Switch werkt niet, HUB wel met Alcatel Tweak?

Pagina: 1
Acties:

• ikwilhet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 20:45

ikwilhet

Opinions are like assholes!

Topicstarter
Situatie OUD:
PC1: WinXP werkstation met FTPServer, vast IP adres.
PC2 & PC3: WinXP werkstations. Dynamisch IP via DHCP van ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED).
Alle PCs zijn met een Cat5 cable gekoppeld aan een UNEX HUB.
UNEX HUB is met Cat5 gekoppeld via UPLINK aan ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED)
Werkt uitstekend :)

Situatie NIEUW:
PC2 & PC3: WinXP werkstations. Dynamisch IP via DHCP van ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED)..
Alle PCs zijn met een Cat5 cable gekoppeld aan een UNEX SWITCH.
UNEX SWITCH heeft geen uplink, dus ik gebruik poort 8 om te koppelen aan ALCATEL ADSL MODEM.
Heb dit zowel geprobeerd crosscable en straight cable.Krijg geen connectie meer met ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED) via ping.
Kan ook niet IP adres vernieuwen met IPCONFIG.

What the f*** is hier aan de hand! :(
Hoop dat mijn message een beetje te snappen is :)

Everybody has one :P

Verwijderd

Is toevallig die Hub 10mbit en die Switch 100mbit? Je Alcatel kan namelijk niet op een 100mbit hub/switch..

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Het ligt aan de Uplink.......zelfde probleem gehad,alleen andersom.

Weliswaar gebruik jij een Hub...maar!

Dus eerst switch zonder Uplink,daarna een MET....en probleem was opgelost.

Een tweaked modem lijkt niet om te kunnen gaan met een switch zonder Uplink.

Waar dat aan ligt zou ik niet weten,maar met het gebruiken van een Uplink was mijn probleem opgelost,dus de Uplink terug halen.

Elke PC die ik aan me switch prik heeft direct verbinding met het Internet en Netwerk...

Adsl modem>16 poorts switch met Uplink>Pc1,2 en 3.

PS....is dit niet een Netwerk probleem O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Flame17 op 04-02-2003 07:59 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
Nuttige info B)

Euhm welke switches hebben dan een uplink?
Ik heb nu een UNEX, maar die dus niet, wat zijn andere goeie switches tegen een vriendelijk tarief? :)

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 18:08:
Is toevallig die Hub 10mbit en die Switch 100mbit? Je Alcatel kan namelijk niet op een 100mbit hub/switch..
kan wel heb hier ook een getweakte alcatelmodem die aan een 100mbit switch hangt, werkt perfect

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Verwijderd

Pluisje schreef op 04 februari 2003 @ 08:52:
[...]

kan wel heb hier ook een getweakte alcatelmodem die aan een 100mbit switch hangt, werkt perfect
dat moet dan een 10/100mbit switch zijn.

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
Al een crosscable geprobeerd, misschien kruist de hub wel voor je :)

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
Maar ff serieus, wie gebruikt op dit moment een SWITCH voor zijn internet en netwerk?
En welk merk is dit dan :)

• highking
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Gewoon een cross-cable gebruiken, heb je geen uplink nodig. :)

Ikzelf gebruik ook een switch, van het merk goedkopie ofzo, maar daar zit wel een uplink op.
Maar volgens mij is het enige wat een uplink doet, je aansluiting draaien. Het zelfde als wat een cross-cable doet dus.

[ Voor 65% gewijzigd door highking op 04-02-2003 09:09 ]

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 08:31

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik gebruik hier een switch, een Sweex ding, en mijn Alcatel speedtouch(tweaked) hangt er gewoon aan, hij kan gewoon in elke poort en er zit gewoon een recht ote recht aan kabel tussen. Mijn switch kan dus blijkbaar elke poort crossen. Tis trouwens een 10/100 mbit switch

systeem specs

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
highking schreef op 04 februari 2003 @ 09:02:
Maar volgens mij is het enige wat een uplink doet, je aansluiting draaien. Het zelfde als wat een cross-cable doet dus.
Dat dacht ik ook, maar bij dit UNEX beestje werkte ook een crosscable op poort 8 niet. Ach misschien is het wel een defect modelletje!! 8)7

Verwijderd

Ik heb hem sinds zaterdag op switch zonder uplink. De modem in poort 1 met de kabel zoals bijgeleverd door kpn (crossover d8 ik uit mijn hoofd) en de computers met vast ip nummer aangesloten op poort 4 en 5 met een no crossover kabel. Werkt gewoon.

