Toon posts:

Ki-manipulatie is mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oosterse geneeswijzen zijn erop gebaseerd dat elk levend wezen opgebouwd is uit levensenergie (Ki / Chi). Leven bestaat niet zonder die energie.

Nu is er 150 jaar geleden door een Japanse dokter / professor een 4000 jaar oude tibetaanse geneeskunst genaamd Reiki herontdekt. Deze geneeswijze is gebaseerd op een vorm van Ki dat vrij rondstroomt door het universum en dat kan worden gebruikt om te genezen.

Er zijn ook mensen die beweren Ki te kunnen besturen door wil, ze kunnen het gebruiken om kracht en snelheid te verhogen (soms wel 3x of meer)EEN ERG RADICAAL VOORBEELD IS DBZ< MAAR DIT IS FICTIE!!! HET IS UITERMATE OVERDREVEN. Maar ook om uit hun lichaam te treden.
Nu is mijn stelling dit:

Ki-manipulatie is mogelijk, het is zelfs een manier om het natuurlijke afweersysteem te versterken

Verwijderd

Topicstarter
/me vind het toch wel jammer dat niemand reageert ;(

edit:
Beetje snelle kick misschien?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 13:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 10:26:
/me vind het toch wel jammer dat niemand reageert ;(
misschien dat er mensen slapen, werken of naar school gaan op maandag ochtend? Is ook niet meteen een onderwerp waar tientallen mensen op af komen rennen denk ik...even geduld dus :)

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:38

TheDane

1.618

Ch'i is voor een groot deel gebaseerd op concentratie en ademhaling. Als de ademhaling in orde is, kan het lichaam meer bloed en daardoor meer zuurstof rondpompen. Je lichaam kan dus efficienter met z'n energie omspringen doordat je niet gauw zonder zuurstof zit. Door middel van concentratie zou je die energie op bepaalde delen van je lichaam kunnen focussen, waardoor je op die specifieke plek bovenmenselijke -lijkende- kracht bezit.

Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de Shaolin monniken die deze techniek al duizenden jaren gebruiken. Een oude man van 80jaar kan op die manier zijn arm voor zich uit strekken, en er kan een volwassen mens gewoon aan z'n hand gaan hangen, zonder dat de man moe wordt, of niet vol kan houden. Zonder Ch'i is dit imo niet -of in ieder geval niet lang- mogelijk.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TheDane schreef op 03 February 2003 @ 11:22:
[...]
Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de Shaolin monniken die deze techniek al duizenden jaren gebruiken.
Dat lijkt me lichtelijk overdreven ;) Ik weet niet precies wanneer de Shaolin tempel in Hunan is gebouwd, maar wat ik wel weet is dat het van oorsprong een Boeddhistisch tempel is, wat al enige aanwijzingen geeft over de tijd (de Boeddhistische jaartelling begint in 543 BC). Tel daarbij op de snelheid van verspreiding, dan zijn we rond het jaar 1000 als de tempel gebouwd wordt. Na enige tijd hebben de monniken daar een technieken ontwikkeld, in eerste instantie als verdediging tegen rond trekkende bandieten, later bleek het ook een goed hulpmiddel bij meditatie.

Excuses dat dit lichtelijk offtopic is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Kort antwoord: Eens, want ik doe het dagelijks.

Chi (of Ki) betekent trouwens gewoon Energie. Reiki is Levensenergie (Rei = Leven in het Japans).

Sja, wat moet ik er eigenlijk meer over zeggen? Veel aanhaakpunten voor discussie zijn er nog niet echt :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• TheDane

TheDane

1.618

mwa idd, beetje lichtelijk overdreven idd, maargoed, 't maakt duidelijk dat ch'i / ki / prana al wat langer dan vandaag bestaat :) 't probleem ligt 'm eigenlijk bij 't feit dat 't allemaal nogal 'oosterse' filosofie is, en voor westerlingen moeilijk te begrijpen is.
hier staat wel wat leuke informatie over ch'i, en een verwijzing naar Yoga, volgens velen de oudste lichaamsfilosofie waarin Ch'i gebruikt wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Mx. Alba schreef op 03 February 2003 @ 11:55:
Kort antwoord: Eens, want ik doe het dagelijks.

Chi (of Ki) betekent trouwens gewoon Energie. Reiki is Levensenergie (Rei = Leven in het Japans).

