Toon posts:

Aansluiting speakers op stereo!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel 6 boxen (huge, maar dat terzijde) maar ik heb maar 4 uitgangspoorten in mijn stereo ( zeg maar van die rood/zwarte) kan ik dan twee boxen op een stereo-ingang/uitgang aanlsuiten of is er een andere betere manier ?

Alvast bedankt

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23

JWO

in serie zetten anders belast je teveel je versterker (volgens mij)

Verwijderd

zo deed ik dat vroeger wel altijd :)

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Erg gevaarlijk. Als je twee speakers via hetzelfde gaatje aansluit zet je ze parallel. Hierdoor verlaag je de impedantie en maak je de kans om je versterker (en speakers) op te blazen erg hoog. (Je kunt zelf wel berekenen met brugklas natuurkunde wat het uiteindelijk wordt, vooral bij twee speakers met verschillende impedantie levert dat bizarre eindwaarden op). Het KAN wel, maar dan moet je echt never nooit je volume boven de 50% zetten (en een paar schietgebedjes opzeggen). Er bestaan overigens wel (ben effe de juiste naam kwijt) distributie kitjes voor vanaf ongeveer 45 euro, als je apparatuur je lief is raad ik je dat ten sterkste aan. (Ik heb ooit voor hetzelfde dilemma gestaan en mij werd toen door de elektro boer ook dit aangeraden). Iedereen zal zeggen 'dat deed ik anders wel altijd', idem voor mij, maar slim is het niet. Leveren die extra twee speakers trouwens meerwaarde op? Okee van 2 naar 4 kan ik me wat bij voorstellen, maar van 4 naar 6?

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja dat is wel zo ( of ze meerwaarde opleveren), maar in ieder geval bedankt en ik weet nu wat ik moet doen. Naar de elektroboer en die dingen ophalen.

• Temraakle
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Temraakle

Dat is altijd leuk

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 09:14:
Ik heb momenteel 6 boxen (huge, maar dat terzijde) maar ik heb maar 4 uitgangspoorten in mijn stereo ( zeg maar van die rood/zwarte) kan ik dan twee boxen op een stereo-ingang/uitgang aanlsuiten of is er een andere betere manier ?

Alvast bedankt
Meld even welke optie je neemt en of het werkt. Please :>.
Want thuis heb ik ook nog twee boxen staan en om ze op mijn stereo aan te sluiten is eigenlijk wel een goed idee.

Treinreizen China: www.treinkaartjesChina.nl

Verwijderd

Je hoeft niet al te bang te zijn dat je iets molt. Bijna alle versterkers zijn voorzien van een protect schakeling die de versterker uitschakeld als hij te zwaar belast wordt of oververhit.

Heb ik vaak genoeg tegenaan gezeten, heel informatief, zo weet je dat iets niet werkt ;)

Verwijderd

kan gewoon heb een hele tijd 7 speakers op een radio gehangen met 2 uitgangen. en die kon je gewoon vol open gooien. alleen werd hij wat war maar na het vervangen van het koelblok was daat ook oke.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 09:00

zAo

GPLv2 Fanboy

Lol, ik zou het nooit doen. Koop óf een nieuwe versterker, of draai gewoon met 4 speakers. Het is er niet voor gemaakt; simpel.
Verder zal je afwijking toenemen, omdat je versterker meer moet versterken om het zelfde volume te produceren.

Niet doen dus. Zeker als de kans toeneemt dat je iets sloopt ;)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
geef eerst eens wat meer gegevens watbetreft versterker en speakers, dan kunnen we je een advies op maat geven

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 17:12
Volgens mij wordt de impedantie gehalveerd wanneer je 2 speakers op dezefde uitgang aansluit met dezelfde impedantie. Deze kan tijdens het spelen ook nog eens een impedantie dip krijgen en die kunnen dan wel eens zeer laag worden met als gevolg dat je versterker het helemaal niet meer trekt en gaat clippen. Als er iets wel slecht is voor je speakers dan is het wel clippen van een versterker.

Het is wel zo dat de meeste versterkers een beveiliging hebben (zoals soft clipping) maar, dan zou ik het nut niet zien van meer speakers aansluiten, of je moet een hele grote kamer hebben, of liever gezegd een grote zaal, waar je overal speakers in wil hangen, anders gewoon een hele zware poweramp kopen die het wel trekt :).

Verwijderd

Topicstarter
We hebben momenteel maar 4 boxen aangesloten. Het zijn sony boxen (nieuw) bij ene oude installatie (ook sony). We gaan eerst naar de elektroman en kijken wat die adviseert (zie bone in topic) anders gaan we andere oplossingen van repliers on this topic gebruiken. Voor als nog iig bedankt

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55

sjorsfeenema

de mijne is mooier

ik dacht zo-iets: http://members.ams.chello.nl/s.feenema/pics/SP.JPG

zo zou ik het doen in iedergeval maar een extra versterker is beter natuurlijk

die van hen is mooi....

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
watzie schreef op 03 February 2003 @ 09:23:
Erg gevaarlijk. Als je twee speakers via hetzelfde gaatje aansluit zet je ze parallel. Hierdoor verlaag je de impedantie en maak je de kans om je versterker (en speakers) op te blazen erg hoog. (Je kunt zelf wel berekenen met brugklas natuurkunde wat het uiteindelijk wordt, vooral bij twee speakers met verschillende impedantie levert dat bizarre eindwaarden op). Het KAN wel, maar dan moet je echt never nooit je volume boven de 50% zetten (en een paar schietgebedjes opzeggen). Er bestaan overigens wel (ben effe de juiste naam kwijt) distributie kitjes voor vanaf ongeveer 45 euro, als je apparatuur je lief is raad ik je dat ten sterkste aan. (Ik heb ooit voor hetzelfde dilemma gestaan en mij werd toen door de elektro boer ook dit aangeraden). Iedereen zal zeggen 'dat deed ik anders wel altijd', idem voor mij, maar slim is het niet. Leveren die extra twee speakers trouwens meerwaarde op? Okee van 2 naar 4 kan ik me wat bij voorstellen, maar van 4 naar 6?
WTF ? ik draai nu al 1 jaar met 4 boxen op 2 aansluitingen en op 100 procent niets aan het handje :P ik ben ook een verschrikkelijk audio n00b maar ik zag bij een vriendje dat hij zn stereo op zn pc had, dat wou ik ook wel.
Maar ik heb een jvc versterkertje op 100 % doet ie het nog makkelijk

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

caspergt schreef op 06 February 2003 @ 20:55:
[...]

WTF ? ik draai nu al 1 jaar met 4 boxen op 2 aansluitingen en op 100 procent niets aan het handje :P ik ben ook een verschrikkelijk audio n00b maar ik zag bij een vriendje dat hij zn stereo op zn pc had, dat wou ik ook wel.
Maar ik heb een jvc versterkertje op 100 % doet ie het nog makkelijk
Ja, en ik deed dat vroeger ook op mijn sony stereotje. Na week was mijn stereo naar de knoppen en omdat ik dat niet door had enkele dagen later 1 box ook. :(

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
op mijn stereo staat 6 ohm tot 16 ohm , en ik heb 1 van 6 ohm en 1 van 8 ohm op elke box dus dan moet die dat toch goed doen.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Pagina: 1