Advies gevraagd over thuisbioscoop / instappen in beamers

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik, met mijn 10 spindels DivX-en, met mijn voorliefde voor technologische gadgets, met mijn "ik heb een 6 gehaald dus trakteer ik mezelf op een harde schijf" gewoontes, met mijn Aldi spaghetti en Ati videokaart, ik met mijn 5.1 surround set en ik, ik met mijn klein verstand, wil een beamer, maar waarom zijn die zo gruwelijk duur? :( :(

Halluluja zeg, voor 1500 heb je een cheapo en de meest gangbare modellen zijn bijna 3000 euro!

Kan iemand me
  • uitleggen waarom die dingen zo duur zijn (en waarom reservelampen 450+ euro zijn) :?
  • zeggen of het leuk is om er een film op te kijken (pijn aan je ogen? weet ik het?) :?
  • vertellen of het een geblurred TV-beeld geeft (yummie! :9~) of een scherp monitorachtig beeld (pixels tellen in DivX-en :r) :?
  • een bepaalde beamer aanraden, zeggen waar ik op moet letten, wat terminologie inhoudt (Lumen/lichtopbrengst: wat is veel, weinig, en wat is genoeg???) :?
Nog andere ervaringen / FAQ's / tips / n00bie guides?

Misschien heeft dit topic een hoog :P-gehalte, maar op internet is bar weinig te vinden over Beamers (behalve dan sites van fabrikanten zelf, en online winkels waar ze verkocht worden).
Dit model leek me wel wat: Epson EMP-30. Het is het goedkoopste model van Epson met 800 ANSI Lumen en een reso van 800*600 (wat ik genoeg vind, trouwens)

Wordt het altijd net zo'n wazig, zwak beeld als dit, of wordt het beter naarmate er minder licht in de kamer is??

Afbeeldingslocatie: http://www.bus.utexas.edu/media/images/newsconfpresent2.jpg

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

scherpte van beeld hangt af van het aantal ANSI Lumen..... ik denk voor beetje beeld tijdens daglicht, zou ik toch 1200 of meer pakken.... zoiezo niet onder de 1000 pakken... dan moet je kamer nog donkerder zijn dan in het plaatje wat je zelf hebt gepost... en dat is niet leuk in de zomer.... >:)

ik ben ook al een tijdje op zoek.. maar ik ben student met weinig geld... ik kan dus nog wel ff verder zoeken :P

Verwijderd

Ok lees dit eerst eens door en kijk dan welke vragen er nog over zijn. Schrap dan de vragen die beantwoord zijn, weg uit je openingspost.

tbusquet in "Enige uitleg voor mensen die een project"

en wel lezen he! heeft me 10 minuten gekost om hem te vinden :( :P

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waarom zijn ze zo duur? Tja, dat moet je de producten vragen. Aan materiaal kosten zal het gedeeltelijk liggen. Lcd panels zijn niet goedkoop. Goede speciale lampen ook niet. Electronica kost geld. Productie van die electronica kost geld. Research en development kost geld. Voor thuis gebruik zijn die dingen relatief nieuw, dus kost het extra zoals bij elke "nieuw" product. 2 jaar terug betaalde je echt veel meer voor dit soort apparaten.

Als je wilt weten hoe het beeld eruit ziet, dan moet je eens naar een goede winkel gaan waar ze een aantal apparaten hebben staan.

Of divx er een beetje goed op uitziet zou ik niet weten, dat ligt meer aan de divx dan aan je projector (via vga kan je een projector op native resolutie aansturen en non-interlaced, dus dat is wel goed).

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 13:47
Wat ik heb gezien van beamers (presentaties en zo) is de kwaliteit, om jou te citeren, 'pixels tellen'. Dan de wedervraag: denk je dat dit nadelig is? Je zit er als het goed is redelijk ver vandaan, en het is (snel) bewegend beeld. Dus denk niet dat het iets uitmaakt... Bij films op m'n (19") monitor heb ik er ook geen last van...

Verwijderd

Ik heb ooit eens een divx-je gezien met een beamer ik moet er eerlijk bij zeggen dat dit een duurder type was (>5000€) Het zag er best goed uit al moesten we wel echt de gordijnen goed dicht doen om ideale lichtsterkte te krijgen. Voor de rest zijn beamers mooie dingen alleen zow duivels duur.

(btw lichtsterkte is zeer afhankelijk van de grote van je scherm waarop je het wil projecteren en de afstand)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44

Sick Nick

Drop the top!

ze hebben op de erasmus in elke collegezaal zo ongeveer een beamer staan/hangen en die geven gewoon goed beeld. Ook als er gewoon licht aan is en het buiten niet donker is. Draaien 1024*786 en gewoon goed tekst van te lezen.
Beeld wat er geprojecteerd word is pak m beet 10 * 7 meter gemiddeld genomen (denk ik zo ongeveer)

Prima mee te leven dus, maar vrees dat het geen cheap ass instap beamertjes zijn ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Ik denk niet dat je een 2 uurs film van 700mb wilt zien op een beamer :X Ik denk dat het alleen te doen is met 2cd divx rips.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• fingers
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07-2024
Weet iemand of je een projector ook rechtstreeks op een dvd speler kan aan sluiten?
Ik ben namelijk zelf ook op zoek naar een projector en die wil ik dan als het kan op mijn philips LX 8000SA home cinema set aansluiten.

ooit komt er een einde aan het eind

• Captain Pervert
fingers schreef op 01 February 2003 @ 20:43:
Weet iemand of je een projector ook rechtstreeks op een dvd speler kan aan sluiten?
Ik ben namelijk zelf ook op zoek naar een projector en die wil ik dan als het kan op mijn philips LX 8000SA home cinema set aansluiten.
Beamers hebben sowieso een composiet-ingang, dus daar kan je al mee uit de voeten

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik heb zojuist drie dagen een beamer thuis gehad voor de eindpresentatie voor mijn stage die ik hier gehouden heb. Het betref hier een ouder model, eem Poloroid. En ik was zwaar onder de indruk. Maximale resolutie was maar 800 x 600, maar zeer scherp, en het pixels tellen viel heel erg mee. Divx ging ook prima, mocht ik nog eens geld teveel hebben dan weet ik het wel.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
bij mij op school hebben hebben ze ook een poloroid beamer staan. ook volgensmij een niet al te nieuwe. het is een donkerblauwe vierkant model. ik vondt dat beeld ook erg mooi en scherp. en zelfs met het tl licht aan kon je er prima op kijken. Erg jammer dat beamers idd zo duur zijn....