Sja, wat moet ik er eigenlijk meer over zeggen? Veel aanhaakpunten voor discussie zijn er nog niet echt :)
Sorry, ik moet je hier onderbreken, dit is niet juist, Reiki bestaat uit 2 woorden (Rei-ki) Rei=Universeel Ki=Levensenergie. Ki wordt ook vaak aangeduid als Chi of Qi.

Verwijderd

Topicstarter
Op http://thekisanctuary.cjb.com wordt uitvoerig beschreven wat er allemaal mogelijk is en hoe je dat dan zou moeten doen. (Is wel in het Engels)

Er wordt bijvoorbeeld hoe je een Ki-bal kunt maken en hoe je Elementen kunt gebruiken.

Heeft iemand dit wel eens geprobeert? Ik heb het getracht maar veel verder dan mijzelf opladen en dan kwam ik tot de conclusie dat ik mijzelf 3x zo vaak kan opdrukken. Maar meer heb ik nog niet meegemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 12:50 ]

• TheDane

TheDane

1.618

wooh, interessante site :)

ik heb zelf een jaar of 3 shaolin kempo beoefend. we hadden daar meditatie oefeningen, in combinatie met heel rudimentaire ki ontwikkeling; veel verder dan op de grond liggen, bovenlichaam en benen van de grond en 25 mensen over je buik laten rennen zonder je adem in te hoeven houden of buikspieren krampachtig aanspannen ging het -ook- niet.

Verwijderd

Het zou helpen als mensen hier eens begonnen hun stellingen te beargumenteren, te beginnen met de topicstarter: WAAROM denk je dat chi-manipulatie mogelijk is? Ik vrees dat dit topic geen lang leven beschoren is als de meningen over dit onderwerp niet beargumenteerd worden...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 13:12:
Het zou helpen als mensen hier eens begonnen hun stellingen te beargumenteren, te beginnen met de topicstarter: WAAROM denk je dat chi-manipulatie mogelijk is? Ik vrees dat dit topic geen lang leven beschoren is als de meningen over dit onderwerp niet beargumenteerd worden...
Maar er valt helaas zo weinig over te beargumenteren...

Het kan of het kan niet. De één zegt dat het niet kan omdat hij zegt dat Chi / Ki / Reiki / Prana / Ohm / Wakantanka / The Source / etc / etc / etc niet bestaat. De ander zegt dat het wel kan omdat hij het zelf doet. Meer argumenten zijn er niet voor te geven. En dat de één de ander, of de ander de één, overtuigt, is vrijwel uitgesloten, omdat er diepgewortelde overtuigingen bij te pas komen die niet door een paar noodzakelijkerwijs slechts zeer halfslachtige argumenten ontworteld worden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Freee!!

Freee!!

Mx. Alba schreef op 03 februari 2003 @ 14:06:
[...]
Maar er valt helaas zo weinig over te beargumenteren...

Het kan of het kan niet. De één zegt dat het niet kan omdat hij zegt dat Chi / Ki / Reiki / Prana / Ohm / Wakantanka / The Source / etc / etc / etc niet bestaat. De ander zegt dat het wel kan omdat hij het zelf doet. Meer argumenten zijn er niet voor te geven. En dat de één de ander, of de ander de één, overtuigt, is vrijwel uitgesloten, omdat er diepgewortelde overtuigingen bij te pas komen die niet door een paar noodzakelijkerwijs slechts zeer halfslachtige argumenten ontworteld worden...
Dan blijft dus alleen de (terecht) verfoeide welles - nietes methode over (en dat kan ik niet echt een discussie noemen :( )

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• TheDane

TheDane

1.618

Mr. Liu schreef op 03 February 2003 @ 14:09:
[...]

Dan blijft dus alleen de (terecht) verfoeide welles - nietes methode over (en dat kan ik niet echt een discussie noemen :( )
misschien kunnen we dit topic dan een share-your-reactions-achtige status geven. Ik vind 't sowieso zeer interessante theorie, al was 't alleen maar om niet in 't stereotype westerse "we kunnen het wetenschappelijk (nog) niet bewijzen, dus bestaat 't niet"-beeld te vallen.

• Freee!!

Freee!!

