• Libertarian
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil een digicam kopen, maar ik twijfel tussen een aantal modellen en kom er niet helemaal uit. Daarom heb ik dit lijstje opgesteld met mijn eisen en wensen :)

Mijn twijfels:
Canon PowerShot S45 (http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s45.asp)
Sony CyberShot DSC-P9 (http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscp9.asp)

Waarom twijfel ik?

Ik weet de werking van de Sony CyberShot DSC-P9, deze vind ik erg gebruiksvriendelijk, maar is de Canon PowerShot S45 dat ook?
De kwaliteit van de filmpjes met geluid, hoe is dit bij beide digicams?
Ik wil in het donker kunnen fotograferen zonder flitser, op de Sony DSC-P9 kan dit met de SCN functie, maar kan de Canon PowerShot S45 dat ook?
Om deze drie redenen twijfel ik, mijn voorkeur gaat uit naar de Canon PowerShot S45, maar de voorgaande redenen moeten de doorslag kunnen geven.

Mochten er nog andere digicams naar boven komen dan zijn dit mijn eisen en wensen:

• Aantal Megapixels: 4 Mega Pixel
• Doel van de camera. Gewoon Point & Shoot, maar ik wil ook in het donker goede
foto’s kunnen maken zonder flitser, op de Sony DSC-P9 kan dit met de SCN
functie, maar kan de Canon PowerShot S45 dat ook?
• Formaat camera: ultracompact of compact
• Opslagmedium: Compactflash of memorystick, het liefst CF, zodat ik ook een
Micro Drive kan gebruiken
• Budget: € 750 maximaal met een grote memory stick erbij :)
• Voorkeur voor een bepaald merk: Canon en Sony dus
• Soort stroomvoorziening: Lithium batterij

Ik hoop dat jullie mij een goed doorslaggevend advies kunnen geven :D En als er nog dingen zijn die ik vergeten ben, dan hoor ik dat ook wel 8)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

BRAiN schreef op 02 februari 2003 @ 20:30:
Ik wil een digicam kopen, maar ik twijfel tussen een aantal modellen en kom er niet helemaal uit. Daarom heb ik dit lijstje opgesteld met mijn eisen en wensen :)

Mijn twijfels:
Canon PowerShot S45 (http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s45.asp)
Sony CyberShot DSC-P9 (http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscp9.asp)

Waarom twijfel ik?

Ik weet de werking van de Sony CyberShot DSC-P9, deze vind ik erg gebruiksvriendelijk, maar is de Canon PowerShot S45 dat ook?
ik had de voorloper, de S30...deze is bijna identiek aan de S45
hij was zeer gebruiksvriendelijk en zeer makkelijk in te stellen....weinig uitdaging, dus ik heb 'm verkocht :)
De kwaliteit van de filmpjes met geluid, hoe is dit bij beide digicams?
bij Canon zit dat wel goed...de S45 kan 3 min. opnemen, dus meer dan genoeg..
de kwaliteit is ook heel behoorlijk...goed te volgen op een grote tv...
Ik wil in het donker kunnen fotograferen zonder flitser, op de Sony DSC-P9 kan dit met de SCN functie, maar kan de Canon PowerShot S45 dat ook?
tja, in het donker zonder flits, dan zit je al snel aan hoge ISO waarden of een statief...
door de kleine hoeveelheid ruis van de S-serie kun je hoge ISO waarden nog goed gebruiken, maar een statief is wel een must (ik denk ook bij die Sony) als je echt scherpe foto's wilt...
• Aantal Megapixels: 4 Mega Pixel
• Doel van de camera. Gewoon Point & Shoot, maar ik wil ook in het donker goede
foto’s kunnen maken zonder flitser, op de Sony DSC-P9 kan dit met de SCN
functie, maar kan de Canon PowerShot S45 dat ook?
• Formaat camera: ultracompact of compact
• Opslagmedium: Compactflash of memorystick, het liefst CF, zodat ik ook een
Micro Drive kan gebruiken
• Budget: € 750 maximaal met een grote memory stick erbij :)
• Voorkeur voor een bepaald merk: Canon en Sony dus
• Soort stroomvoorziening: Lithium batterij

Ik hoop dat jullie mij een goed doorslaggevend advies kunnen geven :D En als er nog dingen zijn die ik vergeten ben, dan hoor ik dat ook wel 8)
ik vind dat je weinig open laat...je moet perse een accu?
dat terwijl er goede camera's zijn die op penlites draaien...

maar goed, als je twijfelt tussen de Sony en de S45, raad ik heel sterk de S45 aan, omdat deze CF slikt, betere kleurbalans heeft, zeer goede beeldkwaliteit heeft (komt in de buurt van de G3) en ik er gewoon goede ervaringen mee heb gehad...

