offtopic:
Na het één en het ander te gelezen hebben over hoe het hier aan toe gaat en de nodige topics gelezen te hebben besloot ik om nou is lid te worden van gehele bende hier
. Het is na een uurtje bladeren tussen de verschillende topics al erg verslavend, dus ik verwacht dat mijn vriendin het niet zo zal bevallen dat ik hier ook nog is ga rond hangen
. Verder zal ik me zo goed proberen te gedragen en aan de regels te houden. Ik hoop dat ik met dit topic niet in slecht daglicht kom te staan omdat hij opslot gaat of dergelijke? De search levert weinig tot niks op en de faq is outdated voor mijn vragen
Na het één en het ander te gelezen hebben over hoe het hier aan toe gaat en de nodige topics gelezen te hebben besloot ik om nou is lid te worden van gehele bende hier
Wegens het spontaan dood gaan van mijn Pentuim 4 1,8 @ 2,8 heb ik besloten om alles te verkopen en opnieuw te gaan beginnen.
Over mijn toekomstige hardware ben ik tevreden na het lezen van de nodige reviews en userreacties hier en daar. Maar ik zit nog met de volgende vraag die ik niet zo 1,2,3 heb kunnen vinden.
De nforce 2 boarden hebben geen "echte" software matige raid controllers meer * en ben je dan geneigd om een pci kaartje te gaan kopen. Tja toch wel even 100+ Euro. Dus dan ga je je afvragen is raid 0 nou echt zinvol tegenover de huidge losse 8mb cache schijven?
Op zich is die 100 euro voor zo'n kaartje nog niet eens het probleem, er zijn ook andere zaken die meespelen met het gebruiken van raid 0 waarvan betrouwbaarheid het grootste probleem is. Ook zijn hier weer oplossingen voor zoals een extra ide hardisk of een andere raid setup. Maar waarom moeilijk doen als het niet nodig is?
Ik heb voorheen 2 80GB 120GXP IBM schijven in raid 0 draaiend gehad, bloed snel tegenover mijn oude maxtor 20gb en vandaar dat ik nu toch graag weer raid wil.
Maar tegenwoordig heb je die 8mb cache gevallen. En dan vraag je je af of die dingen nou veel langzamer zijn in de praktijk dan een stripe array?
Western Digitals waren voorheen erg populair en werden veel verkocht (ja heb ze zelf over de toonbank heen "gegooid"
Conclusie..
IBM 120GXP raid 0 vs WD 2x 8mb cache had geen drastiche snelheidsverschillen (ik heb ze beide gebenched met sisoft en atto, percentage was mischien 2 a 4 procent). Dus ik ga gewoon even van mijn oude raid 0 setup uit tegen over een toekomstige single 8mb cache ide disk.
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, ik heb dit met behoorlijke haast getiept.