Toon posts:

Draadloos Internet in klein dorp

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon dus in een superklein gat in Friesland. Tis wel mooi hier, maar goed heeft ook enorme nadelen. Een ervan is het internet, want de enige mogelijkheid is "telefoon"-internet (BAH :().
Mij is gevraagd door het plaatselijk belang om er wat "onderzoek" naar te doen.
Nu is mijn vraag dus of er een mogelijkheid is om hier sneller internet te krijgen.
Ik heb al zoiets gelezen via google en tnet over wifi. Zijn er ook bedrijven die dit alles kunnen aanleggen en -belangrijker nog- heeft iemand er ervaring meej?

Grtz The KnoT

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je een paar gasten kunt vinden die dat ook willen, zou dat wel kunnen :)

Lees dit topic maar eens door:
HSDI bsbnet, eindelijk breedband voor iedereen? :)

🌞🍃

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 23:31
kijk eens op de volgende link, een klein plaatsje in drenthe op internet:

http://www.zeijen.nu/Oud%...0draadloze%20internet.htm

Verwijderd

Topicstarter
Jah, maar tis hier erg klein :) ... het gaat om 82 gezinnen (zei ut tog :) tis klein :P), maar ik zou niet weten of ik er veel kan vinden die het willen, ik kom altijd wel op 10, maar das vast niet genoeg..
bedankt voor info alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 19:58 ]

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
Tja, als er niet genoeg aanmeldingen zijn, kun je denk ik je hoop op draadloos internet (en enig ander breedband gebeuren) vergeten. Kijk anders ff in de Gouden Gids onder Verhuisbedrijven.

• Big_Tower
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08-2024
Je zou kunnen kijken op http://hsdi.nl. Hier bieden ze draadloos internet aan, maar ik heb hier verder geen ervaring mee.

edit:
Iemand was me voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Big_Tower op 03-02-2003 20:05 ]

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
Kijk anders ff op http://www.wireless-net.nl. Daar staat wel een overzicht en links naar alle draadloze providers in Nederland.

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47

Local Host

Het forum is om te leren.

Misschien kun je overwegen om een 2-way satelietverbinding te nemen en dat dan evt " delen " met de rest van je dorpsgenoten ?

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 10:44

TGEN

Hmmmx_

Voor het plaatsen van een wireless-internetmast zijn 25 afnemers nodig (direct ook het maximum dat zo'n mast ondersteund). In Drenthe rolt Totally-Design(.nl) een dergelijk wireless-internetwerk uit, maar ik weet niet wie dat in friesland doet. Er staat mij iets bij van www.wdsl.nl oid, maar dat weet ik niet zeker. Kan het nu ook niet controleren, want de uni is weer met de gateway aan het kloten.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

http://www.totally-design.nl/hsdi.html en deze ......

http://www.worldwebplanet.com/nl_satelliet.html

maar ik twijfel eigenlijk aan de betrouwbaarheid van deze providers maar de toekomst zal het leren....... ben erg benieuwd naar deze topic.......

Zou ook graag mensen met ervaringen met deze providers horen

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

In Huissen (Gelderland) is een soortgelijk project bezig.
Hun zijn te vinden op http://www.gadraadloos.nl/ .

Murphy was an optimist

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
De wireless providers willen (terecht) een minimaal aantal gegarandeerde abbonnee's die lid worden om de financiele kosten te kunnen dragen. Met een dorp dat zo klein is als het jouwe (82 gezinnen dus) is de kand hierop bijzonder klein.

Telefoon internet is als je ongeveer 1 uur per avond en 2 uur per weekenddag internet namelijk nog steeds goedkoper dan welk breedband/flatfee alternatief dan ook, en dus een grote drempel om over te stappen als ze alleen maar 3 keer per week even hun e-mail lezen en af en toe even wat surfen om wat op te zoeken. Ik kende zat mensen in mijn plaats waar eens het kabelabonnement slechts Hfl 49,95 per maand kostte (DEMOS) die nog steeds een goedkopere telefoonrekening hadden en dus geen reden zagen om over te stappen.

Bij draadloos is zeker de drempel €250 entreekosten (HSDI) vrij hoog als de meesten toch weinig internetten.

Mocht je online-games niet al te intressant vinden dan is satelliet welicht een optie. Flatfee, en in ieder geval IETS sneller dan telefooninternet.