TheDane schreef op 03 February 2003 @ 14:40:
[...]
misschien kunnen we dit topic dan een share-your-reactions-achtige status geven. Ik vind 't sowieso zeer interessante theorie, al was 't alleen maar om niet in 't stereotype westerse "we kunnen het wetenschappelijk (nog) niet bewijzen, dus bestaat 't niet"-beeld te vallen.
Daar valt best iets voor te zeggen, inclusief die opmerking over 'stereotype westerse "we kunnen het wetenschappelijk (nog) niet bewijzen, dus bestaat 't niet"-beeld'.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:01

hneel

denkt er het zijne van

Wat zijn dan jullie persoonlijke ervaringen met Chi? Waardoor komt het dat je denkt dat het bestaat?

Voor mij persoonlijk valt het in de categorie "nog niet wetenschappelijk bewezen, maar zou in de toekomst best bewezen kunnen worden".

Ofwel, het zou een soort van zelf-hypnose" kunnen zijn. Met gedachten/meditatie "stuur" je je lichaam, met name je zenuwstelsel, wat allerlei effecten zou kunnen bewerkstelligen. Er is een experiment waarbij je bv tegen jezelf zegt "ik ben zwak" en dat een aantal maal herhaald. Dan ga je armpje drukken met iemand en grote kans dat je verliest. Je kan ook een aantal malen "ik ben sterk" tegen jezelf herhalen en dan heb je grotere kans te winnen. Misschien werkt Chi op een soortgelijke manier?

Maar laat het feit dat ik nog wat scepcis heb jullie niet ontmoedigen om ervaringen te posten :) Het blijft interresante materie, vind ik.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

hneel schreef op 03 February 2003 @ 16:56:
Ofwel, het zou een soort van zelf-hypnose" kunnen zijn. Met gedachten/meditatie "stuur" je je lichaam, met name je zenuwstelsel, wat allerlei effecten zou kunnen bewerkstelligen. Er is een experiment waarbij je bv tegen jezelf zegt "ik ben zwak" en dat een aantal maal herhaald. Dan ga je armpje drukken met iemand en grote kans dat je verliest. Je kan ook een aantal malen "ik ben sterk" tegen jezelf herhalen en dan heb je grotere kans te winnen. Misschien werkt Chi op een soortgelijke manier?
Daar lijkt het inderdaad op. Maar Chi kan je ook op anderen overdragen. En dat kan je met zelfhypnose niet ;)

Verwijderd

Mx. Alba schreef op 03 February 2003 @ 17:22:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op. Maar Chi kan je ook op anderen overdragen. En dat kan je met zelfhypnose niet ;)
hneel had het over een soort zelfhypnose. Dat hoeft dus niet exact hetzelfde te zijn als hypnose.

Ik heb zelf 10 jaar lang intensief Aikido gedaan met veel ki trainingen. Door de meditatie voorafgaande aan de training is je geest tot rust gekomen, net zo als je zenuwstelsel en je spieren. Dat geldt uiteraard ook voor je opponent. Hierdoor voel je bepaalde worpen veel beter aan, eigenlijk alsof in slowmotion. Bij Aikido houdt je je opponent meestal bij één of beide polsen vast. En als je een worp uitvoert dan controleer je die tot je opponent de grond raakt. Door het gebruik van je ki (die je aanvoelt vanuit je middenrif, je ademhalingscentrum) kun je controle houden tijdens de worp en zelfs tijdens de worp bepalen hoe hard je opponent de mat raakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.ull.es/servicios/deportes/imagenes/aikido.gif
Ki projectie tijdens een worp

Interessant genoeg geldt dit mechanisme ook als je opponent een stok gebruikt en je alleen de stok vastgrijpt. Door geheel met de slagbeweging van de stok mee te gaan, kan je opponent de cirkelvorm van de slagbeweging niet stoppen. Hij werpt zichzelf dan achter zijn eigen stok aan. De ki training bestaat dan uit de mentale projectie van je ki tot op het einde van de stok.

