WD400JB waarschijnlijk dood, nog iets aan te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nadat een fan kortsluiting maakte op dezelfde molex draadjes als waar de HD op zit, doet mijn WD400JB helemaal niets meer.

Iets duidelijker: drive spint niet eens op en bij het booten geeft loopt de pc dan ook vast bij 'detecting IDE drives'. Zeer waarschijnlijk kan ik dit dure ding dus opgeven :( (maarja, is eigen schuld :'( ).

Wat ik al geprobeerd heb:
- drive getest in andere pc: precies hetzelfde, geen spinup, HD draait niet.
- andere harde schijf in de pc: die doet het wel (dus probleem ligt niet bij voeding)
WD-tooltje of scandisk draaien is niet mogelijk (want drive=niet te benaderen)

Vraag is: Wat kan er gebeurd zijn? Kan ik nog iets anders proberen? (zoiets als een printplaat van een andere WD400jb transplanteren...)

En: Is RMA naar WD te proberen, of heeft dit sowieso geen zin? (dat laatste lijkt me logisch :| )

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat het op dezelfde molex zit maakt niet uit want het is allemaal 1 kabel uiteindelijk. Wat je kunt doen is dus een andere printplaat overzetten maar dan moet je ergens iemand vinden waarvan je even een operatie mag uitvoeren.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:47

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Je kunt natuurlijk RMA aanvragen, alhoewel het niet compleet netjes is... Je hebt alleen kans dat WD zegt dat het "user abuse is" en dan ben je de opstuurkosten kwijt. Als er hele belangrijke data op die schijf staat, wil het nog wel eens helpen om de printplaat van een identieke schijf over te zetten, want door die kortsluiting zijn de platters van de harddisk waarschijnlijk niet beschadigd, en dan heb je nog een kans dat je je data eraf krijgt.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
De kortsluiting is gebeurd voor de HD,kan dus niks aan de hd gedaan hebben.Hij kan hoogstens zonder stroom zijn gevallen op het moment van het gebeuren.

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• Tweeke
  • Niet online
survivor schreef op 02 februari 2003 @ 16:12:
De kortsluiting is gebeurd voor de HD,kan dus niks aan de hd gedaan hebben.Hij kan hoogstens zonder stroom zijn gevallen op het moment van het gebeuren.
En die vat ik niet helemaal....hij kan hoogstens zonder stroom gevallen zijn???
Dan zou ie het dus nu weer moeten doen. Of is er iets van een zekeringetje doorgebrand ofzo???

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• lastramada
  • Laatst online: 28-12-2021
Ik wil je niet ontmoedigen maar kortsluiting is natuurlijk funest voor je harde schijf.
Zeer waarschijnlijk is hij fysiek beschadigd en de motor stuk.
Je zegt zelf al dat hij niet eens opspint en ik denk dat de truuk printplaat verwisselen niets zal uithalen. Heb zelf ook een kapotte schijf die wel opspint, printplaat vervangen, word niet herkend in bios, jammerrrrrr.
Maar als je in de gelegenheid bent kun je het natuurlijk altijd proberen.

succes, Fred ;)

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Ik zeg niet dat de HD niet stuk is,maar het kan niet van dat voorval geweest zijn....als het tenminste juist is wat je erover hebt geschreven.
De fan maakte kortsluiting zeg je,dat wil zeggen dat er op die draden de + en de - kortgeloten waren,dus zonder weerstand.Dat heeft als gevolg dat de stroom (die altijd de makkelijkste weg zoekt net als water) die van de voeding komt allemaal door die draden is gegaan met als gevolg dat de HD niks meer heeft gehad op dat moment.Dus kan hij daar niet stuk van zijn gegaan want op die moment kreeg hij totaal geen stroom.

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• Tweeke
  • Niet online
survivor schreef op 02 February 2003 @ 16:24:
Ik zeg niet dat de HD niet stuk is,maar het kan niet van dat voorval geweest zijn....als het tenminste juist is wat je erover hebt geschreven.
De fan maakte kortsluiting zeg je,dat wil zeggen dat er op die draden de + en de - kortgeloten waren,dus zonder weerstand.Dat heeft als gevolg dat de stroom (die altijd de makkelijkste weg zoekt net als water) die van de voeding komt allemaal door die draden is gegaan met als gevolg dat de HD niks meer heeft gehad op dat moment.Dus kan hij daar niet stuk van zijn gegaan want op die moment kreeg hij totaal geen stroom.
Aha, dat klinkt wel logisch. Of het echt kortsluiting is geweest, het lijkt me wel. Ik stopte namelijk even een draadje van de fan in 12v en 1 in aarde. Vervolgens zag ik een vonk, wat geknetter.....en toen stopte de HD met draaien. PC startte opnieuw op, en HD dus niet meer.
Maar wat kan er dan voor gezorgd hebben dat de HD een stroomstoot (of iets dergelijks) kreeg te verwerken?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Fairy schreef op 02 February 2003 @ 16:05:
Dat het op dezelfde molex zit maakt niet uit want het is allemaal 1 kabel uiteindelijk. Wat je kunt doen is dus een andere printplaat overzetten maar dan moet je ergens iemand vinden waarvan je even een operatie mag uitvoeren.
Volgens mij kan dat niet, nouja kan wel, maar je krijgt de schijf niet werkend, ik heb het voorheen ook wel eens geprobeerd (het was exact hetzelfde type).

