[Vaag] Snelheden WinXP en Linux op @Home

Pagina: 1
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:01
Hey!

Weer een vreemd probleem bij mij thuis (dat nou al een hele tijd bestaat, maarja :))

Mijn downloadsnelheid op @Home op m'n WinXP pc is 380 KB/s maximum zo ongeveer. Vanaf de zelfde downloadsites haal ik met Linux echter 450 KB/s (en da's nog wel met een Realtek 10 mbit-kaartje - WinXP met een dure kaart met D-Link chipset - 100 mbit!) :{
Da's wel een erg hoog verschil...

Nou, zou je denken dat m'n TCP/IP niet zo heel fantastisch is, maar ik heb allerlei speedpatches etc. al geprobeerd, en niks werkt ;(
Maar nu had ik gisteren een lan, daar eens m'n snelheid getest, en ik haal gewoon meer dan 11 MB/s op dat lan (via ftp), dus m'n netwerkkaart zal het niet zijn geweest :{

Heb m'n rcvwindow op de WinXP pc ingesteld op 65536, zoals in Linux, maar dat haalt ook weer niks uit... QoS staat trouwens uit voordat mensen daar weer over beginnen - aan of uitzetten ervan heeft geen effect op de snelheid voor zover ik kan zien :P

Bij voorbaat bedankt voor de hulp :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-02-2003 15:02 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Ok ok :)
Het ligt vrij simpel.....
Linux "vertaald" alles vele malen sneller dan welke windows versie ook :)
(Mooi te merken als je Linux & Windows op 1 bak hebt staan :D)
Vaak ligt het ook aan dat veel server op Unix/Linux draaien en er dus geen OS Translation gedaan hoeft te worden....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 08:27
chromeeh schreef op 03 February 2003 @ 15:28:
Ok ok :)
Het ligt vrij simpel.....
Linux "vertaald" alles vele malen sneller dan welke windows versie ook :)
(Mooi te merken als je Linux & Windows op 1 bak hebt staan :D)
Vaak ligt het ook aan dat veel server op Unix/Linux draaien en er dus geen OS Translation gedaan hoeft te worden....
Dat van die os-translation is volgens mij niet waar.
Tcp is nl voor zowel windows, linux en de rest allemaal gelijk.
En als windows op een beetje een lan die snelheid haalt, en je internetverbinding is snel genoeg dan haalt ie het ook wel op internet hoor.

Waar het wel aan ligt zou ik trouwens niet weten :P

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Al eens geprobeerd om je MTU - Maximum Transmission Unit (packet size) te veranderen in windows? Dat wil vaak nog helpen. Kan zijn dat ze onder linux standaard anders staan. Voor verbindingen van die proportie kan dat nogal schelen als je ze zo groot mogelijk zet. Of speel er even wat mee. Maar ze moeten groter dan nu.

http://www.cistron.nl/node.php?id=238

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Sorcerer8472
bjck schreef op 03 februari 2003 @ 16:31:
Al eens geprobeerd om je MTU - Maximum Transmission Unit (packet size) te veranderen in windows? Dat wil vaak nog helpen. Kan zijn dat ze onder linux standaard anders staan. Voor verbindingen van die proportie kan dat nogal schelen als je ze zo groot mogelijk zet. Of speel er even wat mee. Maar ze moeten groter dan nu.

http://www.cistron.nl/node.php?id=238
Kheb die van Windows precies veranderd in wattie onder Linux standaard was - 65536. Heeft onder Win al eens hoger gestaan, maar ik merk geen verschil :{

• Murtceps
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Heb hier precies hetzelfde probleem. WinXP Pro ene PC en Win98 op andere PC en internet loopt via een FreeSco router. De WinXP PC haalt hooguit zo'n 380-400KB/s terwijl de Win98 machine dik over de 400 gaat en vaak zelfs tegen het max van 480 aanzit. :?

• Sorcerer8472
Murtceps schreef op 03 februari 2003 @ 23:03:
Heb hier precies hetzelfde probleem. WinXP Pro ene PC en Win98 op andere PC en internet loopt via een FreeSco router. De WinXP PC haalt hooguit zo'n 380-400KB/s terwijl de Win98 machine dik over de 400 gaat en vaak zelfs tegen het max van 480 aanzit. :?
Ook al gemerkt inderdaad. Verschil is minder groot en snelheid is onstabieler onder 98 wel :)

• Sorcerer8472
RcvWindow - heeft dat alleen betrekking op mijn verkeer met de @Home gateway? M.a.w. bepaalt de gateway zelf wel z'n RcvWindows met andere routers/servers?

• Sorcerer8472
Heb nu m'n rcvwindow behoorlijk en als een idioot getweaked, maar de snelheden blijven gewoon precies hetzelfde... :(

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TCP/IP protocol is het zelfde. De TCP/IP stack is anders. Groot verschill :D

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

d8 dat windows de ip stack van freebsd gebruikte? :?

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 10:37:
Zoiets dacht ik ook... Maar nogmaals: het rare is dat ik op een lan wel overal volle snelheid haal, en op @Home altijd tegen de 400 aan blijf hangen, terwijl dat nog zo'n 50 KB/s sneller moet kunnen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 10:37:
Klopt, iig het is natuurlijk een (licht) aangepaste stack, maar hij komt van FreeBSD af ja.

• Sorcerer8472
Volgens de TCP/IP analyzer op www.speedguide.net blijft m'n RcvWindow op 65535 staan, ook al stel ik het veel hoger in. Hoe kan dat? :(

Pagina: 1