MS 6378 Voltage te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 03:32
Hallo

Voordat ik het probleem (Reboot + crashes) vertel, zal ik eerst wat
pc spec's geven.

Het is een pc van Digistore ICE BUDGET.
(Geen reclame maar wieweet heeft iemand hetzelfde type)

Moederbord: MS-6378 met on-board LAN (lan uitgeschakeld) # Via 4.45 Hyperion drivers
Processor: Duron 1200
Geheugen: 256MB RAM
HD: Maxtor 20 gig
CD1: Samsung CD-rw SW-240B
CD2: NEC CD-rom CD-3002A
Geluid: On-board AC97

3 PCI slots gevult op deze manier:
1. Realtek 10/100 Family (Kabelinternet) # std drivers
2. Realtek 10/100 Family (voor lokaal netwerk ;) ) # std drivers
3. XFX Geforce 2 MX 400 64 RAM (Detonator 41.09)

Het probleem is dat de pc vastloopt of crasht (met een reboot als gevolgt)
Ik weet niet of het toeval is maar meestal gebeurt het in deze situaties:

1. Als het netwerk verkeer hoog is (140 kb/s)
2. Als ik normaal in word 97 werk en winamp aan heb (na 45 min crash)

Verder heb ik vandaag een tooltje dat kwam met de pc geinstalleert:
PCAlert4 ik wist eerst niet wat het was maar het blijkt dat je je systeem
ermee kan monitoren.

Nadat ik het programma had geinstalleert ging de pc meteen loeien.
iets wat 12 volt moest zijn is 13.02 volt ? Is dit ernstig en waarvoor
wordt of wie van de hardware maakt gebruik van die ~12 volt?
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.muller18/voltage-alert.jpg

*ik heb trouwens nog garantie (het systeem is niet ouder dan 3 maanden)

[ Voor 4% gewijzigd door falcon4ever op 02-02-2003 16:57 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het ziet er naar uit dat je voeding brak is (of het niet trekt). Als de voltages veel te veel afwijken kan het een instabiel systeem hebben ter gevolg, waar jij dus nu ook last van hebt. Die 1V verschil is niet erg goed voor je hardware.

Ik meen dat je een kant-en-klare PC hebt gekocht? Dan zou ik gewoon terug gaan naar de leverancier, ze horen eigenlijk niet een PC zo af te levern met een brakke voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 02-02-2003 15:42 ]

• falcon4ever
Ik had al zo'n vermoeden het was idd een kant en klare pc maar ik heb zelf die 2 netwerk kaarten en Geforce2 + CDwriter eraan toegevoegt. Ik neem aan dat dit het systeem niet mag beinvloeden en dat de voeding hiervoor sterk genoeg had moeten zijn?

*type/merk voeding weet ik niet, ik zou het ff kunnen nakijken door het kastje open te maken? Kan het ook vuil in de voeding zijn?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
falcon4ever schreef op 02 februari 2003 @ 15:46:
Ik had al zo'n vermoeden het was idd een kant en klare pc maar ik heb zelf die 2 netwerk kaarten en Geforce2 + CDwriter eraan toegevoegt. Ik neem aan dat dit het systeem niet mag beinvloeden en dat de voeding hiervoor sterk genoeg had moeten zijn?
De voeding die er standaard in zat is blijkbaar niet sterk genoeg om al die andere apparaten ook te kunnen verzien. Hiermee kan je dus niet terug naar de winkel, aangezien je voeding waarschijnlijk niet brak is, maar je er te veel apparaten aan hebt gehangen.

Wat je nog zou kunnen doen is die CD-Writer af te koppelen en bijvoobeeld de GeForce 2MX te vervangen door een simpel kaartje dat wat minder vermogen nodig heeft. Als de voltage lijn dan wat meer gestabiliseerd is kan je zeker weten dat het aan het vermogen ligt.

Je zou dan kunnen gaan kijken voor een nieuwe voeding, deze keer er eentje die wat meer vermogen kan geven. Zie ook dit artikel over voedingen voor goede merken e.d..
*type/merk voeding weet ik niet, ik zou het ff kunnen nakijken door het kastje open te maken? Kan het ook vuil in de voeding zijn?
Vuil in de voeding? Een stofbrandje komt wel eens voor, maar dan alleen bij vrij oude voedingen. Ik denk dat dat hier niet van toepassing is.

Je kan idd. even je kast openmaken en kijken hoeveel vermogen de voeding geeft en welk merk dit is.

[ Voor 12% gewijzigd door Laurent op 02-02-2003 15:56 ]

Verwijderd

die standaart ice kasten zuigen. heb er zelf ook een gehad de voeding hield de 5 volt lijn op 4.5 volt net aan. dus gewoon een nieuwe voeding erin.

• falcon4ever
mmkay geld voor een voeding is niet echt een probleem want ik heb de standaard fan ook vervangen voor een Coolermaster silent :+ :) (want die van die standaard van ice maakte echt een heleboel herrie)

Ik zal vanmiddag wel ff die kast openschroeven.

EDIT net de kast opengemaakt en de voedings kabels van de cdroms spelers losgetrokken

Dit is met beide IDE cdromspeler los (cdr en cdrw)
(spanning is hoog maar nog te doen denk ik)
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.muller18/voltage-nocdr.jpg
.
Dit is met alleen de meegeleverde cdromspeler
(hierbij is nogsteeds de spanning wat hoog en heeft ie wat hogere pieken)
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.muller18/voltage-1cdr.jpg

FF de gegevens van de voeding:

JNC [computers. co. LTD switching powersupply]
Model LC-A350ATX
Output 350W

[ Voor 82% gewijzigd door falcon4ever op 02-02-2003 17:03 . Reden: kast opengemaakt ]

Pagina: 1