Toon posts:

[NOS-beleid] sluiten topics *was: Lieve Nelske*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je mijn GoT verleden gaat bekijken zal je zien dat ik weinig post, en als ik post enkel in NOS.

Ik ben een Linux gebruiker die net zijn newbie tijdperk voorbij is. En zoals de oude Grieken in een vrije interpretatie al zeiden: 'Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niets weet.' Dit gaat zeker op voor de duistere wereld van de kernels, CVS en shells.

Maar kan je als moderator en de lite-modders onder je niet wat vaker iets effectiever een topic sluiten?

Voorbeeld is topic 703515. Hier vraagt iemand hoe een user op te sluiten in dirs. Een newbie kan toch nooit verzinnen dat je daar chroot voor moet gebruiken????

Zo loop ik ook vaak tegen problemen op in mijn jacht op kennis over Linux, maar als je echt geen idee hebt waar je het moet zoeken en je post iets in NOS krijgt men, mijn inziens, te vaak een --GEEN HELPDEKS-- repliek.
Als een user niet weet wat hij zoekt, hoe kan men dan verwachten dat hij een duidelijke vraag stelt?

Bij topic 703515 had man chroot, zoals geantwoord voldoende geweest en kan die arme ziel weer verder met zijn quest. Zet er dan een slotje op en je houdt er een leuke knowledgebase aan over.

Voor de doorzettende Linuxnewbie is er eigenlijk geen plaats in NOS. Waar moet ie dan zijn vragen stellen? Persoonlijk word ik helemaal gaar van het lezen van zoveel HOWTO'z maar soms heb ik even een aanknoopingspunt nodig. Persoonlijk vind ik GoT daar een uitstekend medium voor.
Tevens ben ik van mening dat de echte hard-core, professionele Linux gebruikers niet in GoT gaan posten als ze ergens niet uitkomen, daar zullen ze wel hun postlijstjes en nieuwsgroepen voor hebben.

Tot slot wil ik je wijzen op topic 698608. Lees maar en je snapt gelijk waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelske@tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

als je het niet met een slot eens bent gebruik je de mail

Topics gaan op slot als ze niet aan de regels voldoen... Zie ook mijn signature. Vindt je dat dat wel zo is, dan kan je dat aangeven aan de betreffende mod

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En weer open, omdat het hier om meer dan een topic gaat, namelijk 2 topics en er wordt het NOS-beleid aangehaald.

Ten eerste weet ik niet of je het volgende sticky topic uit NOS kent (vast wel) :
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Dat geeft al min of meer aan waarom dat beleid in NOS gevoerd wordt. Omdat NOS van oudsher (wat is oudsher, met een van de wat jongere fora op GoT 8)7 ) al een grote groep mensen is met verstand van zaken, is het erg belangrijk deze groep vast te houden. Zijn zijn namelijk voornamelijk de personen die NOS maken. NOS heeft heel erg te maken gehad afgelopen jaar met het lager worden van het niveau (het eeuwenoude cliche hier op GoT). Zodanig dat deze groep users min of meer in opstand dreigde te raken. Een ding wil je als forum absoluut niet hebben en dat is wel het opstappen of afwezig zijn van (mensen met) kennis. Kortom er is in NOS een actief beleid om topics waaruit niet blijkt dat het voldoet aan de simpele dingen die in hier aangehaalde sticky topic opgenoemd worden, resulteren in een slotje op het topic.
Maar kan je als moderator en de lite-modders onder je niet wat vaker iets effectiever een topic sluiten?
Daar wil ik even op inhaken. Een topic zal namelijk nooit (of althans dat is het streven, wat misschien niet altijd helemaal uit de verf komt) op slot gaan zonder dat er een goed antwoord in staat. Zei het door een van de users, wat het voor de betreffende mod wat makkelijker maakt. Zei het door de mod, met een omschrijving in welke richting hij/zij moet zoeken. *nix een kwestie van veel zelf doen en dus ook veel zelf op proberen te lossen. Zeker met wat concrete aanwijzingen moet je een heel eind komen. Het heeft in ieder geval geen zin om een onderwerp dat al vele malen uitvoerig behandeld is nogmaals te gaan behandelen, omdat de vaste gebruiker dan gewoon echt weg gaat lopen. Ik denk dat dat gewoon iets is, waarin je me zult moeten vertrouwen.

