Toon posts:

Rho Cassiopeiae op het punt van ontploffen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Rho Cassiopeiae, een met het oog zichtbare ster in het gemakkelijk te herkennen sterrenbeeld Cassiopeia, staat op het punt supernovae te gaan.

Voor gedetailleerde informatie, zie:
space.com
Rho Cassiopeia

Het is waarschijnlijk zo dat op dit moment de ster allang niet meer bestaat, aangezien hij 10.000 lichtjaar van ons af staat. Dus waarschijnlijk is op de plaats waar ooit een ster schitterde, nu slechts een neutronenster of zwart gat te vinden.

Op dit moment nemen astronomen grote schokgolven waar, waarbij de ster een deel van zijn buitenste materie de ruimte in stoot. Bij zo'n schokgolf kan de ster zelfs even onzichtbaar zijn. Af en toe dus even checken of de W van Cassiopeia niet toevallig een Z is geworden ;).

Afbeeldingslocatie: http://www.space.com/images/h_rhocas_02,0.gif

Wat ik me afvraag: als de ster supernovae gaat, krijgen we dan een spectacel van jewelste te zien, een gigantisch heldere ster, zoals die ook rond het jaar 1000 te zien was? Er gaan verhalen dat die ster toen zo helder was, dat je er een boek bij kon lezen! 8) Uit die ontploffing is de schitterende paardenkopnevel gevormd.

Afbeeldingslocatie: http://oud.refdag.nl/foto/010501weetfo04.jpg

Wat ik nu ook opeens afvraag: mogen we nu hopen op een spoedige supernovae, omdat dat voor ons zulke mooie plaatjes oplevert, terwijl de kans bestaat dat planeten in de regio volledig verwoest worden door zo'n explosie. Wie weet zelfs planeten waarop leven aanwezig is...

En tot slot nog een vraagje: Als er zich op dit moment een zwart gat gevormd heeft, wat heeft dat dan voor gevolgen voor onze Melkweg? Misschien gaat hij concurreren met het zwarte gat in het centrum en wordt de harmonie van ons melkwegstelsel verstoort, maar misschien is het ook wel niets bijzonders en zijn er talloze zwarte gaten te vinden in de Melkweg zonder veel gevolgen. Ik weet het niet. Jullie?

Verwijderd

Ik denk dat op het moment dat jij het over "op het punt van ontploffen staan" hebt in de sterrenwereld dat nog duizenden jaren kan duren. Ik dnek neit eens dat de mens zolang blijft bestaan.

Los daarvan: misschien is 'ie al ontploft, maar kunnen wij dat door de vele lichtjaren vertraging nog niet zien.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 14:43:
En tot slot nog een vraagje: Als er zich op dit moment een zwart gat gevormd heeft, wat heeft dat dan voor gevolgen voor onze Melkweg? Misschien gaat hij concurreren met het zwarte gat in het centrum en wordt de harmonie van ons melkwegstelsel verstoort, maar misschien is het ook wel niets bijzonders en zijn er talloze zwarte gaten te vinden in de Melkweg zonder veel gevolgen. Ik weet het niet. Jullie?
Een zwart gat gevormd door een ster valt volledig in het niet (no pun) bij het superzware zwarte gat in de kern van onze melkweg.De gravitatiekrachten zijn slechts heel lokaal gigantisch hoog.Op grotere afstand is het gewoon dezelfde kracht die je zou voelen als de ster er nog stond, pas als je heel dichtbij komt, ga je de gigantische getijdenwerking voelen ;) Geen reden tot ongerustheid :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 14:43:
Rho Cassiopeiae, een met het oog zichtbare ster in het gemakkelijk te herkennen sterrenbeeld Cassiopeia, staat op het punt supernovae te gaan.