Afbeeldingslocatie: http://www.stenudd.com/aikido/stefan/vannasjo.JPG
Worp met ki extensie via de stok

De mens verschilt van andere dieren doordat wij controle over onze ademhaling hebben en het centrum van onze ademhaling ook in het midden van ons lichaam en dus in het zwaartepunt van onze motoriek ligt. Als we gestressed zijn dan verliezen we vaak als eerste controle over onze ademhaling en vervolgens ook over onze motoriek. Zoals bijvoorbeeld hyperventilatie en struikelen over de kleinste oneffenheid. Controle over je ki en die van anderen is dus voornamelijk het tot rust komen van je geest, zenuwstelsel en het hebben van controle over je ademhaling en bewegingen. De controle over de ki van een ander gebeurt door je empathisch op te stellen en de ander zijn ademhaling en bewegingen goed aan te voelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.recsports.hhp.ufl.edu/sportclubs/clubs/images/Aikido.jpg

Er bestaan ook andere vormen van ki training, waar ikzelf niet één twee drie een verklaring voor weet, zoals de training waarbij je jezelf vanuit je ki heel zwaar maakt. Dat lijkt ook een soort hypnose, maar het vreemde is dat anderen dan een groot probleem hebben om jou van de grond te tillen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 21:02 ]

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Er bestaan ook andere vormen van ki training, waar ikzelf niet één twee drie een verklaring voor weet, zoals de training waarbij je jezelf vanuit je ki heel zwaar maakt. Dat lijkt ook een soort hypnose, maar het vreemde is dat anderen dan een groot probleem hebben om jou van de grond te tillen.
Ik zou iemand die op een weegschaal staat wel eens zo'n oefening willen zien doen :P.

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Wouter Tinus schreef op 03 February 2003 @ 19:40:
[...]

Ik zou iemand die op een weegschaal staat wel eens zo'n oefening willen zien doen :P.
Heb ik gezegd dat je ook daadwerkelijk zwaarder wordt? Je ki wordt tijdens Aikido training eigenlijk meer gezien als je zwaartepunt. Je ziet aikidoka's ook meestal in een houding met een zo laag mogelijk zwaartepunt staan. Die standen worden ook in allerlei situaties beoefend.

Afbeeldingslocatie: http://www.stenudd.com/aikido/stefan/Img_0074.jpg

Dat één, twee of drie opponenten dan moeite hebben om je van je plek te duwen of tillen is opzich dus niet zo vreemd. Een Austin Mini heeft ook een veel lager zwaartepunt dan een Fiat Panda, terwijl ze allebei ongeveer even zwaar zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 21:05 ]

Verwijderd

Dat wil dan toch niet direct zeggen dat je massa dan ook toeneemt?
Snap ik niet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 23:56:
Snap ik niet...
Door je te concentreren op je ki, middels meditatie en ademhalingoefeningen, bereik je een soort eenheid van lichaam en geest. Als je geest dan wil dat je zwaar bent dan gedraag je je dus als zodanig. Ik weet bijvoorbeeld dat het heel moeilijk is om een zak aardappelen van 80 kilo op te tillen. Iemand die 80 kilo weegt en plat op de grond ligt kun je dus niet zo gemakkelijk verplaatsen. Maar de ME heeft daar bijvoorbeeld speciale kneepjes voor, waardoor je wel meewerkt en dus eigenlijk minder zwaar lijkt. Concentratie op je ki is dus eigenlijk - denk ik - een state of mind, waardoor je, als je dat bijvoorbeeld wilt, gebruik kunt maken van je volle gewicht.

Afbeeldingslocatie: http://gnuhh.org/personal/pictures/Aikido-Oops.png
Hoe beter je je ki beheerst hoe minder je hoeft te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 23:56:
Snap ik niet...
Ki is een vorm van energie, dit betekend dat het kan worden omgezet in elke andere vorm van energie (warmte, kracht of zelfs licht). Die eerste twee zijn de eerste dingen die worden ervaren door mensen die trachten Ki te manipuleren
(Hierbij buiten beschouwing gelaten of het daadwerkelijk mogelijk is)

Dus wanneer je erop focust om 'zwaarder' te worden creëer je eigenlijk een extra neerwaardse kracht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 08:38 ]

Verwijderd

Een vraag voor degenen die er dus (actief) aan oefenen... Doen jullie zelfstudie? of hebben jullie een leraar?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:36