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Captain Pervert schreef op 01 February 2003 @ 21:13:
[...]

Beamers hebben sowieso een composiet-ingang, dus daar kan je al mee uit de voeten
Maar of je composiet wilt gebruiken .... svideo of componenten is aan te raden.
Dnc1n schreef op 01 February 2003 @ 22:39:
bij mij op school hebben hebben ze ook een poloroid beamer staan. ook volgensmij een niet al te nieuwe. het is een donkerblauwe vierkant model. ik vondt dat beeld ook erg mooi en scherp. en zelfs met het tl licht aan kon je er prima op kijken. Erg jammer dat beamers idd zo duur zijn....
Polaroid beamer? Moet ik me daarbij voorstellen dat er continue van die kant en klare foto's uitkomen net als bij hun foto toestellen? :)

Maar over projectoren... er is ook een verschil in projectoren voor "presentaties" en voor home cinema gebruik. Let daar ook op.

• Captain Pervert
Scarp schreef op 02 February 2003 @ 09:55:
Maar over projectoren... er is ook een verschil in projectoren voor "presentaties" en voor home cinema gebruik. Let daar ook op.
Ik vind dat een beetje lastig, omdat veel fabrikanten juist beweren dat hun projector op beide vlakken goed presteert... :{

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Captain Pervert schreef op 02 February 2003 @ 13:50:
[...]

Ik vind dat een beetje lastig, omdat veel fabrikanten juist beweren dat hun projector op beide vlakken goed presteert... :{
Het verschil is niet moeilijk: Een HT projector is bijna altijd 16:9.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Ik denk als je een beamer hebt , voor een mooie prijs, dat je al lang tevreden bent.
Je kan wel 3 maanden naar de spec kijken, en tot de conclusie komen dat er altijd betere zijn. Maar ik denk persoonlijk dat de mensen die roepen dat "dit beter is" of "dat merk is prul" er zelf geen een hebben.
Ik heb zelf een leuk philips beamertje.
Deze neem ik overal mee na toe, dus de lokatie is niet altijd "perfect" , en ik projecteer op een schermpje van 25 € als ik bij vrienden kijk. Maar niemand heeft tot nu toe geklaagd.
Sterker nog, de eerste "filmavond" was met z'n 4-en, en nu al met z'n 10-en.
Kijk je kan altijd heb beste willen, maar dat lukt niet altijd.
En vooral niet met een beamer, want die blijven nog steeds duur.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 00:11
Sanyo maakt ook betaalbare goed beamers.

Zit er eigenlijk verschil tussen beamers die tijdens presentaties worden gebruikt en goede HT beamers? Ik doe zelf vaak presentaties met beamers, maar dat ziet er echt niet scherp uit... blokjes tellen.

[ Voor 73% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-02-2003 17:35 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Exterazzo
  • Laatst online: 16:38

Exterazzo

Qeasy

s_roubos schreef op 02 February 2003 @ 17:34:
Sanyo maakt ook betaalbare goed beamers.

Zit er eigenlijk verschil tussen beamers die tijdens presentaties worden gebruikt en goede HT beamers? Ik doe zelf vaak presentaties met beamers, maar dat ziet er echt niet scherp uit... blokjes tellen.
pricewatch: Sanyo XU-30 xga (1024 x 768) 1400 ansilumen

dat is de enige beamer die ik van Sanyo kan vinden in de pricewatch. Dies > 4000 eur :'(

Audentia

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 21:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb hier thuis een al iets ouder ding staan, een Polaroid Polaview 220... Enkel is de lamp, naar alle waarschijnlijkheid defect. Hij geeft nog wel licht, maar op het moment dat hij naar hoge intensiteit over wil schakelen kapt de lamp met branden. Ik vroeg me af of iemand ook weet of het nu inderdaad de moeite waard is om "effe" een nieuwe lamp te kopen (~350 euro). Gezien het een ouder type is doet hij maar iets van 400 lumen...

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 00:11
http://www.tweakers.net/pricewatch/35645

dat is de enige beamer die ik van Sanyo kan vinden in de pricewatch. Dies > 4000 eur
Pricewatch is, met alle respect, vrij waardeloos voor hifi en AV producten...

Het gaat om deze beamer:

http://www.projectorcentral.com/mmm/sanyo_plv_z1.htm

Moet denk ik voor rond de 1500 te vinden zijn.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Het gaat om deze beamer:

http://www.projectorcentral.com/mmm/sanyo_plv_z1.htm

Moet denk ik voor rond de 1500 te vinden zijn.
Nee, iets duurder.

Duitsland prijs ongeveer 1990 euro gemiddeld.
Nederland 'normale' winkel(advies)prijs meestal 2400 euro, maar het kan goedkoper :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Begin eerst eens met mijn mini-faq te lezen:

Als je aan de hand daarvan nog vragen hebt dan wil ik die wel beantwoorden.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Captain Pervert
tbusquet schreef op 02 februari 2003 @ 19:09:
Begin eerst eens met mijn mini-faq te lezen:

Als je aan de hand daarvan nog vragen hebt dan wil ik die wel beantwoorden.
Ik ben al gewezen op dat topic en eigenlijk zijn al mijn vragen wel beantwoord, het is nu nog een kwestie van wachten op een goede koop :)

Verwijderd

nog een vraagje waarom zijn die verekte lampen zo duur? Zoveel waardevolle metalen zullen er toch niet inzitten. ik vindt een berdrag van zeg 50 tot 100 euro normaal. maar sommige lampen kosten gewoon 400 euro of meer.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03 12:57

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 19:40:
nog een vraagje waarom zijn die verekte lampen zo duur? Zoveel waardevolle metalen zullen er toch niet inzitten. ik vindt een berdrag van zeg 50 tot 100 euro normaal. maar sommige lampen kosten gewoon 400 euro of meer.
Er worden ook niet veel van verkocht.. Ik heb wel eens zo lamp van dichtbij bekeken. Maar je koopt geen lamp.. Maar een compleet frame waar een lamp inzit met een spiegel constructie erom heen. De lampen zelf zijn een soort metaal verdampings lampen..

Vergeet niet dat je maar 10 % van het licht op de lamp op jouw projectie scherm aankomt. Dus heb je een idee hoe fel die lampen moeten zijn.

