[PHP-.htaccess] Eigen formulier gebuiken om in te loggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb een directory beveiligd met een .htaccess bestand. Ik wil een formuliertje maken waarin de gebruiker zijn gebruikersnaam en paswoord ingeeft en ik wil dit formulier gebruiken ipv de standaard popup.

Als ik volgende php-code ingeef, dan geraak ik zonder problemen in de beveiligde map:
PHP:
1
2
3
?php
header("Location: http://gebruikersnaam:paswoord@www.mijndomein.nl/beveiligdemap");
?>

Ik heb dan een formulier gemaakt waarin de gebruiker zijn gebruikersnaam en paswoord kan ingeven. Dit formulier wordt gepost naar redirect.php met volgende code:
PHP:
1
2
3
4
<?php
$hoofding = "Location: http://" . $username . ":" . $password . "@www.mijndomein.nl/beveiligdemap";
header($hoofding);
?>

Maar als ik het zo doe, dan blijft hij gebruikersnaam en paswoord vragen. En als ik $hoofding laat printen op mijn scherm, dan staat daar perfect in wat erin moet staan, namelijk:
code:
1
Location: http://gebruikersnaam:paswoord@www.mijndomein.nl/beveiligdemap

Weet er iemand waarom hij dan toch nog het paswoord vraagt? Of is er een andere manier om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:01

me1299

$ondertitel

Wat gebeurt er als je met javascript hem daarna redirect? Of met een HTML Meta refresh?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05
Ik vindt jouw manier ten eerste erg slecht. Je kunt nu net zo goed een PHP script maken waarmee je via get variabelen een password binnen krijgt. Waarom? Omdat je nu gewoon in je adresbalk je username + password hebt staan. Iemand hoeft maar mee te kijken en heeft dus jouw w8woord.

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een andere manier. Maak bijv. gebruik van sessies en/of cookies. Plaats bij elke pagina een check of het cookie wel klopt (passwords wel MD5 minstens). Zo ja, toon pagina. Zo nee, geef foutmelding en/of stuur door naar inlogpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

kun je de serverlogs bekijken en posten om te bekijken wat het verschil is bekeken vanaf de server?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
Met een META refresh werkt het perfect. Bedankt DeathKnight !!

Wat FlamerX zegt klopt niet. De gebruikersnaam en het paswoord worden direct uit de adresbalk gehaald (ze verschijnen er zelfs niet in). In ieder geval toch met IE6. Dus ik zie in mijn adresbalk netjes dit staan:
code:
1
http://www.mijndomein.nl/beveiligdemap

[ Voor 4% gewijzigd door WimB op 01-02-2003 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
Spider.007 schreef op 01 February 2003 @ 21:44:
kun je de serverlogs bekijken en posten om te bekijken wat het verschil is bekeken vanaf de server?
Ik heb geen toegang tot de serverlogs, maar dit is gelukkig ook niet meer nodig. Toch bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Zolang ze er niet in verschijnen is het goed. Maar als ze wel worden getoond, maar zo kort dat je het niet ziet, is het wel gevaarlijker. Ik kan het zo niet 1-2-3 testen, maar ik zou toch eens kijken of er toevallig niet ergens wordt opgeslagen dat jij http://user:pass@domein.com hebt gebruikt. IE slaat de raarste dingen op (check je register maar eens).
Wat wel blijft is dat htaccess is gemaakt om via dat scherm te werken, niet via een webpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kan je niet gewoon in $_SERVER["PHP_AUTH_USER"] je username zetten of blaat ik nu onzin :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Erkens schreef op 01 February 2003 @ 23:15:
kan je niet gewoon in $_SERVER["PHP_AUTH_USER"] je username zetten of blaat ik nu onzin :?
Ik d8 dat je deze alleen kan gebruiken nadat je via dat prompt bent ingelogd (zodat je een dubbele check kunt maken ofzo, of een goede error pagina ipv een 500).
Mocht je die wel kunnen setten en daarna naar die pagina kunnen gaan dan zou het wel een goede oplossing zijn (samen met password natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door Postman op 02-02-2003 01:07 . Reden: Blaat! Onzin :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
Erkens schreef op 01 februari 2003 @ 23:15:
Nee, dat had ik eerst geprobeerd. Omdat dat niet werkte, ben ik overgeschakeld naar de methode gebruikersnaam:paswoord@domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, simpel FAQ vraagje eigenlijk: als je 'register_globals' op 'Off' hebt staan, kun je niet zomaar de $vars gebruiken, maar moet je de super-global $_POST gebruiken:

PHP:
1
Header("Location: http://" . $_POST['username'] . ":" .$_POST['password'] . "@www.mijndomein.nl/beveiligdemap");

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
Nee, dat heeft er niets mee te maken. In mijn openingspost staat er toch duidelijk:
En als ik $hoofding laat printen op mijn scherm, dan staat daar perfect in wat erin moet staan, namelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WimB schreef op 02 February 2003 @ 10:03:
Nee, dat heeft er niets mee te maken. In mijn openingspost staat er toch duidelijk:

[...]
Ok ok, tis vroeg :P

Doe eens een 'echo $password' en kijk of daar wel het goede password in staat? 't zal nl. niet de eerste keer zijn dat een script vastloopt omdat een var niet bestaat of een verkeerde naam heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
Heb ik allemaal al gedaan. Gebruikersnaam en paswoord zitten correct in de variabelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:01

me1299

$ondertitel

WimB schreef op 02 February 2003 @ 10:16:
Heb ik allemaal al gedaan. Gebruikersnaam en paswoord zitten correct in de variabelen
Ja anders zou het met een meta refresh ook niet moeten werken.

Ik denk dat het gewoon iets met die php header te maken heeft, die wil nogal eens wat dingetjes niet goed pakken.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Pagina: 1