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ki-manipulatie is mogelijk, het is zelfs een manier om het natuurlijke afweersysteem te versterken
Het zou prettig zijn als deze stelling van enige bewijsvoering wordt voor zien. Dus niet: Er zijn ook mensen die beweren ....
Ki is een vorm van energie, dit betekend dat het kan worden omgezet in elke andere vorm van energie (warmte, kracht of zelfs licht). Die eerste twee zijn de eerste dingen die worden ervaren door mensen die trachten Ki te manipuleren
Je doet hier een paar interessante uitspraken, zijn hier wetenschappelijke bewijzen voor?
(Hierbij buiten beschouwing gelaten of het daadwerkelijk mogelijk is)
Wat wil je nu?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 12:25:
Een vraag voor degenen die er dus (actief) aan oefenen... Doen jullie zelfstudie? of hebben jullie een leraar?
Aikido kun je bij een Sensei in de budo dojo's in alle grote steden in Nederland beoefenen en aan sommige Universiteiten (Erasmus, etc.). Je kunt Aikido niet individueel beoefenen. Het helpt wel als je thuis ook aan Yoga doet, zodat je over de nodige souplesse beschikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.aikikai.nl/images/senseis/Peter.gif klik op het plaatje voor een demo-video

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 20:27 ]

Verwijderd

Q schreef op 04 februari 2003 @ 19:04:
[...]
Je doet hier een paar interessante uitspraken, zijn hier wetenschappelijke bewijzen voor?
Je wilt weten of Ki echt of denkbeeldig is. Die vraag is alleen met een wedervraag te beantwoorden. Is de sterfscene tijdens een balletuitvoering van het zwanenmeer van Tchaikofsky echt? Is de miraculeuse goal van Bergkamp na een diagonale voorzet over meer dan 60 meter een gelukstreffer of echte klasse? Als je deze twee voorbeelden meemaakt, dan is het puur emotioneel en heel echt en voor mij sterk verwant aan Ki.

Bekijk je de twee voorbeelden wetenschappelijk dan zijn ze allebei niet echt. De balletdansers verlaten na afloop allen levend het podium en gemiddeld 1% of minder direkte doelpunten vallen er na een voorzet over meer dan 60 meter. Als je het dus statistisch en wetenschappelijk dubbelblind wil bekijken, dan is Ki ook niet echt. Is dat dan een reden om er geen gebruik van te maken? Zo ja, dan moet je ook niet meer naar voetbal kijken of naar een concert of balletuitvoering gaan!

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/harrylamers/images/struisvogel.gif

The concept of ki is one of the most difficult associated with the philosophy and practice of aikido. Since the word "aikido" means something like "the way of harmony with ki," it is hardly surprising that many aikidoka are interested in understanding just what ki is supposed to be. Etymologically, the word "ki" derives from the Chinese "chi." In Chinese philosophy, chi was a concept invoked to differentiate living from non-living things. But as Chinese philosophy developed, the concept of chi took on a wider range of meanings and interpretations. On some views, chi was held to be the most basic explanatory material principle - the metaphysical "stuff" out of which all things were made. The differences between things depended not on some things having chi and others not, but rather on a principle (li, Japanese = ri) which determined how the chi was organized and functioned (the view here bears some similarity to the ancient Greek matter-form metaphysic).

Modern aikidoka are less concerned with the historiography of the concept of ki than with the question of whether or not the term "ki" denotes anything real, and, if so, just what it does denote. There have been some attempts to demonstrate the objective existence of ki as a kind of "energy" or "stuff" that flows within the body (especially along certain channels, called "meridians"). So far, however, there are no reputable studies which conclusively demonstrate the existence of ki. Traditional Chinese medicine appeals to ki/chi as a theoretical entity, and some therapies based on this framework have been shown to produce more positive benefit than placebo, but it is entirely possible that the success of such therapies is better explained in ways other than supposing the truth of ki/chi theory. Many people claim that certain forms of exercise or concentration enable them to feel ki flowing through their bodies. Since such reports are subjective, they cannot constitute objective evidence for ki as a "stuff." Nor do anecdotal accounts of therapeutic effects of various ki practices constitute evidence for the objective existence of ki - anecdotal evidence does not have the same evidential status as evidence resulting from reputable double-blind experiments involving strict controls. Again, it may be that ki does exist as an objective phenomenon, but reliable evidence to support such a view is so far lacking.