AKA Rinkel weblog

• tbusquet
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 19:40:
Omdat ze in kleine oplages geproduceert worden, en het is geen gewone gloei of halogeenlamp, maar een hogedruk gasontladingslamp. Niet makkelijk te produceren dus, en door de lage oplages dus behoorlijk duur ! Dan zitten er natuurlijk ook nog allerlei bedrijfkosten in verwerkt, en een behoorlijke marge, omdat je ook geld kunt verdienen op je lampen. Een goede vergelijking is de prijs van printers en inkt cartridges.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
4POX schreef op 02 February 2003 @ 23:05:
[...]

Vergeet niet dat je maar 10 % van het licht op de lamp op jouw projectie scherm aankomt. Dus heb je een idee hoe fel die lampen moeten zijn.
Het rendement van zo'n lamp is juist behoorlijk hoog, normaal heb je een 150watt lamp, vergelijk maar eens de hoeveelheid licht die uit een 150watt gloeilamp (als ze al bestaan) komt en de hoeveelheid warmte (rendementsverlies). Dan merk je wel dat die UHP en andere varianten een veel beter rendement hebben.

• Captain Pervert
Goed, ik ben nu zover:

ik zoek, ook na alle info, nog altijd een goedkope beamer (of projector, maar forgive me, ik ben nieuw op dit gebied :)). Ik lees dat een contrast ratio van 600:1, zoals door tbusquet aangeraden wordt, eigenlijk wat hoog gegrepen is. Dit wordt bevestigd door het feit dat je dit zogenaamde "minimum" pas aantreft bij redelijk dure tot dure beamers (okay ze zijn allemaal duur, maar daar houden we even over op). Uiteraard hebben we het over LCD beamers.

De volgende modellen leken me wel wat. Ze komen alledrie uit de goedkoopste categorie.

Epson EMP-30 (€ 1295,- bij Only-1, in de aanbieding)

Afbeeldingslocatie: http://www.epson.nl/product/imaging/emp30/imgs/emp30.jpg
Projectiesysteem
RGB Liquid Crystal Shutter Projection System
LCD
Afmetingen:
0.5''
Native resolutie:
800 x 600 Pixel
SVGA, (XGA mit DAR Technologie)
Projectielens
Type:
manueel zoom
manueel focus
F = 2
f = 16.6
Zoomverhouding:
1 : 1.25
Lamp
Type:
130 W UHE - Lamp
Levensduur:
1500 uren
Geïntegreerde urenteller voor lampwerking
Optische kenmerken
Projectieformaat:
0.77 - 7.62 m beelddiagonalen
Keystone-correctie (digitaal):
± 15° (verticaal)

Helderheid:
800 ANSI Lumen
Contrastverhouding:
300:1
Beeldverlichting:
85 %
Kleurweergave:
24 Bit (16777216 Farben)
Projektionsarten:
opzichtprojectie
doorzichtprojectie
plafondprojectie

Verticaal: 50 - 85 Hz
Horizontaal: 15 - 92 kHz
Kloksignaal pixels: 13 - 162 MHz
autoscan/setup-functie
Ingangssignaal (Video)

S-Video, Composite Video, Component Video
Audio-In
1 x 3.5 mm Stereo

Remote-In
1 x RS-232C

Controle-ingang
1 x RS-232C

Ventilatorgeluid:
< 35 dB(A)

Bedieningskenmerken
digitaal beeldzoom
help-functie
directe bronkeuze
menu
Freeze
Resize

Garantie
Standard
36 maanden Carry-In-Service

Lampgarantie : 90 dagen of 500 uur (wat het eerst van toepassing is,
deze garantie geldt uitsluitend voor de meegeleverde [eerste] lamp)
Epson EMP-52 (€ 1.712 ,- bij PcSnel, een goedkoop adres)

Afbeeldingslocatie: http://195.234.173.152/images/producten/4976.jpg
Projectiesysteem
RGB Liquid Crystal Shutter Projection System
LCD
Native resolutie:
800 x 600 Pixel

Projectielens
Type:
manueel focus
F = 16.6 - 16.6
f = 1.5 - 1.5
Lamp
Type:
130 W UHE - Lamp
Optische kenmerken
Keystone-correctie (digitaal):
± 15° (verticaal)

Helderheid:
1200 ANSI Lumen
Contrastverhouding:
400:1
Beeldverlichting:
85 %
Verticaal: 50 - 85 Hz
Horizontaal: 15 - 92 kHz
Ingangssignaal (Video)

S-Video, Composite Video, Component Video
Controle-ingang
1 x RS-232C

Maximale afmetingen
standaard: 309 x 224 x 104 mm (b x h x d)
storage: 309 x 219 x 93 mm (b x h x d)

Gewicht
2.9 kg

Elektrische voeding
220-240V

Stroomverbruik:
190 W (in werking)
6 W (Standby)
Ventilatorgeluid:
< 35 dB(A)

Garantie
Standard
36 maanden Carry-In-Service

Optional
36 maanden Vor-Ort-Service
Deze beide beamers hebben dezelfde native resolutie, alleen produceert de EMP-52 meer licht en heeft deze een hogere contrastratio (400:1 tegen 300:1). Correct? En van deze drie aspecten zijn juist de resolutie en de contrastverhouding veel belangrijker dan de lichtsterkte. Als ik een film ga kijken, ben ik in staat om de kamer erg donker te maken, zonder enige lichtval op het scherm. Ik heb begrepen dat ik dan MEER dan genoeg heb aan die 800 Ansi lumen van de EMP-30. Maar de contrastvehouding? :? :{

Het voelt sloeberig om een instapmodel beamer te kopen, het voelt alsof ik nu een Geforce 2 MX 200 koop ofzo :P Maar je moet het zien in de zin van: van zelfs de goekoopste beamer valt mijn mond open. In tbusquet in "Enige uitleg voor mensen die een project" waren ook wat mensen met een goedkope beamer die er erg tevreden mee waren.

Mijn enige zorg is het screendooreffect, want als ik iets lelijk vind, dan is het pixels tellen. Hoe zal de EMP-30 zich wat dat betreft gedragen?

Nog een vraag: op www.pcsnel.nl staat dit over de EMP-52:
Compatible met HDTV, componentenvideo en breedbeeldweergave 16:9
Nu snap ik het helemaal niet meer, zijn er dan ueberhaupt wel speciale 16:9 hometheatre beamers? Want 16:9 kijken op een 4:3 beamer (wat je dus doet met die Epson dingen, laat gewoon pixels onbenut toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Captain Pervert op 04-02-2003 03:54 ]

• tbusquet
Ik vind de prijs/performance van de bovengenoemde projectoren echt niet goed genoeg !

kijk eens bij www.big-screen.de en dan met name naar de Sanyo PLV-Z1, deze heb ik voor net boven de 2000 euro incl. verzenden gekocht daar. Dan heb je pas een goede prijs/performance ! Dat kleine beetje geld scheelt echt enorm in beeld kwaliteit en niet te vergeten, plaatsingsgemak en ventilator overlast !

