Ik doe het grotendeels om te samplen. De meeste MP3s die ik heb zijn van CDs die ik zelf heb. Een CD vol MP3s in mijn MP3-CD-lezende Pioneer DVD speler is een stuk practischer dan een stapel CDs.
Inevitabel? Is dat een Nederlands woord? Of is het gewoon een verbastering van het Engelse woord voor onontkoombaar?
Onvermeidelijk, liever. Ik kon even niet op dat woord komen. Frans spreken rot andere talen weg, lijkt wel... C'était alors ... inévetable

/schijnheilig. Het klinkt mooi, en het klopt misschien in jouw geval wel, maar in zeker 90% van de gevallen echt niet. Mijn bloedeigen vader koopt NIKS meer sinds ie downloaden heeft ontdekt. In het beste geval huurt ie eens een CD of DVD bij de bieb om ze daarna te rippen, en zelf nieuwe te branden.
Maar grosso modo kost het downloaden de muziekindustrie niets. Natuurlijk, er zijn velen die niet kopen en bijna alleen maar downloaden. Maar de meesten daarvan hadden anders ook niet gekocht. Zij die anders wel hadden gekocht, het verlies daarvan wordt goedgemaakt door mensen die juist meer zijn gaan kopen.
In de gaming industrie is het al heel lang bekend dat piraterij just positief werkt op de verkopen. Waarom denk je anders dat al die krakersgroepen nog steeds bestaan? Er zijn nou eenmaal weinig mensen die vele tientallen euro's willen uitgeven zonder te weten of ze het spel nou leuk vinden of niet. Dus downloaden ze eerst een gekraakte versie.
Daar gaat het zelfde op. Er zullen enkelen (velen?) zijn die slechts de gekraakte versie gebruiken en het spel nooit kopen. Maar de meesten daarvan hadden anders het spel toch niet gekocht dus dat is geen verloren inkomsten. De verloren inkomsten van mensen die het anders wel gekocht hebben, wordt grotendeels overstegen door de gewonnen inkomsten van mensen die door de gekraakte versie zien dat het een goed spel is, en het vervolgens kopen.
In de software-industrie wordt krakerij ook stilzwijgend toegelaten. Iemand die thuis een gekraakte versie van een CAD-progsel gebruikt, zal dat bij zijn baas aanraden als die een tekenprogramma zoekt. Krakerij = reclame. En heel effectieve reclame ook.
Ik vind het geen enkel probleem dat een artiest zooooooooooooveeeeeeeel verdient, ik vind het ook geen probleem dat Schumacher vorig jaar 69 miljoen euro heeft verdiend, of dat Dennis Bergkamp 20.000 euro PER WEEK vangt. Ik kan niet zo racen, ik kan niet zo voetballen...en blijkbaar zijn er maar heel weinig mensen die dat zo goed kunnen als de genoemde voorbeelden, anders zouden ze wel minder verdienen. Vraag en aanbod.
HET ZIJN NIET DE ARTIESTEN DIE AL DIE MILJOENEN VERDIENEN. Sorry dat ik zo schreeuw... De meeste artiesten (dus niet die enkele tientallen die wereldberoemd zijn, maar die enkele honderden of duizenden die net onder de top zitten) zijn pure slaven van hun recording company.
De meeste topartiesten verdienen trouwens zoveel geld omdat ze hun eigen label opzetten. Als je bij één of ander label blijft hangen, zal je nooit zoveel geld kunnen verdienen...
Nee het is geen diefstal, het is fraude. Daar staan trouwens hogere straffen op

Hoezo is een MP3tje downloaden fraude? Niemand pretendeert dat het de originele CD is.
Ik kan best schoenen maken met een gemodifiëerde Swoosh erop (die ik Swoof noem) met het merk Nikke. Dat is het zelfde als een MP3 van een song maken - het is geen 1:1 copie, en er wordt niet gepretendeerd dat het het origineel, uitgegeven door Universal, Vivendi, of whatever is. Geen fraude dus.
[
Voor 2% gewijzigd door
Mx. Alba op 03-02-2003 17:02
. Reden: azertypo ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.