Toon posts:

Raid 0 instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Klein probleempje, was bang dit weekend niks te doen te hebben en heb me dus 2 Maxtor Diamondplus 9 80Gb met 8Mb Cache aangeschaft. Rest van systeem is:

MSI K7T266 Pro Raid
AMD Atlon 1400
NVidia Geforce 2 Pro

Het probleem is dat het niet lukt om XP Pro te installeren op nieuwe HDD's die in een RAID 0 config staan. Kan wel in huidige XP Pro config de disk (als één grote SCSI) zien en formatteren maar als ik weer opstart zegt Fasttrack dat het Array Offline is. Bij weer online zetten zijn de partities weer verdwenen.
Heb BIOS geupdate en drivers naar floppy gezet. Als ik bij begin installatie XP F6 druk en een driver selecteer komt er een foutmelding en wil die de drivers niet gebruiken.. nieuwe/oude drivers niets werkt. Doe ik het (F6) niet dan ziet ie slechts de bestaande HDD. Heb al veel oplossingen uit andere posts en FAQ geprobeerd maar niets werkt. Ook cabels opnieuw aangesloten etc. XP kan niet vanaf Dos geinstalleerd dus ander HD disable-en kan volgens mij ook niet.. Met opstart floppy 98 en FDISK ziet 'ie geen drives.

Begreep dat het bij anderen wel werkt.. hoe?

Verwijderd

Het lijkt er toch op dat je de verkeerde drivers gebruikt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Onboard of niet, een RAID controller is en blijft een I/O controller en hoort derhalve in Opslagmedia & I/O Controllers :)

PMG > OM

Welke voeding heb je en welke drivers heb je gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
heb de drivers van MSI gebruikt de Windows XP Promise FasTrack100 Controller. Heb ook een 133 geprob maar werkt ook niet. Ook geen andere kunnen vinden..

Verwijderd

staat de controller toevallig niet disabled in de bios ??

Verwijderd

Topicstarter
nee, niet disabled. Ook na updaten BIOS nog steeds ENABLED. Hoort XP bij installeren de HDD te herkennen of moet je altijd F6.. is uit andere posts niet geheel duidelijk. Bij mij werken beide opties dus niet.

Verwijderd

Krijg je wel het postsreen van de promicecontroller met het opstarten waar je dus cntr+F moet drukken om een array aan te maken ?

Verwijderd

Topicstarter
ja kan een Array instellen.. nu net weer gedaan en daarna geformateerd. Opgestart en voor eerste keer staat de Array nog op FUNCTIONAL. Ook aangemaakte schijven zijn er nog. Kan XP daar op installeren of is er dan nog een RAID driver (F6) nodig aan begin installatie?

Verwijderd

nu moet je dus op f6 drukken en dan de driver selecteren en de setup afronden
dan zou het moeten werken

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Dat F6 moet je inderdaad doen. Doe de juiste drivers op de root van de flop :)

Verwijderd

Topicstarter
JA het werkt!! Waarom nu wel en andere keren niet is nog onduidelijk.... Maar het werkt. Nu zien hoeveel een RAID 0 sneller is dan 1 7200 HDD.

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 15:40
Ik heb hetzelfde board met 2x Maxtor 60GB 7200rpm op RAID 0.
Ik heb ongeveer 10 tot 20% meer snelheid in schrijven en lezen.

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Dit gaat geheel off-topic..

Daarvoor hebben we een ander topic:
[rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml] :)

Verwijderd

Topicstarter
Mr. CeeJay, hoe heb jij XP op je PC geinstalled? Op je RAID 0 schijven? ik heb geformatteerd 40Gb voor XP en 120 voor data, al een deel naar "data" geschreven en bij opnieuw opstarten herkent XP (op oude schijf, niet in RAID opstelling) de schijf wel maar is 'ie ongeformateerd.. helemaal leeg dus. Het systeem werkt alleen als er niet meer opgestart zou worden:( Ben nu bezig met XP floppy's aanmaken en proberen originele HDD in BIOS uit te schakelen. Zodoende XP op Raid te krijgen.. en werkend, ook na herstarten.

Verwijderd

Topicstarter
als je de schijven als Master zet maakt het dan verschil of je ze aan begin of einde van flatcable aansluit.. Mijn Raid config met MSI K7T266 Pro en twee MaxtorDiamonPlus 9 80Gb en 8 Mb cache wert ook slecht.. na install van XP zegt ie bij volgende setup dat de file WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM mist of kapot is.. Dit probleem nog niet in andere posts tegengekomen. Kan ook geen repair doen want hij ziet de install niet, wel als je daarna de disk selecteerd om te installeren zegt ie (allemaal nog in blauwe schermen) dat er al een WIN install opstaat... En wat ik veel lees is dat de RAID controller als boot device moet worden geselecteerd in de BIOS. Hoe doe je dat? Ik heb de keuze uit IDE 0 IDE 1 IDE 2 IDE 3, CDrom, Floppy, ZIP, Network en SCSI.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
IDE2/IDE3, it is B)

Lees je eigenlijk wel de handleiding van je mobo door :?

