Inhoud
• Inleiding
• Specificaties
• Uitpakken
• Bediening
• Adresboek
• Bellen
• Messaging
• Connectivity
• Bijzonderheden
• Conclusie
Inleiding
Ooit was er een jongen die niks van mobieltjes wilde weten... hij had er geen, en hij had nog een telefoonkaart op zak, en als er geen telefooncel in de buurt was, leende hij wel even het mobieltje van iemand anders... . Tot er een bekende bank was die 'gratis' Siemens M35i's begonnen weg te geven, en ja, bij "gratis" stond hij natuurlijk vooraan met het uitdelen. Inderdaad, die jongen, dat ben ik . En na een jaar was ik een beetje op de M35i uitgekeken, hij was wel ok, maar het spannende was er af.
Dat werd dus opzoek naar een nieuwe telefoon, en aangezien de M35i goed bevallen was, en tevens omdat ik geen kuddedier-Nokia wilde, besloot ik weer voor een Siemens te gaan. De keuze viel op de ME45, hij biedt veel functionaliteit, heeft een groot scherm, de M35i datakabel en headset kon ik er op gebruiken, en hij heeft een leuk uiterlijk. Daarnaast kwam nog dat ik hem met een contractverlenging voor 19 euro kon krijgen, dat trok me over de streep .
Specificaties
Voor de specificaties kun je wederom terrecht op de algemene specificaties database.
Deze is hier te vinden. En natuurlijk is het weer mogelijk om te vergelijken met andere toestellen 
Uitpakken
Na een weekje wachten kwam eindelijk de postbode langs om de ME45 te bezorgen. Eerste wat mij opviel was, dat het doosje nog kleiner is geworden als het doosje waar mijn M35i ooit in had gezeten. De inhoud bestaat uit:
De telefoon zelf
- 840 mAh Li-Ion batterij + lader
- Handleiding (100 pagina's per taal)
- 8cm CD-rom met computersoftware (verderop meer hierover)
- Reclamefoldertje met accessoires, mocht je nog geld over hebben na dit alles... 

Bediening
Bij het aanzetten van de telefoon wordt je als eerste verwelkomt door de mededeling "Siemens Be Inspired" dat langzaam op het scherm verschijnt. Hierna kan je je pincode intoetsen (je kan overigens ook al tijdens "Siemens Be Inspired" beginnen met typen, je hoeft dus niet elke keer te wachten). Wanneer deze juist is, zal na zo'n 4 sec het netwerk gevonden zijn, en 10sec later zijn ook alle smsjes ingelezen (max 25 in de telefoon en daarbij nog wat op de sim past (in mijn geval 25, KPN Hi profile)) en is het toestel helemaal gebruiksklaar.

Zoals te zien is, heeft de telefoon twee dynamische toetsen, die elk een optie vertegenwoordigen die op de display getoond worden boven de knoppen (in hier bovenstaand geval dus "Rekenm." en "Menu"). Overigens is de linkse toets, die nu op de rekenmachine ingesteld staat, vrij in te stellen. Dit vrij instellen van een toets kan ook met de toetsen 1 t/m 9. Door aan een toets een functie toe te wijzen (bijv "Nieuwe SMS" aan toets 2), kan deze functie gelijk gekozen worden door de 2 lang ingedrukt te houden. Erg handig, hoef je niet door het hele menu heen .
Wat zeg ik? Menu? Ohw ja, we hebben ook nog een menu! Het is met de rechtse dynamische toets te openen en bestaat uit de volgende onderdelen:
1. EasyMenu: het menu dat op de SIM meegezonden kan worden, en waar in mijn geval enkele diensten van de KPN achter zitten.
2. Berichten: het hele SMS-feest .
3. Lijsten: een, naar mijn mening, wat vage vertaling van het engelse woord "Records", een menu waar je in terug kan vinden welke nummers je gemist hebt, zelf hebt gebeld, jouw gebeld hebben enz... .
4. Werk: Een vrij groot menu, beslaat van adresboek tot voicerecorder tot kalender.
5. Surf & Fun: Het klinkt leuk, maar in de praktijk kom ik er bijna nooit... . Hier zitten de happy spulletjes in verborgen, zoals de Wap browser, spelletjes, een stopwatch, een terugtel-klokje, de explorer en een bitmap viewer.
6. Profielen: Heel handig, in 1x je hele telefoon op stil en/of trillen zetten .
7. Geluid: als je profielen gebruikt (zoals ieder gezond mens) vrij nutteloos, en ik kom er ook eigenlijk nooit.
8. Omleidingen: Waar moeten mensen heen die bijvoorbeeld te lang hebben gebeld en ik nam lekker niet op.
9. Instellingen: Het hele toestel instellen, voor als je je in bed verveelt en nog niet wilt slapen .
10. Favorieten: Je eigen samengestelde menu, maar ik gebruik het nooit, de dynamische toetsen, zoals boven beschreven, geven mij al die functionaliteit.
11. Help: Voor als je er echt niet meer uitkomt... .