Het gevaar van moderators is dat zei vaak aardig veel (zeg maar gerust "erg veel" in het NOS-geval) verstand van de vele onderwerpen uit "hun" forum hebben; resulterend in het feit dat het soms voor hen misschien peace of cake lijkt, terwijl een andere user ergens de grootste problemen mee heeft. Ook hier zijn wij ons terdege van bewust, vandaar dat een topic in ieder geval niet op slot zal gaan, zonder dat er een goed antwoord en/of een hint richting het goede antwoord in zal staan.
Als een user niet weet wat hij zoekt, hoe kan men dan verwachten dat hij een duidelijke vraag stelt?
In dit voorbeeld weet een user al dat het mogelijk moet zijn om een user op het systeem in te sluiten binnen een bepaalde directory. Als je die info al hebt en je houd je met een dergelijk onderwerp bezig in *nix, dan ben je in ieder geval al niet meer iemand die helemaal onbekend in het wereldje is. Eerlijk gezegd moet je dan sowieso al met verschillende websites/google/freshmeat/docs/man-pages zover kunnen komen dat je het gewoon zelf op kunt lossen. Dat soort dingen overwegen wij dus ook heus wel voordat we een slotje plaatsen ;)
Bij topic 703515 had man chroot, zoals geantwoord voldoende geweest en kan die arme ziel weer verder met zijn quest. Zet er dan een slotje op en je houdt er een leuke knowledgebase aan over.
Dat staat dus ook al tussen de replies, vandaar dat ik ook eindig met de opmerking dat de user het richting chroot of een restricted shell moet zoeken.
Voor de doorzettende Linuxnewbie is er eigenlijk geen plaats in NOS. Waar moet ie dan zijn vragen stellen? Persoonlijk word ik helemaal gaar van het lezen van zoveel HOWTO'z maar soms heb ik even een aanknoopingspunt nodig. Persoonlijk vind ik GoT daar een uitstekend medium voor.
Het is gathering of Tweakers. Uiteraard is er ruimte voor de newbies, alleen een topic valt of staat met een goede topicstart (precies hetgeen in die sticky staat). Als de start goed is en daaruit blijkt wat je al allemaal gedaan hebt en waar het fout gaat, dan durf ik wel bijna te garanderen dat er geen slotje op het topic zal komen. Overigens is er voor de echte snelle vragen, waarvoor je geen zin hebt lang te gaan zoeken natuurlijk ook gewoon IRC. Daar staan heel wat mensen je graag te woord. :)
Tevens ben ik van mening dat de echte hard-core, professionele Linux gebruikers niet in GoT gaan posten als ze ergens niet uitkomen, daar zullen ze wel hun postlijstjes en nieuwsgroepen voor hebben.
Die lossen het op de manier op zoals ik hierboven al omschreven heb ;)
Kortom zelf info vergaren. Kom je dan nog niet verder, dan wordt er misschien eens wat geexperimenteerd of in de source gekeken. Lukt het dan nog niet, dan worden er vragen gesteld ja (meestal echter gerichter, door het meteen op een devel-lijst o.i.d. te vragen) :)
Tot slot wil ik je wijzen op [rml][ linux] iptables[/rml]. Lees maar en je snapt gelijk waar ik het over heb.
Vergelijk jouw opening eens met de dingen die in het sticky topic staan, dan moet je al het een en ander duidelijk worden.
Als je overigens met je topic bedoelt te vragen naar de echte internals van het hele netfilter/iptables verhaal in de linux-kernel en userspace, dan is dat zeer zeker een erg interessant verhaal, waar gegarandeerd geen slotje op zou komen. Zoals je denk ik wel met me eens zult zijn komt dat echter niet naar voren uit je opening ;)

Mocht je het verder ergens niet mee eens zijn dan kun je altijd de betreffende moderator mailen/icq-en o.i.d. Wij staan in ieder geval altijd open voor meningen/kritiek. Het is niet zo dat je tegen een muur praat ofzo ;)

Moraal van het hele verhaal: We hebben altijd redelijk wat afwegingen te maken in het hele modereer verhaal; daarbij kan je nooit iedereen tevreden houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over dat IRC verhaal: IRC is ook niet als dumpplek bedoeld van "oh het mag niet op GoT, doe maar op IRC". :o. Dat hebben we even als policy geprobeerd en dat beviel ab_so_luut niet. :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah, zie dat het wat verrot m'n strot uit komt :P
Ik bedoel dat IRC qua medium volledig anders is dan een forum. Daar kun je meerdere discussies door elkaar hebben en als je met een probleem zit, dan is de kans groot dat een van gelijkgestemde mensen je daarbij wel wil helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het heropenen van dit topic. Ik kan je zeggen dat ik zeer verontwaardigd was dat de topic binnen enkele minuten gesloten was met als reply enkel het emailadres van Nelske.
Vandaag is Tissueboy aan het werk maar vanavond wil ik graag uitgebreid reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm.... vaak zie je dat slotjes gegeven worden voor simpele threads.... als dat policy is van got dan is dat policy... vooral in de linux hoek kan ik dat begrijpen.... Ook zie ik dat de laatste tijd er steeds meer gebruikers zijn die klagen over de moderators etc etc... ik vind het wel begrijpelijk maar ben het ook eens met standpunt van de moderators.

Daarom mijn volgende voorstel:

Maak voor elk forum waar dit in voorkomt (windows,networking,programming) een Newbie subform aan.... (No question to simpel).... hierdoor scheid je de gebruikers ipv het weren van één groep (newbies)... hier kunnen ook threads die nu met zie google.com of zie php.net gesloten worden naar verschoven kunnen worden.

--edit--
vind dit zo;n goed idee dat ik over die idee een nieuwe thread heb geopend
--edit--

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
In mijn newbiejaren had ik een super-newbie faq gemaakt, met dingen die niet in de FAQ stonden, of in de search. Ik ben er mee gestopt, hij was niet super populair ;).

[rml][ ..] Linux Newbie Guide[/rml]

Ehm.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 13:20:
Maak voor elk forum waar dit in voorkomt (windows,networking,programming) een Newbie subform aan.... (No question to simpel).... hierdoor scheid je de gebruikers ipv het weren van één groep (newbies)... hier kunnen ook threads die nu met zie google.com of zie php.net gesloten worden naar verschoven kunnen worden.
http://www.beginnersweb.nl/ :?.
Pagina: 1