Linux op een Apple G4 wil niet lekker booten

Pagina: 1
Acties:

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 16:27

Vaughn

Powered by Jomanda

Topicstarter
Hallo, ik heb SUSE 7.3 voor de Mac gekocht. Het installeert allemaal als een dolle, maar een belangrijk passage in het installatie process wordt niet beschreven in de meegeleverde handleiding. Volgens de handleiding moet een bootpartitie van 32MB gemaakt worden in HFS+ voor de Open firmware en Lilo.

Ook staat beschreven dat het niet mogelijk is om het met de partitioner te doen in het installatie proces. Je moet dus met de Apple CD via de Disk utility een partitie maken. Het probleem is dat het met die Apple CD niet mogelijk is om bepaalde ruimte 'unallocated' te houden. Het programma markeert de overgebleven ruimte als 'Free space' maar ook dat kan ik niet met Fdisk van Linux weghalen.

De installatie suggereert dat je het kunt oplossen door een virtual terminal die je met alt-F1 t/m F6 zou kunnen oproepen en daarbij het programma pedit start. Deze aktie kan dus alleen maar wanneer de installatie is afgerond. Met pedit kan ik alleen maar de partities zien, en niet verwijderen.

Kortom:

Ik zit in een impasse(event-trap?) Is er een partitie programma die wel goed werkt en met HFS+ overweg kan? Of een handige truc wellicht?

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

Verwijderd

http://www.debian.org/releases/stable/powerpc/install <-- hopelijk kun je hier wat mee....

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook grote boot-problemen gehad met SuSE. Het probleem is dat de handleiding nog PC-delen bevat. Zo wordt fdisk nog genoemd, terwijl je voor de Mac een speciale Mac-fdisk moet gebruiken. En natuurlijk niet Lilo, maar een ander boot-programma. Met SuSE op mijn I-mac kwam ik er niet uit, en toen heb ik uiteindelijk maar Gentoo genomen. Werkt als een trein, en bovendien veel optimaler, geheel gratis, duidelijke howto voor installatie op een Mac, compacter en je hebt veel nieuwere versies van je software. Raad ik je echt aan... Het enige waar je echt om moet denken, en ik denk dat dit ook voor SuSE geldt, is dat je zowel de boot als de root partitie onder de 8 GB grens houdt. swap, /usr, /home, etc... partities mogen wel boven de 8 GB-grens, maar - in tegenstelling tot wat bij PC's het geval is - moet ook de root-partitie geheel onder de 8 GB grens blijven, anders gaat Linux niet booten.