[Win2K] van 2e schijf opstartschijf maken

Pagina: 1
Acties:

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

Topicstarter
Heb in een ouder systeem op een kleine C-schijf Win2K draaien.

Wil nu een grotere harde schijf plaatsen en de oude schijf als tweede (dataschijf) blijven gebruiken.

Heb met Ghost de C-schijf naar de nieuwe fysieke D-schijf gecloned. Daarna het systeem weer afgesloten en de kabels van de oude C-schijf verwijderd, zodat er voor de computer maar één schijf (de nieuwe, dus) in het systeem zit.
(De bedoeling was om de PC eerst met de nieuwe C-schijf aan de praat te krijgen en daarna de oude schijf weer in te bouwen om als data-schijf te formatteren.)

Krijg helaas bij het opstarten de melding, dat het om een non-system-disk gaat...

Mijn truuk met Ghost is dus mislukt? Of moet ik het anders aanpakken?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

yup, die truuk gaat helaas niet werken. Oplossing: prop je win2k cd erin en doe via een repair console fixboot en fixmbr. Dan moet het weer als een zonnetje lopen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Laat die oud schijf nog even uit je systeem. Doe de Windows 2000 installatie cd in je pc, en doe een repair-install, waarbij je je opstart-environment laat herstellen.

Als het goed is moet je hiermee die paritie van die nieuwe schijf actief maken, met de Windows bootloader in het MBR.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

Topicstarter
Thx.

Was inderdaad de oplossing: met Win2000 CD een reparatie van het opstartdeel van de schijf uitvoeren.

Werkt nu naar wens. Toch stom dat Ghost dat niet zelf doet.

Verwijderd

Claude schreef op 02 February 2003 @ 19:26:
Toch stom dat Ghost dat niet zelf doet.

Idd. Ik doe dit regelmatig (vrijwel dagelijks) en dat werkt foutloos. Met zowel WinNT4, Win2K en WinXP.