 22:28 ]

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal morgen eens kijken voor je dat versterken moet niet moeilijk zijn. Van schuifregisters weet ik niks maar ik snap denk ik het principe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
pin 3 klokt, elke keer dan pin 3 hoog is leest hij pin 2 af en schuift alle bitjes een plekje door
t achtste plaatsje geeft hij gelijk op pin9, zodat je die weer in een andere kan klokken (zo kan je m ook 64 bits maken ofzo... veeeeel ledjes :P)
als je pin 1 hoog maakt zet hij spanning op de uitgangen waar er 1tjes staan...daarna kan je weer nieuwe data inklokken, die hij er dan weer op zet als je pin 1 hoog maakt

ok brakke uitleg maar dat is het principe :P

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 22:17:
[quote]Punksmurf schreef op 03 February 2003 @ 22:07:
De enige die ik ken is een buffer ic. 4060 is er zo een, maar ik denk dat transistortjes net zo makkelijk zijn. Zo moelijk zijn die toch niet te solderen. Die zijn nog makkelijker dan ic's imo.
De 4060 is een binaire teller.

De 4050 herbergt wel 6 buffertjes die kunnen worden gebruikt om logische niveaus tot 15V om te zetten naar TTL-niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:51
Het kan wel, al is het niet helemaal netjes

je moet alleen niet gaan proberen 30mA per led erdoorheen te duwen 15mA of liever nog 10mA per led kunnen de meeste stiekem toch wel verwerken.

En nu gaat het hier niet echt om de besturing van een hart- longmachine dus als er een ictje sneuvelt is dat niet zo'n ramp

(eventueel een plaatje alu als koel plaatje op het ic ? )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, en als je die LEDjes van de IA gebruikt heb je aan 5mA meer dan genoeg, zo fel zijn die kleine rakkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Je kunt evt. ook low-current leds gebruiken, die hebben genoeg aan 1-2mA.
Een makkelijk alternatief voor losse torretjes is de ULN2003, daarmee heb je 7 torren in een DIP behuizing. Ik meen dat er ook een ULN2803 bestaat, die heeft er 8, maar is een stuk lastiger aan te komen.

[ Voor 1% gewijzigd door Henk B op 04-02-2003 01:03 . Reden: typo ]

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 00:11:
Precies, en als je die LEDjes van de IA gebruikt heb je aan 5mA meer dan genoeg, zo fel zijn die kleine rakkers.
Ik wil geen ronde schijnwerpers..
Ik wil van die platte balk ledjes gebruiken, Anders wordt et zon disco, iedere keer als ik met n intensief progje bezig ben. Die kleine (5x2,5mm) balk ledjes zijn toch trouwens zoiso al low-current?
Sine schreef op 03 februari 2003 @ 23:24:
(eventueel een plaatje alu als koel plaatje op het ic ? )
Leuk plan. Ken je die chipset coolers die je op je geheugen kunt plakken?
Afbeeldingslocatie: http://www.coldcpu.com/images/lrev4ramsink.jpg
juist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Heb je nog n beetje gekeken voor die versterkertjes, bliksem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja zal zo ff een versterkingsschematje maken. Eerst ff eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punksmurf schreef op 03 February 2003 @ 22:41:
pin 3 klokt, elke keer dan pin 3 hoog is leest hij pin 2 af en schuift alle bitjes een plekje door
t achtste plaatsje geeft hij gelijk op pin9, zodat je die weer in een andere kan klokken (zo kan je m ook 64 bits maken ofzo... veeeeel ledjes :P)
als je pin 1 hoog maakt zet hij spanning op de uitgangen waar er 1tjes staan...daarna kan je weer nieuwe data inklokken, die hij er dan weer op zet als je pin 1 hoog maakt

ok brakke uitleg maar dat is het principe :P
Ok ik snap nu wat het ding doet maar dan kan je dus het balkje langer maken door telkens een 1 op pin 2 te zetten maar hoe maak je het balkje dan korter? Klok je hem dan een hele nieuwe balk in iedere zoveel tijd?

