Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

case fans aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar ik ben niet echt technisch gericht vandaar mijn vraag

ik heb epox 8k5a2+ mobo met 3x aansluitingen voor fans
fan1 - cpu fan
fan2 - chassis fan
fan3 - power fan

mijn nieuwe chieftec dragon case heeft een 360W voeding met een aparte connector voor 3-pin fan speed monitor
nu wil ik mijn 4x papst n/2gml ( met RPM tachosignal ) als volgt plaatsen

2x als intake waarvan 1x voor hardeschijf en 2x als uitake

mijn vraag is , hoe moet ik alles aansluiten ? hoe controleer ik mijn fans RPM ?

ik verwacht er niet dat deze papst fans ( 26.5 CFM , 2050 RPM , 19dBa ) veel geluid gaan maken maar toch wil ik graag de mogelijkheden hebben om deze minder hard laten draaien bv op 7V of op lagere RPM - hoe krijg ik dat voor elkaar en is dat echt nodig ?

ik heb veel topics gelezen maar eerlijk gezegd kom ik hier niet er uit :(

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 08:37
Er zit dus een rpm-signaal uitgang op je voeding? Dan heb je dus nog maximaal 2 aansluitingen op je mobo over. Als je op een van deze twee je processor-fan hebt zitten, zul je dus de andere fans (3 van je Pabst dus) rechtstreeks op je voeding aan moeten sluiten.
Als je ze ook nog wil regelen kom je uit bij een fanbus. Dat is een apparaatje dat die functie heeft. Zoek daar maar eens op, is hier veel over te vinden. Ook op google (fanbus + howto bijvoorbeeld) is zat te vinden. Kom je er dan nog niet uit post je in een lopend topic over zo'n ding, daar kunnen ze je ongetwijfeld goede uitleg geven. Het gaat een beetje ver daar een nieuwe voor te openen...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Als je je fan op 7 volt doet kan je geen RPM meer uitlezen, en je kan ook niet het RPM uitlezen van meer fans dan er aansluitingen op je mobo zitten. Als je een fan op je mobo aansluit kan je de hoeveelheid RPM uitlezen met bijvoorbeeld MBM

En ja, dat alles was toch echt met de search te vinden.

Dit topic is gesloten.