[ Voor 98% gewijzigd door BalusC op 03-02-2003 08:14 ]

Verwijderd

En het boekje "IDE RAID user's Manual"????
bladzijde 3 : alle 2 op master??? of cable select (blz2)
bladzijde 4 : druk op ctrl-F enzovoort enzovoort

sucses ;) ;) ;)

Verwijderd

En heb je de drivers promise IDE RAID voor XP gedownload op de MSI site????

Verwijderd

Topicstarter
Ja lees de gebruiksaanwijzing door. Heb ze beide als Master op een eigen kabel staan. Vroeg me alleen af of het iets uitmaakt of je in midden of einde kabel zet... normaal staat de master namelijk als eerste op de kabel en de slave aan het einde :'(

Het lukt ook wel om een Array (0) in te stellen alleen is deze erg instabiel, elke keer na opstarten afwachten of Arry nog "functional" is.

Kan in gebruiksaanwijzing MB niks vinden over Raid als BOOT device instellen.. zoals eerder slechts floppy, CDrom, Zip, IDE 0,IDE 1,IDE 2 en IDE 3..

Is het eigenlijk wel mogelijk om 2 maal XP op PC te installeren of is het beter om oude HDD ff uit te schakelen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Kan in gebruiksaanwijzing MB niks vinden over Raid als BOOT device instellen.. zoals eerder slechts floppy, CDrom, Zip, IDE 0,IDE 1,IDE 2 en IDE 3..
Waar sluit je de HDD's voor RAID dan aan? Juist.. Op IDE2 en IDE3 B)

Verwijderd

Topicstarter
Ok. maar ik had op andere posts gelezen dat je je RAID controller als BOOT device moest selecteren dus vandaar...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Waar zit jouw logica dan :?

RAID zit op IDE2 en IDE3, dan stel je dus IDE2 of IDE3 als bootdevice in, simpel toch?
Ja lees de gebruiksaanwijzing door. Heb ze beide als Master op een eigen kabel staan. Vroeg me alleen af of het iets uitmaakt of je in midden of einde kabel zet... normaal staat de master namelijk als eerste op de kabel en de slave aan het einde
Fout. Kijk eens waar de kleurtjes van de connectoren voor staan :z

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 03-02-2003 09:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 09:26:
Ok. maar ik had op andere posts gelezen dat je je RAID controller als BOOT device moest selecteren dus vandaar...
Ja, als je een additionele (PCI) controller toegevoegd hebt. Bij on-board werkt het allemaal net even iets anders. Sommige noemen ze ide2 en ide3 andere ata133 Raid, enz. Ligt dus helemaal aan je bios / moederbord. Staat overigens wel altijd in de handleiding van je moederbord....... :+

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. Thanks...

maar is het eigenlijk wel mogelijk om 2 maal XP op PC te installeren of is het beter om oude HDD ff uit te schakelen? Na setup op nieuwe HDD (RAID 0) krijg ik steeds de melding dat het bestand D:\windows\system32\config\system beschadigd of verdwenen is. Het bestand is echter gewoon aanwezig. Dit is nog voordat er een update is geinstalleerd..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 10:08:
Ok.. Thanks...

maar is het eigenlijk wel mogelijk om 2 maal XP op PC te installeren of is het beter om oude HDD ff uit te schakelen? Na setup op nieuwe HDD (RAID 0) krijg ik steeds de melding dat het bestand D:\windows\system32\config\system beschadigd of verdwenen is. Het bestand is echter gewoon aanwezig. Dit is nog voordat er een update is geinstalleerd..
Ja, het is mogelijk om 2x XP op een systeem te draaien, sterker nog, het is mogelijk om 2x XP op een schijf te draaien.
Afhankelijk van wat je precies wil, moet je wel een principiele keuze maken voordat je begint. Waar zet ik de boot spullen van XP neer ?
In dezelfde partitie als XP zelf, of op een aparte (kleine) boot partitie ?
Beide opties hebben specifieke voor- en nadelen.

Verwijderd

Topicstarter
Wil graag nieuwe XP op nieuwe schijven zodat ik gerust een keer een schijf kan formatteren.. begrijp niet waar de eror "File WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM missing or corrupt" bij elke keer installeren geeft ie deze melding.

Hoe bepaal je waar de BOOT files terecht komen?

Verwijderd

Je kiest een partitie uit waar XP geinstalleerd dient te worden.
Als dat ergens vooraan op de schijf is en er zit geen actieve partitie voor,
dan worden de boot files in dezelfde partitie gezet als XP zelf.
Meestal is dit wat je wilt. Als de uiteindelijke partitie (als die anders is dan de installatie) ook ergens vooraan op een schijf staat (mag een andere partitie voor zitten) heb je geen probleem.

Indien de partitie die je kiest te ver op de schijf staat, vraagt ie of ie zijn boot files op een andere partitie ergens vooraan neer mag zetten. Bij deze boot files zit ook een boot.ini waar je in kunt stellen waar XP (en eventueel andere windows installaties) zich bevinden.
Deze staan er als omschrijving, schijf en dan partitie (begint vanaf 0 te tellen).
Op dat moment ben je veel flexibeler omdat je deze boot.ini eigenlijk naar iedere partitie kunt laten wijzen.
Bij 98/98SE of ME moet je wel nog even een sys doen voordat dit werkt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 17:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. duidelijk. Bedankt :)

Zal ss ff verder zoeken naar een oplossing voor de eror "File WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM missing or corrupt"
Pagina: 1