Videokaart mist onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 12:05
Ik heb afgelopen weekend op de BENELUX beurs in eindhoven een videokaartje voor 5 euro gekocht, ach het was te proberen voor dat weinige geld

Tot mijn verbazing zaten er zelfs drivers bij en een boekje. Maar eenmaal dat ik het wilde installeren op mijn P3 bak met Win XP wilde het 'apparaat niet starten' zo gaf de foutmelding aan. Dit heb ik ook gehad met een ander oud pci kaartje. En bij deze kaart zaten hoogstens win95 drivers. Ik denk dat het geen zin heeft om drivers te zoeken voor dit oud kaartje maarem toch een andere vraag.

Afbeeldingslocatie: http://www.cheater.nl/video.jpg

Op de rode pijlen: mist deze videokaart geen 2 ramdac chips en een geheugenchip?

Verwijderd

Is een slot voor uitberijding dacht ik

Verwijderd

Dat zijn idd sloten om een uitbreiding van iets in te plaatsen, niet te krijgen overigens

Dit topic staat hier trouwens verkeerd. Had je moeten openen in V&B ;)

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 18:16
Die rechter sloten zijn in ieder geval geheugen banken, die bovenste zou het ook kunnen zijn, maar ik denk ook dat het een uitbreidingsslot is.

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:54

JWO

linkse is bios socket, rechts 2 geheugen uitbreidings banken (EDO)

• Cheater
Maar is tenminste 1 ramdac chip (videokaart chipsetbesturing geloof ik) nodig om de kaart te laten herkennen in de computer?

Verwijderd

dat trident kaartje werkt niet met win xp. zelfde geld voor die s3 kaartjes.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Cheater schreef op 01 February 2003 @ 17:58:
Maar is tenminste 1 ramdac chip (videokaart chipsetbesturing geloof ik) nodig om de kaart te laten herkennen in de computer?
Nogmaals, dit zijn uitbreidingssloten. Een uitbreiding is geen uitbreiding meer als het benodigd is denk je wel? :+

Rookworst zonder R is ook worst.

• Cheater
Je zal gelijk hebben denk ik ja ik zal het eens testen op een P60 boardje

Verwijderd

De rechter sockets (die bruine) zijn uitbreidings-sockets voor VRAM, videogeheugen dus.

De bovenste socket lijkt mij idd op een video-BIOS-socket. Sommige systemen hebben een VGA-BIOS ín de mobo-BIOS geintegreerd zitten (kan je ook zelf doen trouwens)

'T kan ook dat de GPU een geintegreerd BIOS heeft overigens.

De ramdac zit bij die Trident geintegreerd in de GPU, die zal je dus niet los op 't bord aantreffen.(Dat geintegreerde maakt die kaarten ook zo goedkoop te produceren.)

• Cheater
You are smart ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
av>vb

• JER00N
  • Niet online
hoeft net perse iets te missen hoor.
Er kunnen meerdere videokaarten op één pcb-print worden gebouwd.
Product A wordt dan bijvoorbeeld op dezelfde print gebouwd als op de A-SuperPlusDeluxe® maar A gebruikt dan bepaalde aansluitingen niet.
Hier heb ik ook nog een videokaart zitten waar naast de vga-connector nog wat soldeerpuntjes zitten voor een tv-out maar die zit er gewoon niet bij, bijvoorbeeld :)

en ja, als je pech hebt, hebben de verkopers die ramdacs enzo eruit gejat om ergens anders in te gebruiken :P

[ Voor 13% gewijzigd door JER00N op 01-02-2003 21:58 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
probeer hem es als enige kaart in je pc.. als ie het dan ook niet doet mist de bios-chip.. en dan kun je hem wel weggooien.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO mist idd een BIOS chip en verklaart dat waarom het 'niet wil starten'

Maar om het dan maar weg te gooien :?

Zijn we tweakers of wat :? :9

1 duidelijke mogelijkheid: hot-flashen van VGA BIOS. Zelfde idee als bij een gewone (mobo) BIOS: systeem booten met kaart 1 erin. Daar (terwijl het aanstaat :o ) de BIOS chip voorzichtig van verwijderen en een lege/reserve/anderszins 'donor' zijnde BIOS chip erin en de VGA BIOS flashen. PC uit, 'donor' BIOS in kaart 2 en de originele BIOS terug in kaart 1.