• Tweeke
  • Niet online
Er staat wel iets over het overzetten van printplaten van het zelfde type in de FAQ, maar zijn er tweakers die praktijk-ervaring hebben met een dergelijke operatie. Oftewel, is het transplanteren puur theorie, of niet?

Is er trouwens geen andere oplossing om een HD die een stroomschok heeft gekregen (ervanuitgaande dat dát het geval is) te reanimeren?

Ik heb namelijk niet zo veel zin om een eurootje of 100 uit te geven aan een nieuwe HD :(

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-03 16:34
Tweeke schreef op 03 February 2003 @ 15:24:
Er staat wel iets over het overzetten van printplaten van het zelfde type in de FAQ, maar zijn er tweakers die praktijk-ervaring hebben met een dergelijke operatie. Oftewel, is het transplanteren puur theorie, of niet?

Is er trouwens geen andere oplossing om een HD die een stroomschok heeft gekregen (ervanuitgaande dat dát het geval is) te reanimeren?

Ik heb namelijk niet zo veel zin om een eurootje of 100 uit te geven aan een nieuwe HD :(
Voor zover ik weet heb je 2jaar fabrieksgarantie op een WD schijf :|

• Tweeke
  • Niet online
The Undertaker schreef op 03 februari 2003 @ 15:28:
[...]

Voor zover ik weet heb je 2jaar fabrieksgarantie op een WD schijf :|
Tja.....maar waarschijnlijk ben ik mijn RMA-verzendkosten kwijt als ik 'm opstuur.

Want het is echt mijn eigen fout, tenminste: ik was met molex stekkertjes+ een fan aan het kloten, en toen stopte de HD ermee. Lijkt me raar als WD me daarvoor gaat 'belonen'.

Maarja, misschien zijn er anderen bij wie het in een vergelijkbaar geval wel is gelukt met de RMA?

[ Voor 6% gewijzigd door Tweeke op 03-02-2003 15:36 ]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-03 16:34
Tweeke schreef op 03 February 2003 @ 15:34:
[...]

Tja.....maar waarschijnlijk ben ik mijn RMA-verzendkosten kwijt als ik 'm opstuur.

Want het is echt mijn eigen fout, tenminste: ik was met molex stekkertjes+ een fan aan het kloten, en toen stopte de HD ermee. Lijkt me raar als WD me daarvoor gaat 'belonen'.

Maarja, misschien zijn er anderen bij wie het in een vergelijkbaar geval wel is gelukt met de RMA?
Probeer het dan via de shop waar je hem hebt gehaald, en niets vertallen natuurlijk. wat niet weet, wat niet deert.

• Tweeke
  • Niet online
The Undertaker schreef op 03 februari 2003 @ 15:37:
[...]

Probeer het dan via de shop waar je hem hebt gehaald, en niets vertallen natuurlijk. wat niet weet, wat niet deert.
Nee, dat ga ik niet doen.....ik ken de mensen van die shop allemaal persoonlijk, en er werkt zelfs een klasgenoot. Ik zou dit sowieso nooit bij een shop doen. Eerder nog terugsturen naar WD. Maar ik vraag me dus af of ik dan enige kans maak.

• Tweeke
  • Niet online
Sorry voor de behoorlijk harde schop.... :*)
Onderstaande is, lijkt me, handig om te weten voor alle mede-tweakers:

WD400JB was dus omgekomen door mijn eigen schuld, maar omdat een nieuwe schijf wel weer érg duur was heb 'm ge-RMA'ed ;) naar WD. Vorige week woensdag verzonden, precies een week later (morgen dus), krijg ik een nieuwe thuis afgeleverd!!! :)
WD heeft totaal niet moeilijk gedaan over de oorzaak van het plotselinge overlijden.....en dus keurig (héél erg snel!) een replacement drive opgestuurd.

Iedereen die zn HD ver****t heeft binnen de garantieperiode: gewoon RMA-en, zeker Western Digital staat te trappelen om je schijf zo snel mogelijk te vervangen :+

Pricewatch: WD400JB € 92,-
RMA to WD: €5,50 :P

Whoei....van het 'bespaarde' geld schaf ik maar een XP1700 Tbred aan! :)

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Tweeke schreef op 03 February 2003 @ 15:24:

Probleem al opgelost zie ik, hartstikke mooi. FF voor het archief: het transplanteren van een printplaat werkt echt, ik heb het twee maanden geleden gedaan.
Pagina: 1