3D rendering software gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 15:58
Hallo

Ik ben al geruime tijd opzoek naar een programma waarmee ik leuke 3D objecten kan maken. dan heb ik het niet over levels voor bijvoorbeeld Medal Of Honor of Quake 3 , maar gewoon dingen zoals een banaan ofzo, maar dan 3D gerenderd.

Ik zoek dus een programma om mee te beginnen, het lijkt me erg leuk om te doen, dus het moet niet al te moeilijk zijn , om mee te beginnen dus.

Hebben jullie een programma als aanrader voor mij?

Ik weet er wel een paar, zoals 3D studio MAX 5.0 ofzo , maar dat lijkt me erg moeilijk om mee te beginnen.

Alvast bedankt!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pak eens een programma als Blender. Niet het makkelijkste, maar wél gratis en zo krachtig als het maar kan. En met een beetje googlewerk zijn er ook prima tutorials te vinden :)

• Nephalem82
HunterPro schreef op 02 februari 2003 @ 20:37:
Pak eens een programma als Blender. Niet het makkelijkste, maar wél gratis en zo krachtig als het maar kan. En met een beetje googlewerk zijn er ook prima tutorials te vinden :)
Gratis nog wel... dat is intressant.. die ga ik zeker proberen.

Bedankt!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
sorry dat ik het zeg, maar had je niet eerst kunnen zoeken op internet?
Bijvoorbeeld op Google, daar staan al een paar goede links:
Google: free 3d render software

Succes in je zoektocht :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Demo van Cinema4D. Blijft nog steeds één van de gemakkelijkste 3D-pakketten om mee te beginnen.

Bryce en Rhino3D zijn ook wel een leuk.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Maya is leuk :D

En er is een Maya personal Learning edition gratsi te downloaden.

www.aliaswavefront.com

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Hij zegt dat hij Max te moeilijk vindt en dan kom jij met Maya aan :D 8)7

• HunterPro
  • Niet online
handige_harrie schreef op 02 February 2003 @ 20:59:
en ik met Blender 8)7 :D

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je er door mee wilt gaan zou ik toch voor Max of Maya kiezen. Even slikken misschien maar je bespaart zo een hoop tijd die je anders kwijt zou zijn aan het overstappen van een makkelijk pakket naar een moeilijk pakket.

Hier kan je Maya personal learning edition downloaden. Een zo goed als complete versie van Maya en een leerprogramma. Binnen een dag kan je die banaan maken.

edit:
grr, te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Oefening op 02-02-2003 21:00 ]

• Nephalem82
Ok, ik ga voor Maya.

Ben hem nu aan het downloaden, ik neem aan dat je daar ook plaatjes mee kan maken , en filmpjes, net zoals bij Blender?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

handige_harrie schreef op 02 February 2003 @ 20:59:
O-)

Volgende keer lees ik de post wel helemaal :P

Maar ik heb de TS wel overgehaald :P

[ Voor 9% gewijzigd door Atlas op 02-02-2003 21:04 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Nephalem82
Ok ik lees nu dus dat Maya wel erg moeilijk is/kan zijn... maar het is wel te DOEN voor iemand die ermee begint????

• Oefening
  • Niet online
Nephalem82 schreef op 02 February 2003 @ 21:01:
Ok, ik ga voor Maya.

Ben hem nu aan het downloaden, ik neem aan dat je daar ook plaatjes mee kan maken , en filmpjes, net zoals bij Blender?
Kan inderdaad. Simpele filmpjes zijn zo gemaakt, maar wil je echt dynamisch aan de slag waarbij objecten op elkaar reageren dan zou je je er toch wat meer in moeten verdiepen (zoiezo, als je het, ook in de toekomst, alleen bij simpelen objecten als bananen wil laten kan je net zo goed een ander, simpeler, pakket pakken). Verwacht dus niet direct een dansende banaan oid.

• Nephalem82
Nelis schreef op 02 February 2003 @ 21:06:
[...]