Omdat het een beetje riskant is, zou ik het niet riskeren op een nieuwe dure P4, maar in een oud Pentium 1 bakje is het zonder meer het proberen waard.

Overigens, waar komt in vredesnaam het idee vandaan dat een van die ontbrekende chips een RAMDAC zou kunnen zijn. Ik heb werkelijk nog nooit een VGA kaart met 'los' gemonteerde RAMDAC gezien- niet raar omdat het tot 2 jaar terug ofzo zonder meer de snelste en meest gevoelige chip op de kaart was- die moest een uiterst secuur soldeerbinding met de PCB hebben :z

Offtopic:
* dion_b was ook op die beurs en meent deze kaart te hebben zien liggen- rechts vanaf de ingang gezien bij een stand die ook kabels had, zeker :?

* dion_b scoorde een PowerVR 3D kaartje voor EUR 1 bij de kraam ertegenover (maar daar zou je weinig aan hebben- 3D only, geen 2D)

Oslik blyat! Oslik!

• iets
  • Laatst online: 16-08 18:24
Ik heb met winXP ook gehad dat het apparaat niet wilde starten. Alleen dat was een GF2MX400 :?. Ook in de veilige modus startte het ding niet op :(, nadat ik het zooitje had geformat werkte alles opeens wel weer :? :).

tvw

• GG85
  • Laatst online: 11-08 03:50

GG85

.......

Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 17:59:
Dit lijkt me nog het beste antwoord :) Waarom zoeken jullie het toch altijd zo moeilijk ;) ? Ach, zal wel in het Tweakers bloed zitten!

Verwijderd

GG85 schreef op 02 February 2003 @ 09:25:
[...]

Dit lijkt me nog het beste antwoord :) Waarom zoeken jullie het toch altijd zo moeilijk ;) ? Ach, zal wel in het Tweakers bloed zitten!
en als je goed kijk heb je een 8 mb agp kaartje voor 5 euro. ben van al het geeur af. maar dat is een non tweaker oplossing.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

GG85 schreef op 02 February 2003 @ 09:25:
[...]

Mja, omdat zonder VGA BIOS (wat hier dus 't geval is) geenenkel OS iets heeft aan dit kaartje...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

even een videokaartje ernaast zetten (om te kunnen booten) en opnieuw flashen ?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zonder BIOS EEProm chip valt er ook niks te flashen :X

Forget your fears...
...and want to know more...

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 17:59:
Welke S3 kaartje bedoel je? Ik heb hier nu een S3 Virge GX/DX voor mijn neus liggen. Het kaartje heeft 2MB geheugen, 4 sloten voorr geheugenuitbreiding en een bioschip. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als het kaartje in de startpost, maar dan een iets andere layuit ne met die chip. Deze kaart heeft toch dik 5 maand onder winXP gewerkt., dus dat van S3 en XP klopt niet echt...

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
GiSaE schreef op 03 februari 2003 @ 16:25:
[...]

Welke S3 kaartje bedoel je? Ik heb hier nu een S3 Virge GX/DX voor mijn neus liggen. Het kaartje heeft 2MB geheugen, 4 sloten voorr geheugenuitbreiding en een bioschip. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als het kaartje in de startpost, maar dan een iets andere layuit ne met die chip. Deze kaart heeft toch dik 5 maand onder winXP gewerkt., dus dat van S3 en XP klopt niet echt...
jawel.. zo'n s3 (en trident blijkbaar ook) kaartje werkt niet als secundaire kaart onder win2k/xp. Zijn wel truukjes voor door hem in het bios als primaire aan te wijzen, maar dat is geen echte oplossing.
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 09:28:
[...]

en als je goed kijk heb je een 8 mb agp kaartje voor 5 euro. ben van al het geeur af. maar dat is een non tweaker oplossing.
ik neem aan dat de topicstarter een pci kaartje wilde zodat ie hem als 2de videokaart kan gebruiken.. een 2de AGP kaart past in de meeste mobo's niet ;). en AGP werkt ook niet per definitie probleemloos hoor.. als ie wel 2 agp sloten had, zou ie ws. hetzelfde probleem hebben.

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Deze site heeft me echt geholpen bij pci kaarten...
http://www.theinquirer.net/?article=2567

Samen staan we sterk!

Pagina: 1