Kijk ook nog even op www.avsforum.com en dan in de under 5000 dollar categorie, daar is men ook laaiend over de Z1 van Sanyo. Sterker nog, ik was de aller eerste die hem daar had van de Europeanen ;)

• cool0
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Je ken natuurlijk ook een Plasma scherp van pioneer kopen.
Model PDP-503HDE 127CM breed a 15.000 Euro.
Is nog duurder dan een Beamer maar je heb wel een groot superbeeld en ben in 1 keer af van al dat gezeur geen lampen die verwisseld moeten worden.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• cool0
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

of de 107CM versie voor 9000 euro

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• tbusquet
cool0 schreef op 04 February 2003 @ 11:18:
Is nog duurder dan een Beamer maar je heb wel een groot superbeeld en ben in 1 keer af van al dat gezeur geen lampen die verwisseld moeten worden.
En je hebt een veel kleiner beeld, over het algemeen van een veel mindere kwaliteit.. en dat voor 7,5x de prijs van een Z1 ! :D Ik zou het wel weten ;)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
voor de mensen die het irritant vinden om met DivXjes pixels te tellen...
Je kunt uiteraarde de CPU-belasting bij het afspelen van de divxjes een stuk hoger zetten, maar niet iedereen heeft een 1+GHz systeem als divx-bak.
Je kunt ook de projector een tikkeltje onscherp afstellen. Voor films is dat helemaal niet zo erg, alleen de bediening van je windows is een stuk lastiger.

Verder kun je ook nog de gamma-correctie instellen in de divx-codec. Ik heb die van mij zo afgesteld dat de gamma-correctie van de video goed is, maar die van windows zelf niet helemaal. Zodoende krijg je een grijze rand om de video heen, waardoor de video zelf een heel stuk contrastrijker overkomt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Captain Pervert
cool0 schreef op 04 februari 2003 @ 11:18:
Of ik vraag gewoon John Travolta en Arnold Schwarzenegger of ze even langs willen komen en live een toneelstukje op willen voeren? :D :z :{

• Captain Pervert
tbusquet schreef op 04 February 2003 @ 11:07:
Ik vind de prijs/performance van de bovengenoemde projectoren echt niet goed genoeg !

kijk eens bij www.big-screen.de en dan met name naar de Sanyo PLV-Z1, deze heb ik voor net boven de 2000 euro incl. verzenden gekocht daar. Dan heb je pas een goede prijs/performance ! Dat kleine beetje geld scheelt echt enorm in beeld kwaliteit en niet te vergeten, plaatsingsgemak en ventilator overlast !
Wat vind je dan van deze:

www.pricejapan.com

Panasonic TH-AE200
Afbeeldingslocatie: http://www.pricejapan.com/image/ae200.jpg
All costs to Europe : USD $1,428
Specs volgens deze site: 700 lumen, 700:1 contrast, 858×484

tegen 700 lumen, 800:1 contrast en een reso van 964 x 544 van jouw Sanyo van 1990 euro exclusief verzendkosten vanuit Duitsland

Is het verschil zo groot dat ik 500 euro (dollar/euro scheelt niet zoveel) meer gerechtvaardigd is? Okay, mijn ding moet dan wel uit Japan komen 8-) 8-) maar zal wel goed gaan

Even voor de duidelijkheid, ik plaats heb op max. 4 meter afstand in een donkere kamer. Niet pikdonker, maar gewoon donker

[ Voor 8% gewijzigd door Captain Pervert op 04-02-2003 15:24 ]

• tbusquet
Captain Pervert schreef op 04 February 2003 @ 15:21:
[...]

Wat vind je dan van deze:

www.pricejapan.com

Panasonic TH-AE200
[afbeelding]
All costs to Europe : USD $1,428
Specs volgens deze site: 700 lumen, 700:1 contrast, 858×484

tegen 700 lumen, 800:1 contrast en een reso van 964 x 544 van jouw Sanyo van 1990 euro exclusief verzendkosten vanuit Duitsland

Is het verschil zo groot dat ik 500 euro (dollar/euro scheelt niet zoveel) meer gerechtvaardigd is? Okay, mijn ding moet dan wel uit Japan komen 8-) 8-) maar zal wel goed gaan

Even voor de duidelijkheid, ik plaats heb op max. 4 meter afstand in een donkere kamer. Niet pikdonker, maar gewoon donker
Als je nou even verder had gekeken dan je neus lang is op PriceJapan.com dan had je gezien dat ze de Z1 daar voor minder of hetzelfde bedrag als de Panasonic AE200 aanbieden. De Z1 is alleen veel beter dan de AE200. Op dezelfde site staat tevens de Panasonic AE300 die kwa specs ongeveer gelijk is aan de Z1, dat is dus ook een optie. De Panasonics schijnen alleen wat problemen te hebben kwa betrouwbaarheid. Bovendien ga je invoerrechten en verzendkosten betalen vanuit Japan, die behoorlijk tegen kunnen vallen. En garantie is ook een probleem, het versturen van een pakketje naar Japan kost nl. een godsvermogen. Ik heb dit ook allemaal uitgezocht toen ik mijn projector aanschafte. Duitsland bleek uiteindelijk de beste en veiligste optie.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
ik heb begin november 2e hands een infocus lp730 gekocht, 450 ANSI lumen (maar output is hoger!), 1024x768 NATIVE, zeer stil, voor 550 euro INCLUSIEF 2e lamp!
Ik zou als ik jou was eens kijken in het 2e hands circuit. Deze beamer is zelfs in het zonlicht nog goed te zien!

• Captain Pervert
www.marktplaats.nl heeft inderdaad erg interessante dingen.

Veel mensen zeggen echter precies hoeveel uur de lamps ie gebruikt. Nu las ik dat de apparaten het zelf soms ook bijhouden, maar is dit voor de gebruiker dan ook echt uit te lezen?

• Swoosh
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 01:16
tbusquet schreef op 04 februari 2003 @ 16:24:
[...]
.... De Panasonics schijnen alleen wat problemen te hebben kwa betrouwbaarheid.......
Dat was toch alleen maar zo met het ae100 model? Of heb jij ook van veel problemen gehoord met de ae200 en ae300 modellen?

Nog een vraagje tbusquet, als jij nu kon kiezen, zou je dan de sanyo plv-z1 uit duitsland nemen of de panasonic pt-l300u uit america? Ben namelijk zelf zwaar aan het twijfelen hier.