Een andere optie is flatfee ISDN 64 kbit/s internet. Niet snel, vrij duur (eur200 per maand) maar erg stabiel, in heel Nederland verkrijgbaar en zeker goed voor online games en grote downloads. (En wees gerust... Kazaa en eDonkey gaan meestal toch niet veel sneller dan 10 kbyte/s - zelf al heb je een vette verbinding)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
Kijk je kunt het ook zo zien:

Als je hetzelfde huis in de stad wilde hebben ben je waarschijnlijk een stuk duurder uit, je betaald minder lokale belastingen in jouw dorp, je hoeft nergens voor het parkeren te betalen, laat staan een parkeer vergunning te hebben. Zeker met huur/hypotheek die een stuk lager ligt bespaar je denk ik al snel €200 per maand..... mooi genoeg voor die internet aansluiting.

Tja in een dorp wonen heeft voordelen en nadelen....

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

blaat

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 21:41 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57
maartena schreef op 03 February 2003 @ 21:29:
(En wees gerust... Kazaa en eDonkey gaan meestal toch niet veel sneller dan 10 kbyte/s - zelf al heb je een vette verbinding)
ff offtopic, heb jij in Kazaa 'rechtermuisknop -> Find more sources' al eens ontdenkt... zo nee dan ligt het daar dus aan dat je downloads niet sneller gaan :Y)

Om ff op de TS in te gaan, hier gaan veel van die projecten van start, en vaak blijkt er iets van een piramide spel achter te zitten, ik weet niet hoe het precies zit, maar enige alertheid is denk ik wel op zn plaats :)

Succes :)

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 03-02-2003 21:42 ]

XXXVI

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 09:41

Odin

¯¯¯¯¯

In leiden starten ze ook als een van de eerste gemeentes met gratis Wifi (naja alleen antennetje en kaart voor 60 euro)
Helaas woon ik in leiderdorp, dat ligt er vlak naast.
Download snelheid was 4Mbit p/s geloof ik, upload weet ik niet.

Maar verder is het helemaal gratis :D

• maartena
In Leiden is het NOG gratis ja.... in de toekomst gaan ze werken met een PPPoE achtige situatie waarbij je een login/password moet hebben en je een bedrag per maand betaald. Wel kun je dan nog steeds met de laptop overal gaan zitten en ben je niet afhankelijk van een vaste lokatie....

Voor een klein dorp is wireless zowiezo financieel niet echt haalbaar.... je moet immers wel bijv. een 1 of 2 Mbit/s pijp die kant op krijgen. En dat is DUUR!

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56

Wokschotel

Op 6 wielen

maartena schreef op 03 February 2003 @ 22:41:

Voor een klein dorp is wireless zowiezo financieel niet echt haalbaar.... je moet immers wel bijv. een 1 of 2 Mbit/s pijp die kant op krijgen. En dat is DUUR!
Ja precies! Al die draadloos Internet-plannen zijn leuk en aardig, maar je hebt altijd nog een verbinding nodig naar 'het internet'. DAAR zitten de grootste kosten in, niet in een paar antennes.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat niet wireless dan? ... Die verbinding naar het internet toe

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 13:10:
Definieer 'het internet'.

Verwijderd

Topicstarter
Dat je het draadloze netwerk connect met het breedband internet in de buurt

Verwijderd

Wokschotel schreef op 04 February 2003 @ 13:38:
[...]
Je weet wel, dat netwerk van miljoenen computers over de hele wereld.
Je hebt inderdaad een toegang naar het internet nodig via een grote provider. In Leiden regelt Demon dit. Ik betwijfel of je in Friesland een provider zo gek kan krijgen dat-ie voor 10 man en 2 koeien een pijp naar jouw dorp maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 13:46 ]

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
Wokschotel schreef op 04 February 2003 @ 13:38:
[...]
$provider

• maartena
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 13:10:
Kan middels satelliet. Maar dan zit je met dezelfde latency die je met een normale satelliet hebt - ofwel gaming is onmogelijk. Volgens mij werken de Wireless aanbieders niet via deze manier, voornamelijk door de latency problemen.

Een "straalzender" kan. Dit gaat vrij goed tot een afstand van +/- 35 km, waar er uiteraard geen hogere obstakels tussen mogen zitten dan de zender zelf.... Dit betekend dus dat er een zendmast ter hoogte van ong. 50 meter (Kabelfoon heeft er zoeen om signaal van/naar Schiedam te krijgen) aan beide kanten neergezet dient te worden, en ik denk dat de meeste inwoners daar een stuk MINDER blij mee zijn.....het is namelijk oerlelijk. En ook hiervoor geld dat het waarschijnlijk niet financieel rendabel is.

(Voor wireless in het algemeen geldt dat er op het hoogste gebouw in de stad een antenne moet komen trouwens.... en dat kan ook nog eens problemen geven met de lokale pastor :D )

In dergelijke kleine plaatsen met 80 huizen ofzoiets is het echt niet financieel haalbaar om breedband aan te bieden.

