Toon posts:

[bcb] paralelle poort aansturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het simpelweg mogelijk om een pinnetje "hoog" te maken op de paralelle poort in C++ Builder 5?
Ik wil dus geen bytes versturen oid, dat is namelijk geen probleem. In C kan het volgens mij met outportb ofzo. C++ kent deze functie niet.

Ik heb op internet een paar kleine stukjes tekst gevonden waarin staat dat ik wat assembly mee moet compilen... maar dit moet toch op een makkelijkere manier kunnen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom wil je geen byte versturen dan?

Je zou toch gewoon eerst een byte kunnen lezen, vervolgens met die byte met bitwise operator OR een van die bits hoog maken en dan weer versturen? Okay, je leest en schrijft ff een byte, maar je veranderd maar 1 bit...

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
welk platform?

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 02 februari 2003 @ 13:41:
Waarom wil je geen byte versturen dan?

Je zou toch gewoon eerst een byte kunnen lezen, vervolgens met die byte met bitwise operator OR een van die bits hoog maken en dan weer versturen? Okay, je leest en schrijft ff een byte, maar je veranderd maar 1 bit...
Maar dan zit hij constant data te sturen naar mijn paralellepoort. Daarbij komt ook, wanneer ik een scope aansluit op m'n poort zie ik geen mooie blokgolf... en die wil ik juist.
Ik moet zeg maar iets van een ledje constant laten branden... in dit geval is het een microcontroller die polled of de data die hij binnen krijgt "hoog" of "laag" is. En het komt erg verkeerd uit als de microcontroller polled op het moment dat de pc "nog net ff een byte moet versturen"

Ik gebruik C++ Builder 5 onder Windows NT4 / 2000 / XP. Het zou wel fijn zijn als het ook onder 9x loopt.

Hopelijk is het een beetje duidelijk geworden :)

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10
Onder xp moet je toch DLPortIO gebruiken?

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 23:59
Het makkelijkst is idd zoals drafter86 al zei DLPortIO te gebruiken. Daar zit ook een BCB component bij. In de helpfiles die erbij zitten staat wel hoe je die moet installeren.

Het werkt erg makkelijk, heb er zelf ook al wat grappige dingetjes mee gemaakt...

En daarmee werkt het trouwens ook meteen onder alle Win(c) versies. Mits je natuurlijk een beetje netjes programmeerd :+

[ Voor 20% gewijzigd door bramseltje op 02-02-2003 16:17 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
Mocht je er niet uitkomen, probeer dan ook even de search: over het communiceren over de parallelle poort en het gebruik van de DLPortIO API zijn al enkele tientallen topics geweest.
Pagina: 1