Toon posts:

Plotselinge verwijdering op main server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb echt een BIG-TIME probleem, deze ochtend kom ik op werk, en zie dat ons telemarketing gedeelte geen verbinding meer kan maken met Goldmine(een dbase proggie wat werkt vanaf server2)
dus ik ga kijken op Server2, ik zie tot mijn verbazing dat de hele Goldmine map dus gewoon weg is. Ik kan niet meer achterhalen wat er precies is gebeurd, het enige wat ik dus weet is dat er niks gelogd is, niemand mijn wachtwoorden weet, en niemand toegang heeft hiertoe. Ik heb uiteraard wel backups, maar die zijn een week oud, en er word behoorlijk wat afgebeld op zo'n dag ..
heeft iemand nog tips trucs of ideeen? (misschien uit eigen ervaring hoe zij op dat moment gehandeld hebben)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ik zou er een recovery tool opzetten, en hopen dat je het terug kan halen.

Verwijderd

Topicstarter
recovery tools zoals welke is aanbevolen?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:33

markvt

Peppi Cola

die hdd in een andere pc stoppen en dan idd een recovery tool eroverheen halen.

Geen nieuwe files meer op die hdd zetten die kan je eventuele data ernstig overschrijven zodat je zoiezo er nix meer aan hebt.

Welke het beste is kan ik je niet precies zeggen

[ Voor 34% gewijzigd door markvt op 03-02-2003 10:24 ]

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
roll back vanaf backup

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• markvt
  • Laatst online: 16:33

markvt

Peppi Cola

Maar hij zei al dat ie dan heel veel mist, dus hebben ze een crap backup-systeem over nagedacht dat een dagelijkse backup misschien beter is dan ??

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

gebruik het progje fast file recovery,
werkt perfect!
als er tenminste nog niks weer overschreven is

en vaker backuppen!!!!!!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 10:32 . Reden: backup ]

Verwijderd

Topicstarter
ik backup via Onstream, ik heb 2 tapes liggen, het ergste is dus nog dat de bestanden die gebackupped zijn corrupt zijn, en niet meer teruggeschreven kunnen worden ... heel leuk dus om het probleem nog groter te maken ..

Verwijderd

Welk OS?
Welke hardware?
Welke geinstalleerde software?

• DeMoN
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 10:39:
Welk OS?
Welke hardware?
Welke geinstalleerde software?
idd, ik snap werkelijk niet hoe de mensen hier allerlei tips kunnen geven zonder dat ze die dingen weten. Het enige wat we weten is dat het ding "Server2" heet :/

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DeMoN schreef op 03 februari 2003 @ 10:41:
[...]
idd, ik snap werkelijk niet hoe de mensen hier allerlei tips kunnen geven zonder dat ze die dingen weten. Het enige wat we weten is dat het ding "Server2" heet :/
En dat de backup een week oud is >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

is er toevallig iemand ontslagen vrijdag?

Verwijderd

Mr. Liu schreef op 03 February 2003 @ 10:42:
[...]

En dat de backup een week oud is >:)
En dat op een bedrijf, hmm misschien klein budget voor IT :Y)

Wie/wat heeft acces op de servers, bestanden gaan niet zomaar weg..

• Freee!!

Freee!!

wielhelm schreef op 03 februari 2003 @ 10:43:
is er toevallig iemand ontslagen vrijdag?
Waarom vrijdag :? Er zijn genoeg mogelijkheden om iets achter te laten dat alles wist als je meer dan één of twee maanden niet hebt ingelogd (of breng ik nu mensen op ideeen?).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:08

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ideeen zat inderdaad, maar daar gaat het nu niet om. Heeft de topicstarter misschien even tijd om de specs van die server hier neer te zetten? Hoeveelheid RAM is niet van belang, het gaat om het type filesystem, fysieke disken en controllers enz.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 10:45:
En dat op een bedrijf, hmm misschien klein budget voor IT :Y)
Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar de hele IT een rotzooi was.

Er werden bijvoorbeeld backups gemaakt, maar niemand wist hoe je die moest terugzetten :?

En ik moest een fileserver opzetten op Windows 2000 Professional.
Feeble: Nee, ik zet er Windows 2000 Server op
Baas: Nee, Windows 2000 Professional
Feeble: Wat jij wil... maar ik waarschuw alvast voor de gevolgen.