Kan inderdaad. Simpele filmpjes zijn zo gemaakt, maar wil je echt dynamisch aan de slag waarbij objecten op elkaar reageren dan zou je je er toch wat meer in moeten verdiepen (zoiezo, als je het, ook in de toekomst, alleen bij simpelen objecten als bananen wil laten kan je net zo goed een ander, simpeler, pakket pakken). Verwacht dus niet direct een dansende banaan oid.
LOL...een dansende banaan....ghe, mischien leuk voor later.. ben al lang blij als ik uberhaupt een banaan op het scherm kan toveren, bewegen is weer iets heel anders :-))))))

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Probeer anders Rhino eens, dat schijnt vrij makkelijk te zijn om simpele dingen mee te maken

3ds max heeft geen gratis versie, dus dat valt waarschijnlijk al af (hangt ervanaf wat je opstelling is tegen illegale versies). Ik denk dat Maya een goede keus is, ben er nu zelf ook een paar dagen mee bezig, maar vind het niet zo verschrikkelijk moeilijk (het is tenminste duidelijker dan Blender :+ ;) )

• Nephalem82
Timpie schreef op 02 February 2003 @ 21:14:
Probeer anders Rhino eens, dat schijnt vrij makkelijk te zijn om simpele dingen mee te maken

3ds max heeft geen gratis versie, dus dat valt waarschijnlijk al af (hangt ervanaf wat je opstelling is tegen illegale versies). Ik denk dat Maya een goede keus is, ben er nu zelf ook een paar dagen mee bezig, maar vind het niet zo verschrikkelijk moeilijk (het is tenminste duidelijker dan Blender :+ ;) )
Geen probleem met illegale versies , maar het lijkt me wel verstandig om het bij èèn stuk software te houden.. in dit geval de maya n00b editie :)
Anders leer je mischien teveel verschillende dingen door elkaar en dan kom je ook nergens , me dunkt.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
armageddon_2k1 schreef op 02 February 2003 @ 20:45:
sorry dat ik het zeg, maar had je niet eerst kunnen zoeken op internet?
Bijvoorbeeld op Google, daar staan al een paar goede links:
Google: free 3d render software

Succes in je zoektocht :)
sinds wanneer betekent 'free' makkelijk?

:P

ik denk dat hij gewoon wat ervaringen van mensen wilde horen, want tegenwoordig zegt elke softwarefabrikant dat ie het beste programma heeft imho.

Mijn rig

Verwijderd

Ehm... ik wil geen roet in het eten gooien...
maar je maakt met maya in 1 dag geen levensechte banaan, als je dat soms dacht...

Ehm een programma om mee te beginnen is er dus niet echt...
aLs je hiermee verder wilt zou je toch met de grote programma's aan de slag moeten.. verwacht niet te veel in het begin! met name maya heeft een leercurve van "eerst de theorie, dan de eye-candy" je begint dus echt met iets simpels en je maakt pas na een lange tijd echt mooie dingen...

dus weet waar je aan begint!

oh en voor sommige mensen schijnt modelen verslavend te werken, dus misschien zien we je over een jaar of 5 wel trug in de filmindustrie oid :P

• Nephalem82
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 21:19:
maar je maakt met maya in 1 dag geen levensechte banaan, als je dat soms dacht...

Ehm een programma om mee te beginnen is er dus niet echt...
aLs je hiermee verder wilt zou je toch met de grote programma's aan de slag moeten.. verwacht niet te veel in het begin! met name maya heeft een leercurve van "eerst de theorie, dan de eye-candy" je begint dus echt met iets simpels en je maakt pas na een lange tijd echt mooie dingen...

dus weet waar je aan begint!

oh en voor sommige mensen schijnt modelen verslavend te werken, dus misschien zien we je over een jaar of 5 wel trug in de filmindustrie oid :P
Hier ben ik van bewust , ik wil er best veel moeite voor gaan doen want het lijkt me ontzettend leuk om te doen!