Blijft over:

- satelliet (neem je spaarpot mee voor de aanschaf van apperatuur EN het maandtarief - zeker bij tweewegs internet en daar zal het om gaan)
- 64 kbit/s ISDN flatfee (neem je spaarpot mee voor het maandtarief)
- verhuizen (neem je spaarpot mee voor de verhuizing)

Hoe het ook zij.... als er geen betaalbare alternatieven zijn/komen: Get the hell out of there! >:)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
- satelliet (neem je spaarpot mee voor de aanschaf van apperatuur EN het maandtarief - zeker bij tweewegs internet en daar zal het om gaan)
Dit heb ik al ... op dat abonnement na dus :/
en verhuizen is (jammer genoeg :P) geen optie
En satelliet is zow friggin duur :S
Ik heb trouwens ook ff geinformeerd bij zon bedrijf , die zeiden dit:

Geachte heer Steenstra (<-- LOL :P),

Beankt voor uw bericht en het doet ons goed dat er naast de Bommelerwaard er
nog meerdere gebieden zijn waar potentieel interesse is in WDSL. Op dit
moment zijn wij bezig om onze business case te toetsen en te onderzoeken op
welke wijze wij tot een verdere uitrol van onze service kunnen komen. Zodra
wij hierover iets kunnen communiceren zullen wij u op de hoogte brengen.

Voor details van onze service verwijzen graag naar onze website
http://www.aetherarcus.com. Mocht u na het lezen van de daar beschikbare
informatie nog verdere vragen hebben dan horen wij dat graag van u.

Met vriendelijke groet,
Rene Slegers,
Aether Arcus

Dus geeft al een beetje hoop iig....

• hvdwal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08-2021
WorldWebPlanet is ook een draadloos internet aanbieder. Het gaat hier om 2-way internet via de sateliet en een minimum aantal deelnemers. De provider zorgt voor de benodigde aparatuur en de afnemers maken vervolgens een draadloze verbinding met de provider. De snelheid zit zo rond de 400 kbit en de kosten bedragen éénmalig 90 euro en vervolgens 29,90 euro per maand. Dat valt qua prijs dus reuze mee, alleen zit je met het minimum aantal deelnemers...

• hvdwal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08-2021
Oeps... ik zag dat gewoonabje al met WorldWebPlanet op de proppen kwam.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Hehehe ja, maar welke provider gaat een > 2 mbit lijntje leggen naar Boerenkoolstronkstradeel in noord Friesland, bij wijze van spreken? Het probleem zit hem nooit in dat draadloze, maar meer in de verbinding naar 'het internet' toe.
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 13:41:
Dat je het draadloze netwerk connect met het breedband internet in de buurt
Ja, en dan? Dacht je dat je een heel dorp kon aansluiten op een Chello-lijntje van een vriendje? Een straalzender (investering, afschrijving, kapitaalslasten, onderhoud enzovoort) naar een pop van Versatel (aansluitkosten, dataverkeer enzovoort) kan wel maar is praktisch bijna onhaalbaar.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 11:19

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 10:26:
interesse is in WDSL. Op dit
moment zijn wij bezig om onze business case te toetsen en te onderzoeken op
welke wijze wij tot een verdere uitrol van onze service kunnen komen. Zodra
wij hierover iets kunnen communiceren zullen wij u op de hoogte brengen.
Zoveelste bedrijf die de term wDSL gebruikt :X Ze gebruiken Alvarion en dat is wifi technologie en heeft overigens maar een vrij kleine straal qua bereik en heeft vrijwel altijd een zichtverbinding nodig.

I'm not as think as you stoned I am

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

http://wifi.itslogic.nl/ ook interresant..... alleen ik ben niet zo tevreden met het 'van tevoren betalen' beleid....

Deze plek is te koop.

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:51
Wokschotel schreef op 12 February 2003 @ 10:49:
[...]
Hehehe ja, maar welke provider gaat een > 2 mbit lijntje leggen naar Boerenkoolstronkstradeel in noord Friesland, bij wijze van spreken? Het probleem zit hem nooit in dat draadloze, maar meer in de verbinding naar 'het internet' toe.

[...]
Ja, en dan? Dacht je dat je een heel dorp kon aansluiten op een Chello-lijntje van een vriendje? Een straalzender (investering, afschrijving, kapitaalslasten, onderhoud enzovoort) naar een pop van Versatel (aansluitkosten, dataverkeer enzovoort) kan wel maar is praktisch bijna onhaalbaar.
Vergeet niet dat heel veel centrales van KPN al uitgerust zijn met glasvezel. En als die WiFi boer daar nou eens gebruik van maakt kan je breedband hebben!

