[freebsd] ik heb /usr/* gedeeltelijk weggegooid

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik heb perongeluk /usr/X11 weggegooid, dit zou geen probleem moeten zijn dacht ik maar dingen als "make" en "vi" werken ook niet meer ! hij herkend ze niet als commando... waar stonden die binairys ?? en hoe kan ik ze weer terug krijgen...
als ik deze terug heb dan kan ik vast wel weer een make world doen...

Het is een Colocated bak dus ik heb absoluut geen zin erheen te gaan.

----

ook commando's als
gcc, find en whereis worden niet meer herkend. ik weet nog niet of dit aan verdwenen binairys te wijten is of aan verkeerde PATH settings (maar deze lijken ok te zijn)

--- update

ook een groot gedeelte van usr bin lijkt verdwenen.. is er een plaats waar ik deze kan downloaden (kant en klare binairies voor i386 FreeBSD 4.7)

-- nog een update

ik heb een andere bsd machine gevonden... met scp ben ik nu de /usr/bin daarvanaf aan het copieren... hopen dat dat werkt

[ Voor 49% gewijzigd door xychix op 03-02-2003 11:36 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

-- nog een update

ik heb een andere bsd machine gevonden... met scp ben ik nu de /usr/bin daarvanaf aan het copieren... hopen dat dat werkt
Wat is het probleem dan nu nog ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 11:39 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Het werkt niet... er zijn dus nog meer dingen verdwenen... de hele /usr/* maar van de ander jatten dan maar ?? da's ook vragen om problemen...

Dit topic was in eerste instantie bedoeld om te na te gaan waar ik de make, gcc, vi binairies moest zoeken om er voor te kunnen zorgen dat ik deze ook weer terug kon zetten.

ik had voor mijn gevoel alleen /usr/X11/* weggemikt.. maar nu blijkt dat ik alles acher /usr/* heb weggegooid... ik ga een recompile van mijn userworld doen en een nieuwe kernel.. en dan maar zien of de schade nog te beperken is..

iemand nog hints / tips ?

[ Voor 29% gewijzigd door xychix op 03-02-2003 11:46 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Neem dit niet verkeerd op aub, maar, laat servers draaien over aan iemand die er iets van kent ?

Ongelukjes gebeuren natuurlijk, maar om je /usr leeg te maken...

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:36

Kettrick

Rantmeister!

Als je het voor elkaar krijgt om de world te bakken, wat mij erg lastig lijkt, zou dat misschien je redding kunnen zijn.

Ik zou zelf echter heel hard 7(8)7 doen, en daarna met een CD richting de POP rijden.
Als je echt heel /usr leeggetrapt hebt denk ik niet dat je dat nog netjes op kan lossen. :(

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
XTerm schreef op 03 February 2003 @ 11:45:
[...]

Neem dit niet verkeerd op aub, maar, laat servers draaien over aan iemand die er iets van kent ?

Ongelukjes gebeuren natuurlijk, maar om je /usr leeg te maken...
zal er ook even uitleg bij geven... :P ik wou alleen /usr/src legen aangezien ik de releng_5 source had gedownload en deze kreeg ik niet draaiend zoals ik wilde dus terug naar Releng_4 maar dan wel even /usr/src leeggooien.

Bovendien moet ik er bij vermelden dat dit geen productie server is anders had ik me hier niet aan gewaagd :P

en het is inderdaad nogal dom ja...
RoeLz schreef op 03 februari 2003 @ 11:47:
Als je het voor elkaar krijgt om de world te bakken, wat mij erg lastig lijkt, zou dat misschien je redding kunnen zijn.