There are a number of aikidoka who claim to be able to demonstrate the (objective) existence of ki by performing various sorts of feats. One such feat, which is very popular, is the so-called "unbendable arm." In this exercise, one person,, extends her arm, while another person, , tries to bend the arm. First, makes a fist and tightens the muscles in her arm. is usually able to bend the arm. Next, relaxes her arm (but leaves it extended) and "extends ki" (since "extending ki" is not something most newcomers to aikido know precisely how to do, is often simply advised to think of her arm as a fire-hose gushing water, or some such similar metaphor). This time, finds it (far) more difficult to bend the arm. The conclusion is supposed to be that it is the force/activity of ki that accounts for the difference. However, there are alternative explanations expressible within the vocabulary or scope of physics (or, perhaps, psychology) that are fully capable of accounting for the phenomenon here (subtle changes in body positioning, for example). In addition, the fact that it is difficult to filter out the biases and expectations of the participants in such demonstrations makes it all the more questionable whether they provide reliable evidence for the objective existence of ki.

Not all aikidoka believe that ki is a kind of "stuff" or "energy." For some aikidoka, ki is an expedient concept - a blanket-concept which covers intentions, momentum, will, and attention. If one eschews the view that ki is a stuff that can literally be extended, to extend ki is to adopt a physically and psychologically positive bearing. This maximizes the efficiency and adaptability of one's movement, resulting in stronger technique and a feeling of affirmation both of oneself and one's partner.

Irrespective of whether one chooses to take a realist or an anti-realist stance with respect to the objective existence of ki, there can be little doubt that there is more to aikido than the mere physical manipulation of another person's body. Aikido requires a sensitivity to such diverse variables as timing, momentum, balance, the speed and power of an attack, and especially to the psychological state of one's partner (or of an attacker).

In addition, to the extent that aikido is not a system for gaining physical control over others, but rather a vehicle for self-improvement (or even enlightenment (see satori)), there can be little doubt that cultivation of a positive physical and psychological bearing is an important part of aikido. Again, one may or may not wish to describe the cultivation of this positive bearing in terms of ki.

Bron: The Value of Ki Study

Verwijderd

Interessant verhaal...maar het is dus meer een geloof eigenlijk? Er is dus totaal geen bewijs voor buiten het subjectieve, jammer.
Ik vond DBZ anders wel leuk! :o :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 19:57:
[...]
Aikido kun je bij een Sensei in de budo dojo's in alle grote steden in Nederland beoefenen en aan sommige Universiteiten (Erasmus, etc.). Je kunt Aikido niet individueel beoefenen. Het helpt wel als je thuis ook aan Yoga doet, zodat je over de nodige souplesse beschikt.

[afbeelding] klik op het plaatje voor een demo-video
thanx :)
en zijn dr ook mensen die alleen aan ki oefeningen doen? al dan niet individueel?

edit: in dat filmpje ziet het er echt makkelijk uit

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 02:31 ]

• Q

Q

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 00:24:
Interessant verhaal...maar het is dus meer een geloof eigenlijk? Er is dus totaal geen bewijs voor buiten het subjectieve, jammer.
Ik vond DBZ anders wel leuk! :o :*)
Het lijkt sterk op religie. Alleen probeert het, zie topic start, ook uitspraken te doen over de fysische werkelijkheid die niet lijken te klopen.

Maar als mensen hier wat aan hebben en zich dr goed bij voelen. Prima.

[ Voor 78% gewijzigd door Q op 05-02-2003 03:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op 04 February 2003 @ 19:04:
[...]

Het zou prettig zijn als deze stelling van enige bewijsvoering wordt voor zien. Dus niet: Er zijn ook mensen die beweren ....

[...]

[...]

Wat wil je nu?
Er is aangetoond dat Ki manipulatie en Reiki wel veranderingen veroorzaken in de stofwisseling en energieuitstraling van bijv. de handen dmv. KirlianFotografiespelfouten voorbehouden. Omdat het in sommige opzichten haaks staat op de westerse normen en omdat het 'waarom' niet wetenschappelijk kan worden verklaard is het nog steeds niet algemeen erkend.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 02:24:
[...]

thanx :)
en zijn dr ook mensen die alleen aan ki oefeningen doen? al dan niet individueel?

edit: in dat filmpje ziet het er echt makkelijk uit
Op thekisanctuary.cjb.com staat een forum waar je in contact kunt komen met mensen die Ki oefeningen doen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

That's it. Ik ga Aikido doen.