En precies 5 minuten nadat de "server" online was lag het bedrijf offline. Reden: Windows 2000 Professional kan niet meer dan 10 connecties aan, 45 mensen probeerden in te loggen... :?

Bij veel MKB's is er gewoon een slechte IT aanwezig. Zoals in dit geval, Backups van een week oud. Het zou me niet verbazen als de kennis niet eens aanwezig is om ze terug te zetten :)

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Natuurlijk kan dat, maar telemarketiers komen en gaan natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
nope niemand ontslagen, ik heb wel alles geaudit, maar ook daaruit kan ik niks terughalen,
draait op NT server, op een Dell server p3 750, met SQL server erop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 10:55:
nope niemand ontslagen, ik heb wel alles geaudit, maar ook daaruit kan ik niks terughalen,
draait op NT server, op een Dell server p3 750, met SQL server erop.
Hier hebben we natuurlijk nog niets aan...

Draait er een domein? Zoja, draait de SQL server op een DC?
Welk type harddisks zitten erin?
Hoe oud zijn de harddisks?
Welke filesystems?

NT4 of NT5?

Wees eens wat specifieker.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 10:53:
[...]
Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar de hele IT een rotzooi was.

Er werden bijvoorbeeld backups gemaakt, maar niemand wist hoe je die moest terugzetten :?

En ik moest een fileserver opzetten op Windows 2000 Professional.
Feeble: Nee, ik zet er Windows 2000 Server op
Baas: Nee, Windows 2000 Professional
Feeble: Wat jij wil... maar ik waarschuw alvast voor de gevolgen.

En precies 5 minuten nadat de "server" online was lag het bedrijf offline. Reden: Windows 2000 Professional kan niet meer dan 10 connecties aan, 45 mensen probeerden in te loggen... :?

Bij veel MKB's is er gewoon een slechte IT aanwezig. Zoals in dit geval, Backups van een week oud. Het zou me niet verbazen als de kennis niet eens aanwezig is om ze terug te zetten :)
Het lijkt me duidelijk dat ik zeker verstand van zaken heb, en zeker weet hoe backups worden teruggeplaatst, ook weet ik dat het hele systeem uberhaupt wel werkt, omdat ik wel es wat meer heb moeten terugzetten.
Het punt is dat de laatste backup vorige week gemaakt is, omdat ik al de hele week ziek ben en vanochtend pas weer begonnen ben, ik heb geen behoefte aan verhaaltjes van hoe goed of niet goed de IT binnen het bedrijf geregeld is, sterker nog, ik denk dat de meeste mensen hier nog een puntje aan kunnen zuigen, maar hoe dit mogelijk is, zou ik ( en vele anderen dus kennelijk ook) echt niet weten.
Kan dus niks terug halen uit de logs, het is in het weekend gebeurd, dan is er sowieso al niemand op kantoor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 10:57:
[...]
Hier hebben we natuurlijk nog niets aan...

Draait er een domein? Zoja, draait de SQL server op een DC?
Welk type harddisks zitten erin?
Hoe oud zijn de harddisks?
Welke filesystems?

NT4 of NT5?

Wees eens wat specifieker.
NT4
2 x 10gb 5400 maxtor, (ze zijn dus wat ouder maar augustus vorig jaar vervangen)
NTSC
er draait een Domein, maar daar staat deze server buiten.