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 02-02-2003 20:54 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik heb ook even over de P9 gedacht, maar toen toch de S45 gekocht. Las verhalen dat die Sony niet zo erg goed kon auto focussen (helemaal in het donker). Verder kan je bij de S45 diafragma en sluitertijd handmatig instellen. Het is dus een iets uitgebreidere camera, maar is dan ook redelijk wat duurder.

Verwijderd

Zoijar schreef op 02 February 2003 @ 21:17:
Ik heb ook even over de P9 gedacht, maar toen toch de S45 gekocht. Las verhalen dat die Sony niet zo erg goed kon auto focussen (helemaal in het donker). Verder kan je bij de S45 diafragma en sluitertijd handmatig instellen. Het is dus een iets uitgebreidere camera, maar is dan ook redelijk wat duurder.
De P9 focust absoluut niet slecht.

Hij focust slechts wat traagjes, maar ik vind dat hij beter focust dan andere cameras in dezelfde prijsklassen.

Het diafragma en de sluitertijd is op de P9 ook instelbaar, echter hier is geen directe functie voor.

Verwijderd

Mooooody schreef op 02 februari 2003 @ 20:53:
tja, in het donker zonder flits, dan zit je al snel aan hoge ISO waarden of een statief...
door de kleine hoeveelheid ruis van de S-serie kun je hoge ISO waarden nog goed gebruiken, maar een statief is wel een must (ik denk ook bij die Sony) als je echt scherpe foto's wilt...
Als er geen wind is dan kun je best uit de losse hand een scherpe foto schieten in het donker met de P9.

Flitsen doen we niet aan in het donker, flits is alleen bedoeld voor tegenlicht

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:00

MBV

Ik zie de minolta F-100 er niet bij staan, is toch ook een goeie camera dacht ik? En penlites is toch geen probleem: even naar de kijkshop ofzo en voor €15,- 4 herlaadbare NiMH batterijen + lader kopen...
@feeble: Flitsen bij tegenlicht heb je een veel sterkere flits nodig lijkt mij. Of is de flits echt net zo sterk als de ingebouwde flitsers bij SLR-camera's?

Verwijderd

ik heb een S40;
- Super robuust, metalen behuizing. Is al een keer van mijn auto gevallen. Niks aan de hand.
- Heel gebruiksvriendelijk, instellingen werken intuitief
- Zeer goede kwaliteit foto's, goede WB
- Redelijke kwaliteit film, stel je er niet teveel van voor. Daar koop je geen fotocamera voor.

nadeel:
- matige flitser, sterke neiging tot overbelichten op korte afstand. Bereik niet heel hoog

Verwijderd

MBV schreef op 03 February 2003 @ 09:27:
@feeble: Flitsen bij tegenlicht heb je een veel sterkere flits nodig lijkt mij. Of is de flits echt net zo sterk als de ingebouwde flitsers bij SLR-camera's?
Sony flitsers zijn inderdaad sterker dan een gemiddelde standaard ingebouwde flitser.

Echter, de flitsers van vrijwel alle camera's voldoen in de meeste situaties. Wanneer er gewoon te veel licht is dan is het gewoon een kwestie van goed richten.

• Libertarian
  • Niet online
KICK :)

Verwijderd

En als een flitser te weinig vermogen heeft neem je er toch gewoon een kleine slave bij. Ben je ook klaar.

• Libertarian
  • Niet online
KICK AGAIN :(

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-03 14:40
Ik heb zelf een S30, helaas geen S45 :)

Als ik nu voor de keuze stond waar jij voor stond zou ik zonder twijfel de Canon S45 kiezen, waarom:
- liever compactflash dan memorystick
- meer focus mogelijkheden
- hoge max. sluitertijd (15sec ipv de 2sec van Sony)
- de metering (voor belichting) heeft meer mogelijkheden
- Sony heeft geen Shutter/Aperture priority mogelijkheden
- Sony heeft geen continuous drive (snel foto's achter elkaar maken)
- Sony heeft alleen JPG support, geen RAW of TIFF
- Sony heeft alleen een 10sec self-timer, 2 sec is ook erg handig

... en dan het alom bekende nadeel (misschien achterhaald ondertussen?) de "Sony kleuren". Te groen gras, te rood rood.. etc. Een collega van m'n vriendin werd furieus toen hij de afdrukken (van de fotograaf) zag van z'n vakantie in India. Mega-felle kleuren die bijna alle foto's compleet verziekten... en tsja.. de camera was een Sony digicam.

