[lm_sensors] temps kloppen niet?

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 22:41

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
He daar, eerwaarde tweakers en tweakets...

Ik heb een gloednieuw (big)mamaplankje: Tyan Thunder K7Xpro. Heb net de basis van Gentoo erop gezet en ook ff lm_sensors ge-emerged. Leuk leuk allemaal. Het werkt perfect. Ik krijg netjes alle fan-snelheiden, temperaturen en voltages en geheugenbank-info.

Echter geloof ik de temperatuur indicaties niet echt:

temp 1 altijd 80C
temp 2 altijd 64C
temp 3 altijd 80C

Stressed of idle maakt niet uit en de temps zij wel erg hoog. Verder is het systeem rotsstabiel. Er klopt dus iets niet echt. Proc's zijn 2x XP2000+.

Iemand een idee?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

versie?

Verwijderd

heb je de goede chip gekozen ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
lm_sensors versie 2.6.5
geladen modules:
- i2c-amd756
- w83781d (op de plank zit een w83782d maar dat mag niet zo heel veel uitmaken)
- eeprom (die is alleen voor membank info)

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik had vorige week hetzelfde probleem. Motherboard Monitor en PC Alert (tooltje van MSI om je CPU/systeem temp in de gaten te houden) gaven beide aan dat mijn P4 processor 96 graden was, terwijl de BIOS keurig 48 graden aangaf.

Ik heb dit opgelost door de Landinstellingen in Windows op Dutch i.p.v US te zetten. Kennelijk ging er toch iets mis in de Fahrenheit -> Celsius conversie.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit alleen hielp voor PC ALert. Motherboard Monitor geeft nog steeds 96 graden aan..

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
ff rebooten en in je bios controleren wat de juiste waardes moeten zijn?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
helaas heeft de BIOS geen hardware monitor :(. En Bad_Karma, dit is het Non-Windows Operating Systems topic. Aan windows truukjes heb ik dus niets. (Bij de weg, windhoos geeft ook foute temps aan in bijvoorbeeld Sandra)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
deepspace schreef op 03 februari 2003 @ 16:53:
helaas heeft de BIOS geen hardware monitor :(. En Bad_Karma, dit is het Non-Windows Operating Systems topic. Aan windows truukjes heb ik dus niets. (Bij de weg, windhoos geeft ook foute temps aan in bijvoorbeeld Sandra)

maar het kan wel zo zijn dat die sensor F teruggeeft ;)
Ook kan het gewoon zo zijn dat de sensor verkeerde waardes teruggeeft, omdat het niet een w83781d is maar een w83782d, dat kan net een paar registers uitmaken waardoor je dus een character ipv een temp krijgt, en dat je die vertaald ziet.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Je kunt eens kijken of versie 2.7.0 je probleem oplost. Ik zie in de FAQ van lm_sensors wel een heel rijtje Tyan boards die problemen hebben. Kijk eens rond op de http://www2.lm-sensors.nu...2/doc/lm_sensors-FAQ.html en http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/index.html .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
temp's in fahrenheit zij het niet anders zijn de temps te laag... denk dat ik maar ff een nieuw versie probeer.

edit:

Helaas berent 2.7 ook geen verbetering :(

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 03-02-2003 17:41 ]

Verwijderd

misschien moet je de CVS versie proberen
2.7.0 werkt niet bij mij maar de CVS wel...
Pagina: 1