[]

Het ene zwarte gat is het andere niet, qua sterkte.
Het zwarte gat in het centrum van ons melkwegstelsel wordt niet voor niets "Super Massive" genoemd; het is vele miljoenen malen zwaarder dan onze zon.
Rho Cassiopeiae is welliswaar een bijzonder zware ster, maar bij lange na niet zwaar genoeg om te concurreren met het zwarte gat in het centrum van onze melkweg.
Een zwart gat kan (op enige afstand) nooit -meer- zwaartekracht uitoefenen dan de ster waaruit het gat is ontstaan, er komt geen massa bij ofzo. Alleen plaatselijk (in de buurt vd event-horizon vh zwarte gat) zal de zwaartekracht ongewoon sterk zijn.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 15:20:

Een zwart gat kan (op enige afstand) nooit -meer- zwaartekracht uitoefenen dan de ster waaruit het gat is ontstaan, er komt geen massa bij ofzo. Alleen plaatselijk (in de buurt vd event-horizon vh zwarte gat) zal de zwaartekracht ongewoon sterk zijn.
Ja, het enige verschil is dat bij een ster de zwaartekracht na een tijdje afneemt als je naar het zwaartepunt toegaat, omdat je dan aan de binnenkant van de ster komt te zitten, en bij een zwart gat is het niet zo omdat het gecentreerd is in een punt.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op 03 February 2003 @ 15:20:
Een zwart gat gevormd door een ster valt volledig in het niet (no pun) bij het superzware zwarte gat in de kern van onze melkweg. De gravitatiekrachten zijn slechts heel lokaal gigantisch hoog. Op grotere afstand is het gewoon dezelfde kracht die je zou voelen als de ster er nog stond, pas als je heel dichtbij komt, ga je de gigantische getijdenwerking voelen ;) Geen reden tot ongerustheid :)
Ja, je hebt helemaal gelijk. Gelukkig maar :).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 14:54:
Ik denk dat op het moment dat jij het over "op het punt van ontploffen staan" hebt in de sterrenwereld dat nog duizenden jaren kan duren.
Ja, "op het punt van ontploffen" betekent in dit geval: "misschien ontploft hij wel binnen 50.000 jaar" ;)

• Brent
  • Laatst online: 14:12
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 14:43:Wat ik me afvraag: als de ster supernovae gaat, krijgen we dan een spectacel van jewelste te zien, een gigantisch heldere ster, zoals die ook rond het jaar 1000 te zien was? Er gaan verhalen dat die ster toen zo helder was, dat je er een boek bij kon lezen! 8)
Dat wil ik ook wel eens weten! Ik wil ook wel eens zo'n supernova vanaf de aarde zien ala jaar 1053 (meen ik) 8) :9 :)

Er staat overigens ook een ster op 150 lichtjaar / 46 parsec afstand op ontploffen. 't kan nog 100.000 jaar duren, maar het gebeurd. waarschijnlijk zou door die supernova onze atmosfeer weggeblazen worden. Zal dat het einde zijn?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-01 21:43
Hmmz, het lijkt me ook wel spannend om een supernova te zien aan de nachtelijke hemel. :9~
En daarbij kan ik Cassiopeia ook gemakkelijk vinden aan de hemel 8)

Tja over mogelijk leven bij die planeet, tja ten eerste is de gebeurtenis als deze al gebeurd is lang geleden als we deze zien (gezien de afstand welke het licht af moet leggen), en ten tweede is het wel jammer, maar ja de aarde zal ook ooit opgeslokt worden als onze zon een rode reus wordt. En daarbij komt idd dat het zover weg is dat wij de eerstkomende tijd er ook niet gemakkelijk heen kunnen gaan.

En wat betreft 'disasters from space' wij kunnen ze op dit moment niet tegenhouden of ontvluchten dus dat moeten we ze (fatalistisch gezien) maar ondergaan. Dit itt de meeste natuurrampen (overstromingen, vulkaanuitbarstingen) op aarde, welke gemakkelijker ontvlucht kunnen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sassie op 03-02-2003 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Breepee schreef op 03 februari 2003 @ 17:25:

Dat wil ik ook wel eens weten! Ik wil ook wel eens zo'n supernova vanaf de aarde zien ala jaar 1053 (meen ik) 8) :9 :)

Er staat overigens ook een ster op 150 lichtjaar / 46 parsec afstand op ontploffen. 't kan nog 100.000 jaar duren, maar het gebeurd. waarschijnlijk zou door die supernova onze atmosfeer weggeblazen worden. Zal dat het einde zijn?
We hebben nog wel even de tijd om daar iets op te verzinnen, maar ik vrees dat we flink goed moeten zijn in Terraforming, willen we een nieuwe atmosfeer creeren...

