Toon posts:

[winxp] [win98] NTFS / fat 32

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem bevat meerdere 'verwisselbare' schijven... Ze draaien eigenlijk allemaal onder het bestand systeem NTFS. Enkel één, deze draait onder Windows 98. Nu is het logisch dat ik onder Windows 98 niet die NTFS stations.

Nu mijn probleem, ik had pas sinds een hele poos weer is opgestart vanaf de windows 98 harddisk, maar wanneer ik nu weer onder xp opstart en die ntfs stations wil bereiken geeft hij de bij alle schijven de foutmelding van :( : "Deze schijf is niet geformateerd wil u dat nu doen?" Maar dat wil ik helemaal niet, want er staan nog allemaal spul van me op :'( !!

Hoop dat iemand een oplossing heeft!! Alsvast bedankt B)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[google=ntfsdos].

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
dat is niet echt mijn probleem... ik wil weer onder Windows XP prof. mijn ntfs harddiskken bereiken... en die foutmelding moet logischer gewijs verdwijnen

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hm, dan heb ik het verkeerd begrepen. Staan de disks nog wel onder Disk Management in XP? En welk filesystem hebben ze dan?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Ze staan inderdaad nog onder schijfbeheer, de status staat in orde.... alleen onder file system staat niks... aleen bij c:.. maar die kan ik ook nog gewoon bereiken d0h... :P... maybe een optie om de schijven te bewerken met partition magic?

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Heb je de HD's als Dynamische Schijven gebruikt?
Zo niet, dan zou je ze als het goed is gewoon moeten zien.
Of had je ze in Raid (striping) hangen, want dan moeten ze per se gekoppeld zijn om te werken?

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 11:46
Bij elke installatie van een windows versie die ntfs gebruikt, wordt voor die partitie een specifieke key aangemaakt. Als je windows opnieuw installeert, is deze key anders en kun je geen toegang krijgen tot partities die met een oude installatie zijn aangemaakt.
Het makkelijkste is denk ik nftsdos gebruiken, onder win98 de schijven backuppen en dan ze opnieuw te formatteren.
Schijven waar ik zelf belangrijke data op zet, formatteer ik altijd fat32, om dit dus te voorkomen (als je b.v. je windows installatie naar de mallemoer helpt).

• cobratbq
djbuzzz schreef op 03 February 2003 @ 21:46:
Bij elke installatie van een windows versie die ntfs gebruikt, wordt voor die partitie een specifieke key aangemaakt. Als je windows opnieuw installeert, is deze key anders en kun je geen toegang krijgen tot partities die met een oude installatie zijn aangemaakt.
Ik weet niet, maar op een of andere manier klinkt dit zeer onlogisch in de oren.
Als elke NTFS partitie maar op 1 WinXP OS zou draaien, dan had dat toch helemaal geen nut, zou je op een of andere manier de boel moeten herinstalleren, dan ben je alles kwijt? Dat geloof ik eigenlijk niet.
Ik weet wel dat er een bepaalde hoeveelheid info weggeschreven wordt op dynamische schijven zodat de nieuwe windows terug kan lezen hoe de schijven gekoppeld zijn zodat je je info niet kwijt bent.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• DJ Buzzz
Eventjes precies nagezocht, maar ntfs gebruikt voor elke user een unieke key. Als je dus windows herinstalleert, dan zijn die user key's anders. Dan heb je dus geen rechten meer om van die partitie te lezen. Dat kan dan eventueel het probleem zijn.

Maar ik blijf erbij dat een programma als ntfsdos waarschijnlijk de oplossing biedt (de shareware versie biedt read-only, maar dat is genoeg). En anders kun je altijd nog proberen of je met linux bij die partitie kunt komen.

• cobratbq
Ah, kijk nu snap ik wat je bedoelt. Inderdaad, de UserKeys zijn uniek, dus het kan zijn dat je geen toegang meer krijgt tot die partitie. Echter wordt de schijf dan nog wel herkent als NTFS en je kunt eventueel als Admin 'Take Ownership' uitvoeren om er toch in te komen.
Je kunt idd met NTFSDOS in het NTFS systeem komen en dan kun je wat backuppen.
Een vraagie: Als je vanuit dos met NTFSDOS wat kopieert, behoud je dan de lange bestandsnamen?

• DJ Buzzz
Op de volgende website hebben ze een progje voor onder windows 9x, ik neem dat daar ook lange filename support in zit. Je moet hiervoor namelijk de driver van 2k of xp kopieren (ntfs.sys), dus dan moeten die files wel precies hetzelfde zijn:

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

cobratbq schreef op 03 February 2003 @ 22:35:
Ah, kijk nu snap ik wat je bedoelt. Inderdaad, de UserKeys zijn uniek, dus het kan zijn dat je geen toegang meer krijgt tot die partitie.
Maar als ik het goed snap moet je dan dus wel eerst met permissies aan die partitie hebben zitte klooien?
Zit er zelf namelijk ook over te denken om wat extra partities over te gooien van FAT32 naar NTFS na mijn afstudeerproject vrijdag a.s. Alleen heb ik bar weinig zin om dan tegen dit soort problemen aan te gaan lopen bij een eventuele crash. Data is IMHO belangrijker dan security (daar hebben we dan weer firewalls en routers voor).

de betaler vervuilt

• DJ Buzzz
Ik zou het op een fat32 partitie gooien en zeker bij een afstudeerproject na elke belangrijke/grote wijziging een update ergens anders op een andere hd, een cdrw'tje of ergens op een netwerk opslaan. Om altijd zeker te zijn (ik heb belangrijke files voor m'n studie meestal op 3 plaatsen staan, op m'n eigen hd, m'n server en op de ruimte die ik op de uni heb)

Altijd het zekere voor het onzekere, zeker met zulke grapjes

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

I know, liggen van elke hele week cd's bij mijn ouders en van iedere halve week bij mijn vriendinnetje. Ik denk inderdaad dat ik die partitie lekker fat32 laat, nadeel is dat er veel kleine files op staan en ik het idee heb dat er een paar corrupt zijn. Eerst maar eens een DVD brander gaan zoeken dan :+

de betaler vervuilt

Pagina: 1