P.S. als dit af is wil ik wel pic's zien. Dit is wel een leuk idee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 11:19

Denhomer

Doh !

www.discolitez.com
daar staat een schema voor 32 ledjes, kun je zien of het overeen komt.
En het schema dat je daar kan vinden werkt (ondervinding) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb wat gemaakt.
Ok hij wil hier ff niet maar was toch al te onduidelijk ik zet hem wel ff op mijn site Je kan al op www.bliksem999.tk kijken dat is m'n site als je ff rondklikt vindt je hem wel. Als je er gewoon meteen naartoe wilt klik dan hier.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
das niet 32 leds maar 32 hi power uitgangen...
en dat is dus wat overdreven
(hmmm 32 kilowattertjes om je cpuload aan te geven :P)

maar k begrijp dus dat er met wat weerstandjes en een koelblokkie wel te doen is...

freak, geef even de specs van je ledjes door aub... ty

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Specs, hmm, even kijken hoor.
* Freakaz0id waggeld naar conrad

Euh, effe kijke, kun je hier wat mee?
Afm. 2,5 x 5 mm, ingekleurd, straalvlak diffuus. Type TLSR 5100, kleur rood/groen/geel, Iv bij 10 mA: 0,4 (>0,25) mcd · UF bij 20 mA: 1,6 V
Das geen low current dus.
Als iemand dit soort led kent, maar WEL low current, moet je et maar laten weten.

Ik gebruik die leds omdat ik geen disco wil hebben, maar echt gewoon n indicator.

En bliksem, je linkje doet et niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Freakaz0id op 04-02-2003 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 20:03:
Ok ik heb wat gemaakt.
Ok hij wil hier ff niet maar was toch al te onduidelijk ik zet hem wel ff op mijn site Je kan al op www.bliksem999.tk kijken dat is m'n site als je ff rondklikt vindt je hem wel. Als je er gewoon meteen naartoe wilt klik dan hier.
ziet er netjes uit maar had wel wat kleiner gemogen :P

maar mss ligt t aan mij
maar IC3 en 4 lusten toch ook ergens een voeding en willen een ground? lijkt me...

hoe verwerk ik dat?

tnx voor t schema iig
maar we gaan t eerst proberen met een 470ohm weerstandje erstussen dan krijgen ze net iets meer dan 10mA

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
k heb een tijdje terug ook ns zoiets gemaakt dat direct aan de serieele poort hing, maar dan met 74hc595 shiftregisters.
Hier hingen die conrad leds (2,5 x 5 mm) gewoon direct aan (met weerstand uiteraard), en dat werkte perfect... k weet niet of die 4094 t trekt, maar de 74hc595 iig wel... deze is trouwens qua functionaliteit hetzelfde, t enige verschil is volgens mij dat de data out geen delay heeft bij de 595.

k gebruik nu diezelfde bars icm een microcontroller. communicatie met de pc is dan wat netter (gewoon rs232) en je kan mooi pwm'en... k heb nu 2 bars van 32 leds die elk op 64 intensiteitsniveau's kunnen branden.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punksmurf schreef op 04 February 2003 @ 23:36:
ziet er netjes uit maar had wel wat kleiner gemogen :P
Ja ok maar ik was bang dat ie onduidelijk zou worden dan.

maar mss ligt t aan mij
maar IC3 en 4 lusten toch ook ergens een voeding en willen een ground? lijkt me...
hoe verwerk ik dat?
Hier kan je het datasheet downloaden

tnx voor t schema iig
graag gedaan
maar we gaan t eerst proberen met een 470ohm weerstandje erstussen dan krijgen ze net iets meer dan 10mA
Je wilt vast wel je programma met mij delen als alles af is he :) . Dit lijk mij ook wel wat!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
Is er misschien ook al wat simpele software voor linux om die cpu belasting te laten zien op een server (voor bovenstande URL)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Neptunus schreef op 05 February 2003 @ 14:51:
[...]

Is er misschien ook al wat simpele software voor linux om die cpu belasting te laten zien op een server (voor bovenstande URL)?
volgens mij staat die daar ook

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
mmm.... kijk ik er dan over heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Bueh, nou benk ook niet orgineel meer, nou gaat iedereen et doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freakaz0id schreef op 05 februari 2003 @ 17:30:
Bueh, nou benk ook niet orgineel meer, nou gaat iedereen et doen. :P
Wees maar niet bang. Ik ga hem al niet meer maken. Ik wil al een knightrider looplicht maken voor m'n HD. Anders heb je twee dingen door elkaar en teveel led's dat zou te rommelig worden. Maar ik zou als ik jou was toch dat schema gebruiken van Ledmeter dat is bewezen dat het werkt. Als je er 2 maakt kan je ook 16 led's aansturen. Gewoon 2x het programma draaien en dan instellen dat ze bij de eerste tot de helft gaan en bij die andere de andere helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
dan moet je wel 2 paralelle poorten hebben...
en waarschijnlijk heeft hij er ook al 1 in gebruik voor zijn printer ** lijkt me **.

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Ik heb n netwerk printer, dus das geen probleem, alleen lijkt me 2 van die stekker joekels n beetje overkill voor zon simpel modje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
zou m ook kunnen multiplexen *al heb ik geen idee hoe :P* dan lukt t met 1 poort ook
maar deze gaat ook werken :P

met een hamer past alles

Pagina: 1