To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Verwijderd
Waar stuur je het signaal naartoe?
Een com poort heeft een buffer waarvan je de baudrate op bijv 800 kan instellen
Hij moet idd naar de COM poortVerwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 22:50:
Waar stuur je het signaal naartoe?
De baudrate staat dmv OPENCOM ingesteld op 1200. Maar wat houd die baudrate precies in dan? (iets met datasnelheid?
Verwijderd
baudrate == aantal bits persecondeND schreef op 02 February 2003 @ 00:01:
[...]
Hij moet idd naar de COM poort
De baudrate staat dmv OPENCOM ingesteld op 1200. Maar wat houd die baudrate precies in dan? (iets met datasnelheid?![]()
)
Dus 1200 baud = 1200 bits = 150 byte = 0,146 kilobyte = 0,000146 megabyte per seconde.
Ruim voldoende om te kunnen meten, maar de nauwkeurigheid zul je nooit halen. Sinds Windows 95 kun je de compoort niet meer direct via het BIOS benaderen maar handeld Windows de communicatie voor je af.
De informatie gaat eerst naar buffer(s) en wordt pas verzonden als de vorige waarde verzonden is.... dat kun jij niet garanderen en dus zal je nooit precies 400 Hz krijgen.
Je kunt denk ik beter een geluidskaart nemen met een AD converter.
Het is niet om te meten, maar om de com-poort aan te sturen, maar dan heb ik nog steeds die nauwkeurigheid niet. Ik ga ff opzoek naar een andere oplossingVerwijderd schreef op 02 February 2003 @ 09:20:
[...]
baudrate == aantal bits perseconde
Dus 1200 baud = 1200 bits = 150 byte = 0,146 kilobyte = 0,000146 megabyte per seconde.
Ruim voldoende om te kunnen meten, maar de nauwkeurigheid zul je nooit halen. Sinds Windows 95 kun je de compoort niet meer direct via het BIOS benaderen maar handeld Windows de communicatie voor je af.
De informatie gaat eerst naar buffer(s) en wordt pas verzonden als de vorige waarde verzonden is.... dat kun jij niet garanderen en dus zal je nooit precies 400 Hz krijgen.
Je kunt denk ik beter een geluidskaart nemen met een AD converter.
Verwijderd
Leg anders even uit wat je precies wilt gaan doenND schreef op 02 februari 2003 @ 10:46:
[...]
Het is niet om te meten, maar om de com-poort aan te sturen, maar dan heb ik nog steeds die nauwkeurigheid niet. Ik ga ff opzoek naar een andere oplossing
Is een geluidskaart echt geen optie?
Er moet een PWM signaal uit de com-poort komenVerwijderd schreef op 02 February 2003 @ 11:32:
[...]
Leg anders even uit wat je precies wilt gaan doen
Is een geluidskaart echt geen optie?
Maar, ik snap niet wat je bedoeld met de geluidskaart?
Verwijderd
Nou, dat kun je toch perfect regelen met een geluidskaart? 400 Hz kan je tot op de Hz nauwkeurig instellen....ND schreef op 02 February 2003 @ 11:42:
[...]
Er moet een PWM signaal uit de com-poort komenDie dus softwarematig te regelen is.
Maar, ik snap niet wat je bedoeld met de geluidskaart?
Dan alleen nog een transistortje oid aan de uitgang van de geluidskaart hangen en je bent klaar.
vb:

je krijgt dan de onderste blokgolf op de uitgang van je geluidskaart, en dan dus 400 blokgolfen per seconde -> aan/uit
snappie?
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 11:51:
[...]
Nou, dat kun je toch perfect regelen met een geluidskaart? 400 Hz kan je tot op de Hz nauwkeurig instellen....
Dan alleen nog een transistortje oid aan de uitgang van de geluidskaart hangen en je bent klaar.
vb:
[afbeelding]
je krijgt dan de onderste blokgolf op de uitgang van je geluidskaart, en dan dus 400 blokgolfen per seconde -> aan/uit
snappie?
Maarrr..............ik heb (nog) geen flauw idee hoe ik met Visual Basic een geluidskaart aanstuur.
En ik heb geen output meer over..........
Of ik heb et verkeerd begrepen
Ik kan natuurlijk ook een externe pulser op basis van een NE555 gebruiken, en deze de frequentie laten sturen (met digitale potmeter). Dan is het Visual Basic progje dus zo gemaakt.........en nu klinkt deze topic geschikter voor CM&E
Stel, dat ik via VB d COM poort wel 400x per seconde laat schakelen, de afwijking word dan toch steeds groter namate windows meer te doen heeft? (gamen etc)
Verwijderd
Dat laatste is natuurlijk helemaal leip.ND schreef op 02 February 2003 @ 12:08:
[...]
nou snap ik em! Dus in feite laat je een 'toon' afspelen, die dan een transistor aanstuurt?
Maarrr..............ik heb (nog) geen flauw idee hoe ik met Visual Basic een geluidskaart aanstuur.
En ik heb geen output meer over..........
Of ik heb et verkeerd begrepen
Ik kan natuurlijk ook een externe pulser op basis van een NE555 gebruiken, en deze de frequentie laten sturen (met digitale potmeter). Dan is het Visual Basic progje dus zo gemaakt.........en nu klinkt deze topic geschikter voor CM&E)
Stel, dat ik via VB d COM poort wel 400x per seconde laat schakelen, de afwijking word dan toch steeds groter namate windows meer te doen heeft? (gamen etc)
Want je timer kan inderdaad langzamer / niet lopen op het moment dat je pc full load heeft. Met een externe timer heb je daar helemaal geen last van. Je zou alleen moeten kijken hoe je zo'n digitale potmeter instelt, daar heb ik namelijk nog nooit mee gewerkt. Maar ik denk dat een 8-bits versie meer dan genoeg is.
De iets minder lastige optie is om toch de geluidskaart te gebruiken. Die kun je gewoon aansturen door een wav'je of iets dergelijks te outputten. Ik weet niet hoe dat in VC++ gaat, in C++ Builder is het iets met PlaySound...
Veel suc6 !
Toverstaf: Een Wave-je af laten spelen is geen optie, aangezien hij de frequentie wil laten varieren... Of je moet in VB een manier zien te vinden om de pitch van het Wave-je te kunnen laten varieren, maar da's alleen moeilijk doen gok ik...
Maar een externe timer lijkt me niet eens zo heel erg moeilijk hoor... Je hebt wel spannings-afhankelijke timers en als je dan een DAC gebruikt om die spanning te regelen, dan zit je al goed AFAIK
Maar een externe timer lijkt me niet eens zo heel erg moeilijk hoor... Je hebt wel spannings-afhankelijke timers en als je dan een DAC gebruikt om die spanning te regelen, dan zit je al goed AFAIK
wavjes afspelen is geen optie.
Het word dus met een externe timer, ofwel gestuurd dmv een digitale potmeter, of via een spanningsgestuurde timer. Dat laatste ga ik ff zoeken 
Thanks voor de hulp!
Thanks voor de hulp!
Een spannings-gestuurde timer is volgens mij zo gemaakt met een simpele 555 hoor... Kweet het zelf ook niet uit m'n hoofd, maar ben hem zeker eens tegengekomen in een oude elektuur...
Niet helemaal waar. In 99% van de gevallen, en zeker tegenwoordig, gaat het inderdaad wel op, maar als je bijv in tribits gaat versturen, dan klopt het al niet meerVerwijderd schreef op 02 February 2003 @ 09:20:
[...]
baudrate == aantal bits perseconde
[...]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Pagina: 1