Ik zou zelf echter heel hard 7(8)7 doen, en daarna met een CD richting de POP rijden.
Als je echt heel /usr leeggetrapt hebt denk ik niet dat je dat nog netjes op kan lossen. :(
niet helemaal leeg.. X11 map is weg... de /usr/bin was blijkbaar ook deels verdwenen (hij was dus in deze map aan het schonen toen ik CTRL+C drukte) dus zouden volgensmij alle overige mappen
OF 100% intact moeten zijn
OF helemaal weg moeten zijn.

maar dat blijkt dus ook niet te kloppen...

libdata was ook corrupted ... deze word nu ook van de andere bak gehaald

[ Voor 39% gewijzigd door xychix op 03-02-2003 11:53 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:36

Kettrick

Rantmeister!

xychix schreef op 03 February 2003 @ 11:47:

niet helemaal leeg.. X11 map is weg... de /usr/bin was blijkbaar ook deels verdwenen (hij was dus in deze map aan het schonen toen ik CTRL+C drukte) dus zouden volgensmij alle overige mappen
OF 100% intact moeten zijn
OF helemaal weg moeten zijn.

maar dat blijkt dus ook niet te kloppen...
Dan hoop ik voor je dat je op tijd ^C gedaan hebt :)

is /usr/local nog wel bewaard gebleven ?

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
RoeLz schreef op 03 februari 2003 @ 11:52:
[...]

Dan hoop ik voor je dat je op tijd ^C gedaan hebt :)

is /usr/local nog wel bewaard gebleven ?
usr local staat er nog wel... maar die is niet interessant.. ik wil alleen maar een nieuwe world erop.. er stond toch geen data op...

ik heb alleen totaal geen enkele zin om naar de bak toe te moeten rijden...
verder mag hij wat mij betreft helemaal leeg...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[root@alicia src]# make buildworld

--------------------------------------------------------------
 Upgrading the installed make
--------------------------------------------------------------
make: don't know how to make /usr/obj/usr/src/i386/usr/include/sys/_types.h. Stop
*** Error code 2

Stop in /usr/src.
*** Error code 1

Stop in /usr/src.

ai ai ai ai

X11R6
include
libdata
libexec
sbin

zijn al overgezet

lib

komt nog... ondertussen ga ik alvast thuis een andere server inrichten... dan wissel ik ze binnenkort wel even om.

[ Voor 42% gewijzigd door xychix op 03-02-2003 12:57 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Kan ik een nieuwe setup remote draaien ?? ik wil nu alleen nog maar de machine weer werkend krijgen zonder er heen te moeten...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Het-spijt-me-maar-ik-kan-het-nu-echt-even-niet-laten-mode:

www.watbenjedan.nl

Nu serieus: in dit geval is het enige wat ik nog zou weten: op een computer thuis een 'verse' installatie doen van precies die FreeBSD versie, de hele /usr inpakken, met scp kopieeren (dat werkt nog, right?) en dan hopen dat je zo het systeem weer levend krijgt. Als je dat dus al hebt geprobeerd...tja :X leren van de vergissing en de volgende keer niet als root ingelogd zijn tenzij strikt noodzakelijk :?

Maarja, echt uhmm...ideaal is het niet nee :(

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Wilke schreef op 03 februari 2003 @ 13:39:
Het-spijt-me-maar-ik-kan-het-nu-echt-even-niet-laten-mode:

www.watbenjedan.nl

Nu serieus: in dit geval is het enige wat ik nog zou weten: op een computer thuis een 'verse' installatie doen van precies die FreeBSD versie, de hele /usr inpakken, met scp kopieeren (dat werkt nog, right?) en dan hopen dat je zo het systeem weer levend krijgt. Als je dat dus al hebt geprobeerd...tja :X leren van de vergissing en de volgende keer niet als root ingelogd zijn tenzij strikt noodzakelijk :?

