Toon posts:

ATA33 of ATA66, weinig verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een moederbord met daarop een ATA33 controller. Op deze controller had ik verheen een ATA66 en een ATA100 hardeschijf zitten. Omdat ik het volledige potentieel uit die schijven wilde halen, heb ik toen een Promise ATA100 TX2 controller kaartje voor de PCI bus gekocht.

Het resultaat viel mij enigszins tegen: vooral op de IBM Janus 13.5 GB ATA66 7200 was het verschil volgens HD Tach slechts enkele (2-3) megabytes per seconde, de burst read speed was wel verdubbeld (33 naar 66) maar daar koop je natuurlijk weinig voor. De andere HD, een Maxtor 80GB 5400 rpm liet wel een goede performance increase zien.

Mijn vraag is nu: maakt ATA33 of ATA66 voor die IBM schijf echt zo weinig uit of kan er een probleem zijn?

Nog wat extra info:

IBM: Master / kanaal 0
Maxtor: Slave / kanaal 0
Kanaal 1 is leeg

Is er overigens nog veel performance mee te winnen om iedere HD een eigen IDE kanaal te geven?

edit:
Een paar plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/cm.de.kleijn/temp/ibm.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/cm.de.kleijn/temp/maxtor.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 15:42 ]

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43

AMDFreak

Intel is zo..

ATA66 is sneller dan aan ATA33 (dus hoe hoger hoe sneller..
En je ziet ook bij dat 1ste plaatje dat het maar een heel dun lijntje is. (weinig verkeer omdat het sloom is)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar is een krappe 15 MB/sec niet een beetje weinig voor een ATA66 schijf?

• Diablo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Die IBM behoort tot de 2e generatie 7200 RPM IDE schijven en heeft een max. van 17,9 MB/sec.

[ Voor 2% gewijzigd door Diablo op 01-02-2003 17:35 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ok. Dus of dat ding nou op ATA33 of op ATA66 loopt, hij blijft zo traag als dikke stront ;)

Maakt het nog iets uit of ik beide HD's een appart IDE-kanaal geef?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
In principe niet. Maar je bent toch een Tweaker? Probeer het dan zelf uit :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dan moet ik eerst weer een UDMA100 kabeltje gaan kopen, weet je wel wat dat kost ;)

-
-
-

Niet veel, klopt. Maar nog steeds teveel als het niks uitmaakt, toch?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 23:05:
Tja, dan moet ik eerst weer een UDMA100 kabeltje gaan kopen, weet je wel wat dat kost ;)

-
-
-

ATA100 is hetzelfde kabeltje als een ATA66 ;)

Zal opzich in de meeste gevallen niet merkbaar verschillen, alleen als beide schijven vaak gelijktijdig worden gebruikt wil het wel eens wat schelen als ze niet op hetzelfde kanaal zitten :P (als je van de ene schijf naar de andere kopiert bijv.)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
Stropdas schreef op 01 February 2003 @ 23:15:
[...]

ATA100 is hetzelfde kabeltje als een ATA66 ;)

Zal opzich in de meeste gevallen niet merkbaar verschillen, alleen als beide schijven vaak gelijktijdig worden gebruikt wil het wel eens wat schelen als ze niet op hetzelfde kanaal zitten :P (als je van de ene schijf naar de andere kopiert bijv.)
Ja, dat weet ik wel. Maar zoals ik al zei zaten ze eerst op een ATA33 bus, en dus had ik alleen ATA33 kabels. De enige ATA100/66 kabel die ik heb werd bij de controller meegeleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 00:45 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 23:05:

-
-
-

Zo'n kabeltje kost 1 euro bij een willekeurige computertoko. Dus om geld zou ik het niet laten :P
tja, en verschil. Als het van de ene naar de andere disk gaat dan wil het nog wel een beetje uitmaken, of als beide disks tegelijkertijd gebruikt worden.
Gevoelsmatig hang ik zoveel mogelijk op een eigen controller (maar hier zit meestal alles zo vol, dat dat geeneens meer lukt.

Verwijderd

UDMA kent een max brandbreedte van 100MB/s, maar je harddisk haalt zelfs met gebufferd lezen/schrijven echt niet meer als 50mb/s, dus waarschijn is je HDD niet snel genoeg. Als je RAID0 hebt dan wil je wel UDAM100. :-)

Verwijderd

Zet bijde schijven op een aparte controller. Scheelt niet echt behalve als je van de ene naar de andere schijf aan het copieren gaat. Het belangrijkste voordeel van een ata66/ata100/ata133 kabel is dat het ene aparaat niet meer gehinderd wordt door wat er nog meer aan dezelfde kabel hangt..

Verwijderd

Sommige (iets nieuwere) moederborden met ATA-33 herkennen bij gebruik van een ATA-66/100 kabel toch een ATA-66 schijf >:) (met alle voordelen van dien)
Heb dat in ieder geval bij de Jetway 720BF (PII mobo).
Pagina: 1