Toon posts:

De netwerk PC wie helpt mij samenstellen?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gevraagt om een basisconfiguratie samen te stellen voor een school. Het is de bedoeling dat er 20 van deze PC's in het netwerk komen te hangen. Ik ben zelf wat gaan zoeken en heb zo het volgende systeem samengesteld:

Intel Celeron 600
het is vooral voor business werk dus er worden niet echt veel eisen aan CPU gesteld, de SSE instructies zijn wel handig aangezien deze wel lekker zijn voor office programma's. Ik dacht aan een boxed processor omdat dan de koeler er al bij zit en je ook 2jaar extra garantie hebt.

AOpen MX3S
Dit is een erg geintegreerd i815 moederbord met onboard GFX, Sound en LAN, verder is het een lekker klein mATX bord met 3 PCI sloten.

128MB PC100
De FSB draait op 66Mhz en elk geheugen zal wel op 66MHz CAS2 kunnen draaien. 128MB omdat er waarschijnlijk win2k gedraait gaat worden.

IBM DTLA 15GB
groot genoeg en vooral de snelste IDE drive van dit moment. Dit vond ik nodig aangezien de HD de grootste bottleneck is op dit moment.

AOpen CD 940E
de welbekende 40x cdrom, betrouwbaar en goedkoop.

TEAC floppy drive
de enige echte!

AOpen HX95
goedkope, solide desktop kast met een 235 watt voeding. Ruim voldoende voor wat er in het kastje komt te hangen.

CTX VL500
een budget 15 inch monitor, ruim voldoende voor de eisen die gesteld worden. 15 inch is gekozen omdat er anders niet genoeg ruimte in het lokaal is.

Logitech scrollmouse
scrollwieltje is toch wel lekker voor eht surfen en logitech=kwaliteit

standaard keyboard
hiervan zullen er toch wel een paar sneuvelen, dus waarom meer dan 2 tientjes aan uitgeven.

Dit is waar ik aan zat te denken. Ik ben vooral voor AOpen componenten gegaan omdat ze bekend staan om hun stabiliteit en goede kwaliteit.

Ik kwam uit op 1800 gulden(gebaseerd op pricewatch) ik denk dat wel reeel is(kwantum korting, misshcien geen btw enz.)

Zouden mensen nog aanmerkingen willen plaatsten of mij op dingen wijzen die ik over het hoofd gezien heb. of moet het helemaal anders.

Kom alsjeblieft neit aan met ga voor de duron ofzo, want het platform is duurder en minder stabiel(geen geintegreerde chipsets enz)

Bedankt voor de hulP!!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
Hmmz... hd ken wel wat kleiner..

monitor is wel ok heb ik ook :)

rest is wel ok lijkt me wel goeie netwerk pc

Verwijderd

Topicstarter
ja weet ik dat ie kleiner kan, maar dit is de kleinste versie van de DTLA(75GXP) van IBM, hij heeft maar 1 platter, dus kleiner kan niet. IBM, en om nou 10GB te nemen en dan 80 piek uit te sparen maar ongeveer de helft van de transfer rate te hebben( zit je bij een 10.2 B maxtor 5400RPM schijfje nl) lijkt me niks. Maar bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
KICK!

Verwijderd

Mwaah, volgens mij is het geheugen _echt_ de grootste bottleneck maar alla, wel een leuk netwerkpc'tje!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou ook zoiets als dit nemen. Misschien dat je aan 64mb ook wel genoeg hebt aangezien er op die machines toch vooral gesurft getypt wordt en er wat lame educatieve dosprogrammatjes worden gebruikt.

Vergeet trouwens de netwerkkaarten niet ;)

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 20:42
neej, 128 mb is toch wel een vereiste als je iets * leuks * op de achtergrond wil draaien ;)

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Ga je ook }:O }:O installeren?? Voor de rest denk ik dat je wel een leuk setje hebt samengesteld. Kast, muizen en HD zijn idd erg goeie keuzes.

Verwijderd

Bigs: Lees eens goed:

LAN in mobo geïntegreerd

Ja lekker hoor, maar wel koeien laten draaien hoor, dat wil wel eens sneller zijn dan mijn PC'tje, zeker omdat ze op school vaak niks staan te doen, hangt natuurlijk wel af van wat voor school het is en daar moet je ook het PC'tje op afstemmen.

Verwijderd

Ik wil niet vervelend zijn maar, ik ben 't toch....
Waarom ga je zelf lopen kloten met losse onderdelen ? Ik hoop dat je weet dat je daarmee zowat alle kans op garantie verliest. Mijn vader's bedrijf levert voor dit soort toepassingen een a-merk pc met drie jaar volledige on site garantie, inclusief installatie, configuratie enzovoorts ( Vergeet ook de netwerk-componenten niet, ook in de prijs inbegrepen )700 mhz processor ipv 600 enzovoorts. Prijs : 1995,- ex btw verder alles inclusief... Of met 17" voor 2195,- ex btw verder alles inclusief.... Mail me op tweakers@ventris.nl voor vragen.

