[PHP] Sessies & Dataverkeer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een login systeem via sessies, maar wat ik mij nu afvraag
is, hoeveel dataverkeer een sessie oplevert ?

Of is het dataverkeer van een sessie maar minimaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ga eerst eens na wat een sessie is ;)

een sessie is iets wat op de server gebeurt, het enige wat dus steeds over de kabel wordt gezet is je session id ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja er wordt toch ook wat op de server opgeslagen ? (session.save_path)
of is dit maar een klein beetje data ? en wordt dit ook verwijderd als de sessie is afgelopen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een soort van server side cookie-->neemt dus nauwelijks ruimte in. En ja die wordt verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 11:49:
Jazeker
of is dit maar een klein beetje data ?
Jup
en wordt dit ook verwijderd als de sessie is afgelopen ?
Of course...
Ofwel, het heeft geen abnormale invloeden op je dataverkeer. Dus je kunt sessions gerust gebruiken. Zie het gewoon als cookies die worden opgeslagen op je server, alleen deze worden verwijderd wanneer men de browser afsluit...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 11:57 . Reden: Add ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal. Nu kan ik met een gerust hart de sessies gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

of is dit maar een klein beetje data ?
Ik weet niet wat voor provider jij hebt, maar meestal worden gegevens die tussen memory, hd en proc heen en weer vliegen niet als dataverkeer gezien :+

Dus het verkeer bij een session is inderdaad minimaal, alleen steeds die sessionkey bij elke request en respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Let er trouwens op dat die cookies stiekum best een hoop dataverkeer kunnen opleveren. Ze gelden voor _iedere_ request, ook voor het ophalen van een plaatje van een paar byte of het vragen om een 304. Als ik naar awstats kijk kom ik op zo'n 50GB voor mijn site, volgens de router statistics kom ik op zo'n 90GB per maand :\ Dat komt dus voor een groot deel door TCP/IP en HTTP overhead :\ Probeer die cookies dus zo klein mogelijk te houden en ververs ze ook niet bij iedere request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip bartvb ik zal het eerst wel eens goed in de gaten gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had nog even in de tmp directory van mijn eigen server gekeken. Het zijn allemaal 0 bytes files. De naam van het bestand heeft de session informatie het bestand zelf is verders helemaal leeg. Dan levert dit toch helemaal geen dataverkeer op of heb ik het nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed is is het wel enkele bytes groot hoor...maar geen kbytes in ieder geval. En nog steeds is er dataverkeer want nog steeds moet de session identifier meegestuurd worden...(wat dus nix is ongeveer :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05
Icekid: en waar denk je dat bestandsnamen worden opgeslagen? Of geloof je nu echt dat die in loze ruimte zweven (en dus geen ruimte innemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22
FlamerX schreef op 02 February 2003 @ 20:33:
Icekid: en waar denk je dat bestandsnamen worden opgeslagen? Of geloof je nu echt dat die in loze ruimte zweven (en dus geen ruimte innemen)?
Ik ben heel benieuwd waar jij denkt dat die opgeslagen worden. :P Ik ben er van overtuigd dat ze vooral op de harde schijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!!
Ik had nog even in de tmp directory van mijn eigen server gekeken.
!!

Ze worden opgeslagen in een tmp map op de server en aangezien ik een eigen server heb heb ik net in die map gekeken aangezien ik nog een paar sessions open heb staan kon ik dus ff kijken hoe het in elkaar zat.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/thaice/images/session.gif
En het toewijzen van een session gebeurt toch server side dan kost het toch geen bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat een bestandsnaam wel degelijk ruimte inneemt. Iets kan toch onmogelijk geen ruimte innemen? Dat er niets instaat, ok; daar slaat die 0 bytes op. Je OS zal dus ergens hebben genoteerd dat dat bestand zo heet. Of het ook op je hd staat weet ik niet, misschien wel in het geheugen. Maar ik kan me echt niet voorstellen dat een leeg bestand geen ruimte inneemt. Of kraam in nu onzin?

[edit]
Een test die bewijst dat ik gelijk heb.
- Kijk hoeveel ruimte er op je hd gebruikt wordt.
- Maak 1 nieuw bestand aan.
- Kopieër dat bestand naar dezelfde map.
- Kopieër dan het origineel en de kopie.
- Ga hiermee door totdat je 100 bestanden hebt van 0 bytes.
- Kijk nu nogmaals hoeveel ruimte je hd gebruikt.

Bij mij scheelde dit wel ongeveer 200kB (standaard bestandsnaam "New Text Document.txt"). Haal je ze weg dan krijg je dus weer 200kB minder gebruikt.
Dit werkt bij mij op mijn C: schijf (OS schijf). Of het ook op andere schijven geldt weet ik niet. Kan goed zijn dat altijd je OS schijf 'vol loopt'.