• Mooody

Mooody

elmoody

je kan wel blijven kicken, maar zelf een beetje inbreng is ook niet weg...
trouwens...het is allang duidelijk dat je de S45 moet nemen :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

catchingfire schreef op 06 februari 2003 @ 08:18:
- liever compactflash dan memorystick
Waarom liever CF dan Memorystick? Vanwege de 1 GB Microdrives?

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 09:31:
[...]
Waarom liever CF dan Memorystick? Vanwege de 1 GB Microdrives?
misschien vanwege de prijs, hogere snelheid en grotere kaarten? :)

Verwijderd

Ik wil de S45 ook wel..alleen zit nog met de accu.. ik heb hier 4 setjes van 4 batterijen... nimh.. en dan moet ik nu opeens een extra accu erbij kopen?

• catchingfire
Mooooody schreef op 06 February 2003 @ 09:35:
[...]

misschien vanwege de prijs, hogere snelheid en grotere kaarten? :)
.. en bijv. het feit dat ik dan altijd Sony-devices zou moeten gebruiken, en met CF veel flexibeler ben daarin...

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
MBV schreef op 03 februari 2003 @ 09:27:

@feeble: Flitsen bij tegenlicht heb je een veel sterkere flits nodig lijkt mij.
Neehoor, dit hoeft niet. Tegenlicht wil zeggen dat er dus al best een hoop omgevingslicht is. Met je flitsertje hoef je dus alleen je onderwerp in te flitsen, hiervoor heb je niet meer power nodig dan bij normale flitsomstandigheden zoals binnenfoto's enzo.

Met tegenlicht buiten kun je weer andere trucs uithalen: pak een wit laken, daarmee kun je het tegenlicht weerkaatsen op je onderwerp. Zo krijg je een mooie egale belichting. Ik bedoel, wie gaat er tegenwoordig nou zonder wit laken over straat, zoiets heeft de gemiddelde fotograaf natuurlijk altijd bij zich. 8)7 :*) :+

[ Voor 17% gewijzigd door Gluten Parody op 06-02-2003 12:04 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Verwijderd

kreeg gister mailtje van informatique..

Canon PowerShot S45, 4.0MPix, 32Mb, 3xDig. Zoom --> 749.00 :D

Doen? :)

• catchingfire
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 12:06:
kreeg gister mailtje van informatique..

Canon PowerShot S45, 4.0MPix, 32Mb, 3xDig. Zoom --> 749.00 :D

Doen? :)
Aardige prijs... ik zou wel even checken of ze 'm ook op voorraad hebben.. ik lees overal dat levertijden Powershot-achtige Canon-apparaten "onbekend" zijn.

Verwijderd

catchingfire schreef op 06 February 2003 @ 12:41:
[...]

Aardige prijs... ik zou wel even checken of ze 'm ook op voorraad hebben.. ik lees overal dat levertijden Powershot-achtige Canon-apparaten "onbekend" zijn.
Staat een vinkje achter.. dus geen wachttijd...

Verwijderd

Ik ga je voor de prijs van een Canon s45 even verwijzen naar een ander topic. Ik heb hem nl. voor € 634 gekocht. Hier staat het verhaal: [rml][ digicam] Twijfel tussen 3...[/rml]. En nog iets, hij was binnen een week te leveren!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 20:52 ]

Verwijderd

Heb je inmiddels al gekozen? Welke is het geworden?
En... waarom?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 14:27 ]

Verwijderd

Ik ga ook de S45 kopen.. en inmiddels is hij al 569 euro :D

en zo te lezen heb ik een goeie keus gemaakt... om niet de P9 te kopen..
had al heel veel gelezen op dpreview.com
daar werdt de P9 vergeleken met de S45

nog een vraagje voor de topic-beginner...
heb je hem al en hoe bevalt hij????
Pagina: 1