Verwijderd

Topicstarter
pieter, ik ben bekend met dat soort aanbiedingen, maar dit heeft als voordeel dat je alles zelf kan bepalen. We zitten hier met een hele groep die er verstand van heeft en het blijkt dat de configuratie aardig goed is want er zijn weinig op of aanmerkingen. Nu zijn we 1800 gulden per PC kwijt, incl. btw. Maar ik weet niet wat hier nog af kan, ik vraag me namelijk af of je wel BTW hoeft te betalen over PC's die zo door de overheid gesponsord worden. Ook kan je waarschijnlijk spullen goedkoper krijgen aangezien je ze per 20 besteld. Maar natuurlijk bedankt voor je hulp. het was totaal niet vervelend. Maar over dat garantie ben ik het niet met je eens:
Intel Boxed CPU: 5 jaar garantie
geheugen, meestal minimaal 10 jaar garantie.
monitoren 3 jaar garantie
moederbord 3 jaar garantie
HD dacht ik ook 3 jaar, dus ook daarmee zit het wel goed. Ook zijn de gebruikte componenten allemaal van hoge kwaliteit en geen noname dingen. Ik wil je pa's bedrijf daarvan niet beschuldigen, maar liever geen PC CHIPS moederbord in die PC's snap je

Verder nog mijn motivatie voor 128MB RAM: de prijs is laag op dit moment en er gaat zeer waarschijnlijk win2k gedraait worden, dan is het wel lekker als je wat meer geheugen hebt, zeker omdat de videokaart ook nog een 4MB trekt.

LAN zit inderdaad onboard en intel maakt wel lekkere controllers dus dat zit wel goed. Ik heb ook gecheckt, voor alle hardware zijn win2k drivers, dus ik denk dat dit systeem wel ok in elkaar zit zo.

Over de koe. ik denk dat dat wel geregeld kan worden: ik zal ook aangesteld worden als iemand met beheerders level toegang, dus een koetje neerplanten op die PC tjes zal geen probleem vormen.

Verwijderd

als je win2Kserver heb geinstalleerd op de server machine en je heb terminal server er bij gedaan (zit in win2K) dan hebbie aan een oude 486 of pentium 1 nog genoeg wan alles draait vanaf de server

Verwijderd

Topicstarter
muchios gratias coyote!!!!!
daar heb ik veel aan. Dus de server is erg belangrijk! AHA. Zou je mij wat meer informatie kunnen geven hierover. het liefst wat linkjes enz. info over terminal enz. thanks man !

• Bigs
  • Niet online
Terminal servers hebben wel nadelen. Zo hebben geen geluid en video, tenzij je Metaframe gebruikt, maar dat is weer erg duur. Volgens mij zijn losse systemen handiger (die je dan het beste ook nog in 1 winkel kunt kopen voor de korting en garantie).

[edit]
Ok, met de garantie op de losse onderdelen zit het dan wel snor. Maar je moet voor elk onderdeel naar een aparte winkel of -voor de dingen die je over Internet besteld hebt- met de post versturen wat IMHO niet erg handig is.

Verwijderd

Topicstarter
ik zie wat je bedoeld bigs, ik denk niet dat een terminal is waar we op zoek naar zijn, bedank voor de uitleg!

het plan is eigenlijk als volgt, er komt 1 server die de internet connectie enz regelt en 20 workstations die via een netwerk met elkaar verbonden zijn.

Over dat systemen op een plek kopen, ja dat heeft natuurlijk wel wat voordelen, maar ook wat nadelen(vooral in het feit dat de configuratie nooit echt lekker zelf samen te stellen). Misschien dat we via de importeur iets kunnen regelen. Ik heb geen idee of dat kan maar aangezien er bijv. 3 componenten van AOpen bij zitten is het misschien mogelijk om die direct te halen. de kleinere PC winkeltjes kopen toch ook niet alles super groot in, dus misschien dat dat wat is. Maar het project is pas net gestart en we hebben eerst als doel zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Jullie zijn daarin een grote hulp! keep it commin'

• kross
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat kost eigenlijk een 20tal win2kpro en office2000 licenties, ben je daar al achteraan gegaan. Dit is niet goedkoop volgens mij.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Ik vind een Terminal Server not an option. Ik zou wel een mobo nemen zonder onboard ethernet chippie. En er 3COM 100 mbit kaartjes in proppen, en een Linux of Novell servertje neerzetten.

Verwijderd

Topicstarter
dualdude, dat idee lag er eerst, maar aangezien de intel netwerk controller die erop zit dezelfde is als die op de 140 piek intel netwerk kaarten dacht ik wat the heck waarom niet. Verder dacht ik dat 3com geen win2k drivers had voor haar netwerk kaartjes.

ik heb nog ff verder gekeken en inderdaad terminal is geen geod idee.

Over de licenties, ik hoorde van iemand anders in de groep dat dat allemaal geregeld gaat worden(iets van een soort abonnement op licenties bla bla ik had niet echt gevolgt) Maar het gaat om een school he dus er is een hoop ongebruikte subsidie.

• Bigs
  • Niet online
Voor de licenties valt vast wel iets te regelen met een 'Slimme ROM' en de daarbij behorende (goedkopen) licenties en met die on-board netwerkcontrollers niks mis vind ik hoor, ze zijn alleen lekker goedkoop :).
Pagina: 1