• Captain Pervert
Ik vind dat hij wel een punt heeft wat betreft import en garantiekwesties, en Duitsland is nog te doen. Met de post, maar zelfs nog met de oto (1500-3000 euro is wel een ritje waard?)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Heeft iemand een idee hoe ik van een Sharp XV-315 kan opvragen hoeveel uren de lamp heeft gedraait. Ben wel benieuwd hoeveel uren ik die lamp nu heb gebruikt de afgelopen maanden

AKA Rinkel weblog

• Captain Pervert
Niet alle beamers houden het bij. Epsons wel, en daar werd ik ook voor gewaarschuwd in het hier veelvuldig gelinkte topic; je kunt je lamp langer laten leven door hem minder fel te laten branden, maar als je beamer het bijhoudt is het na x aantal uren gewoon exit, of de lamp nu kapot is of niet.
Mocht je het kunnen uitlezen ga ik er vanuit dat dat gebeurt via OSD, kan iemand dat verifiëren?

• Solstice
  • Laatst online: 14-12-2018
Ik heb zelf een vraag. Ik heb interesse in deze projector:
Philips Garbo Matchline
Resolutie: WSVGA 858 x 484
Lichtopbrengst: 1.100 ANSI Lumen
Gewicht: 3,7 Kg.
€ 2649,-

Nu zie ik hier ook de Sanyo die qua specs mogelijk interessanter is. Zeker goedkoper.
Ik ben alleen bezorgd over de lichtopbrengst. De Sanyo is 700 lumen geloof ik. Veel lager dan 1100 lumen.
Ik kan mijn ruimte overdag niet goed donker maken. Als de zon schijnt, dan kan ik met dichte gordijnen de krant lezen. Dus lichte schemer.

Vraag is dus: Hoe goed werkt de sanyo met relatief veel licht, geen direct licht op het scherm! Maakt 700 vs 1100 lumen een significant verschil?

Alvast bedankt!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

700 lumen vind ik persoonlijk beter voor films als 1100 lumen.. Het probleem is dat bij donkere scene's een 1100 lumen moeite heeft om zwarte vlakken ook zwart te krijgen. Daar heeft 700 lumen ook last van maar dan minder.

Mijn beamer die ik hier heb staan is 300 lumen.. Heeft voor mijn gevoel stukken minder last met donkere scene's. De 700 lumen die ik vorig jaar te leen had was ik nonstop aan het ergeren bij donkere scene's. Wat donker moest zijn was paars.. :(

Ik las een paar maanden geleden iets over lampjes achter het projectie scherm om het zwartheid probleem optelossen. Is dat geen oplossing ?

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Even kort :

Ik heb een 2e hands ASK A6 beamer van 800 eurootjes (was net een nieuwe lamp ingezet).
400 ANSI-lumen, contrast 300:1.

Volgens veel mensen is dat dus shit om films te kijken;
daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

Nog even een paar puntjes op een rij :

- Hoe sterk je lamp ook is, een zwart vlak in je film wordt nooit donkerder dan je kamer is.
Een beamer kan alleen licht projecteren, geen duisternis.
Ergo : Een sterkere lamp kan alleen maar meer licht maken - niet meer donker.

- 400 Ansilumen is bij mij thuis genoeg om PRIMA film te kunnen kijken.
Ja, de kamer moet donker gemaakt worden, maar
a) ik kijk toch alleen maar 'savonds films,
b) zie uitleg hierboven over 't beeld van de beamer - hoe sterk je lamp ook, voor mooi beeld moet je kamer donker zijn *met elke beamer* (anders heb je simpelweg geen contrast).

Scherpte :
TV's zijn *ontzettend* blurry.
Reken erop dat je je pixels veel meer ziet op een beamer.
Fijn om je desktop scherp te zien, maar bij dvd/divx kan het wel eens *te* scherp zijn voor sommige mensen :)

Als je denkt dat je een 1500 LUMEN beamer wilt hebben :
probeer 'm eerst eens thuis.

Dikke kans dat je erachter komt dat je kamer veel te klein is door zo'n ding,
dus dat ie voornamelijk je hele kamer oplicht (door lichtweerkaatsing) en je daardoor juist *minder* fijn beeld krijgt.

Kortom, ik blijf erbij dat voor veel mensen zo'n cheape 2e hands beamer prima te doen is, en voor relatief weinig geld HEEL veel plezier oplevert :)

M'n vriendin dacht dat ik gek was toen ik 'm kocht en nu wil ze niet meer zonder - iedereen gaat overstag als ze 1x Monsters Inc. hebben gezien op groot beeld :)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 12:05:
Even kort :

Ik heb een 2e hands ASK A6 beamer van 800 eurootjes (was net een nieuwe lamp ingezet).
400 ANSI-lumen, contrast 300:1.

<knip>
Precies.. Dat heb ik hier ook.. Toen ik die sharp voor het eerst in mijn handen had dacht ik ook. Waar ben ik aan begonnen..

De resolutie is 429x234 bij 250 a 300 lumen.. Dat kan nooit goed beeld geven dacht ik .. Maar nu ik dat ding een paar maanden in gebruik heb wil ik niet meer eens op de tv een film zien. Voor mij is deze beamer een prima instapper. En als over 1900 uur die lamp op is, (volgens een kleine berekening zijn we 3 a 4 jaar later) ga ik er vanuit dat de nieuwe generatie beamers betaalbaar zijn.

Ik zie de film alleen in totale duisternis. En als je een donkere scene hebt waarin iemand met een zaklamp rond loopt en die zaklamp schijnt in mijn ogen dan doet dan pijn aan mijn ogen. Niet gek van 300 lumen.

En die lage resolutie is ook geen probleem. Je draait aan de lens om het beeld een tikkeltje onscherp te maken en voila. Net zo scherp als een tv. (beetje overdrijven mag :P)

Ik kan iedereen aanraden als die niet een groot startkapitaal heeft om te beginnen met een budgetbeamer.

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Oh, die ASK A6 van mij heeft native resolutie 1024x768,
das toch wel leuk als je 'm direct op je monitorkabel van je pc aansluit.
(Heb je tenminste exact 't zelfde beeld als op je pc in 1024x768 - 't hoeft niet gecompressed te worden naar 'n andere resolutie).

Voor een so-called 'budget-beamer' was 't denk ik wel een goeie koop :)

(800 euro voor native 1024x768 met nieuwe lamp :))

Verwijderd

Plasma gaat er dit jaar nog uit.. dus dat zou ik zowieso niet kopen...

