Elektronisch Speaker vraagje

Pagina: 1
Acties:

• H3AdTr1P
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02-2020

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Heb 2 kapotte Philips speakers in m'n bezit. Het zijn 8 ohms, 3-way speakers.

Nu is de grootste van de 3 dus telkens kapot (ophangrand verduurd), daardoor geven ze een vrij irriterend geluid. Nu was ik van plan deze af te koppelen.
Vandaar mijn vraag. Kan ik dit gewoon doen ? Of ga ik hierdoor de impedantie (in grote maten) veranderen , waardoor ik ze kapot maak bij het langdurig spelen.

Heb ff een schematje getekend om het te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/isoland/speaker.jpg

links de 2 aansluitingen van de speaker.
De linker speaker is de kapotte, de andere twee (tweaters of hoe noem je ze) , werken nog goed, en zou ik dus willen houden.
De condensators zijn elk 33 µF/63V.
Op de speakers zelf staat niets ivm de impedantie, enkel een hoop serienummers.

Kan ik de grote/defecte speaker nu gewoon loskoppelen, of moet ik voor een andere oplossing zoeken ? (weerstand voorschakelen ?)

Alvast Bedankt

A pretty girl has a 99,99999% chance of being a bitch

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Je kan hem gewoon loskoppelen en ik zou er een kleine weerstand mee in serie zetten, bijv 10 Ohm om overbelasting te voor komen. Je kan deze speakers er dan als " extra" bij zetten.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

als je deze speakers loskoppelt, krijg je in het geluid geen lage tonen meer. kwa impedantie maakt het niet veel uit, hoogstens wordt de impedantie voor de lage frekwentie wat hoger, maar een versterker heeft daar weinig last van. het merendeel van het vermogen gaat namelijk in de lage tonen zitten.
ik zou toch wel gaan kijken naar andere speakers. In het algemeen is de impedantie van de lage tonen speakers, woofers, gelijk aan de impedantie van de gehele box. Wel is er nog verschil in rendement. duurdere woofers hebben een wat hoger rendement, meer geluid, dan de goedkopere. \dit kun je compenseren door met een weerstand in de box de hoge tonen wat af te knijpen waardoor je toch een goed geluid houdt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:49
Kan er gewoon af, alleen of je t wilt....

je hebt dan alleen mid/hoog, en absoluut geen bas.
En de hele kast is ook niet meer nodig dan. Kun je ze beter in een klein kassie bouwen en als sataliet-dingen gebruiken, aangevuld door een woofer ofzo.

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Thx allemaal voor de snelle reacties

idd DJSmiley, dat was zo'n beetje de bedoeling :)

Dus best, gewoon loskoppelen en de 2 goeie speaker in een ander kastje bouwen.
Misschien niet de goeie plaats om het hier te vragen, maar zijn er bepaalde eisen voor zo'n speakerkastjes ? (qua maten etc.)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dat hangt af van de specs van de twee overgebleven speakers. De middentoner kan misschien ook als lage tonen speaker fungeren, maar dat is niet zeker. Dan moet je toch echt het typenummer van het chassis opsporen..

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Heb nu die grote defecte speaker afgekoppeld, en op 't eerste gehoor, werken de 2 ander nog goed. Maar natuurlijk extreem stil. Is het nu mogelijk om de condensator die in serie staat met de midtone speaker gewoon weg te laten, waardoor het geluid minder gefilterd wordt. Of stuur ik dan een niet geschikt signaal door dat boxje, waardoor ik hem naar de haaien doe ?

Verwijderd

Dat kan je best doen, maar verwacht geen wonderen, als hij erg ruim gefilterd is zou het wel een groot verschil kunnen maken, maar betwijfel dat.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 21:01 ]

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Ahzo :) Njah ken niet zoveel van die dingen , vandaar mijn vraag :-)
Maar ik dacht dat misschien die condensator/filter een deel van het geluid tegenhield, wat eigenlijk wel door die speakers kon. Want nu gaan ze toch extreem stil. Morgen thuis eens testen in samen werking met aparte sub of ze nog genoeg geven.

Verwijderd

Hij houd inderdaad een deel van de lage tonen tegen, precies de lage tonen die de andere woofer weergaf. Dat 1e orde filtertje er tussen uit halen is dus een goed idee :)
Pagina: 1