Toon posts:

Lock users in home dir [Linux]

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op t moment een server aan t inrichten, en nu wil ik dat mijn users die in een bepaalde groep zitten niet uit hun homedir kunnen.

Dus dat ze gewoon niet door heel de server heen kunnen bladeren, maar alleen eigen homedir moeten blijven.

Heeft iemand hier oplossing voor?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 19:47

Super_ik

haklust!

man chroot?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ja kan dat doen door een heel chroot systeem op te zetten. Ik ga hierover verder niet uitwijden omdat het RTFM werk is.

Echter, op een goed geconfigureerde server is dit absoluut niet nodig. Bestanden waar ze niet aan moeten kunnen (/root, /var/mail /var/www /home/nietvanmij) zijn toch niet leesbaar.

Als het over FTP gaat heb je je vraag verkeerd gesteld en wederom is het RTFM werk.

Succes ;)

Verwijderd

Het is wel duidelijk dat je hier zelf absoluut nog niet zelf naar gezocht hebt, want dan zou je al automatisch weten dat je richting een chroot en/of een restricted shell zult moeten gaan.

Hetgeen jij wil is overigens meestal wat lastiger te implementeren dan dat het lijkt.
Maar goed, lees eerst eens: [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]

Succes :)

Dit topic is gesloten.