Ik heb een ibm Thinkpad T20, maar daar is het mobo van stuk. De fan wordt niet meer aangestuurd. hem repareren kost een fortuin, dus had ik het idee om de fan altijd te laten draaien. Nu ben ik niet technisch. Weet iemand of het überhaupt mogelijk is een fan ergens aan vast te solderen in de laptop, zodat hij continu draait?
Waarom wil je dat eigenlijks als het mobo toch stuk is als ik vragen magVerwijderd schreef op 03 February 2003 @ 11:06:
Ik heb een ibm Thinkpad T20, maar daar is het mobo van stuk. De fan wordt niet meer aangestuurd. hem repareren kost een fortuin, dus had ik het idee om de fan altijd te laten draaien. Nu ben ik niet technisch. Weet iemand of het überhaupt mogelijk is een fan ergens aan vast te solderen in de laptop, zodat hij continu draait?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
ik denk dat het defecte mobo alleen er voor zorgt dat de fan niet mee aangestuurd wordt dus om daarvoor een nieuw moederbord aan te schaffen ?
[ Voor 24% gewijzigd door Rody op 03-02-2003 11:12 ]
Verwijderd
Dan knip je toch de aansturing draad door ! (Of minder rigoreus, trek je hem los).
Even voor de goede orde, het is de gele kabel die van je fan afkomt.
Even voor de goede orde, het is de gele kabel die van je fan afkomt.
Dat is niet onmogelijk, maar we kunnen je niet zoiezo vertellen waar je het precies moet aansluiten.. Be creative, open het ding, kijk waar de accu en het adapterslotje op uitlopen; sluit dáár de fan op aan 
Ik neem natuurlijk aan dat de garantie op dit laptop allang is verlopen
Ik neem natuurlijk aan dat de garantie op dit laptop allang is verlopen
Verwijderd
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon aan een ide voeding kabel hangen.
geel = 12 volt
rood = 5 volt
zwart is massa (die naast de gele is de massa voor 12 en die naast de rode is massa voor 5)
geel + zwart is om de fan op 12 volt te laten draaien.
geel + rood is 7 volt
rood + zwart is 5 volt.
geel = 12 volt
rood = 5 volt
zwart is massa (die naast de gele is de massa voor 12 en die naast de rode is massa voor 5)
geel + zwart is om de fan op 12 volt te laten draaien.
geel + rood is 7 volt
rood + zwart is 5 volt.
ik heb de fan nu in mijn handen. de kleuren zijn rood, blauw, oranje zwart. Welke zorgt voor de aansturing? Dus welke moet ik los maken zodat hij altijd draait? Oranje?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 13:37 ]
rood lijkt me plus (bij een casefan is dit 12 volt), misschien bij een laptop 5 volt.
dus beging met 5 volt. draait hij dan niet of nauwelijks, dan moet die op 12 volt
blauw is de min, die moet je aansluiten op een zwarte kabel.
Edit: aah, editen na mijn post
die oranje stuurt de fan helaas niet aan.
die geeft alleen door hoe snel die draait.
je moet dus gewoon je fan aansluiten op een ide voedings kabel.
dus beging met 5 volt. draait hij dan niet of nauwelijks, dan moet die op 12 volt
blauw is de min, die moet je aansluiten op een zwarte kabel.
Edit: aah, editen na mijn post
die oranje stuurt de fan helaas niet aan.
die geeft alleen door hoe snel die draait.
je moet dus gewoon je fan aansluiten op een ide voedings kabel.
[ Voor 29% gewijzigd door job op 03-02-2003 13:54 ]
ik zal eens kijken of ik ergens een nog niet gebruikte ide voedingskabel kan vinden (zit die ook standaard ergens in een laptop? in een pc kan ik die wel vinden, maar bij een laptop werkt het anders neem ik aan
Pagina: 1