Toon posts:

PC valt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb eergisteren [31 januarie] een topic gesplaatst over mijn pc, die na 15 seconden uitvalt. Na een discussie, kwamen we er op uit dat het wel eens aan de voeding zou kunnen liggen. Ik heb toen een neiuwe gehaald, en mijn pc deed het weer. Vandaag [2 februarie] startte ik mijn pc weer op, maar viel toen na ongeveer 3 seconden uit!?
Ik heb vanalles varandert en geprobeert, ik heb nieuwe voeding aangesloten, een nieuwe 3d kaart, andere kaartjes eruitgehaald, andere koeling, die LED en switch kabeltjes van het moederbord gehaald, andere CD-Rom spelers en diskette-drives, helemaal uitgestoft enz.
Niks had effect.
Mijn vemoede is nu dat er iets mis is aan de temperatuurregeling. Zou het kunnen dat die regeling er voor zorgt dat als de temperatuur té laag is [mijn computer had de hele nacht en ochtend uitgestaam] de pc uitslaat? Wat kan ik er aan doen?

bVd, spYmaster

specs:
- AMD-Athlon 1800+
- MSI K7T266 Pro ve":1.0 + raid
- DDR 256 lb geheugen (1 kaart)
- Q-Tec ADT-350 (350 Watt)
- Seagate U series 5 - 27 GB harddisk
- Titan 12 V koeling
- GeForce 4 MX 420
- Soundblaster surround 1024
- Leadtek TV 2000 XP deluxe TV-kaart
- Realtek 10/100 MBIT netwerkkaart

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 21:53

vehpol

Go Go Gadget!

Te laag en dan uitgaan lijkt me super sterk, dan wel niet onmogelijk, aangezien er zelfs manieren van koelen zijn waar negatieve temps. worden bereikt ;)

Als ik dit zo snel lees doet het me heel erg denken aan een geheugen probleem, maar misschien nog wel meer aan een probleem met je moederbord!

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Misschien staat in je bios wel de warning temperature te laag, waardoor ie meteen uitgaat :?

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik dit wijzigen? Ik denk dat dit nogal moeilijk wordt, omdat ik dus niet in de bios kan komen...

Verwijderd

Dan wordt het idd moeilijk, het zou ook aan je geheugen kunnen liggen zoals vehpol al zei. Heb je al ander geheugen geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
nee, heb ik nog niet gedaan, maar mijn geheugen is al eens kapot geweest, en toen kreeg ik piepjes te horen.

Nog even wat anders, als de pc uitvalt, dan hoor ik een vreemd geluidje, alsof een TV wordt uitgezet. Zo´n hoog geluidje. Dit geluidje lijkt te komen van de lampjes die op het moederbord zitten.
Is dit geluidje normaal? mishien heeft dit er iets mee te maken

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is het oude topic: pc slaat af na 15 seconden -.-

Hierin wordt al voorgesteld om de PC aan te sluiten op een geaard stopcontact, probeer dit eens. Zoiets kan best komen doordat de PC niet geaard is. Je kan meestal wel een geaard stopcontact vinden in de keuken.

Verwijderd

Dat zou kunnen betekenen dat je moederbord kapot is... aangezien de rest het (waarschijnlijk) niet is... zou wel ongelofelijk klote zijn!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
zet de verwarming flink hoog en probeer dan in je bios te komen :)

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-12 10:22
Quote uit je oude topic (laatste post daar, en waarom ben je daar eigenlijk niet verder gegaan...?? :? :?
Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 20:43:
Even nog voor de duidelijkheid:

Is je pc aangesloten op een geaard stopcontact?

Nee? Dan staat er 115Volt (geen 230V - lang verhaal) wisselspanning op je kast, maar gelukkig met een erg lage stroom - 't kan dus niet echt kwaad mbt je gezondheid. Maar als je bv tegelijk een blank stuk metaal van je verwarming beetpakt en je voeding aanraakt, krijg je knal ja. :D

Als je pc wel op een geaard stopcontact is aangesloten, doe dan die voeding maar weg, of je moet elektrotechnisch aangelegd zijn.... :)
Dus, is je PC nu geaard of niet?

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Lampjes maken geen geluid. Zal eerder een onderdeel van je voeding zijn. Volgensmij hoor je dat geluid trouwens bij iedere voeding die uit gaat.
Reset anders ff je bios. In het boekje van je mobo staat wel hoe dit moet. Is meestal een jumpertje die je ff anders moet zetten.

Verwijderd

als er iets mis met er iets heel erg mis is met het geheugen dan gaat ie wel piepen ofzo.. anders moet je even de bios proberen te resetten.. door jumper op mobo.. en voor derest zit er ook niet een schroefje verkeerd geplaatst in je kast.. zodat ie kortsluiting maakt?

verdorie Coldstone.. je was me net voor..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 18:51 ]

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 18:43:
nee, heb ik nog niet gedaan, maar mijn geheugen is al eens kapot geweest, en toen kreeg ik piepjes te horen.

Nog even wat anders, als de pc uitvalt, dan hoor ik een vreemd geluidje, alsof een TV wordt uitgezet. Zo´n hoog geluidje. Dit geluidje lijkt te komen van de lampjes die op het moederbord zitten.
Is dit geluidje normaal? mishien heeft dit er iets mee te maken
Dit kan best aantonen dat het moederbord even geen stroom krijgt, ik krijg hier ook een hoog geluidje te horen als ik mijn voeding even niet van stroom voorzie (na ~ 5 sec).