Verwijderd

Mja, bij 3dsmax kan je zodra je "edit mesh" e.d. hebt gevonden altijd wel leuke dingetjes maken, ik kon de eerste dag al mannetje maken van vervormde primitives (wel vrij basic, maar leuk) Maya kwam ik echter niet zo snel uit :P (wil ik nog een keer leren :)).
Huh, wat? Verslavend..laat me niet lachen

/me probeert het "op zijn netvlies gebrande maxplaatje" weg te wrijven

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Als je - net zoals ik :X - in real life reflecties, refracties en bepaalde constructies gaat bestuderen en denkt:

"Hoe zou ik dat nou kunnen maken in 3D"

dan weet je hoe laat het is :p

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Wil je echt iets dat gratis is? POVray in combinatie met Moray. De layout ziet eruit als een zwaar versimpelde 3D Studio, en de manier van modelleren is anders, maar je hebt al gauw aardige resultaten bijelkaar, en wat belangrijker is, het is compact (ik had 't bijvoorbeeld ook op m'n stageplaats draaien ;) ).

www.povray.org
www.stmuc.com/moray

Oefen daar maar eens wat mee. Het is stukken minder wazig dan Bryce en het is de truuk om eerst deugdelijk compositie te leren en dan pas op het modellen te focussen. Realisme bereik je eerder met een goede lichtval en cameraopstelling/focal blur dan met een belachelijk gedetailleerd model waarvan de helft in 't duister valt.

Als je voor 3DSMax gaat (is an sich geen verkeerde keuze) en je spaart jezelf de 3000 euro ervoor uit, ben dan niet te krenterig om je ook nog de 30 euro voor een goed boek erover uit te sparen :+. Veel beter dan welke internet-tutorial dan ook, leest zich ook nog eens lekkerder.

teveel zooi, te weinig tijd

• Oefening
  • Niet online
Neu, maar wel een geel ding in de vorm van een banaan :)

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
handige_harrie schreef op 02 februari 2003 @ 21:35:
Als je - net zoals ik :X - in real life reflecties, refracties en bepaalde constructies gaat bestuderen en denkt:

"Hoe zou ik dat nou kunnen maken in 3D"

dan weet je hoe laat het is :p
Ik zat pasgeleden in de trein, heeel erg slaperig, kwam er een gebouw langzaam voorbij.. dacht ik hey, anti-aliasing is daar slecht (dunne kozijnen ofzo) :X

Maar verder is 't niet verslavend :)

On-topic; alle 3D-pakketen kunnen renderen, het is maar net wat je ermee wilt en met welke kwaliteit... 3dsmax staat bekend om snel er een redelijk plaatje mee uit te kunnen stouwen.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
marko77 schreef op 02 February 2003 @ 21:16:
[...]

sinds wanneer betekent 'free' makkelijk?

:P
Ja...je kan niet alles hebben heh :+
"Ik liet alleen de zoekweg zien, hij moet het pad bewandelen" _/-\o_
;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

probeer blender, kom er dan achter dat je GUI je niet aanstaat ;)
en probeer dan eens maya en of max ;)

Verwijderd

3dsmax vs. maya?
mja, ik zou dan voor 3ds max gaan:
1. Makkelijker dan maya
2. voor 3dsmax is veeeel meer ondersteuning (in de zin van: tutorials etc) omdat 3dsmax nou eenmaal meer gebruikt word...

ik gebruik maya tho :9~

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Och, als je de tutorials van maya volgt denk ik dat je al snel een heel eind komt imho...

Verwijderd

Domme vraag hoor, maar wat is de beperking van de Maya learning edition?
(voor ik 100 zoveel Mb ga downloaden, mijn provider gelooft nog in limieten namelijk :( )

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 12:06:
Domme vraag hoor, maar wat is de beperking van de Maya learning edition?
(voor ik 100 zoveel Mb ga downloaden, mijn provider gelooft nog in limieten namelijk :( )
Een watermerk in de render... (wat een heel respectabele beperking is aangezien de goedkoopste variant van maya zo'n 6000 euro kost)

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 03-02-2003 12:10 ]

Verwijderd

hrmm is dat een opzichtelijk watermerk (of te wel ken ik dat eruit fotoschoppen?)

