Toon posts:

ATA RAID en SCSI naast elkaar wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende irritante probleem.

Eerst mijn specs:

Asus P4B533-E (Raid onboard, Fasttrack133)
Adaptec 29160 SCSI controller
- 2x 36GB 10k < Hier draait Windows op, dit wil ik graag houden
- 2x 18GB
Aan de gewone IDE controller hangen 2 80GB Maxtor aan
en aan de RAID controller 2 x 120 MAxtor.

Het probleem is dat wanneer je de RAID op enabled zet er een functie bijkomt namelijk: "Onboard ATA Device First".
Zodra je deze op "On" zet krijg ik de RAID bios te zien waar ik o.a. een array aan kan maken. Aleen deze functie zorgt ervoor dat je systeem van de RAID gaat opstarten en dat wil ik dus niet.
Zet ik die functie op "Off" dan start de RAID bios niet meer op terwijl de RAID wel op enabled staat in de bios.

Iemand hier een oplossing voor? Heb al behoorlijk gegoogled en dergelijke, maar kan tot nu toe niks vinden....

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels maar besloten om windows op de RAID te zetten, dat lijkt tenminste te werken. Mocht iemand toch nog weten hoe het werkt dan zou dat mooi zijn.

Verwijderd

Je zet bij de start-up volgorde:

Diskette
CD-ROM
Onboard RAID / SCSI controller
IDE

Zet de Onboard ATA device first op Off.

Ook moet je de Adaptec 29160 in een zo hoog mogelijk pci slot plaatsen.

Ik zou windows niet op een IDE raid opstelling zetten, als je scsi hebt! Beetje jammer natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Zodra Onbaord ATA device first uitzet ben ik mijn raidopstelling kwijt en krijg ik de bios ook niet meer te zien. Alleen met "On" gaat het lukken.

Ik moet zeggen dat de snelheid van de schijven mij toch best meevallen, bijna 70MB/s met Atto benchmark

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Maar ik zou toch die scsi schif als boot schijf gaan gebruiken: deze haalt dan wel geen 70 mb/s, maar de toegangstijd ligt een stuk lager.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat lukt helaas niet, want zodra ik dus ATA first boot device uit zet ben ik mn RAID kwijt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 13:09:
Ik zit met het volgende irritante probleem.

Eerst mijn specs:

Asus P4B533-E (Raid onboard, Fasttrack133)
Adaptec 29160 SCSI controller
- 2x 36GB 10k < Hier draait Windows op, dit wil ik graag houden
- 2x 18GB
Aan de gewone IDE controller hangen 2 80GB Maxtor aan
en aan de RAID controller 2 x 120 MAxtor.

Het probleem is dat wanneer je de RAID op enabled zet er een functie bijkomt namelijk: "Onboard ATA Device First".
Zodra je deze op "On" zet krijg ik de RAID bios te zien waar ik o.a. een array aan kan maken. Aleen deze functie zorgt ervoor dat je systeem van de RAID gaat opstarten en dat wil ik dus niet.
Zet ik die functie op "Off" dan start de RAID bios niet meer op terwijl de RAID wel op enabled staat in de bios.

Iemand hier een oplossing voor? Heb al behoorlijk gegoogled en dergelijke, maar kan tot nu toe niks vinden....
Hmmmmz.... :X :X :X Ik snap t probleem niet in combinatie met t onderwerp... T probeleem beschrijft alleen RAID, heeft nix met SCSI te maken... dunkt mij :+

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat mijn OS op SCSI staat en dat dit niet opstart wanneer "Onboard ATA Device First" op "On" staat.

Maar wanneeer "Onboard ATA Device First" op "OFf staat" ben ik mijn RAID instelling kwijt en zie ik mn disken ook niet meer (240GB).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 07:04:
Het probleem is dat mijn OS op SCSI staat en dat dit niet opstart wanneer "Onboard ATA Device First" op "On" staat.

Maar wanneeer "Onboard ATA Device First" op "OFf staat" ben ik mijn RAID instelling kwijt en zie ik mn disken ook niet meer (240GB).
Heb je al geprobeert om de nieuwste bios erop te flashen? Misschien dat daar nieuwe raid drivers in zitten en dat het dan wel gaat werken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Als je niet wil booten van RAID, dan maak je de schijven die daarop hangen toch niet bootable? Gewoon geen actieve primaire partitie maken :Y) Als het goed is, slaat de BIOS de RAID dan in de bootvolgorde over (omdat het geen bootable partities kan vinden) en gaat ie verder met zoeken :)
Pagina: 1