Ik zou ook nog even je moederbord extra controleren op evt. bolle/lekkende condensators, die komen ook nog wel eens voor bij de K7T serie van MSI.

• Entity
  • Laatst online: 20:21

Entity

9000rpm

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 18:45:
Dat zou kunnen betekenen dat je moederbord kapot is... aangezien de rest het (waarschijnlijk) niet is... zou wel ongelofelijk klote zijn!
Controleer je moederbord eens op kapotte condensatoren (condensatoren die bol staan of openegesprongen zijn). Ik heb een goed jaar geleden een vergelijkbaar probleem gehad met een Abit KA7, een rij van 14 condensatoren was overleden. Als dat het geval is, probeer dan vervangende condensatoren te regelen en trommel iemand op die goed kan solderen.

Edit: ah, Aikeleer dacht hetzelfde :)

[ Voor 4% gewijzigd door Entity op 02-02-2003 18:54 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je je bios nu gereset zodat er niets fout in je bios kan staan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze PC van iemand overgekocht, en heb er dus geen boekje van mijn mobo bij. Iemand enig idee hoe ik mijn Bios kan resetten dmv een jumpertje? Mijn mobo type is een MSI K7T266 Pro ve":1.0 + raid

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 18:55:
Ik heb deze PC van iemand overgekocht, en heb er dus geen boekje van mijn mobo bij. Iemand enig idee hoe ik mijn Bios kan resetten dmv een jumpertje? Mijn mobo type is een MSI K7T266 Pro ve":1.0 + raid
Op de site van MSI zijn de manuals wel te vinden, zie ook deze pagina op de MSI site. (chinees, maar je kan de manuals wel gewoon downloaden in het Engels)

Verwijderd

zoek wat jumpers op .. op je moederbord.. meestal vlakbij je batterij.. en staat meestal ook wel iets bij de jumper zelf..

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet t!

Nadat ik de bios gereset heb, deet ie t meteen! Allemaal bedankt!

Ik wil wel nog graag weten hoe het kan dat het booten opeens niet meer werkt? Ik bedoel, van de ene op de andere dag deet hij het niet meer...

nvm... Allemaal bedant!

Verwijderd

8) NO Problemo.. je zegt het maar we lossen het met z'n allen op ;)

Holla (8>

• Laurent
  • Niet online
Dat stukje over die CMOS reset staat ook in de Hangen & Opstart problemen guide, als je die even de volgende keer wat beter wilt doornemen voordat je een (ander) topic opent? (De URL van die guide staat in je oude topic).

Ik zou het ook niet weten waarom het van de ene dag op de andere niet meer werkt. Maar het iig. weer mooi dat het weer werkt. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Laurent op 02-02-2003 19:39 . Reden: stond moet staat zijn ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb denk ik een vermoede..

Het is zo dat ik een TV-kaart heb. Ik heb eens gekeken, en wat blijkt, de coax-kabel die de TV-kaart ingaat raakt de kast, omdat de kaart een beetje scheef in het slot zit. Toen ik de coax-kabel vastpakte, kreeg ik een spanning te voelen [deed niet echt pijn]. Deze spanning moet dus ook over de kast staan, en dit zou mischien wel eens de BIOS kunnen beinvloeden.

Het probleem is verholpen.

Sorry dat ik niet eerst geken heb op die opstart-topic. Ik ben nog niet zo weg-weis op het GOT forum. Mijn excuses.
Groeten, Edo

Verwijderd

Crosspost: PC valt uit / pc slaat af na 15 seconden -.-
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 19:43:
Ik heb denk ik een vermoede..

Het is zo dat ik een TV-kaart heb. Ik heb eens gekeken, en wat blijkt, de coax-kabel die de TV-kaart ingaat raakt de kast, omdat de kaart een beetje scheef in het slot zit. Toen ik de coax-kabel vastpakte, kreeg ik een spanning te voelen [deed niet echt pijn]. Deze spanning moet dus ook over de kast staan, en dit zou mischien wel eens de BIOS kunnen beinvloeden.
Ongeaarde PC + Coax aarde potentiaal verschil

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/aardlus/aardingslus.gif
http://home.hccnet.nl/e.v.../aardlus/aardingslus.html

Oplossing: PC aarden + condensator (10 nF bipolair) plaatsen in coaxadapter voor de TV-kaart.
code:
1
2
3
4
Signal -------------------- Signal

Ground -------||----------  Ground
             10 nF

Afbeeldingslocatie: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator.gif

Overigens, ondanks wat veel fabrikanten je wil doen geloven, is een computer niet plug-and-play (op alle fronten). Juist kabels van TV-kaarten, monitoren, printers, netwerken etc zijn probleemgever. Op het moment van insteken vindt er namelijk een ontlading plaats die fataal kan zijn voor beiden apparaten. Ook al worden veelal deze inputs/outputs beveiligd en gefilterd - dat is geen garantie dat het goed gaat. Beter is om in uit-stand aan te koppelen - zodat er geen ontlading plaats vind.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 20:36 ]

Pagina: 1