[linux] ERG groot tifje openen

Pagina: 1
Acties:

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39
Ik heb een satelietfoto van de NASA site afgehaald en nu wil ik die graag bekijken. RTFM, check je startmenu -> graphics etc etc zal je zeggen. Heb ik gedaan, been there done that. Probleem is namelijk dat het een tiffje van 401 MB is.

'display plaatje' geeft een error:
display: UnableToCreateXImage [Cannot allocate memory].

Imagemagick 5.5.3.2 gaat dus op z'n bek. kview, eog en consorten trekken het ook niet. The Gimp klapt er uit.

Ik heb nu net convert zover dat ie er een iets kleiner plaatje van maakt (800x600) (duurde een kwartier!), maar dat is eigenlijk niet wat ik wil :) Er worden dan 2 tijdelijke bestanden aangemaakt: 1 van 3.5 GB (het tifje) en 1 van 100MB (het jpgtje) resulterende in een jpg van 41kB. Als ik het tiffje 1 op 1 naar jpg convert zie ik gezellig m'n geheugen vol lopen.

Weet iemand hoe ik zo'n plaatje kan bekijken?

Ik heb een XP1700+ met 768MB
Een preview is te vinden op http://www.sbalk.dds.nl/land_shallow_topo_east.jpg
Als iemand het origineel wil kan ik dat ook wel even online zetten, contact mij even dan.

offtopic:
dit valt onder de noemer: leuk als het zou werken ook al heb je er niet veel aan :P

Verwijderd

hoe groot is je swap en loopt die ook vol

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

Met qiv (een eenvoudige image viewer) wellicht?

Maar als hij echt te groot is, dan gaat het zo niet lukken. Zeker niet als ik zie dat een temporary file van een gig of 3.5 nodig was... Dat komt eng dicht in de buurt van de limiet van 32 bits architecturen. Sterker nog, in GNU/Linux kan een enkel process niet meer dan 3 GB addresseren.

Misschien kun je hem met convert in meerdere stukken hakken, die dan afzonderlijk te bekijken zijn?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
of dmv een stream? T'is maar een idee, en ik weet ook zo 1-2-3 niet hoe't zou moeten ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

gewoon ff een Itanium2, UltraSPARC, MIPS of POWER3 systeempje kopen....of een steam progje zien te vinden...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 17:32 ]

Verwijderd

Het plaatje mag misschien 'maar' 401 MB zijn kwa bestandsgrootte.. maar hoe zit het eigenlijk met de resolutie van dat plaatje?

Verwijderd

Het ligt iig niet aan de hardware, maar aan de software. Ik ken die NASA-series ook, en op mijn Windows-bak (nee, hou vast die stenen!!), draaide ACDSee er ook finaal op vast, waar CorelDraw en Corel PhotoPaint het wel konden. En laten die nou ook voor linux beschikbaar zijn!

Misschien dat je, als je die programma's hebt, deze eens kan proberen? IK heb een XP1800+ met 1GB RAM, dus bij jouw moet ie het ook doen.

• balk
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 17:36:
Het ligt iig niet aan de hardware, maar aan de software. Ik ken die NASA-series ook, en op mijn Windows-bak (nee, hou vast die stenen!!), draaide ACDSee er ook finaal op vast, waar CorelDraw en Corel PhotoPaint het wel konden. En laten die nou ook voor linux beschikbaar zijn!

Misschien dat je, als je die programma's hebt, deze eens kan proberen? IK heb een XP1800+ met 1GB RAM, dus bij jouw moet ie het ook doen.
klinkt hoopgevend :)
intussen heb ik (al soggend, binnenkort een tentamen :) ) het plaatje al weten te croppen. Dat gaat wel aardig. Het is overigens een plaatje van 21600x21600 pixels (ongeveer). Helaas heb ik nu al tot 2x toe een plaatje 'oceaan' gecropt 8)7 :) Nu probeer ik een iets groter plaatje en hoop ik dat mijn geheugen en swap (512 MB) niet vol loopt. qiv kan trouwens ook niks met dat plaatje, maakt ook gebruik van imlib volgens mij.