Hieronder een linkje naar resultaten van draadloze abbo's:
Download
Ping
Ziet er niet slecht uit :)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Verwijderd

WooK schreef op 12 February 2003 @ 10:53:
[...]

Zoveelste bedrijf die de term wDSL gebruikt :X Ze gebruiken Alvarion en dat is wifi technologie en heeft overigens maar een vrij kleine straal qua bereik en heeft vrijwel altijd een zichtverbinding nodig.
Ehhh ja helaas Wook ik moet je deze keer ongelijk geven. Als ze Alvarion (was BreezeCOM) apparatuur gebruiken wil dit niet perse zeggen dat de de DS.11 (WIFI) producten gebruiken.

Misschien in dit project wel maar de conclusie ging mij iets te snel.

En over dat kleine bereik; volgens mijn bronnen kan Alvarion apparatuur langere (legale) afstanden overbruggen als de concurrenten..

Don't mess with my name })

Ok ok wook heeft gelijk ik had met mijn neus gekeken. Voor de zakelijke markt gaan ze wel met FHSS aan de slag. Sorry wook!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 16:42 . Reden: wook heeft gelijk ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 11:19

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 13:05:
[...]

Ehhh ja helaas Wook ik moet je deze keer ongelijk geven. Als ze Alvarion (was BreezeCOM) apparatuur gebruiken wil dit niet perse zeggen dat de de DS.11 (WIFI) producten gebruiken.

Misschien in dit project wel maar de conclusie ging mij iets te snel.

En over dat kleine bereik; volgens mijn bronnen kan Alvarion apparatuur langere (legale) afstanden overbruggen als de concurrenten..

Don't mess with my name })
Ok beetje kort door de bocht misschien maar ik had ff op de site van die partij gekeken en daar staat dat ze wel degelijk wifi leveren met een max bereik van 1 a 2 km dus vandaar dat ik dat zei.

Alvarion zal nog wel een hele reeks aan producten leveren maar daar gaat het in dit topic niet over dus :P

I'm not as think as you stoned I am

• maartena
DrJamez schreef op 12 februari 2003 @ 11:55:
[...]

Vergeet niet dat heel veel centrales van KPN al uitgerust zijn met glasvezel. En als die WiFi boer daar nou eens gebruik van maakt kan je breedband hebben!
Het gaat em niet zo zeer om het trekken van kabel, want de KPN kan inderdaad vanuit bijna iedere centrale in Nederland wel een 2 Mbit/s verbinding leveren.

Het probleem zit em in de kosten. Een 2 Mbit/s lijn kost al gauw EUR 1000 per maand, en dan ga ik even uit van een goede deal, een lang contract etc... Als je dus 25 mensen hebt die ieder 50 euro betalen, dan komt er EUR 1250 binnen. Dan moeten zij ook nog eens investering in de zendapperatuur, een zendvergunning, een plaatsvergunning (wie wil nou zo'n lelijke zender op de kerktoren) en uiteraard onderhoud. En dan reken ik de kosten die men voor personeel etc heeft nog niet eens mee.... met 25 man als MINIMALE aantal abonnee's draaien ze eigenlijk een ontzettend magere omzet.

Waarom denkt iedereen toch dat het "zo ff simpel aangelegd" kan worden.... tis geen LANparty :/

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Hmm ik zag ook www.draadloosdrenthe.nl :?

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:51
Je hebt er wel gelijk in. Maar de meeste WiFi boeren leven niet alleen van de WiFi activiteiten. Het zijn meestal ook nog eens webdesign bedrijfjes of hosters...

En dan moet je ook nog eens rekening houden dat de zakelijke klanten meer opleveren dan de particulieren. Ik heb eens contact gehad met een WiFi-leverancier, en die vertelde mij dat de winst niet in de particulieren zat.

En ik neem aan dat als het niet rendabel is, dat ze er dan ook niet aan beginnen ;)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• maartena
Maar ja.... hoeveel grote bedrijven zul je nu aantreffen in een gemeenschap van 82 gezinnen. (En dan tel ik boeren even niet mee..... de meeste van hen zullen namelijk toch wel buiten de dorpskern liggen. De meeste boeren in Nederland kunnen ook geen ADSL krijgen trouwens)

Ik denk eerlijk gezegd dat dit kleine dorpje erg weinig kans maakt. Maar uiteraard kunnen tijden veranderen.... een satelliet netwerk op LAGE hoogte (2000km ipv 36000 km) is al in ontwerp, en tegen 2010 zal dat er ook boven Europa wel liggen.... nu zul je het nog steeds moeten doen met hoge latency satelliet internet :(

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1