• DeBolle

DeBolle

Zal wel SCSI zijn dan, met NTFS als filesystem.
Zoals al eerder gemeld, schrijf *niets* meer naar die schijf. Zorg voor een recovery tool (zoeken op Google met 'ntfs recovery deleted files' levert >10000 hits op) en boot van een flop, of hang die schijf aan een ander systeem.
Als t'ie op een PERC controller hangt kun je waarschijnlijk alleen met een bootflop uit de voeten.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 10:58:
[...]
Het lijkt me duidelijk dat ik zeker verstand van zaken heb, en zeker weet hoe backups worden teruggeplaatst, ook weet ik dat het hele systeem uberhaupt wel werkt, omdat ik wel es wat meer heb moeten terugzetten.
Duidelijk
Het punt is dat de laatste backup vorige week gemaakt is, omdat ik al de hele week ziek ben en vanochtend pas weer begonnen ben,
Dat komt dus gewoon lullig uit, spijtig voor jou.
ik heb geen behoefte aan verhaaltjes van hoe goed of niet goed de IT binnen het bedrijf geregeld is, sterker nog, ik denk dat de meeste mensen hier nog een puntje aan kunnen zuigen, maar hoe dit mogelijk is, zou ik ( en vele anderen dus kennelijk ook) echt niet weten.
Er was dus niemand om het maken van de backup over te nemen
Kan dus niks terug halen uit de logs, het is in het weekend gebeurd, dan is er sowieso al niemand op kantoor.
Of er is wel iemand binnen geweest, of iemand heeft voor het weekend iets gestart dat rustig heeft gewacht tot het z'n gang kon gaan.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels wat goeie file recovery installed, o.a. fast file recovery, en daar istie nog druk mee bezig, niets of niemand kan meer schrijven naar de schijf, dus ik hoop dat hier nog iets positiefs uitkomt.
Inmiddels ben ik er ook wel achter dat dit met opzet is gebeurd natuurlijk, maar goed, vooralsnog tast ik in het duister wie of wat die geweest is.
Het erge is, dat er ontslag staat op dit soort dingen, dus ik kan eigenlijk nu iemand uitkiezen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 10:58:
Het punt is dat de laatste backup vorige week gemaakt is, omdat ik al de hele week ziek ben en vanochtend pas weer begonnen ben, ik heb geen behoefte aan verhaaltjes van hoe goed of niet goed de IT binnen het bedrijf geregeld is, sterker nog, ik denk dat de meeste mensen hier nog een puntje aan kunnen zuigen, maar hoe dit mogelijk is, zou ik ( en vele anderen dus kennelijk ook) echt niet weten.
Je komt gewoon over als een n00b aangezien je geen enkele informatie geeft. Een echte ITer weet dat WIJ er niets aan hebben als je komt aanzetten met een verhaal als "mijn bestanden zijn verwijderd, wat nu?"

Als je met standaardvragen aan komt zetten dan is er een FAQ. Als je met specifieke vragen komt aanzetten dan kunnen wij je serieus nemen en je helpen.

Als ik vraag "mijn beeldscherm is blauw, wat nu?" dan weet toch niemand hoe dat komt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 11:00:
[...]

NT4
2 x 10gb 5400 maxtor, (ze zijn dus wat ouder maar augustus vorig jaar vervangen)
NTSC
er draait een Domein, maar daar staat deze server buiten.
kheb je ff wat documentatie per mail gestuurd, misschien heb je dr wat an.

(dat planet adres vanuit je profile)
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 11:06:
[...]
Je komt gewoon over als een n00b aangezien je geen enkele informatie geeft. Een echte ITer weet dat WIJ er niets aan hebben als je komt aanzetten met een verhaal als "mijn bestanden zijn verwijderd, wat nu?"

Als je met standaardvragen aan komt zetten dan is er een FAQ. Als je met specifieke vragen komt aanzetten dan kunnen wij je serieus nemen en je helpen.

Als ik vraag "mijn beeldscherm is blauw, wat nu?" dan weet toch niemand hoe dat komt?
en aan zulke info heeft hij dus helemaal niks.

Ergens niet mee eens, zeg dat in SM, maar niet hier, tenzij je ook nog wat nuttigs zegt :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
het hele punt is dat iedereen op ons Domein zit, en deze server totaal niet toegankelijk is vanaf het Domein, dus lijkt me het sterk dat iemand hier rustig zijn gang mee heeft kunnen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 11:06:
[...]

klopt heb je helemaal gelijk in, ben denk ik beetje stressed out, omdat ik zoiets als dit nog nooit eerder meegemaakt heb.

Verwijderd

het hele punt is dat iedereen op ons Domein zit, en deze server totaal niet toegankelijk is vanaf het Domein, dus lijkt me het sterk dat iemand hier rustig zijn gang mee heeft kunnen gaan.
Als je nou eerst een EXACTE kopie maakt van je huidige harddisks, dan kun je in elk geval al gaan klooien met je harddisks. Mocht dat mislukken dan heb je alsnog een backup.

-edit-
Een Ghost Sector by Sector copy bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
[...]

kheb je ff wat documentatie per mail gestuurd, misschien heb je dr wat an.

(dat planet adres vanuit je profile)

[...]

en aan zulke info heeft hij dus helemaal niks.