Maarja, echt uhmm...ideaal is het niet nee :(
ja ben best wel oen.. maar zoals ik al zei.. t'is gewoon een kwestie van rondrommelen en niet opletten... en updaten van systeem moet wel als root he :P
Op een productie server was me dit niet overkomen.... ik ga toch maar heel /usr kopieren dan... :P

ik ga even kijken of ik een partitie vrij kan maken... dan haal ik daar de hele usr naartoe en dan mount ik hem daarna....

ik heb net een reboot gegeven :X (voel al reacties aankomen) en ik bid dat hij weer opkomt.. kijken of daarna ssh en scp nog werken.. (waarschijnlijk zet ik thuis een nieuwe op en ga ik ze binnenkort omwisselen...)

code:
1
2
[root@alicia data1]# scp
/usr/libexec/ld-elf.so.1: /usr/lib/libcrypto.so.2: invalid file format

scp werkt dus niet meer... dan maar tar.gz-en en downloaden over ftp/http...

[ Voor 27% gewijzigd door xychix op 03-02-2003 14:17 ]

Verwijderd

waarom installeer je hem niet gewoon ff opnieuw? dan ben je veel sneller klaar en draait ie weer als vanouds :)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 14:16:
waarom installeer je hem niet gewoon ff opnieuw? dan ben je veel sneller klaar en draait ie weer als vanouds :)
t'is een colocated testserver.. ik vind het wel een uitdaging zo... maar het komt er waarschijnlijk uiteindelijk wel opneer dat ik met een andere bak onder mij arm daarheen ga om ze om te wisselen.

maar hij komt weer op na een reboot en ssh werkt nog dus ik kan zo ook nog wel weken doorkloten.... heel leerzaam!

scp werkt niet. dus gaan we zippen op de productie server, deze heeft te weinig ruimte (t'is een gehuurde jail)
nu zou ik nog kunnen gaan kloten met een tar die naar pipe schrijft welke weer uitgelezen word door netcat. netcat stuurd het over het netwerk naar de andere bak en daar gaat het in tar.gz... maar dat vind ik wat te veel gekloot. Ik ga dus geen /usr van mijn prod. server kopieren. ik klooi nog even verder maar het lijkt een mission impossible.....

[ Voor 31% gewijzigd door xychix op 03-02-2003 14:34 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

ik zou zeggen:

#/stand/sysinstall en dan gewoon xfree als binair pkg pakketje installeren.
Do postinstall configuration
install Distributions
from ftp server
enz..

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik heb besloten NIET de machine te vervangen.. na een reboot komt hij weer op. en ik kan er nog naar toe ssh-en. ook apache draait nog.

ik blijf gewoon prutsen om hem weer heel te krijgen en nu kan ik in iedergeval op mijn dooie gemakkie alle configfiles nog even uitlezen :P (thuis gooi ik mijn bakken te vaak leeg en dan ben ik mijn config weer kwijt )

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Als het toch een jail is.. waarom laat je niet gewoon een installworld doen buiten de jail met destination binnen de jail?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Topictitel op verzoek een beetje aangepast.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
serkoon schreef op 03 februari 2003 @ 22:03:
Als het toch een jail is.. waarom laat je niet gewoon een installworld doen buiten de jail met destination binnen de jail?
de locatie waar ik de usr vanaf wou jatten is een jail (ik beheer deze machine niet fysiek, alleen de jail)

de "verklote" machine is een colocated (vriendendienst) p166 mmx.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

misschien een lang proces maar misschien kan je je / mounten als nfs op de jail van je.
op de jail een make builworld doen en dan een make installworld met als destination de nfs mount (jouw bakkie dus)
dat zou moeten lukken lijkt mij.. als er tenminste een netwerkverbinding tussen die twee zit..

Als het een 64Kb lijntje is bijvoorbeeld dan zou ik wat anders verzinnen :) (of heeeeel veel geduld hebben)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
possamai schreef op 04 February 2003 @ 07:54:
misschien een lang proces maar misschien kan je je / mounten als nfs op de jail van je.
op de jail een make builworld doen en dan een make installworld met als destination de nfs mount (jouw bakkie dus)
dat zou moeten lukken lijkt mij.. als er tenminste een netwerkverbinding tussen die twee zit..