Verwijderd

Wat is eigenlijk een budget beamert? Een apparaat onder de €2000? Dat noem ik nou niet budget.

Heb zelf een Epson EMP 52 en ben meer dan tevreden. Contrast is prima, resolutie (800*600) is prima. Projecteer op een afstand van bijna 4 meter wat een beeld geeft van ca 2.5 meter breed.
Signaal komt via S Video van de dvd speler. Geluid via Z 680 setje.

Overdag moeten de gordijnen dicht en 's avonds dimmen we lichten een beetje (gebeurt in een bisocoop toch ook?).

Voor €2150 was ik helemaal klaar (geluid en beamer). Laat mij maar lekker zitten in m'n budget bioscoopje!

• Solstice
  • Laatst online: 14-12-2018
Ik zit toch te denken aan de Sanyo van 700 lumen.
2000 euro uit duitsland..te doen. Vervelend is dat ik geen Duits ken.. Hebben de Duitste Sanyo's wel een Engelse gebruiksaanwijzing?

Tweede vraag is in feite hoe kijk je TV op die projectoren? Via je PC met TV kaart? Of via een video connector van de video recorder (die dan in feite ook werkt als tuner).

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
DeGodefroi schreef op 05 February 2003 @ 11:42:
Philips Garbo Matchline
€ 2649,-

Nu zie ik hier ook de Sanyo die qua specs mogelijk interessanter is. Zeker goedkoper.
Ik ben alleen bezorgd over de lichtopbrengst. De Sanyo is 700 lumen geloof ik. Veel lager dan 1100 lumen.
Ik kan mijn ruimte overdag niet goed donker maken. Als de zon schijnt, dan kan ik met dichte gordijnen de krant lezen. Dus lichte schemer.

Vraag is dus: Hoe goed werkt de sanyo met relatief veel licht, geen direct licht op het scherm! Maakt 700 vs 1100 lumen een significant verschil?

Alvast bedankt!
Het voordeel van die Garbo's is ook nog dat de lampen een levensduur van 6000 uur hebben tegenover 1500-2000 uur van menig andere beamer. Alleen vraag ik mij af of de resolutie van de Garbo's hoog genoeg is zonder dat het te pixelig wordt op een afstand van ongeveer 4 meter?

• Captain Pervert
Ja idd, 4 meter wil ik ook, wat is daarvoor minimaal vereist?

Ik hoop SVGA/WSVGA, dat zou me een hoop geld schelen.

Is XGA niet alleen maar voor schermen van 5 meter breed (en mensen die alleen tevreden zijn met topnotch?)

• Swoosh
I took the plunge (off the fence). Heb een Panasonic PT-L300u besteld. :P
Kan nu al niet meer wachten tot hij er is. Dit wordt mega genieten. Als ik het zo van iedereen hier hoor brengt een projector pas echt de CINEMA in 'Home Cinema' tot zijn recht.

Ik moet nu alleen nog kijken wat ik wat betreft scherm ga doen. Een cheape DIY oplossing hopelijk want ik ben aardig blut nu. Eerst maar uitproberen op mijn witte muur. Volgens de projectorexpert hier op tweakers, Tbusquet, is een mdf plaat met witte (/licht grijze) verf goed te doen. Alleen wat zijn die mdf platen zwaar....de dunne gaan zeker kromtrekken na het verven, de dikkere zijn extra zwaar. Wat zou de beste manier zijn om zo'n plaat aan je muur te bevestigen?
Enige suggesties?

• tbusquet
Swoosh schreef op 04 februari 2003 @ 23:44:
[...]

Dat was toch alleen maar zo met het ae100 model? Of heb jij ook van veel problemen gehoord met de ae200 en ae300 modellen?

Nog een vraagje tbusquet, als jij nu kon kiezen, zou je dan de sanyo plv-z1 uit duitsland nemen of de panasonic pt-l300u uit america? Ben namelijk zelf zwaar aan het twijfelen hier.
Liever de Sanyo persoonlijk, de MLA van de L300 geeft nl. nogal wat rare artifacten.

• tbusquet
DeGodefroi schreef op 05 February 2003 @ 11:42:
Philips Garbo Matchline
€ 2649,-

Alvast bedankt!
De Garbo heeft een hoop problemen met uniformiteit van het beeld, dus je krijgt in je hoeken verkleuring, dit heb ik al van meerdere mensen gehoord. Bovendien is hij veel te duur voor de kwaliteit die hij levert. Conrast Ratio is ook om te janken zo slecht. Als je meer lumen wilt kan je beter voor de Infocus X1 of de Sony HS10 gaan (let op Sony heeft in dit model nog wat bugs mbt. de lamp zitten, dichtbij halen dus zodat je terug kunt als de lamp eruit fikt).
700 lumen vind ik persoonlijk beter voor films als 1100 lumen.. Het probleem is dat bij donkere scene's een 1100 lumen moeite heeft om zwarte vlakken ook zwart te krijgen. Daar heeft 700 lumen ook last van maar dan minder.

Mijn beamer die ik hier heb staan is 300 lumen.. Heeft voor mijn gevoel stukken minder last met donkere scene's. De 700 lumen die ik vorig jaar te leen had was ik nonstop aan het ergeren bij donkere scene's. Wat donker moest zijn was paars..

Ik las een paar maanden geleden iets over lampjes achter het projectie scherm om het zwartheid probleem optelossen. Is dat geen oplossing ?
Je moet niet alleen kijken naar de lichtopbrengst, net zoals je niet alleen moet kijken naar het contrast ratio van een projector, beiden zijn heel erg belangrijk en zorgen ervoor of je een plaatje krijgt met een goed beeld.

Als je beter zwart wilt zijn er 2 oplossingen imo..
1. een ND filter, hiermee neem je de lichtopbrengst terug, waardoor je zwart zwarter wordt, maar je neemt dus ook je wit terug, waardoor je beeld donkerder wordt.
2. Een grijs scherm, zelfde verhaal kan alleen last hebben van colourshift, heeft als voordeel dat je minder licht van je scherm laat weerkaatsen, wat zijn weg dan weer terug vindt naar het scherm via muren en andere lichte dingen in je ruimte, waardoor je contrast afneemt.
Ik zit toch te denken aan de Sanyo van 700 lumen.
2000 euro uit duitsland..te doen. Vervelend is dat ik geen Duits ken.. Hebben de Duitste Sanyo's wel een Engelse gebruiksaanwijzing?