:)

• Q

Q

Er is aangetoond dat Ki manipulatie en Reiki wel veranderingen veroorzaken in de stofwisseling en energieuitstraling van bijv. de handen dmv. KirlianFotografiespelfouten voorbehouden. Omdat het in sommige opzichten haaks staat op de westerse normen en omdat het 'waarom' niet wetenschappelijk kan worden verklaard is het nog steeds niet algemeen erkend.
KirlianFotografie is een buitengewoon dubieuse en omstreden methode.

http://www.skepp.be/thema/magie_energie.html

en
As has been amply demonstrated, the Kirlian aura is nothing but corona discharge, reported as far back as 1777 and completely understood in terms of well-known physics. Controlled experiments have demonstrated that claimed effects, such as the cries of agony of a dying leaf, are sensitively dependent on the amount of moisture present. As the leaf dies, it dries out, lowering its electrical conductivity. The same effect can been seen with a long dead but initially wet piece of wood (Pehek 1976; Singer 1981; Watkins 1988, 1989).

[ Voor 37% gewijzigd door Q op 05-02-2003 13:12 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

http://www.aikido-nantes.org ... Ik ga meedoen. :)

(Dank aan diegenen die Aikido aanhaalden... Ik was al een hele tijd op zoek naar een sport om te beoefenen, en zat te denken aan tai chi, maar aikido lijkt me toch veel cooler!)

Verwijderd

Topicstarter
Mx. Alba schreef op 05 February 2003 @ 17:48:
http://www.aikido-nantes.org ... Ik ga meedoen. :)

(Dank aan diegenen die Aikido aanhaalden... Ik was al een hele tijd op zoek naar een sport om te beoefenen, en zat te denken aan tai chi, maar aikido lijkt me toch veel cooler!)
Okay, en dan ga je het in nantes beoefenen? Volgens mijn is Nantes een plaats in Frankrijk :?

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 20:02

p@dd0

psychonaut

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 09:07:
[...]

Okay, en dan ga je het in nantes beoefenen? Volgens mijn is Nantes een plaats in Frankrijk :?
uit profile van Reyn Eaglestorm

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Topicstarter
Okay
/me voelt zich dom

Verwijderd

sry dat ik dit topic weer omhoog haal. maar als ik het goed begrijp is aikido dus de vechtsport die zich het meest met ki bezig houdt. of zijn er nog andere die zich meer met het ontwikkelen van ki-energie bezighouden?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 21:25:
sry dat ik dit topic weer omhoog haal. maar als ik het goed begrijp is aikido dus de vechtsport die zich het meest met ki bezig houdt. of zijn er nog andere die zich meer met het ontwikkelen van ki-energie bezighouden?
Tai Chi (Chinees). Aikido (Japans) is vzviw (maar ik kan me vergissen) grotendeels op Tai Chi gebaseerd.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op 24 February 2003 @ 07:07:
[...]

Tai Chi (Chinees). Aikido (Japans) is vzviw (maar ik kan me vergissen) grotendeels op Tai Chi gebaseerd.
whoepzzz idd, een vergissing :)
aikido is gebaseerd op jiu-jitsu en de oudere budo vormen (kendo, kenjutsu enz.)
Maar het ki ascpect komt wel redelijk overeen.
tai chi is chinees en aikido japans, en chinezen en japanners zijn als nederlanders en duitsers (ik bedoel wie moet er nu duitsers ;) ).

Ik heb trouwens ook het effect van Ki al meerdere malen gevoeld bij het beoefenen van aikido, de onbuigbare arm en het niet optilbaar zijn voor 2 anderen. Ik moet zeggen dat het wat ongelofelijk klinkt als je het vertelt maar als je het meemaakt is het nog ongelofelijker.

nog een linkje voor de vaak toegepaste voorbeelden van Ki-gebruik:
http://www.bodymindandmodem.com/CoolKi/CoolKi.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2003 07:23 ]

Verwijderd

Ik heb hier ook nog wat op toe te voegen...
Als Ki fysisch meetbaar zou zijn (denk aan de ongeloofelijke stuntjes die de oosterse monnikken uitvoeren), waarom heeft de officiële wetenschap nog geen verklaring voor wat er in het lichaam gebeurt betreft de ki-manipulatie?
een brandende vraag.... :P
Pagina: 1