[update]

check dit uit. Plaatje is niet heel erg indrukwekkend, de meer kleurrijke regio's op deze aardkloot leveren mooiere aangezichten op

[ Voor 15% gewijzigd door balk op 03-02-2003 19:17 . Reden: resultaatjes toegevoegd ]

Verwijderd

waar kan ik het orgineele bestandje vandaan plukken? (ftp/sftp?)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
wel jammer, je zou zeggen dat linux software erg stabiel is, inprincipe beter als windows software, maar niet dus ?

ik heb het nu niet over het OS zelf hé

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:25

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Helpt het als je de tile cache in The Gimp groter maakt - groter dan je bestand zelf in ieder geval? Een TIFF van >400MB is wel erg groot, maar in principe zouden programma's het moeten kunnen zolang het ding uncompressed niet op meer dan pakweg 3,5GB komt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

balk schreef op 03 February 2003 @ 17:50:
Het is overigens een plaatje van 21600x21600 pixels (ongeveer).
Bij 24 bit? Dan kom ik op een gig of 1.4 uit aan uncompressed plaatje. Dat is nogal groot, maar er moet wel wat mee te doen zijn.

Maar als je hem met viermaal convert -crop verdeelt in 4 delen, kun je er dan iets mee?

• balk
M4RTiN schreef op 03 February 2003 @ 19:59:
wel jammer, je zou zeggen dat linux software erg stabiel is, inprincipe beter als windows software, maar niet dus ?

ik heb het nu niet over het OS zelf hé
Het is meer dat de software niet heel handig met resources omgaat. Photoshop opent hem wel zonder morren (al heb ik niet naar de hoeveelheid scratchdisk gekeken). Helaas gaat winscp op z'n bek en moet ik dus weer reb00ten om het origineel op de server te zetten.

The Gimp komt wel een heel eind, maar niet ver genoeg. Ik zal eens naar de cache instellingen kijken. Volgens mij is het maar een 8 bit plaatje

Kortom, ik nog eens gezellig naar een ratelende hd zitten luisteren :)
tnx voor de ideeen iig

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Ik zag toevallig net op freshmeat.net een release van een programma genaamd VIPS:
http://www.vips.ecs.soton.ac.uk/

Deze schijnt speciaal geschikt te zijn voor plaatjes die groter zijn dan je geheugen:
"It's a free image processing system. It aims to be about half way between Excel and Photoshop. It's obviously much smaller than these two, but it's not a toy either (about 200k lines of code). It's very bad at photo retouching, but it's great (much better than programs like Photoshop, I think) at all the other things you use photoshop for. It's particularly good with large images (ie. images larger than the amount of RAM in your machine), and for working with colour. "

Verwijderd

http://visibleearth.nasa.gov/Countries/Netherlands/ <-- is frankrijk een provincie van nederland of zo? :P

• balk
Bertrik schreef op 04 februari 2003 @ 13:41:
Ik zag toevallig net op freshmeat.net een release van een programma genaamd VIPS:
http://www.vips.ecs.soton.ac.uk/

Deze schijnt speciaal geschikt te zijn voor plaatjes die groter zijn dan je geheugen:
"It's a free image processing system. It aims to be about half way between Excel and Photoshop. It's obviously much smaller than these two, but it's not a toy either (about 200k lines of code). It's very bad at photo retouching, but it's great (much better than programs like Photoshop, I think) at all the other things you use photoshop for. It's particularly good with large images (ie. images larger than the amount of RAM in your machine), and for working with colour. "
Yepz indead very good! Ik kon het plaatje gewoon openen, zonder dat mijn geheugen en of /tmp helemaal vol liep! Bedankt voor de tip! Nu kan ik weer met een gerust hart aan de studie! :( :)

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
offtopic:
land_shallow_topo_east.tif ?? Die is iig 400 MB :)

• balk
Sn3akz schreef op 05 februari 2003 @ 19:35:
offtopic:
land_shallow_topo_east.tif ?? Die is iig 400 MB :)
offtopic:
jep :)

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
offtopic:
Mooi! Dan ga ik even kijken wat ie op een Mac G4 met Photoshop 7.0 doet... even geduld!!

[update]

Goed... De MAC weigerde dienst.. even op een windows machine (Windows 2000 SP2 - Dual PIII 1 GHz met 1 GB geheugen)

PhotoShop 7 loopt vast
PaintShop Pro 7 laad hem wel, maar geeft 5 min later 0% CPU load en doet nix meer
PaintShop Pro 4.12 (Shareware) Loopt helemaal vast, maar kan wel de resolution en kleurdiept in 1 oogopslag zien :)

Nog niet echt resultaat dus.. Vandaag even op een andere G4 proberen (op m'n werk) Hij staat al te downloaden :)
[/update]

[ Voor 50% gewijzigd door Sn3akz op 06-02-2003 09:37 ]

Pagina: 1