Toon posts:

[Raid 5] 1 hdd vervangen.

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compaq array 3200 met 3 9Gig hdd, nu is mijn 1 hdd van 9Gig defect..
en ik kar er geen andere vinden van hetzelfde type.

Nu heb ik wel een ander van 9 Gig.

Maar als ik de defect eruit haal en deze nieuwe 9Gig erin zet dan zeurt ie nog steeds dat mijn hdd defect is en vervangen moet worden..... ;(

Moet ik nu persee eentje van het zelfde merk en type hebben....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 14:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 14:02:
Ik heb een compaq array 3200, en nu is mijn 1 hdd van 9Gig defecht..
nu kan ik er geen andere van het zelfde vinden maar heb wel een ander van 9 Gig.

Dus als ik de defect eruit haal en deze erin zet dan zeurt ie nog steeds dat mijn eerst hdd defect of moet worden..... ;(

Moet ik nu persee eentje van het zelfde merk en type hebben....
ehh wik wil niets zegge maar je zegt hier in andere woorden dat je de hdd stuk moet maken...dan doe je dat toch :? :X

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

waarschijnlijk wel met dit soort apparaten

Een hele rij microsoft certificeringen.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
lekker duidelijk?

nee je hoeft niet persee 1 van hetzelfde type te hebben, je mag ook een andere merk ofzo hebben

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 14:04:
[...]

ehh wik wil niets zegge maar je zegt hier in andere woorden dat je de hdd stuk moet maken...dan doe je dat toch :? :X
Oeps ......nu aangepast..

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Bij mijn software-raid5 moest ik van de week 'm met de hand weer toevoegen aan de array.
Er wordt op elke schijf namelijk een soort van cookie achtergelaten, waaraan de RAID-software of RAID-controller kan zien dat die schijf bijvoorbeeld schijf2 van de RAID-set is.
Mogelijk dat je in de instellingen van je controller moet aangeven dat die schijf weer bij de set hoort.
Een exact dezelfde schijf hoeft dus niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
richardkraal schreef op 03 februari 2003 @ 14:06:
lekker duidelijk?

nee je hoeft niet persee 1 van hetzelfde type te hebben, je mag ook een andere merk ofzo hebben
Nou dat idee had ik ook, maar hij blijft zeuren, ik heb dan ook die nieuwe 9Gig laten testen en ook al een grotere18 Gig schijf in gehad....
maar die kreng blijft dan zeuren dat schijf scsi ID 0 defect is...en vervangen moet worden... :(

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Is die nieuwe 9GB wel compatible met het cabinet waar je hem instopt ??

- Wat voor disken zijn het precies (die oude wit/grijs of die nieuwe universal disks) ?
- Hoe hoog zijn die disks (1", 2" .... ) ?
- Wat is het type server ??, of wordt er gebruik gemaakt van een externe enclosure en wat is dan daarvan het type ?

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

TD-er schreef op 03 februari 2003 @ 14:13:
Bij mijn software-raid5 moest ik van de week 'm met de hand weer toevoegen aan de array.
Gezien de compaq 3200 RAID controller gaat het hier om een hardware matige RAID oplossing. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik hen een gewone kloon P3 1Gig server. Hierin zit een Compaq array3200 raidcontroller en 3 9Gig hdd van het merk IBM..deze hdd hebben een 68Pin's aansluiting en zitten dus niet in een cabine...
deze nieuwe 9Gig schijf die ik heb is van HP maar daar zit ook een IBM hdd achter...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit hoort meer in OM thuis..

OH => OM :)

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik de hele sooi eraf haal , ik heb al een backup gemaakt..en dan weer opnieuw een raid set aanmaak...

Dit is natuurlijk niet het nette manier hoe een raid 5 moet werken..maar ik weet zo ff niets beters..

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

um ff voor de zekerheid
je hebt die hd toch wel aangemerkt als spare he ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• richard_kraal
heuveltje schreef op 03 February 2003 @ 14:44:
um ff voor de zekerheid
je hebt die hd toch wel aangemerkt als spare he ?
wat is dat nou weer voor onzin :?

min raid 5 is 3 disks, 2 data + 1 parity :-/

spare -> hoezo spare, je kan een raid 5 maken met spare disk ja, maar dan heb je dus 2 data + 1 parity + 1 spare, dus als er een disk uitvalt neemt de spare het over

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb die nieuwe disk niet aangemerkt als spare...maar ik wil gewoon mijn defect disk vervangen door een andere...

Deze nieuwe is niet hetzelfde type hdd maar wel van het zelfde grote...toch geeft mijn controller het foutmelding dat mijn hdd scsi ID0 defect is en vervangen moet worden... ;(

Wat ik nu zie is dat mijn nieuwe hdd een wat iets van 50 MB kleiner is dan de oude defecte hdd... zou dat het zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 14:53 ]

• richard_kraal
kan ja, hierdoor kan ie geen raid aanmaken....
je disk moeten even groot of GROTER zijn als de disk die eruit kwam

Verwijderd

Topicstarter
damn, dan ga ik maar ff een andere disk zoeken...thnx

• richard_kraal
dat is namelijk zo kut, de ene 9,1 gb scsi disk is de andere 9,1 gb scsi disk niet.... soms scheelt het maar een paar MB, maar daardoor kan ie niet de raid herstellen :x

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

richardkraal schreef op 03 February 2003 @ 14:47:
[...]

wat is dat nou weer voor onzin :?

min raid 5 is 3 disks, 2 data + 1 parity :-/

spare -> hoezo spare, je kan een raid 5 maken met spare disk ja, maar dan heb je dus 2 data + 1 parity + 1 spare, dus als er een disk uitvalt neemt de spare het over
bij raid 5 staat op alle disken parity niet op eentje 8)7

heb je hem al geboot met 2 disken? dus zonder die defecte?
misschien ziet ie dan dat ie weg is en herkent ie een nieuwe bij je volgende boot
schijf hoeft niet identiek te zijn.. het mag zelfs een grotere zijn (heeft weinig nut maar het gaat om het idee)
Pagina: 1