Het is een edimax switch

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 09:56 ]

Verwijderd

Je moet idd de zelfde snelheid en kruising hebben op je switch... basis! 8)7

Ik heb een E-tech modem/router/switch: 4* 10/100 Mbit crossed/non-crossed autodetect poortjes en een usb poort. Dus: gewoon inpluggen, de router ziet wel wat het is :*)

• highking
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

ikwilhet schreef op 04 February 2003 @ 09:35:
[...]

Dat dacht ik ook, maar bij dit UNEX beestje werkte ook een crosscable op poort 8 niet. Ach misschien is het wel een defect modelletje!! 8)7
Ehhm, is die poort 8 van jou niet toevallig een uplink? Als je daar een cross-cable op zet gaat het idd ook niet werken :P

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
highking schreef op 04 February 2003 @ 10:06:
[...]

Ehhm, is die poort 8 van jou niet toevallig een uplink? Als je daar een cross-cable op zet gaat het idd ook niet werken :P
Lezuh :), ik heb zowel cross-cable als gewone cat5 er aan gehangen! Werkt in beide gevallen niet!
En volgens mij is poort 8 niet crossed (in tegenstelling tot uplink) dus ik moet een crossed gebruiken om te connecten met ADSL MODEM.
Maar volgens mij moet het met beide kunnen omdat ie dat moet autodetecten :+

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

ik gebruik een Edimax 16 poorts met Uplink.

Had daarvoor een 8 pports zonder Uplink....dus auto dinges,misschien is dat het probleem??

Instellingen voor de 16 poorts dezelfde als voor 8 poorts...ook zelfde draden...andere gebruikt,dus oude omgeruild maar niks dus.

16 poorts met Uplink was de oplossing...dus wat kan dat dan anders zijn geweest als de Uplink!??

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 08:54:
[...]

dat moet dan een 10/100mbit switch zijn.
euh ja dat klopt
ikwilhet schreef op 04 February 2003 @ 09:00:
Maar ff serieus, wie gebruikt op dit moment een SWITCH voor zijn internet en netwerk?
En welk merk is dit dan :)
heb hier een 16 poorts 10/100mbit switch van Edimax

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
ikwilhet schreef op 03 februari 2003 @ 18:02:
Situatie OUD:
PC2 & PC3: WinXP werkstations. Dynamisch IP via DHCP van ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED).
Alle PCs zijn met een Cat5 cable gekoppeld aan een UNEX HUB.
UNEX HUB is met Cat5 gekoppeld via UPLINK aan ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED)
Werkt uitstekend :)

Situatie NIEUW:
PC2 & PC3: WinXP werkstations. Dynamisch IP via DHCP van ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED)..
Alle PCs zijn met een Cat5 cable gekoppeld aan een UNEX SWITCH.
UNEX SWITCH heeft geen uplink, dus ik gebruik poort 8 om te koppelen aan ALCATEL ADSL MODEM.
Heb dit zowel geprobeerd crosscable en straight cable.Krijg geen connectie meer met ALCATEL ADSL MODEM (TWEAKED) via ping.
Kan ook niet IP adres vernieuwen met IPCONFIG.

What the f*** is hier aan de hand! :(
Hoop dat mijn message een beetje te snappen is :)
als je je alcatel laat routen heeft die jou vast IP en niet jou PC1

Ik zou ook die dhcp van je alcatel zo instellen dat ie IP nummers in de 10.0.0.XXX range uitdeelt zodat je dan idd je modem kunt pingen op 10.0.0.138 want als je een andere range pakt gaat dat niet werken nee.

