Toon posts:

Koeien schadelijk voor Hard Disk???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin zeer achterdochtig naar de koe client te kijken als ik van een collega hoor dat zijn hd bad blocks heeft, en hij is niet de enigste, ook ik heb reeds een c: schijf vervangen die na 1 jaar ploeteren al op een bepaald punt een aardige rij badblocks liet zien. En net bevestigd een ander dat zijn c: schijf ook bad blocks heeft.

De overeenkomst tussen allen is dat ze koeien grazen, dag en nacht al maanden lang.

Na enig speurwerk op het net, blijkt ook een hele aanhang SETI gebruikers het zelfde euvel te hebben. en daar zelfs speciale scripts voor beschikbaar zijn die een ramdisk aanmaken en daar in het seti programma laten draaien. het script stelt wel in dat er om het half uur na de vaste hd wordt geschreven.

Het klinkt mij allemaal vrij logisch in de oren. neem onze eigen koeien client. die schrijft 24 uur per dag maanden achterheen elke seconde een stukje key op de schijf en dat vaak op één plek. Dit kan in mijn ogen nooit goed zijn en zorgt voor slijtage.
Seti werkt op de zelfde manier. maar heeft een oplossing in de vorm van scriptjes die dat voorkomen.

En nu ik steeds meer berichten en geruchten hoor en zie hierover, ga ik toch bang worden voor mijn geliefde koeien bedrijfje.
Hoe lang zal mijn 4 weken oude maxtor 10gig het uithouden tegen de beukende koeien die elke seconden een key uitpoepen op de platters van mijn harde schijf. Hoelang nog voor de schrijfkop vast smelt en alleen nog maar skrriiik kan zeggen met zijn laatste stuiptrekkingen... hoelang... hoelang...

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46

NightBird

DPC-Crew Coding
JA!!
Ik doe vanaf november fulltime mee aan de koeiengekte, en inderdaad is mijn schijf nu ook stuk!! :(

Klein detail: het is niet de schijf waar de koe op staat. :)

Moraal van het verhaal: schijven gaan gewoon stuk, of je nou wel of niet koeien draait.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Verwijderd

Inderdaad!

Ik graas pas een maandje of 2, bovendien maar een paar blokkies per dag, en nu is mijn harde schijf ook al kaduuk!!! :(

Detail is alleen dat het koetje ook hier op een andere schijf draaide, maar het heeft er vast mee te maken...

Verwijderd

Misschien helpt het als je een goede hd koopt.
ik heb een maxtor 6,4 gig en een quantum 10,2 gig.
de maxtor is bijna 2 jaar oud nou en de quantum bijna 1 jaar. Ik draai al die tijd al een koe. Maar nog niks mis met de hd's!
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de koeien hoor. Maar was het misschien gewoon een pech hd bij jullie....

Verwijderd

Het zou best aan de koeien kunnen liggen maar is het niet verstandig dit aan distributed te melden.

USRForceClan, als je twijfels hebt over het wel of niet schadelijk zijn van je koe, zou ik je adviseren om een mailtje te sturen naar D-net.

For the time being kunnen we zelf ook een testje doen, bv :

ik Mo-Bees ga gewoon door met grazen en maak diskscan 1x in de week.

iemand anders gaat ook door met grazen maar doet geen diskscan.

de laatste stopt met grazen en doet niks

allen moeten een maxtor 30,7 GB HD hebben, eens kijken of het verschil uitmaakt of je graast of niet.

MO-Bees voor team GRAASLAND

• dyna18
  • Laatst online: 13-03 14:38
Ga je mond spoelen.
Hier gaat niemand stoppen met grazen.
Begrepen?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Je moet gewoon blokjes van 32 workunits gaan kraken. Dan duurt het wel een tijdje voordat hij een blokje af heeft.
Schrijft hij niet zo vaak.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Het was een 2.2GB 7200Rpm IBM schijfje.
Amper een jaar oud, voor diegene die wilde weten.

Alle bad blocks zaten allemaal in 1 sector. en als ik het blockje voor en na de badblock aanklik dan kun je zien wat voor file het is.
(als je Norton utils gebruikt) en 1x raden wat de file was wat voor en na de rits bbŽs komen.

juist buff-out.rc5

Maar ondertussen zit er een 12gig 7200 maxtor in die gelukkig zijn rondjes draait. :P

Ik was alleen benieuwd of er andere mensen ook last van hadden/hebben.

E.o.d

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-05 12:56

Anton

NetApp Implementation Engineer

Als je daar nou echt zo bang voor bent: ook de koe kan alleen in je ram-geheugen draaien:

dnetc -config,
2,
1,
yes

Ik scrobbel ook audio

• FatalError
  • Laatst online: 14:51
Mijn vorige HD (een 6.4 GB Quantum) heeft 1.5 jaar 24/7 zonder problemen een koetje gedraait. Het lijkt me dus raar als die problemen door het koetje komen. Misschien zijn die schijven gewoon brak, zodat ze 24/7 aan niet leuk vinden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
fatal error..

dus jouw schijfje heeft het ook maar 1 1/2 jaar volgehouden.

Ik weet het niet hoor maar ik vind 1 1/2 jaar wel een hele korte levensduur voor een schijf.. (inclusief die van mij)

Mijn andere schijven doen het nog prima en ik heb pas een 9.1 gig tomahawk scsi vervangen die al 6 jaar oud is (merk bestaat niet eens meer).

Het mooie is wel dat ik wel nog vet binnen de fabrieks garantie val van ibm, maar ze de 2.2 gb niet meer leveren/maken.

dus ben benieuwd wat ik er voor terug krijg :P

• Elissen
  • Laatst online: 12-03 16:55
Koop een hd met 3 jaar garantie :)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dus jouw schijfje heeft het ook maar 1 1/2 jaar volgehouden.
Dat zei hij dus niet... misschien heeft hij de schijf wel vervangen omdat-ie piepklein is...

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1