Framebuffer console blijft zwart

Pagina: 1
Acties:

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 20:47

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Na recentelijk het mainboard in m'n pc te hebben vervangen (een Asus P4B met SDRAM is vervangen voor een Asus P4PE met DDR) doet mijn linux framebuffer console het niet meer.
Het systeem heeft een Geforce4 Ti4600 kaart, met een 1024x768 TFT monitor daaraan. De linux kernel (2.4.19-gentoo-r10) heeft de vesa fb optie meegecompileerd, en wordt geboot door grub met de kernel optie 'vga=791'.
Bij het booten met deze optie schakelt hij wel de kaart om naar 1024x768@60Hz (aldus de OSD van de monitor) maar het beeld blijft zwart.
Op de achtergrond hoor je wel dat hij normaal doorboot, echter bij het laden van xdm (waarvan ik niet weet of die succesvol start) blijft ook het beeld zwart.

Zoeken op internet naar dit probleem levert helaas weinig bruikbare info op, alleen maar een hele hoop dingen over XFree framebuffer dingen en dat interesseert me nou net even niet :)
De supportsite van SuSE spreekt over bekende problemen met het zwartblijven van de framebuffer console op een geforce4 bij de installatie van die distro, maar zij spreken van de 'oplossing' vga=normal bij het booten. Als ik dat doe dan boot hij inderdaad netjes in tekstmode, maar dat wil ik nou juist niet. Ik wil namelijk graag de linux console op 1024x768 hebben omdat dat het mooiste beeld geeft op mijn monitor.

Hopelijk dat iemand hier het probleem kent en daarbij een mogelijk oplossing.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Ik ken inderdaad het probleem, weet je zeker dat je de opties in de kernel goed geconfigureerd hebt?
Het zou ook kunnen dat de videokaart geen VESA ondersteund, maar met een GeForce 4 is dat zeker niet het geval...

misschien moet je voor je mobo een AGP driver mee compilen, maar helemaal zeker weet ik het niet

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
De AGPGART driver heb ik meegecompileerd, evenals VESA FB support, de beide VGA fonts (8x8 en 8x16) en de 8,16,24 en 32bpp packed support.
Op de Gentoo forums vond ik nog iets over het opgeven van de bootoptie video=vesa:ywrap,mtrr aan de kernel maar ook dat helpt niet.

Ik ben op dit moment eens een kernel zonder APM support aan het compileren, dat schijnt (volgens de suse support site) ook nog problemen te kunnen veroorzaken...

Verwijderd

de beide VGA fonts (8x8 en 8x16) en de 8,16,24 en 32bpp packed support.

dat heb ik niet gedaan

Het enige wat ik meegecompileerd heb is de VESA FB driver
Heeft hier altijd al perfect gewerkt op een GeForce 2 MX

ik heb ooit ook is die 8,16,24, en 32bpp opties meegecompileerd, toen werkte het ook niet bij mij
dus het eerst wat ik zou proberen als ik jou was is het recompilen van je kernel met enkel VESA FB support en verder niks

dan zou het moeten werken

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
│ Say Y here and to the driver for your graphics board below if you
│ are compiling a kernel for a non-x86 architecture.
│ If you are compiling for the x86 architecture, you can say Y if you
│ want to play with it, but it is not essential. Please note that
│ running graphical applications that directly touch the hardware
│ (e.g. an accelerated X server) and that are not frame buffer
│ device-aware may cause unexpected results. If unsure, say N.
HMmjah, die framebuffer is dus niet echt nodig, waar wil je hem eigenlijk voor gebruiken?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Die fonts en packed pixels dingen uitzetten helpt niet. Nog steeds zwart beeld :(
Kees schreef op 02 February 2003 @ 19:40:
[...]

HMmjah, die framebuffer is dus niet echt nodig, waar wil je hem eigenlijk voor gebruiken?
Ik werk vrij regelmatig op de console. Aangezien aan die machine een TFT flatpanelmonitor hangt, met een native resolutie van 1024x768, wil ik mijn console ook op die resolutie hebben.
Dat geeft dan een mooi, scherp beeld met iets van 100x37 characters. Op normale tekstmode gaat ie naar 720x400, wat op dat beeldscherm resulteert in interpolatie naar 1024x768 (om fullscreen beeld te krijgen) waardoor de letters wat wazig zijn.

Verwijderd

probeer is vga16 framebuffer support......
framebuffer is echt cool....ik gebruik het met een TurboGX framebuffer...echt super..
kijk maar is naar fbi (plaatjes kijken met je framebuffer), fbgs (pdf en ps viewer). Mplayer kan volgensmij ook framebuffer gebruiken. en er is natuurlijk ook fbtv.....

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
VGA16 is toch alleen 640x480 16 kleuren? dan schiet ik er nog niks mee op...

Ik heb inmiddels een nieuwere kernel geprobeert (2.4.21-pre3-ac4) maar ook dat helpt niet :(

Verwijderd

2.5.x zou je kunnen proberen.....

Verwijderd

je moet ook alleen VESA mee compilen anders werkt het niet
zoals hierboven gezegt...

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Dat heb ik uiteraard ook geprobeert :)

Ik ga toch ook eens een 2.5.x proberen (zijn die verder een beetje stabiel?)

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Hmm ook met 2.5.59 gaat het beeld op zwart bij het booten met framebuffer :(
Ik zou bijna gaan denken dat die kaart (Asus V8460 Deluxe) geen goede VESA ondersteuning heeft... Hoewel hij dus wel naar de grafische mode schakelt zie je niks.

Verwijderd

probeer is vesa onder dos/qnx/xBSD....

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Ik ben alweer iets verder (hoop ik)
Tijdens het booten van de kernel krijg ik onderandere de volgende melding te zien (achteraf met dmesg)
code:
1
vesafb: abort, cannot ioremap video memory 0x8000000 @ 0xd8000000

Ik ga er zometeen eens de helft van het geheugen uithalen, en zien of ie met 512MB wel wil werken.

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Hmm 512MB eruit en hij doet het wel :?
Luxeprobleempje dus :)

Pagina: 1