SuperMicro P6SBA laat me niet booten van floppy

Pagina: 1
Acties:

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Ik wil het BIOS updaten van mijn server, zodat ik er een andere proc in kan prikken.
Het is een SuperMicro P6SBA-moederbord met een AMI-BIOS, een P2-350 en 512MB geheugen.
Periferie bestaat uit een Intel AGP-videokaart, een NE2000-compatibele NIC en een SB-Live 1024.
Ik stop een (werkende) W98 bootflop erin en start de machine op. Hij zoekt naar een bootable flop, concludeert vervolgens dat die er niet inzit en gaat door met het starten van Mandrake.

Ik heb Supermicro al bezocht; geen antwoord; Omega levert hier ook niets op wat van waarde is.
Ik heb een andere drive gepakt, de kabels zitten goed, alles losgetrokken behalve de floppy.. Niks helpt.
Ik heb ook geprobeerd om met de W98 cd te booten. Dat lukte, maar ik kan m'n floppy niet benaderen.

Ik ben dus even door m'n ideeën heen en zonder floppy kan ik m'n BIOS niet flashen. :(

Verwijderd

bootvolgorde in je bios?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 15:23 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel toegang tot de floppydrive wanneer je in Mandrake zit? Anders lijkt me de FDD connector gewoonweg brak.

Al geprobeerd om een bootable CDROM met de BIOS image te fixen?

Edit: http://www.nu2.nu/bootcd/#clean ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 02-02-2003 15:27 ]

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Staan je FDD-settings (verkeerde grootte ingesteld ofzo) wel goed in je BIOS? Anders is wschl gewoon de controller dood en zou je het nog met een bootable CD kunnen proberen zoals BalusC al zei...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je kan toch die bios update en awardflash op je hdd gooien en dan booten van cd?
dan kun je de bios update gewoon van de c schijf uitvoeren.

of heb je alles op ntfs staan? dan kan je namelijk ook booten van cd (maak gewoon een bootable cd op basis van de win98 flop), na het booten andere cd er in met bios update er in, bios update naar je ramdrive kopieren (die de win98 bootflop aanmaakt) en dan je boot cd er weer in zodat hij zijn command.com nog kan vinden. je kan dan je bios gewoon updaten.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Ik heb het maar met een bootcd gedaan... Probleem is dat ik op die manier de BIOS-backup niet op flop kon zetten, dus heb ik de gok maar genomen.
Kom er trouwens ook net achter dat de BX-chipset geen single-sided 256MB-DIMMetjes aankan: hij ziet maar 128MB. Maar ff terug naar Norrod. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arg, die SS-DS mythes weer...

De BX lust best single-sided moduels van 256MB, zolang ze maar 128Mb chips hebben. En 16 modules op 1 side en geen op de andere zie je niet zo vaak. Het gaat dus enkel en alleen om de chipdichtheden, en BX slikt 256Mb en hoger niet :z

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
dion_b schreef op 02 February 2003 @ 17:12:
Arg, die SS-DS mythes weer...

De BX lust best single-sided moduels van 256MB, zolang ze maar 128Mb chips hebben. En 16 modules op 1 side en geen op de andere zie je niet zo vaak. Het gaat dus enkel en alleen om de chipdichtheden, en BX slikt 256Mb en hoger niet :z

Hmm, dan mag jij me wel eens zo'n werkende combi laten zien :P De single-sided 256MB DIMM die jij voorstelt met 128Mbit chips impliceert chips met vier datalijnen, om precies te zijn 32Mx4 chips (want 16 van zulke chips over beide kanten verdeeld geven 64 datalijnen in totaal en dat maakt het een single-sided DIMM) en dat gaat no-way werken op een BX. Overigens doet geen enkele Intel chipset sinds de BX aan #Mx4 chips, alleen als ze op een registered DIMM zijn gemonteerd. De chipdichtheid is namelijk niet de enige factor die meespeelt, de opbouw ook.

Let nu wel op wat je krijgt Kaj., de benodigde DIMM's (dus met 16 stuks 16Mx8 chips) zijn tegenwoordig lastiger te krijgen (overigens had je als harde waren opperhoofd makkelijk kunnen weten dat zo'n DIMM niet volledig op een BX werkt :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op 02 February 2003 @ 21:35:
Overigens doet geen enkele Intel chipset sinds de BX aan #Mx4 chips, alleen als ze op een registered DIMM zijn gemonteerd.
Dit geldt alleen voor DDR SDRAM chipsets, neem ik aan? Of misinterpreteer ik jou?

Ik leid hieruit namelijk af dat #Mx4 registred wél gaat werken en #Mx4 unregistred niet gaat werken (danwel slechts voor de helft wordt herkend).

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 03-02-2003 07:52 ]

• Abbadon
Je leidt daaruit idd het goede af :) namelijk dat #Mx4 op een registered DIMM wél gaat werken. Dit komt omdat de registers op de DIMM het verdere adresseerwerk overnemen en de geheugencontroller zichzelf dus niet direct geconfronteerd ziet met chips die hij door de opbouw niet volledig kan adresseren. Dit geldt voor zowel de SDR-als DDR-SDRAM DIMM's. De chipset moet natuurlijk wel met registered DIMM's om kunnen gaan (zoals de BX, maar niet zoals b.v. de i845 serie).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice :) Dus, de BX kan bijvoorbeeld 512MB 32Mx4 stacked registred DIMM's wél aan?

* BalusC gaat de geheugen FAQ ff lichtjes bijwerken wat betreft #Mx4 dimms :Y)

• Abbadon
Nee, dat kan hij niet aan. Dat er registers op een DIMM zitten wil niet zeggen dat de addresspace vergroot wordt. Om een 512MB 32x4 stacked DIMM te kunnen plaatsen heb je het grotere broertje GX nodig; deze heeft namelijk 15 multiplexed adreslijnen i.p.v. de 14 die de BX heeft. Dit betekent o.a. een maximum van 10 kolom adressen voor de BX daar waar de GX er 11 ondersteund (een aantal lijnen v.d. 14 of 15 stuks worden namelijk gebruikt om de juiste bank te selecteren zodat je dus niet op 2^14 of 2^15 row en kolomadressen uit kunt komen maar minder). Als je in de chipstructuurtabel kijkt v.d. FAQ zie je dat de de eerste chip met 11 kolomadressen de 32Mx4 is en die kan de BX met z'n max 10 kolomadreslijnen niet volledig adresseren, that's why :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ahh, dat is al wat duidelijker, tnx :)

Dat de BX slechts 14 multiplexed adreslijnen heeft heb je zeker van de datasheet?

• Abbadon
Jah, ik heb ze niet geteld op het PCB :+

Pagina: 1