Toon posts:

ADSL SuSe 8.1 Internet delen

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het is me uiteindelijk gelukt om m'n oude 14" monitor en ISA-3com kaart in SuSe 8.1 aan de praat te krijgen :), en m'n Alcatel Speedtouch 510i geeft een netwerkverbinding aan

Ik heb m'n 3COM III 3C509b op IP: 10.0.0.150 gezet en kan inloggen op het modem door 10.0.0.138 in te tikken.

Een klein probleem: Wat moet ik verder nog instellen om internet pagina's te bekijken? Zodra je de modem kan bereiken moet automatisch internet het toch ook doen? Of ben ik iets belangrijks vergeten? :?

Verder nog een 2e vraag: Momenteel heb ik Win98 met SyGate Home Internet om internet te delen voor m'n andere bak. Welk programma heb ik hiervoor nodig binnen SuSe 8.1? Of kan ik een soort gateway instellen dan?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Verwijderd

FAQ Hoe deel ik Internet ?
Hoe deel ik Internet ?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik heb nu enig idee hoe ik de boel ga sharen, alleen kan ik nog steeds niet internetten... Zou ik de nameservers enz handmatig moeten instellen? Onderstaande heb ik gevonden op site: http://howto.htlw16.ac.at/at-highspeed-howto-2.html

In /etc/hosts einen Hostnamen für den Ant vergeben:
10.0.0.138 alcatel
10.0.0.138 ist übrigens die IP, auf die der ANT werksseitig eingestellt ist. Wem das nicht gefaellt, kann ja mal mit seinem WWW-Browser http://10.0.0.138 probieren :-)
In /etc/resolv.conf die Nameserveradressen eintragen, z.B. für den Provider INODE (Wien):
nameserver 195.58.160.2
nameserver 195.58.161.3

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Misschien is het handig als je deze link ook geeft als hij ook daadwerkelijk van toepassing is op de vraag van de topicstarter, hier heeft hij namelijk niks aan. :)

TS (topicstarter), mbt. tot je eerste vraag.
Je vergeet inderdaad 2 belangrijke dingen, je moet op je suse bak nog je gateway en je dns instellen. Ik kan uit mijn hoofd niet 1 2 3 vertellen hoe je dit moet doen, maar klik een wat rond bij het Suse control center en dan bij je netwerk instellingen, dan moet je genoeg kunnen vinden.

Vraag 2:
Als je van je linux bak een router wil gaan maken is het het handigste als je met iptables te gaan werken. Als ik me niet vergis staat er op www.linuxbeginners.nl een complete howto hoe je dit aan het werk kan gaan krijgen.

Uit je vraagstelling kan ik merken dat je nog niet zolang met linux bezig bent, dan wil ik graag het volgende vertellen. Linux is lezen lezen lezen, zoeken, lezen en proberen, mocht je dan nog niet je vraag kunnen beantwoorden dan kan je in NOS (niet in IT) terecht met een vraag als je goed omschrijft wat je heb gedaan, wat je gelezen heb en wat er niet werkt.

Suc6 met het oplossen van je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende geprobeerd, maar ik snap er niks meer van:

eth0->netwerk share kaart
eth1->ADSL netwerk kaart 10.0.0.150 met als gateway ingesteld 10.0.0.138

Verder bij de Alcatel settings bij advanced, NAT 10.0.0.150 ingevuld.

In Windows gekeken, en daar staat ook niks ingesteld behalve dat je de eerste keer die alcatel-setup utitlity draait.

ADSL zelf doet het, ik ben ingelogd, dus het is echt een IP probleem tussen Linux en de Alcatel Speedtouch Modem denk ik...

Iemand hier ervaring mee?

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 14:15
Je moet inderdaad handmatig de DNS opzetten. Maar nog een iets anders dat je moet opzetten is de route ernaar toe. Je moet hoogstwaarschijnlijk een default route aangeven naar de ADSL modem.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. :)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Het zou kunnen dat het niet mogelijk is met die 510 (weet het niet zeker) om zonder je client als dhcp in te stellen gebruik te maken van de router.

Als dit het geval is moet je dus op je linux bak simpel weg dhcp aanzetten.
Evt. (denk wel dat dit al is bij Suse 8.1) dhcp mee compilen in de kernel.

Maar heb je ook al je dns servers in gevuld ?

Verwijderd

Topicstarter
Default route = toch de gateway? En op m'n Win98 partitie heb ik bij de TCP/IP instellingen geen DNS ingesteld, dit doet de modem geloof ik zelf....

Ik heb gepingd naar IP adressen op het internet, en niks.. dus de DNS is het probleem (nog) niet. DHCP aan? Ik lees in bijna elke handleiding voor overige best-syst. dat het IP perse (de netwerkkaart op 10.0.0.150 moet).

Eeeeuhh, volgens mij is het iets heel simpels. http://www.adsl4linux.nl is geloof ik ook niks voor mij, omdat het een extern ethernet modem is. Het ligt volgens mij alleen aan de TCP/IP instellingen en eventuele modem-instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
dit staat in de KPN_blablabla_nat.ini file:

config autodhcp=off scantime=20 spoofing=off trace=off
policy verifyfirst=off trustclient=on
spoof failtime=4 errorlt=60 dodlt=10
pool add name=LAN_private
pool config name=LAN_private poolstart=10.0.0.150 poolend=10.0.0.200 netmask=255.255.255.0 leasetime=7200

Misschien is dit nuttig... misschien ook niet... :)

Verwijderd

Topicstarter
[Airwolf] schreef op 03 February 2003 @ 16:39:
Als dit het geval is moet je dus op je linux bak simpel weg dhcp aanzetten. Evt. (denk wel dat dit al is bij Suse 8.1) dhcp mee compilen in de kernel.
Top! :) Het werkt... ThanX! Dit bericht schrijf ik nu in de Konqueror! DHCP deed et em toch. Hoe het precies nu zit, geen flauw idee, maar het werkt!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.