Tweede vraag is in feite hoe kijk je TV op die projectoren? Via je PC met TV kaart? Of via een video connector van de video recorder (die dan in feite ook werkt als tuner).
Gewoon doen, weet zeker dat je er geen spijt van zult gaan krijgen.
Manual wordt in alle talen geleverd, zelfs in het Nederlands, immers het is een model gemaakt voor de europese markt. Menu's zijn ook Nederlands in te stellen. AB en Projector zelf hebben bij de knoppen gewoon tekst in het engels staan.

Beide opties zijn mogelijk, ik prefereer alleen de manier met de TV-kaart, waar je de PC laat scalen naar de native resolutie van de Z1, en met DTV (applicatie) laat je het beeld van je TV kaart ook scalen en de-interlacen, wat gewoon de beste kwaliteit oplevert.
Ja idd, 4 meter wil ik ook, wat is daarvoor minimaal vereist?

Ik hoop SVGA/WSVGA, dat zou me een hoop geld schelen.

Is XGA niet alleen maar voor schermen van 5 meter breed (en mensen die alleen tevreden zijn met topnotch?)
Nee, ten eerste is XGA een 4:3 resolutie, niet echt nuttig als je voornamelijk DVD kijkt.

Ten tweede, de afstand van scherm tot projector is niet echt belangrijk, omdat iedere projector een andere afstand nodig heeft om een bepaalde groote beeld te projecteren. Wat verder nog van belang is hoever je van het scherm af zit.

Even als voorbeeld, je hebt een projector met WVGA je projecteert hier een 16:9 plaatje mee van 2m breed, je zit 4 meter van je scherm af, dan is de kijk afstand dus 2x de scherm breedte, dat is goed te doen. Je zult wel pixels zien maar afhankelijk van hoe gevoelig je hiervoor bent is het aardig te doen. Als je nou dichterbij het scherm zit, bijv. 1,5x de scherm breedte = 3m.. dan wordt het al een ander verhaal, je gaat dan in staat zijn om de pixels te tellen (niet letterlijk natuurlijk).

Dus het hangt er maar helemaal vanaf hoe groot je projecteert en hoever je van het scherm af zit. En dan of je wel of niet gevoelig bent voor het screendoor-effect.
Maar ook dit heb ik uitgelegd in mijn " projector-faq".
Volgens de projectorexpert hier op tweakers, Tbusquet, is een mdf plaat met witte (/licht grijze) verf goed te doen. Alleen wat zijn die mdf platen zwaar....de dunne gaan zeker kromtrekken na het verven, de dikkere zijn extra zwaar. Wat zou de beste manier zijn om zo'n plaat aan je muur te bevestigen?
Enige suggesties?
Ik heb zelf een MDF plaat van 244x122 genomen van 8mm dikte, deze trok niet krom na het schilderen, bevestigen doe je makkelijk met zgn. "hangoren". Bij je doe-het-zelf-winkel weten ze wel wat je bedoelt als je daar naar vraagt. De Panasonic is een mooie projector, weet zeker dat je er erg tevreden over gaat zijn !

[ Voor 64% gewijzigd door tbusquet op 06-02-2003 19:01 ]

• Swoosh
Ja ik was tussen die 2 aan het twijfelen. Sanyo heeft weer meer screendoor waar ik me waarschijnlijk aan was gaan ergeren en minder goeie zwartweergave en eerder kans op stof in de lens en minder lange lamplevensduur, iets luider.....hehehe ;) ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Ik vond het moeilijk kiezen.
Ik meende dat die artifacten waar je het over hebt door een tweak nauwelijks/niet zichtbaar meer waren. Maar ja we zien wel.

• Captain Pervert
Sony is raar, ze vermelden er geen contrastratio bij, omdat ze dat onzin vinden en/of omdat ze vinden dat die metingen niet kloppen. Zal wel zijn omdat die contrastratio's bagger zijn, ik las ergens 66:1 en bij topmodellen 200:1

Even een andere, een redelijk goed verkrijgbare projector is de Iiyama LPX 100
Technische specificaties:
- Resolutie: 1024 x 768 (max. 1600 x 1200)
- Helderheid: 1000 ANSI lumens
- Contrast: 350:1
Ansilumen is niet slecht, maar de contrastratio is wat aan de lage kant. Hoe kan het dat er zoveel beamers zijn met vergelijkbare specificaties, en dat er maar een paar <=1000 ansilumen (want dat vind ik meer dan genoeg) beamers met een contrast ratio van 600:1 of hoger?

[ Voor 78% gewijzigd door Captain Pervert op 06-02-2003 18:54 ]

• tbusquet
Swoosh schreef op 06 februari 2003 @ 18:43:
Ja ik was tussen die 2 aan het twijfelen. Sanyo heeft weer meer screendoor waar ik me waarschijnlijk aan was gaan ergeren en minder goeie zwartweergave en eerder kans op stof in de lens en minder lange lamplevensduur, iets luider.....hehehe ;) ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Ik vond het moeilijk kiezen.
Ik meende dat die artifacten waar je het over hebt door een tweak nauwelijks/niet zichtbaar meer waren. Maar ja we zien wel.
De Sanyo heeft zelfde contrast waarde als de L300.. lichtopbrengst van de Sanyo is iets minder dan die van de L300 waardoor blacklevels beter zouden moeten zijn.

De Sanyo is via het service-menu zo in te stellen dat je hem heel stil krijgt. Dus geen fan-spinups. De Sanyo heeft een lens-shift. Stof in de lens heb ik nog niet van gehoord, wel van mensen met stof op de LCD's.. maar mijne heeft dit niet. De Sanyo heeft op 1,5x screenwidth op 2m geen last van screendoor, niet zichtbaar iig. De artifacten van de L300 zijn niet op te lossen omdat het hier om een optisch MLA systeem gaat. De L300 is bovendien een stuk duurder. En heeft 1 jaar garantie ten opzichtte van de Sanyo met 3 jaar garantie. De lamp van de Sanyo gaat in eco-mode 3000 uur mee, die van de Pana 5000 uur, maar dit is slechts een indicatie, je krijgt maar op 2000 uur van de lamp garantie bij Panasonic. Maar voor de rest ... ;) I rest my case, ik heb ook zitten twijfelen tussen de Sanyo en de Pana, maar door de bovenstaande voordelen heb ik toch voor de Sanyo gekozen.

• tbusquet
Captain Pervert schreef op 06 February 2003 @ 18:50:
[/b]

[...]