Als het een 64Kb lijntje is bijvoorbeeld dan zou ik wat anders verzinnen :) (of heeeeel veel geduld hebben)
de jail heeft geen partities.. alles is /jail

ik heb dus geen aparte /usr disk... maar aan zoiets zat ik zelf ook te denken.. zorgen dat ik op school een keer een goede fbsd 4.7 bak aan het internet hang... (met sources al klaarstaand) en dan mounten en copieren naar een lokale partion (die over is). en daarna mounten en compilen.

maar ik heb nog nooit iets met nfs gedaan.. klinkt ook wel leuk dus...

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Als "FreeBSD Rules!" zou ik toch wel denken dat je wat meer verstand in je hoofd had maar goed er is nu niks meer aan te doen!

Ut lijkt me zeer verstandig om eerst even een /usr ergens te downloaden/uploaden en vervolgens daarna de hele boel opnieuw compile lijkt me de beste oplossing of eventueel een nfsmount maken al raad ik dat over internet niet aan! Als je het doet moet je even kijken dat je een redelijke verbinding hebt zodat nfs niet constant een timeout geeft.

Succes! ;) En wees in het vervolg wat voorzichtiger :P

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

xychix schreef op 04 February 2003 @ 08:20:
[...]

de jail heeft geen partities.. alles is /jail
eeh
zei ik dat dan?

mkdir /mnt
mount_nfs halvebsd: / /mnt
edit:
tussen de halvebsd: en de / moet geen spatie natuurlijk, maar anders krijg je dit: halvebsd:/

cd /usr/src
make world DESTDIR=/mnt

zoiets bedoelde ik eigenlijk...
aan jou om de exports file op de halve freebsd in orde te krijgen en nfs draaiend te hebben..
maar dan zou het wel moeten lukken geloof ik..
hebbie een make world op je halve bak

mergemaster is dan volgens mij niet eens nodig, maar kan nooit kwaad natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door xzenor op 04-02-2003 09:15 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Nog steeds niet opgelost
ik ben nu bezig om het dmv een binairy update op te lossen.

maar er zijn een aantal communicatie modules beschadigd.

een binairy update lijkt ook niet te werken (ftp en Passive FTP)
nu wil ik het over een proxy verbinding proberen maar daarvoor ben ik een public proxy server nodig en ik heb er al 1000en gevonden maar nog geen werkende!

kan iemand mij helpen ?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Ik kan wel wat tars van /usr/bin, /usr/lib enz online zetten, van een paar maand oude 4.7-STABLE. Moet je wel ff zeggen wat je wil..

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Je kunt natuurlijk ook de backup pakken en terugzetten.. Of heb je geen backup ?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
serkoon schreef op 31 maart 2003 @ 11:48:
Ik kan wel wat tars van /usr/bin, /usr/lib enz online zetten, van een paar maand oude 4.7-STABLE. Moet je wel ff zeggen wat je wil..
hardstikke bedankt voor dit aanbod, ik zal eerst even kijken wat er gebeurt als ik /stand/sysinstall een update van cdrom laat draaien (die cdrom is dan een iso image).

mocht dat niet werken dan ga ik graag op je aanbod iin !
Papillon schreef op 31 March 2003 @ 12:35:
Je kunt natuurlijk ook de backup pakken en terugzetten.. Of heb je geen backup ?
neu die hebbe we niet. het is maar een test server!

[ Voor 21% gewijzigd door xychix op 31-03-2003 12:46 ]

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
RoeLz schreef op 03 February 2003 @ 11:47:

Denk na ;-)
Waar instaleerd ie cvsup?
juist /usr/local/sbin/ (tenzij je prefix hebt gedaan.. maar waar zijn de modules:Y) )
maar als /usr/* leeg is... zal dus cvsup weg zijn.. en de sources dus ook van de world die je wilt gaan bakken omdat die in /usr/src staan ;-)

Dus men neemt FreeBSD cd of andere HD en die ga je gewoon letterlijk kopieren.. of je computer opnieuw instaleren dus :)

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Pagina: 1