Toon posts:

Serieel netwerk, IP probs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met een netwerk thuis (router --crosscabel-->> mijn XP bak --crosscable-->> mijn linuxbak)

Maar als ik mijn XP bak de xp/linux verbinding inschakel (door de tweede NIC in te schakelen) ben ik mijn Internet kwijt. De XP -> linux netwerk doet het wel prima maar het is natuurlijk niet de bedoeliing dat ik dan Inet kwijt ben.

Ja ik weet dat het met een hub makkelijker is maar die heb ik niet dus aan dat soort aanraders heb ik niks aan.

Nou denk ik zelf dat het ligt aan een conflict met de IP/subnet isntellingen maar ik kom er niet uit, dit is nou al dag twee dat ik ermee aan het kloten ben. Heeft ieman dervaring met en dergelijk netwerk?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

ripexx

bibs

Geef ten eerste eens een overzicht van je netwerk instellingen dus ip, subnet, gateway enz voor beide nic's (ipconfig /all) . Verder welke software gebruikje om je internet verbining in XP te delen?

Oja op het eerste gezicht zou ik eens kijken naar wat er gebeurt als je en ping (ping www.tweakers.net) doet naar eenbekende server/site en als je dat gedaan hebt een overzicht van een trace naar een extern ip. (tracert 195.121.1.34)
offtopic:
En WTF is een Serieel netwerk, ikke denken dat jij met je seriele poorten aan het prutsen bent :? :+

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dat mijn netwerk in serie staat.
XP router(mijn ouder's pc)--crosscable-->>mijn XP bak--crosscable-->>debian bak

Mijn huidige instellingen zijn niet zo belangrijk, ik moet weten hoe het komt dat wanneer ik de verbinding XP bak-->>debian bak aanzet door de 2e NIC in mijn XP bak in te schakelen dat ik dan mijn XP router-->>XP bak verbinding kwijt ben. Ik kan de router dan niet pingen, en intenretten gaat ook niet meer MAAR ik heb dan wel nog verbinding met mIRC (!?)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 15:19:
Ik bedoel dat mijn netwerk in serie staat.
XP router(mijn ouder's pc)--crosscable-->>mijn XP bak--crosscable-->>debian bak

Mijn huidige instellingen zijn niet zo belangrijk, ik moet weten hoe het komt dat wanneer ik de verbinding XP bak-->>debian bak aanzet door de 2e NIC in mijn XP bak in te schakelen dat ik dan mijn XP router-->>XP bak verbinding kwijt ben. Ik kan de router dan niet pingen, en intenretten gaat ook niet meer MAAR ik heb dan wel nog verbinding met mIRC (!?)
je ip instellingen zijn juist wel relevant in dit geheel

graag een overzicht van deze

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
XP router: 192.168.0.1 subnet: 255.255.255.0 geen gateway, ander NIC in deze bak is voor chello.

Mijn XP bak Nic1: 192.168.0.2 subnet 255.255.255.0 gateway: 192.168.0.1
Mijn XP bak Nic2: 192.168.0.3 subnet: 255.255.255.0 gateway 192.168.0.2

Debian bak: 192.168.0.4 subnet 255.255.255.0 gateway: 192.168.0.3

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 15:34:
XP router: 192.168.0.1 subnet: 255.255.255.0 geen gateway, ander NIC in deze bak is voor chello.

Mijn XP bak Nic1: 192.168.0.2 subnet 255.255.255.0 gateway: 192.168.0.1
Mijn XP bak Nic2: 192.168.0.3 subnet: 255.255.255.0 gateway 192.168.0.2

Debian bak: 192.168.0.4 subnet 255.255.255.0 gateway: 192.168.0.3
daar ga je dus de fout in... je gebruikt een ip range op 2 nics... dan gaat niet netjes werken, je zult op nic2 192.168.1.3 kunnen gebruiken (let ook op de 1.3)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Di theb ik al geprobeerd, maar leidt tot dezelfde situaties als ik nu heb. ook een anders subnet voor die verbinding verandert niks.

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Als je je internet deelt, gaat die computer werken als een DHCP server en zal zichzelf dus het ip adres 192.168.0.1 toe bedelen. En die bestaat al in het netwerk. Dat is namelijk de XP computer van je ouders. Het gaat op deze manier zoiezo niet werken. Het zal misschien wel lukken als je de volgorde van je XP en je Linux bak omdraaid.

I think, therefor I am.....I think.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

router --crosscabel-->> mijn XP bak --crosscable-->> mijn linuxbak
Een daisy chain netwerk heet dat ;) waarom trouwens een crosscable tussen je router en je XP? een gewone Kabel lijkt mij meer aangewezen?

Om verder te gaan, waar zwelgje stopte:
de XP bak gaat ook moeten routen, ik weet niet of dat met XP reeds kan, maar met gewone windowsen kon je vroeger geen subnetten routen dacht ik. (zonder extra programma's)

bij het zien van dergelijke topics stel ik mij toch altijd de vraag: waarom koop je geen hub? je gaat het jezelf veel gemakkelijker maken, een hub kost haast niets, en als de XP bak uitligt dan kan je linuxbak tenminste ook nog op het internet.
Ja ik weet dat het met een hub makkelijker is maar die heb ik niet dus aan dat soort aanraders heb ik niks aan.
en toch... je gaat toch ook niet naar rome via madrid?

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 02-02-2003 16:51 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
leffe_blond schreef op 02 February 2003 @ 16:49:
[...]

Een daisy chain netwerk heet dat ;) waarom trouwens een crosscable tussen je router en je XP? een gewone Kabel lijkt mij meer aangewezen?
De router is de PC van mijn ouders, die draait XP home.
Om verder te gaan, waar zwelgje stopte:
de XP bak gaat ook moeten routen, ik weet niet of dat met XP reeds kan, maar met gewone windowsen kon je vroeger geen subnetten routen dacht ik. (zonder extra programma's)

bij het zien van dergelijke topics stel ik mij toch altijd de vraag: waarom koop je geen hub? je gaat het jezelf veel gemakkelijker maken, een hub kost haast niets, en als de XP bak uitligt dan kan je linuxbak tenminste ook nog op het internet.
Ik ben blut maar had nog wel de benodigheden om een mijn netwerk zo op te stellen. altijd on-line zijn is toch niet zo belangrijk.
[...]

en toch... je gaat toch ook niet naar rome via madrid?
Is wel mooi deze tijd van het jaar :P

Ik kan ook wel mijn XP bak met mijn linux bak omruilen maar ik ben nog niet zo kundig met debian om dat Inet delen voor elkaar te krijg plus ik wil ook SSH vanaf mijn XP bak naar debian, dus of dat ook met een dyanmsich IP werkt?

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 11:58
Waarom zet je de netwerkkaart die in je xp bak zit niet gewoon in de pc van je ouders en sluit je die direct aan op je linux bak?

BTW een hub/switch is de betere oplossing
Pagina: 1