Dual boot WIN XP/ WIN XP

Pagina: 1
Acties:

• Aneco
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2020
Voor mijzelf en voor mijn kids wil ik een aparte win Xp (pro) installatie hebben
en via de bootmanager system commander tijdens het booten het operating system kunnen kiezen. Na het booten moet in beide situaties de partitie waarmee geboot wordt c: zijn. Ook wil ik de andere partitie hidden maken.

Dit is me voorheen wel gelukt door WIN XP en alle programmatuur 2 maal te installeren. Vanwege een disk-crash moet ik alles opnieuw installeren. Ik heb nu 1 partitie opnieuw geinstalleerd en dacht met PQM (7.0) of Drive image (5.0) de partitie te kopieren, boot.ini aan te passen en klaar is kees.

Het lukt wel om van de 2 partities te booten, maar als ik de originele partitie hidden maak, dan wil hij niet booten vanaf de gecopieerde partitie. De Boot.ini heb ik al aangepast zodat hij van de 2e partitie zou moeten booten. Ook de drive letters zijn niet zoals ik wil. Deze kan ik niet allemaal aanpassen omdat vanaf bijvoorbeeld D: geboot is.

Wie kan mij vertellen wat ik vergeet of fout doe. Is er een andere manier om bovenstaande te realiseren zonder 2 maal alle programmatuur te installeren.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
simpelweg een partitie clonen maakt van je opstelling geen dualboot. Zelfs je boot.ini kan je daar niet bij helpen. Trash je 2e partitie en installeer met de hand opnieuw XP (denoods met een 'unattended setup' script).

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom kan je niet gewoon met gebruikers gaan werken? Hoef je ook je programmatuur niet 2x te installeren, beetje overkill imho.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Aneco
Door de partitie te clonen wordt ie wel dual boot, alleen niet op de manier zoals ik wil.

Ik wil 2 installaties zodat de kids niet in mijn omgeving niet beinvloeden met de programma's die ze installeren.

Verwijderd

Schakel ze in als Gast of Gebruiker met beperkte rechten.

• Aneco
Ik wil dat ze alles in hun eigen installatie kunnen doen, maar niet mijn installatie kunnen verklooien. Als hun installatie niet meer werkt, zet ik de image van de pas geinstalleerde partitie weer terug en wens ze dan veel plezier.

• Aneco
Niemand?

• midget
  • Laatst online: 10-07 11:00
Gewoon een installatie, gebruikers aanmaken.
Ghost maken gaat het fout Ghost terug zetten simpel en makkelijk.
Maar lost het probleem niet op

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
HD indelen in twee partities, XP op de eerste installeren, met PM parititie verbergen, XP op de tweede partitie installeren, BootMagic gebruiken om de twee partities omste beurten te verbergen en zo te wisselen tussen de twee OS'en.

Hmm, niet goed gelezen, je wilt dus niet alles dubbel doen. Als je de eerste partitie kopieert, deze daarna verbergt, dan start XP dus niet op van de tweede partitie ? Heb je al geprobeerd om van de XP cd op te starten en een bootfix uit te voeren ?

[ Voor 37% gewijzigd door Nielson op 02-02-2003 15:50 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Beetje geduld, niet kicken binnen 24 uur.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Aneco schreef op 02 februari 2003 @ 13:53:
Ik wil dat ze alles in hun eigen installatie kunnen doen, maar niet mijn installatie kunnen verklooien. Als hun installatie niet meer werkt, zet ik de image van de pas geinstalleerde partitie weer terug en wens ze dan veel plezier.
Als je users aanmaakt met restricties dan kunnen ze niks verklooien.

• Aneco
De enige restrictie die ik ze wil opleggen is dat ze mijn installatie omzeep helpen. Voor de rest mogen ze van mij alles doe. Onder het motto al doende leert men.

Dus users met restricties aanmaken is voor mij geen alternatief

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 17:21

wowi

zet dan nog een harde schijf in je pc en boot voor jou vanaf die andere harde schijf dat je dan in het bios insteld, wel dan op je bios een passwoord zetten dan en je drive verbergen voor het anders systeem.

Verwijderd

Je kan toch gewoon uit XP vandaan opnieuw gaan instaleren en dan geavanceerde instalatie aanvinken dat je zelf de partitie wil kiezen en instlaren maar dan krijg je tweemaal XP naast elkaar em het Windows Bootmenu waarin je zelf kan kiezen welke je wil selecteren uiteraard hebben ze beide dezelfde naam de als laatst geinstaleerde is de eerste(bovenste)in het bootmenu.

Verwijderd

Nog even een tip Ik heb gewoon 4 user accounts allemaal gewoon als admin en vervolgens met het programmaatje TweakPowerNow 2003 Pro op de accounts van de kinderen heel veel opties in bijv,beeldeigenschappen en in Interneteigenschappen en delen van het configuratie scherm en ook alle partities in mijn computer(alleen de dvd en cd writer kunnen ze zien)allemaal als het ware onzichtbaar gemaakt ook als je het lokale adres anders dan hun eigen settings in de adresbalk intikt krijgen ze niks in beeld.

Vervolgens wel het programma met paswoord beveiligen.

Ps.je kan nog veel meer leuke dingen met dat progje doen.

• Aneco
Hoe kan je vanuit XP een nieuwe installatie starten?
Ik ga het progje tweakpowernow eens bekijken.

• Aneco
Niemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen is?

Verwijderd

als de 1e partitie hidden staat moet je dan de boot.ini e n de andee opstart files ook op die andere partitie copyen..
Immers de 1e boot.ini en die andere bestanden zijn onzichtbaar....dus hoe weet het systeem dat ie vanf de 2e moet starten...
Wel effe de boot.ini checken of de 2e partitie wel aangegeven wordt... immers het multi-geval van beneden moet wel kloppen (anders system).
Met handmatig 2x instaleren doe je precies het zelfde, immers de 2e installatie zet een correcte boot.ini en ook de andere opstartfiles op de 2e partitie.
IMHO moet het dan werken.

(dit is alleen voor de codes niet als werkend voorbeeld)
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98SE"
Pagina: 1