Ergens niet mee eens, zeg dat in SM, maar niet hier, tenzij je ook nog wat nuttigs zegt :)
thanks, ik ga dat er gelijk even bijpakken zometeen.
onwijs bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 11:09:
[...]

thanks, ik ga dat er gelijk even bijpakken zometeen.
onwijs bedankt.
succes!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 11:08:
[...]
Als je nou eerst een EXACTE kopie maakt van je huidige harddisks, dan kun je in elk geval al gaan klooien met je harddisks. Mocht dat mislukken dan heb je alsnog een backup.

-edit-
Een Ghost Sector by Sector copy bijvoorbeeld.
heb ik al gedaan gelijk, de originele schijven zitten er nog in, maar de server staat niet meer connected.
Ik heb de HD's al gecopied, (heb een duplicator hier) dus dat is allemaal al gebeurd, ben nu rustig aan het kijken wat er gebeurd met file recovery.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 11:08:
[...]
klopt heb je helemaal gelijk in, ben denk ik beetje stressed out, omdat ik zoiets als dit nog nooit eerder meegemaakt heb.
Begrijpelijk, sterkte

Verwijderd

Topicstarter
Het begint er allemaal wat beter uit te zien nu:
ik heb mijn kritieke dbase files bestanden weer terug, dit zijn 2 bestanden waar dus alles in word weggeschreven (zie het maar als een .pst file), dus mocht ik er niks meer uit kunnen halen installeer ik dit programma opnieuw en import ik deze bestanden opnieuw.

• DeBolle

DeBolle

Klinkt als goed nieuws :)
Gelukkig! Zou je achteraf kunnen posten wat je precies hebt gedaan als dat kan? Een succesverhaal kan erg nuttig zijn voor mensen met toekomstige problemen.

Verwijderd

Wij maken dagelijkse automatische backups van SQL server databases op de schijven van de server zelf (andere partitie). Die worden er wel elke nacht door een backupserver afgehaald dus ook zonder (of evt. corrupte) tapes zouden we in jou geval dagelijkse backups tot 2 weken oud hebben. Misschien is dat bij jou ook?

(Overigens klinkt het mij wel raar in de oren dat er geen backups gemaakt worden als jij ziek bent.. dat klinkt niet heel professioneel ;) )

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-08 23:08

ultimateharry

Team Slayer:-)

whoops verkeerde page

[ Voor 90% gewijzigd door ultimateharry op 03-02-2003 11:52 . Reden: wrong page ]

Verwijderd

Topicstarter
om een klein beetje in te haken op de reply van Kerrick, je hebt gedeeltelijk gelijk, het is niet professioneel dat een IT gedeelte bestaat uit hoofdzakelijk 1 persoon. Helemaal gelijk, maar je kent de bedrijfssituatie niet, het gaat hier alleen maar om geld voor de Sales.
Dus zo gek doe ik het hier nog niet, met een relatief(lees miniem) budget.
Er is dus ook geen geld voor een automatisch backup systeem. Ik zou het liefste ook DLTdrives zien .. maar ja, dat gaat nu eenmaal niet.
Oplossing van het probleem:
Ik heb uiteindelijk Goldmine (het programma waar het om ging) opnieuw geinstalleerd, ik heb dat gedaan op een test schijf, en daarmee de gegevens opnieuw geimporteerd van 2 dbase bestanden die ik heb teruggehaald met een file recovery tool (bedankt arjo_kamp).
dus kortom, ik heb alles terug wat ik wilde hebben, op 1 dag na, dat is gelukkig te overzien.
Over het verdwijnen van de bestanden tast ik nog in het donker, dat is nog een raadsel, maar daar moet ook wel een oplossing voor te vinden zijn.
Nogmaals bedankt voor alle hulp in dit topic.

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:50
Is het netwerk verbonden met het internet toevallig? Omdat het om NT gaat zijn er genoeg mensen die over de kennis beschikken om van buiten af eens lekker te gaan zitten rotzooien op jouw server, heb je daar wel eens aan gedacht? Tis maar een suggestie hoor, meldt het gerust als ik er volgens jou helemaal naast zit... :)

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

En heb je al eens gekeken naar de tijd dat de bestanden zijn verwijderd??

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Kun je die zien dan
Pagina: 1