En als je geen uplink hebt gewoon een crosscable pakken, moet gewoon werken, heb je poort 1 al een keer geprobeerd? of een andere poort?

Success

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
Ik heb dat UNEX geval teruggebracht naar Norrod (superwinkel by the way!)

Ik heb nu een SiteCom switch gekocht bij Vobis (baggerzaak: jesus wat loopt die winkel slecht zeg ;)). Heeft ook geen uplink apart maar geeft uplink aan bij poort 8. Ga vanavond even proberen en reply hier wel even de results :)

Iedereen bedankt voor de input! 8)

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Doe in die Uplink dan wel straight kabel,dus gewoon de kabel die bij je Modem zat.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
> NT :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:44

Vliegvlug

Flight Simple

ff alles voor de duidelijkheid samengevat ;) :

Het probleem met de Alcatel ADSL modem is het feit dat die niet samenwerkt met de auto MDI/MDI-X functie van de switch.
Auto MDI/MDI-X zorgt ervoor dat het niet uitmaakt of er een cross of straight kabel wordt gebruikt omdat de switch zelf uitzoekt of de poort crossed of straight moet zijn.

Of er nog verschill is in de implementatie van deze functie bij verschillende merken weet ik niet. Bij Edimax werkt het zeker niet icm Alcatel modem en waarschijnlijk bij andere goedkope merken ook niet, maar misschien dat het bij bijv. een 3Com switch wel werkt.

En omdat de poort van de Alcatel modem net het omgekeerde is van een normale NIC heb je inderdaad een straight kabel nodig om hem op de uplink aan te sluiten en een cross kabel om hem op de normale poorten van de switch te prikken. Precies andersom dus dan bij het aansluiten van een PC.

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

En dat verklaart het hele verhaal in mijn ogen....dus iets voor de FAQ?

• ikwilhet

ikwilhet

Topicstarter
Het is opgelost!! :)

HEb een SiteCom Switch aangeschaft (ook zonder uplink apart, maar dus een uplink op poort 8!). Heb hem via poort 8 met een cross-cable (straight werkt niet en dat is ook logisch gezien jullie input) op modem gehangen en TADA!

Dus zal toch echt iets met mijn UNEX Switch zijn geweest.
Case closed..... :9

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Sorry dat ik de case heropen, maar ik begrijp het niet goed. als je je getweakte alcatel modem koppelt aan de uplink van je sitecom switch (10/100mb, niet?) (tot zover begrijp ik het nog), waarom zou je dan een crossover utp kabel nodig hebben om de zaak te laten werken en waarom niet een straight kabel? Dit is tegenstrijdig aan het feit wat ik zelf weet over netwerken. Normaal gebruik je toch altijd een straight kabel van je uplink naar je router?

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
Wat ik uit ikwilhet z'n laatste verhaal opmaak heeft hij een gedeelde uplink op poort 8 (misschien met zo'n schakelaar). In principe zou die dan volgens mij ook gewoon een normale straight-through kabel moeten kunnen gebruiken. Dus je bent niet de enige die het niet helemaal 100% vat ;)

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Overigens wil ik wel even melden, dat bij een switch waar geen specifieke uplink-poort aangegeven is, vaak poort 1 als uplink én als gewone poort kan worden gebruikt (auto-sensing?). Het is dus mogelijk geweest dat je de modem gewoon met een cross-kabel op poort 1 had kunnen aansluiten zodat het wel werkte!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Ah, ik geloof dat ik het nu begin te begrijpen. Normaal gebruik je een straight kabel voor de connectie van de uplink naar het modem/router. Maar aangezien het bij die sitecom switch gaat om een gedeelde poort (normale poort en uplink poort) en geldt de regel van: het is een normale poort en geen specifieke uplink poort, dus we gebruiken een cross-over kabel?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
w-linx 16 poort 19" met daaraan een 510i een WAP11 en een bosje werkstations en 3 servers
Pagina: 1