Anders zit er iets anders op dan te verhuizen naar een andere planeet. En misschien kunnen we zelfs wel in leven blijven zonder planeet in een zelfregulerend ruimtestation of -schip. We zijn nu al redelijk op weg met het creeren van een afgesloten systeem waarin alle afvalstoffen volledig worden hergebruikt.

• Brent
  • Laatst online: 14:12
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 18:00:
We zijn nu al redelijk op weg met het creeren van een afgesloten systeem waarin alle afvalstoffen volledig worden hergebruikt.
maar zuurstof moet nog steeds geimporteerd worden, toch?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Breepee schreef op 03 February 2003 @ 19:44:
[...]
maar zuurstof moet nog steeds geimporteerd worden, toch?
Nee, als je een goed uitgebalanseert systeem ontwikkelt kun je alles hergebruiken, je hebt dan alleen nog maar een geschikte energie bron nodig. Alle bronnen die we nu hebben raken te snel op. En potentieële technieken (Kernfusie en materie-antimaterie) zijn nog in een zeer vroege vorm van ontwikkeling en hebben als nadeel dat ze op kunnen raken.
Eigenlijk zou nulpunts energie ideaal zijn om een kolonie in de ruimte te beginnen, maar we hebben alleen nog maar een theorie daar over, zover ik weet, en nog geen bewijs in de praktijk.

FF terug naar het onderwerp als we het over kort hebben binnen een universum kan het nog zeker 1000000 jaar duren onze zon is al ongeveer 5 miljard jaar oud, dus ga er maar niet van uit dat je er iets van kunt merken.
Wat er dan precies gebeurt is niet zeker, maar als we 's avonds de hemel helemaal oplicht kan ik je voorspellen dat het niet goed is en dat dat waarschijnlijk veel schade zal aanrichten in de zin van straling.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 16:19:
[...]

Ja, je hebt helemaal gelijk. Gelukkig maar :).
Er is echter ook nog zoiets als Eta Carinae, een loodzware ster die zeer instabiel is en "binnenkort?" hypernova gaat: zie Verwijderd in "Zwarte gaten onzin"

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Breepee schreef op 03 February 2003 @ 17:25:
[...]

Het zal een mooie lichtshow zijn meer niet...Tegen de tijd dat de schokgolven onze planeet heeft bereikt is die alweer een heel wat aantal jaartjes onderweg(meer als 150 jaar, omdat de schokgolf langzamer dan c is) en zal er van z'n kracht weinig meer over zijn...(misschien genoeg om nevels te beïnvloeden maar niet onze atmossfeer) :P

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:26

Killjoy

Klingon lawn products

Het gaat niet om een schokgolf in de vorm van een drukverschijnsel. Die kan zich alleen voordoen in materie; en aangezien het heelal nogal leeg is.......... Waar onze atmosfeer (ozonlaag) niet zo best tegen kan is de vrijkomende harde straling.

[ Voor 24% gewijzigd door Killjoy op 04-02-2003 23:11 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:26

Killjoy

Klingon lawn products

:( verkeerde knopje.

[ Voor 93% gewijzigd door Killjoy op 04-02-2003 23:09 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Bar_en_boos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 15:12:
Het zal een mooie lichtshow zijn meer niet...Tegen de tijd dat de schokgolven onze planeet heeft bereikt is die alweer een heel wat aantal jaartjes onderweg(meer als 150 jaar, omdat de schokgolf langzamer dan c is) en zal er van z'n kracht weinig meer over zijn...(misschien genoeg om nevels te beïnvloeden maar niet onze atmossfeer) :P
Door wetenschappers is hier eens serieus naar gekeken en het bleek dat alleen binnen een straal van 26 lichtjaar het een serieuze bedreiging kon zijn doordat de ozonlaag in de atmosfeer zou worden weggevaagd.

Zie dit artikel .
Pagina: 1