Het navigeren door de menu's gaat lekker vlot en de telefoon reageert direct op de toetsaanslag. De toetsen zelf zijn groot genoeg om door je duim bediend te worden, reageren altijd, hebben een fijne aanslag en liggen gelukkig niet zo 'diep' in de telefoon als bij mijn M35i.

Aan de zijkanten van de telefoon zijn ook nog drie knoppen verborgen: links twee, en rechts één. Als de telefoon in het hoofdmenu staat (dus niet in het 'menu' maar op de hoofdstand zegmaar... volgen we het nog? Ja? Mooi ), kan door de rechter toets ingedrukt te houden gelijk een voicememo worden opgenomen.
Met de linkse, bovenste toets kan gelijk naar het profielen-menu gesprongen worden. En door de onderste linkse ingedrukt te houden, kan een voice-dail ingesproken worden.
Adresboek
De ME45 beschikt over twee soorten geheugen om telefoonnummers in op te slaan: een telefoonboek en een adresboek. Wat is het verschil?
- Het telefoonboek is een standaard manier van opslaan, zoals we deze in vrijwel elke telefoon tegenkomen: per record kan er één naam, en één telefoonnummer opgeslagen worden. Er kan worden gekozen of deze records op de sim, of in de telefoon bewaard moeten worden.
- Het adresboek is veel uitgebreider, en per record kunnen de volgende gegevens worden opgeslagen (alle zijn aparte velden):
• Achternaam
• Voornaam
• Bedrijf
• E-mail (al biedt de ME45 geen mogelijkheid te emailen)
• Telefoonnummer privé
• Telefoonnummer werk
• Telefoonnummer mobiel
• Faxnummer
• Straat
• Postcode
• Plaats
• Land
• URL

In de praktijk gebruik ik nog alleen nog maar het adresboek, simpelweg omdat er meer in kan. Invoeren van een nieuw record kan met behulp van de meegeleverde software via de pc, en dat scheelt dus een hoop typetijd. Het maximale aantal in te voeren in het adresboek records is 500.

Om een nummer te kiezen uit het adresboek zijn er twee mogelijkheden, of met je hand, of met je mond (voicedailing). De eerste mogelijkheid is de eenvoudigste manier: Je selecteert een naam, en drukt vervolgens op de groene bel-toets. Mochten er bij een record meerdere telefoonnummers ingevoerd zijn, wordt er eerst nog gevraagd welk van de nummers je wilt bellen.
Voor ieder record is ook een voicedail op te nemen: je zal twee keer iemands naam in moeten spreken en als deze twee invoeren genoeg op elkaar lijken wordt het opgeslagen. Vervolgens is door in het beginscherm van de telefoon het pijltje naar boven even ingedrukt te houden, een naam in te spreken, en als deze herkend wordt, zal door de speaker de naam worden herhaald, waarna de persoon gebeld wordt. In de praktijk werkt het herkennen van namen redelijk goed, maar het toestel blijkt ook om de tuin te leiden te zijn: Ik heb zowel een "Alma" als een "Opa" in mijn voicedail staan, en zeg je snel "Alma" dan wil het nog wel eens aangezien worden voor "Opa".

Een voordeel van het adresboek is dat het in de telefoon wordt opgeslagen en niet op de sim. Hierdoor is het, na het aanzetten van het toestel, direct toegankelijk.
Bellen
Ja, je kan er ook mee bellen . Wat de gesprekskwaliteit betreft kan ik maar één ding zeggen: gewoon goed. De ontvangst is, mede door KPN, ook overal goed, ik merk geen verschil met mijn M35i. Overigens heeft de ME45 een interne antenne, dus niks dat kan afbreken tijdens een laat-je-telefoon-eens-vallen-actie.
Een minpunt van gebeld worden, is dat je op de display alleen de naam zien van diegene die belt, en je dus niet kan zien (bij gebruik van het adresboek), of deze persoon je van zijn mobiel-, huis-, of werknummer probeert te bereiken. Op de display is plek genoeg vrij om ook het telefoonnummer te tonen, maar helaas wordt deze ruimte niet benut.