[ Voor 44% gewijzigd door Postman op 02-02-2003 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Daar heb je gelijk in;dat is logisch natuurlijk. Als ze geen ruimte in zouden nemen, zou je al je gegevens kunnen coderen in bestandsnamen. Dat is net zoiets als mensen die denken dat je door zip-files te zippen oneindig veel ruimte kunt besparen, of dat je bestanden geen ruimte innnemen als je ze in de prullenbak bewaard.

Het afnemen van de beschikbare ruimte gebeurd trouwens op elke schijf, of beter gezegd: op elke partitie. Dat moet ook wel, want als je een harde schijf uit je computer haalt en in een andere zet, moeten je bestandsnamen wel meeverhuizen. Je kunt dus onmogelijk de bestandsnamen (en alle overige bestandsinformatie, zoals grootte, rechten, en fysieke plaats op de schijf) centraal opslaan.

Maar dit is allemaal off-topic. :) Bestanden op de schijf kosten je geen dataverkeer, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
En om idd weer ontopic te komen: sessies worden opgeslagen op de server en zullen dus idd geen dataverkeer opleveren. Maar als je cookies gebruikt in combinatie met sessies dan gebruik je wel dataverkeer. Afhankelijk van hoeveel gebruikers je hebt en hoe vaak je die cookie ververst kan het best aardig oplopen, maar het is dan nog steeds verwaarloosbaar met de data die je gewone website produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Eeeeeh. Je hebt erg weinig aan een sessie zonder cookies of een session ID in de URL. Hoe moet de server je (serverside) session anders aan een bepaalde user koppelen? Om dat te kunnen doen moet je client toch echt een session ID meesturen. Meestal gaat dat via een cookie en dat kost bandbreedte (iets van 40 bytes per request ofzo). BTW die files zijn leeg als je geen variabelen geregistered hebt in je session... BTW2 de grootte en de hoeveelheid van die files is helemaal niet van belang voor de hoeveelheid dataverkeer die het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 09:34

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Kan het niet laten...
offtopic:
Een bestand neemt altijd minstens 1 cluster in gebruik. Meestal is dat op een windows-bak 4kB (=cluster-grootte).

Used to be Down Under... Foto gallery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Heeft er al iemand gezegd dat sessies op de server opgeslagen worden, maar dat de session id, die als cookie of in de query string meegestuurd wordt, wel dataverkeer kost? ;)

(De topic starter heeft z'n webapplicatie ondertussen waarschijnlijk al afgemaakt)

[ Voor 20% gewijzigd door Soultaker op 03-02-2003 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Soultaker schreef op 03 February 2003 @ 12:45:
maar dat de session id, die als cookie of in de query string meegestuurd wordt, wel dataverkeer kost? ;)

Stop daar nog het woordje "verwaarloosbare hoeveelheid" tussen ;)
Als je je druk moet gaan maken om de session id die mee gestuurd wordt kwa dataverkeer kan je beter es kijken naar de hoeveelheid html/plaatjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
ACM schreef op 03 February 2003 @ 12:57:
Stop daar nog het woordje "verwaarloosbare hoeveelheid" tussen ;)
Als je je druk moet gaan maken om de session id die mee gestuurd wordt kwa dataverkeer kan je beter es kijken naar de hoeveelheid html/plaatjes etc.
Note to self: minder subtiele hints plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euhm was het niet zo dat bij gebruik van een session de server uitmaakt hoe hij de gebruikers-sessie bijhoudt, dwz op de poort of via een cookie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 14:01:
euhm was het niet zo dat bij gebruik van een session de server uitmaakt hoe hij de gebruikers-sessie bijhoudt, dwz op de poort of via een cookie?

Euhm .. * Janoz is confused..

Op de poort? Hoe had je je dat voorgesteld?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Even heel logisch gezien he, een session-id, of een bestandsnaam neemt in princiepe erg weinig ruimte in. Verwaardeloosbaar is relatief omdat je bij een miljoen bestanden natuurlijk toch wel iets van ruimte gaat gebruiken he ;)

Als je nu enorm veel data in je sessie gaat zetten, dan nemen je sessies meer ruimte in. Maar dit hele gedoetje zorgt nog niet voor meer bandbreedte, pas als jij een id, of een waarde die je in de sessie hebt staan naar de gebruiker gaat sturen hebt je bandbreedte. Bandbreedte nemen we dan dus wel over de uitgaande lijn en dus niet door de kabels tussen moederbord en harddisk. :)

[ Voor 1% gewijzigd door djluc op 03-02-2003 16:46 . Reden: typo ]

Pagina: 1