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 12:29:
hrmm is dat een opzichtelijk watermerk (of te wel ken ik dat eruit fotoschoppen?)
Het moet er wel uit te shoppen zijn (maar heb hier geen ervaring mee, niet nodig gehad)

Voorbeeld van het watermerk (in de workspace, zit daar n.l. ookin):
Afbeeldingslocatie: http://www.bomul.com/data_img/pds/screenshot/screen_5647_maya4.gif
Moet met photoshop weg te werken zijn door watermerk zelf weg te filteren...

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 03-02-2003 12:33 ]

Verwijderd

Dat watermerk in de viewports zit niet meer in de nieuwste versie (afaik).

Verwijderd

dat max moeilijk is om mee te beginnen vind ik echt nergens op slaan. ja, als je max voor het eerst opstart heb je natuurlijk geen enige idee van wtf dit nou allemaal is (ik kan het me maar al te goed herinneren (zo zat het ook met photoshop)). maar je moet gewoon beginnen door naar wat trendwhore websites te gaan en daar wat tut'jes te doen (het eerste wat ik maakte was een sphere met een noise modifier met "fall-off" als opacity map :p :X ), en daarna nog wat meer van dat soort dingen leren, en daarna pas proberen te beginnen met het modellen. ik dacht bij mezelf toen ik max downloadde: "ach ja, dat modellen, ik d/l het gewoon zodat ik l33te effecten kan maken. modellen boeit me geen ene reet". nou, mooi wel dus, een aantal weken later zat ik al te modellen :p

Verwijderd

zucht, dat watermerk is mij net iets te heftig. Ik ga wel rustiger verder zoeken naar een wat simpeler pakketje.
Mischien eens met de lightwave trial wat proberen, vroeger op de amiga was ik best gecharmeerd van lightwave.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 14:31:
zucht, dat watermerk is mij net iets te heftig. Ik ga wel rustiger verder zoeken naar een wat simpeler pakketje.
Beter lezen.. dat logo is WEG gehaald (behalve in de renders) omdat veel gebruikers daar over hebben geklaagd.

Overigens viel het eigenlijk best wel mee met dat logo.. na een half uurtje ofzo ga je er vanzelf 'doorheen' kijken (en loop je de rest van de dag met een Alias/Wavefront logo op je netvlies gebrand ;)).
Mischien eens met de lightwave trial wat proberen, vroeger op de amiga was ik best gecharmeerd van lightwave.
Een trial van Lightwave kan je alleen aanvragen (niet downloaden, behalve de l33t w<piep>areZ versie dan) maar ik geef je niet veel kans dat je em ook daadwerkelijk in huis krijgt..
/me heeft begin vorig jaar een CD aangevraagd en heeft em nog steeds niet ontvangen

Verwijderd

Over beter lezen gesproken, als het watermerk ook over mijn testrenders komt is het voor mij net iets te heftig om weg te halen. :)

Ik denk wel dat ik redelijk snel die test versie van lightwave in mijn bezig ga hebben, ik heb wel een idee wie ik daar voor moet bellen. (zonder de elite lastig te vallen, gewoon iemand die iemand kent!)

*kan nooit kwaad mensen te kennen*

• RunaR
  • Laatst online: 23-08 21:56
Wat goed helpt om te leren is je zelf gewoon een duidelijk doel stellen. En dan net zolang klooien tot dat het lukt.
Ik heb op een gegeven moment bedacht dat ik een player model voor quake2 wilde maken. 4 maanden klooien later was mijn eerste model af. (2 maanden modelen en vefijnen en aanpassen en deleten en overnieuw beginnen en dat nog een paar keer) vervolgens nog even uitvissen hoe texture maps werken en dan nog even het model handmatig skinnen. Maar het resultaat was er ook naar. link
In die tijd heb ik bijna geen andere 3d projecten/ tutorials gedaan. Alleen maar aan dit model gewerkt.