Tijdens het bellen heb je met de linkse dynamische toets de mogelijkheid iemand in de wacht te zetten. Met de rechter dynamische toets kan je naar een menu, dat speciaal voor "tijdens het bellen" is, met relevante mogelijkheden. Een handige optie hierin is de handsfree-stand: hiermee kan je de telefoon naast je op het bureau leggen en gewoon doorpraten. De luidspreker is dan extra hard, en de microfoon is veel gevoeliger geworden. Het geluid is ook, ondanks het hoge volume, nog steeds onvervormd en goed te verstaan. De microfoon is wel een minpuntje, want je moet toch duidelijk richting het toestel praten, anders komt het niet helemaal over. De overige opties in dit menu gebruik ik vrijwel nooit, en zijn onder andere bedoeld om als je meerdere gesprekken tegelijk voert, hiertussen te kunnen switchen.
Tot slot kan met de twee toetsen aan de linkerzijkant tijdens het bellen het volume van de speaker geregeld worden.
Op moment dat je een headset inplugt, schakelt de telefoon automatisch over op "automatisch opnemen" en zal ieder inkomend gesprek na vier keer overgaan automatisch opgenomen worden (handig voor als de telefoon in je broerzak zit, of tijdens het autorijden). Dit is ook uit te schakelen.
Messaging
Natuurlijk kan je met dit toestel ook SMS-en, want dat doe je het meeste met een mobieltje naast bellen. Via de menu keuze "Berichten" --> "Nieuwe sms" kunnen we gelijk beginnen met het typen van een SMS. Dit gebeurt standaard met het T9-systeem aan en met rechtse dynamische toets kunnen meerdere woordmogelijkheden gekozen worden. Maar voor wie dit teveel is kan het T9-systeem ook uit . Een nadeel is dat als je een andere woordkeuze wil maken, je niet kan zien hoeveel opties er nog gaan komen, iets wat met mijn M35i wel kon. Ook is het altijd als laatste mogelijkheid mogelijk het toestel een nieuw woord bij te leren.

Tevens is er de mogelijkheid om zogenaamde EMS berichten te sturen. Dit zijn SMS berichten met plaatjes, geluid en/of tekstopmaak. De EMS gedeeltes kunnen alleen bekeken worden door een ontvanger als deze ook een Siemens toestel heeft dat EMS ondersteund.

Als je heel veel te vertellen hebt, en toch liever niet belt, heb je de mogelijkheid om maximaal 5 sms berichten aan elkaar te typen. De ontvanger moet hiervoor wel een toestel hebben dat dit ondersteund, anders zal hij 5 losse smsjes krijgen, en deze zelf maar in de goede volgorde moeten gaan zetten . Dit geeft een maximum van 760 tekens.
Het totaal aantal smsjes dat je kan opslaan is afhankelijk van hoeveelheid andere dingen je in je telefoon hebt, want met de optie "Naar archief" wordt een smsje naar het dynamische geheugen geschreven als een tekstbestandje, en in 348KB kan je heel wat smsjes proppen .
Een kleine bug ben ik ook tegengekomen: op moment dat je een "urgent sms" ontvangt (een sms die gelijk op de display getoond wordt), en je slaat deze vervolgens op in de sms-lijst, en je gaat hierna naar de inbox, kan het toestel je niet vertellen hoeveel smsjes erin zitten ("../.." wordt getoond). Door even in de inbox in te gaan, en weer terug, kan je het getal wel tevoorschijn toveren. Nu zal je misschien zeggen, wanneer krijg je dat zo'n urgent-sms? Nou, een vriendin van mij met een oude Sony (formaat koelkast) mobiel kan alleen maar van dat soort smsjes versturen richting mij. En zo ben ik er ook achter gekomen .
Connectivity
In dit hoofdstuk zou ik onder andere iets moeten schrijven over de GPRS en de infrarood mogelijkheden van het toestel. Maar jullie hebben pech , want beide heb ik nog nooit gebruikt (ik heb geen GPRS abbo, en mijn infrarood-poortje op de pc is twee jaar geleden doorgebrand... ).
Waar ik wel over ga vertellen is over de software, gebruikt in combinatie met een datakabel. Er worden twee pakketten meegeleverd, Data Exchange Software en de SiemensQuickSync. Ik zal beide pakketten even los van elkaar behandelen.
• Data Exchange Software. Dit pakket voegt in de Windows Explorer een drive toe (nou ja, drive... hij heeft geen drive-letter), genaamd "Mobile". Nadat de telefoon is aangesloten op de datakabel, kan de drive geopend worden, en worden de diverse directory's van de telefoon zichtbaar.

