Toon posts:

[dual-boot]NTFS en FAT probleem..

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga strax ff naar iemand toe om zn pctje na te kijken. Hij heeft nl. een vrij groot probleem:

Hij had eerst W98se en heeft daar toen een dual-boot van gemaakt met win2k pro. Upgraden lukte nl. volgens hem niet omdat ie problemen gaf(hij kon win2k er gewoon niet overheen installeren) over launguage ofzo (terwijl als het goed is de taal gewoon goed gelijk op elkaar ingesteld was..toen heeft hij er dus een dualboot van gemaakt). Wat dus eerst een upgrade zou moeten worden is dus een dualboot geworden.

Maarrr..: als hij nu moet kiezen tussen w98 en win2k en hij kiest w98 dan loopt ie vast/doet ie t niet(een van de 2, het gaat er gewoon om dat hij hier niet in komt). Win2k doet het wel maar als hij dan via de verkenner de files uit 98 probeert te openen geeft ie problemen.

Heeft iemand dus een oplossing hoe hij ervoor kan zorgen dat ie 98 wel kan opstarten??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 18:28 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
geeft ie problemen.
Wat voor problemen?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:01

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Zou je in vervolg je text iets duidelijk neer willen zetten?
Dit is nl niet te lezen, een duidelijke verdeling van text maakt het stukken aangenamer.
En zorgt er ook voor dat mensen eerder geneigd zijn het te lezen.
Edit je text dan ook even dat het wat duidelijker word :)

Wat probleem betreft, idd wat voor problemen?
Geef een duidelijk omschrijving met eventueel een screenshot.

Verwijderd

Topicstarter
Hij start dus gewoon w98 niet. Dat is eigenlijk waar het om gaat en zoals ik het van hem hoorde heeft het waarschijnlijk te maken met het verschillen van de FAT's (al heb ik eik geen verstand van FAT en NTFS oid).

W98 heeft nl. Fat32 en
Win2k heeft NTFS.

Dat is dus hetprobleem..

• blackd
  • Niet online
En hoe start ie win98 op dan? Met een boot manager en zo ja welke? Ingebouwde bootmanager van Win2k? Zo ja, wat is je boot.ini?

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 03 februari 2003 @ 18:28:
En hoe start ie win98 op dan? Met een boot manager en zo ja welke? Ingebouwde bootmanager van Win2k? Zo ja, wat is je boot.ini?
W98 start ie dus totaal niet op. Alles wat ik hier neerzet is dus alleen maar wat hij me heeft verteld over de telefoon, hoopte dat ik hier misschien een soort van oplossing zou vinden zodat ik niet vast zit daar (terwijl zn internet het niet doet..)

Hem kennende zal hij gewoon de ingebouwde bootmanager gebruiken..

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:01

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Zonder duidelijker omschrijving van wat er aan de hand is kunnen we er niets van zeggen.
Er kan van alles aan de hand zijn, we kunnen dan ook moeilijk alle mogelijke 'problemen' met hun oplossingen opnoemen.

Ga eerst eens kijken wat nou echt het probleem is, en hoe hij alles geinstalleerd heeft.
En kom dan met een duidelijke probleem omschrijving. Met alle foutmeldingen die er gegeven worden.
Hier kunnen we gewoon te weinig mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Vae Victis op 03-02-2003 18:35 ]

• [Bc]-=VorteX=-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:13
Als hij bij de installatie van Win@k heeft gekozen voor het upgraden van de partitie naar het NTFS file-systeem, tsja, dan heeft ie een probleem.
Win98 kan geen NTFS lezen...that's it...verder kom je dan niet.
Op het moment dat je namelijk win98 kiest probeert die te gaan laden maar vind dan per direct geen partitie omdat hij de datavorm niet herkent.

Leeggooien en opnieuw beginnen is eigenlijk de enige optie om het nog netjes te doen.
Je kan natuurlijk ook alleen de Win2K startoptie kiezen, maar dan moet je de win98-boot ff uit de C:\boot.ini gooien.

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 17:39

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

- net te laat - :)

Heeft hij soms tijdens de install van W2k er voor gekozen om de schijf om te zetten naar NTFS? Zo ja dat klopt het inderdaad dat W98 niet kan starten. (Kan nl niet overweg met NTFS).

Verder is het inderdaad allemaal nog te vaag. Ga eens kijken en post dan wat meer bevindingen. Succes

[ Voor 4% gewijzigd door L_Jinx op 03-02-2003 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar is er een mogelijkheid om nog ff alle zooi die eigenlijk op het w98-gedeelte stond op een cd('s) te branden? Of om bijv. win2k om te zetten naar FAT?

Dit nl. omdat ik dan ff partitionmagic(toch?) mee moet nemen zodat ik t om kan zetten..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 18:42 . Reden: extra ]

• blackd
  • Niet online
Boot eens in WIndows 2000 en kijk welk filesystem je Win98 installatie gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
filesystem?

• blackd
  • Niet online

Verwijderd

Topicstarter
ik ga er zometeen heen...Is het niet misschien slim win2k om te zetten naar FAT?

Verwijderd

Topicstarter
ik quote uit de FAQ:
Als je kiest voor bijvoorbeeld Windows 98 en Windows 2000, dan installeer je eerst Windows 98 op bijvoorbeeld C: en dan Windows 2000 op D:. Na de installatie van Windows 2000 krijg je een leuk bootmenu waaruit je kunt kiezen. Je moet er wel voor zorgen dat je C: niet converteert naar NTFS (tijdens de setup). Doe je dit wel kun je Windows 98 niet meer opstarten en zul je C: moeten formatteren als FAT32.
dusss...zal ik hem moeten formatteren? NIet een een of andere mogelijke ''redding'' mogelijk?

• blackd
  • Niet online
Jawel, partition magic, maar dat is dus alleen als je schijf geconverteerd is.

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik trouwens precies in 98 en 2000 zien welke filesystem ie gebruikt?

• blackd
  • Niet online
Ik denk dat je dat best zelf uit kan zoeken...
.. dit wordt me iets teveel 'help me aan het handje wat ik moet doen', eigen initiatief wordt erg gewaardeerd.
Ga eerst maar eens achter die PC zitten, en kom dan pas met een duidelijk verhaal en probeer op zoveel mogelijk vragen in dit topic een antwoord te geven, want dit schiet niet op.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.