ISS Detector en meer voor Android

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 15:42:
Over beter lezen gesproken, als het watermerk ook over mijn testrenders komt is het voor mij net iets te heftig om weg te halen. :)

Ik denk wel dat ik redelijk snel die test versie van lightwave in mijn bezig ga hebben, ik heb wel een idee wie ik daar voor moet bellen. (zonder de elite lastig te vallen, gewoon iemand die iemand kent!)

*kan nooit kwaad mensen te kennen*
ik weet niet wat je met je gerenderde plaatjes wilt doen, maar wij op dit forum kijken wel door zo'n watermerkje heen hoor :)
het staat alleen zo raar op de reclame folder die je er dan mee wilt maken ;)

ik heb laatst de gratis versie van softimage besteld en ontvangen, kheb er nog niet echt veel mee gedaan, maar het schijnt ook een erg goed pakket te zijn met een erg klein watermerkje en je kan je renders niet opslaan, maar dat is te regelen met een print screen :)

Verwijderd

er is wel een gratis versie van max. gmax is ook van discreete en gebaseerd op max5.
ik weet alleen niet in hoeverre ie gestripd is van features

Verwijderd

Het gaat mij niet zo zeer om de feattures, ik wil wat gaan knutsellen met dvd's(menu's en mischien wat animaties enzo) en dan is het wel zo grappig als er geen banners door heen staan.
Niet dat het inderdaad echt hinderlijk is, maar och ik heb ook weer geen zin om een warez versie te regelen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

scheelkijkend knijntje met een zwakzinnig broertje

dies ook gratis, ik heb hem nog nooit gebruikt, maar hij schijnt te werken als een gestripte versie van 3dstudio max, en die werkt erg lekker :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

bedankt ik ben hem nu aan het downloaden, als het doet wat de site beloofd is het volgens mij precies wat ik zocht :)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

handige_harrie schreef op 02 February 2003 @ 20:52:
Demo van Cinema4D. Blijft nog steeds één van de gemakkelijkste 3D-pakketten om mee te beginnen.

Bryce en Rhino3D zijn ook wel een leuk.
helemaal mee eens.
Ik ben ooit met cinema begonnen (opzich nie zo lang gelden) maar het werkt gewoon makkelijk. En daarnaast is 't ook op een 'logische' manier opgebouwd. De manier van werken is erg simpel en heb je zo onder de knie.
En hoemeer je er mee werkt hoe sneller je leuke dingen kunt maken (op kort termijn) het is wel niet zo groot / complex als 3d studio. Maar als je denkt dat je na van loop van tijd wilt over stappen, denk ik wel dat je heel veel geleerd zult hebben, en daarnaast nog mooie creaties gemaakt zult hebben. En dit zeker met cinema 4d xl 8 + thinking particle + bodypaint + mocca etc. ... (dit zijn 'uitbrijdinge' / 'plugins' voor cinema)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

even nog een toevoeging, ik bedenk me net dat ik heir een cdtje heb liggen van '3d world interactive' daarop staan:
Truespace (een zeer simpel programma om mee te beginnen)
Wirefusion (... geen ervaring mee) en cinema (mijn pakkert ;))
op de site van 3d world interactive staan zeer mooie tutorials echt stap voor stap... voor de 'ik-heb-nog-nooit-iets-gemaakt' gebruiker (maar ook wel voor de beetje pro's hier)

//edit
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 20:33:
Het gaat mij niet zo zeer om de feattures, ik wil wat gaan knutsellen met dvd's(menu's en mischien wat animaties enzo) en dan is het wel zo grappig als er geen banners door heen staan.
Niet dat het inderdaad echt hinderlijk is, maar och ik heb ook weer geen zin om een warez versie te regelen.
ja maar daar zijn heeeeeeeeeeeele andere software pakketen voor ipv maya / max of wat dan ook. Als je zo iets wit gaan maken ... denk ik dat dit misschien een verkeerd topic aan 't worden is
bedoel er nix meer - maar over zo iets zijn hier op got al een paar topics geweest

[ Voor 47% gewijzigd door himlims_ op 03-02-2003 22:59 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Pagina: 1