Zoals te zien is, zijn er standaard al diverse directory's aanwezig. De meest gebruikte, door mij, zijn, Bitmap (hierin kan je zelf bmp-files kopieren en gebruiken als bijv screensaver of operator-logo), Ringing Tone (naar hartelust midi-files in te pompen), Sms (hierin staan smsjes die vanuit de Sms-lijst naar het archief gekopieerd zijn) en Voice memo (met daarin de opgenomen voice-memo bestanden). Overigens is te zien dat de voice-memo bestanden van het type "vmo" zijn. Tijdens het kopieren van deze bestanden naar de harddisk wordt er gelukkig automatisch een wav-bestand van gemaakt, want daar kunnen we meer mee . Zo'n zelfde conversie geldt ook voor de Sms directory (van smi-formaat op de telefoon, naar txt-formaat na het kopieren naar de harddisk).
Opgemerkt moet wel worden, dat bestanden niet te openen zijn vanaf de telefoon, maar eerst naar de harddisk gekopiereerd moeten worden. Dit verklaart misschien ook waarom de telefoon geen echte "drive" is binnen windows. Binnen deze software ben ik nog geen bugs tegengekomen.
• Het tweede pakket is SiemensQuickSync en hiermee kunnen zowel de kalender ("planning" genoemd binnen de software) en het adresboek ("contactpersonen" genoemd) beheerd worden via de pc. Na het opstarten van het programma, ziet de software wel dat de telefoon is aangesloten, maar er zal handmatig op ctrl-F5 gedrukt moeten worden om zowel de kalender als het adresboek in te lezen vanuit de telefoon. De tijd dat dit duurt, is afhankelijk van de hoeveelheid gegevens dat er in de telefoon staan: in mijn geval duurt het zo'n 5 seconden.
De kalender ziet er als volgt uit:

Ik gebruik dit gedeelte niet zoveel, en voor deze review heb ik er ook maar even wat ingezet . Er kan met de rechtermuisknop worden gekozen voor "Record bewerken", "Record toevoegen" en "Record verwijderen". En wat zien we daar, een klein lief bugje! Want kiezen we voor "Record toevoegen", staat er in het opgekomen window wel mooi "Afspraak bewerken". Nou ja, ik zal er niet van wakker liggen, maar het is een beetje slordig, zeker als je bedenkt dat het softwareversie 2.0.15 betreft. Verder doet het allemaal wat het moet doen .
De contactpersonen worden in het volgende scherm getoond (en ja, dat ge-blur heb ik zelf gedaan ):
Zoals je ziet, een duidelijk overzicht van de meeste gegevens per record. Wel moet opgemerkt worden dat alleen het privé-telefoonnummer getoond wordt, en de overige telefoonnummers worden pas zichtbaar nadat een record geopend wordt. Er kan met de rechtermuisknop worden gekozen voor "Record bewerken", "Record toevoegen" en "Record verwijderen". En ook hier komen we hetzelfde bugje tegen als bij de kalender. En ook hier lig ik er niet echt wakker van .

Hiermee hebben we het hele softwarepakket behandeld, en ik moet zeggen, het werkt makkelijk, en, op wat schoonheidsbugjes na, ook foutloos. Het invoeren van een nieuw record in het adresboek is op deze manier veel makkelijker dan alle velden met de telefoon zelf invoeren.
Bijzonderheden
Een paar "jammer"-dingetjes en opmerkingen heb ik nog te melden:
• De USB lader die ik bij mijn M35i had werkt er niet op (al zijn de stopcontactladers - van beide toestellen wel uitwisselbaar).
• Als je een oproep gemist hebt, en je kijkt wie dat geweest is, kan je niet zien hoeveel keer diegene je geprobeerd heeft te bereiken, alleen de laatste keer staat er met datum en tijd. Een tellertje hierbij zou fijn zijn, de M35i kan het wel.
• Er is helaas geen mega-accu voor te krijgen (denk aan de 1000mAh Li-ion die je kan kopen voor de M35i). In een Duitse webwinkel heb ik er wel eentje gevonden van 1000mAh, maar in Nederland zijn ze voor zover ik weet, niet verkrijgbaar.
• Het batterij-is-op piepje gaat pas piepen nadat het toestel zo vriendelijk is geweest de verbinding te verbreken... iets eerder zou ook fijn geweest zijn zodat je nog even afscheid kan nemen .
• Hij heeft al meerdere vallen overleefd, dus met de stootvastheid is het prima in orde.
• De waterbestendigheid ga ik niet voor jullie voor testen .
Conclusie
De conclusie! Na het lezen van deze review zijn er een aantal handigheden en een paar kleine onhandigheden naar boven gekomen. Ondanks de paar minpunten ben ik erg tevreden over het toestel, en hier biedt alles wat ik nodig heb (voor het uitgebreide adresboek ga je waarderen). Naast een goede functionaliteit ziet het toestel er ook nog mooi uit met een duidelijk te lezen display. Ik ben tevreden! 

|
|