DeGodefroi schreef op 05 February 2003 @ 11:42:
Ik heb zelf een vraag. Ik heb interesse in deze projector:
Philips Garbo Matchline
Resolutie: WSVGA 858 x 484
Lichtopbrengst: 1.100 ANSI Lumen
Gewicht: 3,7 Kg.
€ 2649,-
Nu zie ik hier ook de Sanyo die qua specs mogelijk interessanter is. Zeker goedkoper.
Ik ben alleen bezorgd over de lichtopbrengst. De Sanyo is 700 lumen geloof ik. Veel lager dan 1100 lumen.
Ik kan mijn ruimte overdag niet goed donker maken. Als de zon schijnt, dan kan ik met dichte gordijnen de krant lezen. Dus lichte schemer.
Vraag is dus: Hoe goed werkt de sanyo met relatief veel licht, geen direct licht op het scherm! Maakt 700 vs 1100 lumen een significant verschil?
Alvast bedankt!
De Garbo heeft een hoop problemen met uniformiteit van het beeld, dus je krijgt in je hoeken verkleuring, dit heb ik al van meerdere mensen gehoord. Bovendien is hij veel te duur voor de kwaliteit die hij levert. Conrast Ratio is ook om te janken zo slecht. Als je meer lumen wilt kan je beter voor de Infocus X1 of de Sony HS10 gaan (let op Sony heeft in dit model nog wat bugs mbt. de lamp zitten, dichtbij halen dus zodat je terug kunt als de lamp eruit fikt).
700 lumen vind ik persoonlijk beter voor films als 1100 lumen.. Het probleem is dat bij donkere scene's een 1100 lumen moeite heeft om zwarte vlakken ook zwart te krijgen. Daar heeft 700 lumen ook last van maar dan minder.
Mijn beamer die ik hier heb staan is 300 lumen.. Heeft voor mijn gevoel stukken minder last met donkere scene's. De 700 lumen die ik vorig jaar te leen had was ik nonstop aan het ergeren bij donkere scene's. Wat donker moest zijn was paars..
Ik las een paar maanden geleden iets over lampjes achter het projectie scherm om het zwartheid probleem optelossen. Is dat geen oplossing ?
Je moet niet alleen kijken naar de lichtopbrengst, net zoals je niet alleen moet kijken naar het contrast ratio van een projector, beiden zijn heel erg belangrijk en zorgen ervoor of je een plaatje krijgt met een goed beeld.
Als je beter zwart wilt zijn er 2 oplossingen imo..
1. een ND filter, hiermee neem je de lichtopbrengst terug, waardoor je zwart zwarter wordt, maar je neemt dus ook je wit terug, waardoor je beeld donkerder wordt.
2. Een grijs scherm, zelfde verhaal kan alleen last hebben van colourshift, heeft als voordeel dat je minder licht van je scherm laat weerkaatsen, wat zijn weg dan weer terug vindt naar het scherm via muren en andere lichte dingen in je ruimte, waardoor je contrast afneemt.
Ik zit toch te denken aan de Sanyo van 700 lumen.
2000 euro uit duitsland..te doen. Vervelend is dat ik geen Duits ken.. Hebben de Duitste Sanyo's wel een Engelse gebruiksaanwijzing?
Tweede vraag is in feite hoe kijk je TV op die projectoren? Via je PC met TV kaart? Of via een video connector van de video recorder (die dan in feite ook werkt als tuner).
Gewoon doen, weet zeker dat je er geen spijt van zult gaan krijgen.
Manual wordt in alle talen geleverd, zelfs in het Nederlands, immers het is een model gemaakt voor de europese markt. Menu's zijn ook Nederlands in te stellen. AB en Projector zelf hebben bij de knoppen gewoon tekst in het engels staan.
Beide opties zijn mogelijk, ik prefereer alleen de manier met de TV-kaart, waar je de PC laat scalen naar de native resolutie van de Z1, en met DTV (applicatie) laat je het beeld van je TV kaart ook scalen en de-interlacen, wat gewoon de beste kwaliteit oplevert.
Ja idd, 4 meter wil ik ook, wat is daarvoor minimaal vereist?
Ik hoop SVGA/WSVGA, dat zou me een hoop geld schelen.
Is XGA niet alleen maar voor schermen van 5 meter breed (en mensen die alleen tevreden zijn met topnotch?)
Nee, ten eerste is XGA een 4:3 resolutie, niet echt nuttig als je voornamelijk DVD kijkt.
Ten tweede, de afstand van scherm tot projector is niet echt belangrijk, omdat iedere projector een andere afstand nodig heeft om een bepaalde groote beeld te projecteren. Wat verder nog van belang is hoever je van het scherm af zit.
Even als voorbeeld, je hebt een projector met WVGA je projecteert hier een 16:9 plaatje mee van 2m breed, je zit 4 meter van je scherm af, dan is de kijk afstand dus 2x de scherm breedte, dat is goed te doen. Je zult wel pixels zien maar afhankelijk van hoe gevoelig je hiervoor bent is het aardig te doen. Als je nou dichterbij het scherm zit, bijv. 1,5x de scherm breedte = 3m.. dan wordt het al een ander verhaal, je gaat dan in staat zijn om de pixels te tellen (niet letterlijk natuurlijk).
Dus het hangt er maar helemaal vanaf hoe groot je projecteert en hoever je van het scherm af zit. En dan of je wel of niet gevoelig bent voor het screendoor-effect.
Maar ook dit heb ik uitgelegd in mijn " projector-faq".
Volgens de projectorexpert hier op tweakers, Tbusquet, is een mdf plaat met witte (/licht grijze) verf goed te doen. Alleen wat zijn die mdf platen zwaar....de dunne gaan zeker kromtrekken na het verven, de dikkere zijn extra zwaar. Wat zou de beste manier zijn om zo'n plaat aan je muur te bevestigen?
Enige suggesties?
Ik heb zelf een MDF plaat van 244x122 genomen van 8mm dikte, deze trok niet krom na het schilderen, bevestigen doe je makkelijk met zgn. "hangoren". Bij je doe-het-zelf-winkel weten ze wel wat je bedoelt als je daar naar vraagt. De Panasonic is een mooie projector, weet zeker dat je er erg tevreden over gaat zijn !
[
Voor 64% gewijzigd door
tbusquet op 06-02-2003 19:01
]
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©