Ansilumen is niet slecht, maar de contrastratio is wat aan de lage kant. Hoe kan het dat er zoveel beamers zijn met vergelijkbare specificaties, en dat er maar een paar <=1000 ansilumen (want dat vind ik meer dan genoeg) beamers met een contrast ratio van 600:1 of hoger?
Omdat het bijzonder moeilijk is om een hoog contrast te halen met een LCD.

Verwijderd

Swoosh schreef op 06 February 2003 @ 18:33:
I took the plunge (off the fence). Heb een Panasonic PT-L300u besteld. :P
Kan nu al niet meer wachten tot hij er is. Dit wordt mega genieten. Als ik het zo van iedereen hier hoor brengt een projector pas echt de CINEMA in 'Home Cinema' tot zijn recht.

Ik moet nu alleen nog kijken wat ik wat betreft scherm ga doen. Een cheape DIY oplossing hopelijk want ik ben aardig blut nu. Eerst maar uitproberen op mijn witte muur. Volgens de projectorexpert hier op tweakers, Tbusquet, is een mdf plaat met witte (/licht grijze) verf goed te doen. Alleen wat zijn die mdf platen zwaar....de dunne gaan zeker kromtrekken na het verven, de dikkere zijn extra zwaar. Wat zou de beste manier zijn om zo'n plaat aan je muur te bevestigen?
Enige suggesties?
Krom trekken van de platen kun je voor komen door ze aan twee kanten te schilderen/behangen met behang werkt ook goed

En waar heb je de Panny L300u besteld

• Swoosh
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 19:19:
[...]

Krom trekken van de platen kun je voor komen door ze aan twee kanten te schilderen/behangen met behang werkt ook goed

En waar heb je de Panny L300u besteld
Bedankt voor de tip. Ook Tbusquet voor die tip over hangoren. Ik ga denk ik of de 8 mm dikke mdf plaat nemen en dan met hangoren of ik neem de dunnere en zet er aan de achterkant een raamwerk van 4 latjes tegen zodat hij niet kan kromtrekken.

De projector heb ik in Amerika besteld, Visual Apex. Zeer goede service tot nu toe.

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Ik kan via-via aan LG beamers komen voor inkoopprijs (-40%), ik had er een paar op het oog, de goedkoopste (ahum), lijkt me wel wat:
LG RD-JT21

Mobile Projector; Super light and super compact size makes this high resolution SVGA projector the ultimate in portability. With 1100 ANSI Lumens, a high 600:1 contrast ratio and home theatre friendly DLP technology, the JT20 is a multi-functional package that weighs less than 2 kilograms.

Resolutie: SVGA 800 x 600
Gewicht: 1,7 Kg.
Contrast Ratio: 600:1
Lampduur: 1000 uur
PAL, SECAM, NTSC, NTSC 4.43, S-video, HD-TV
Audio-, S-video- en AV-ingang
Picture In Picture (PIP)
Afmetingen: 220 × 52 × 175 mm
Komt neer op 1600 eurotjes. Wie kan mij vertellen hoe de LG beamers zijn? Ik lees er nl nooit iets over...

trouwens, voor de cheapos onder ons kwam ik dit tegen
BOXLIGHT SP 45M
Gewicht: 2,6 kg
Resolutie: SVGA
Lichtopbrengst: 1000 ansi lumen

€ 1595,00
bron: http://www.limid.nl/produktenwinkel/CONTENTbeamer.html

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

Swoosh schreef op 06 February 2003 @ 20:15:
[...]

Bedankt voor de tip. Ook Tbusquet voor die tip over hangoren. Ik ga denk ik of de 8 mm dikke mdf plaat nemen en dan met hangoren of ik neem de dunnere en zet er aan de achterkant een raamwerk van 4 latjes tegen zodat hij niet kan kromtrekken.

De projector heb ik in Amerika besteld, Visual Apex. Zeer goede service tot nu toe.
Het is nog beter om een aluminium hoeklijn te gebuiken als er iets krom is dan is het een houten lat wel 8)7

• Swoosh
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 20:57:
[...]

Het is nog beter om een aluminium hoeklijn te gebuiken als er iets krom is dan is het een houten lat wel 8)7
Huh? Niet alle latten zijn krom hoor...en ik bedoelde nou ook weer niet van die dingen die meebuigen als je ze heen en weer zwaait. Maar ik ga wel naar de Gamma, Praxis, Karwei...<vul favoriete zaak in>.....en dan zie ik het wel.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Als je MDF te zwaar vind, zou je ook een doek op kunnen spannen in een raamwerk.
Voor m'n tante (is kunstenares) heb ik al wel een paar doeken opgespannen in een houten raamwerk. Als je dit een beetje strak kunt doen, geeft dat een minstens net zo mooi resultaat als een grote plaat MDF.
Eventueel zou je dan een constructie kunnen maken van 2 of 4 van die delen die je met een pianoschanier aan elkaar zet, zodat je het geheel makkelijk aan het plafond kunt vastmaken, zonder dat het je halve plafond in beslag neemt, wanneer je niet een film zit te kijken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

jonggoud.nl schreef op 06 February 2003 @ 20:30:
Ik kan via-via aan LG beamers komen voor inkoopprijs (-40%), ik had er een paar op het oog, de goedkoopste (ahum), lijkt me wel wat:

[...]

[...]

bron: http://www.limid.nl/produktenwinkel/CONTENTbeamer.html
Lampduur 1000 uur vind ik nogal weinig..
Tuurlijk, 1000 uur is nog altijd 7 dagen per week, 2 uur per dag, anderhalf jaar kijken...
maar meeste beamers/lampen komen toch wel richting 1500-2000 uur;
en als je de prijs van de lampen bekijkt scheelt dat dus best veel.
(Tenzij deze lampen ook 2x zo goedkoop zijn uiteraard)

• Captain Pervert
http://www.computerpirates.com/sapphire/items.asp?CartId={1E4161C8-C3DD-4271-8127-7388E4FB5E9E}&Cc=PROJ%5FINF%5FHOME&Tp=

Wat is dit nou?

Infocus X1 (Svga 1000 Ansi)
2000 : 1 Contrast Ratio

:? :?

Op een LCD beamert voor amper 1850 euro?

Afbeeldingslocatie: http://www.computerpirates.com/mmCOMPUTERPIRATESNEW/Images/projector/infocus_x1.jpg

• Swoosh
Infocus X1 is en DLP projector....
Hij schijnt wel een goede 'budget' projector te zijn. Je moet alleen niet gevoelig zijn voor de regenbogen die je mogelijk ziet bij DLP projectoren, deze projector heeft maar een 1x kleurenwiel dus de kans dat je er last van hebt is wat groter.
Pagina: 1