• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
Ik heb al een beetje rondgekeken, zijn niet zo veel post over pda's die erg diep gaan. En de sites van palm en dergelijke geven niet zo veel inzicht daartoe. ik zoek namelijk een pda'tje die niet te duur is, maar wel vrij veel kan voor het geld (tuurlijk wie zoekt dat neit :P)

wat hij in iedergeval moet kunnen

1. pim functionalieteit... maar dat kan elke pda denk ik :P
2. excel words etc... openen (om te lezen voornamelijk)
3. backlight
4. synchroniseren... (draadloos ir bleutooth of cradle)

wat wel handig zou zijn maar niet perse noodzakelijk
1. pdf formaat lezen
2. zoals die tablet pc's kan je het scherm op zijn kant zetten, dat leest wat makkelijker met bredere regels
3. bleutooth
4. kleuren scherm
5. java programmable.. dus dat hij een java machine heeft... dit vind ik wel heel handig omdat ik dan onderweg mijn projecten in iedergeval kan testen op fouten en eventueel nog wat erbij kan programmeren.

is me namelijk niet echt duidelijk welke pda's in aanmerking komen. Ik hoor namelijk niets meer dan lof over die palm based systemen, maar voor pdf en scherm op zijn kant zetten ben ik bang dat ik bij pocket pc terecht kom.

derde optie is natuurlijk om een progje te vinden die pdf omzet in doc. anyway

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 15:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een Nokia 9210i heeft/kan alles behalve bluetooth, maar er zit wel meteen een telefoon ingebouwd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• justice strike
nee geen telefoon... die heb ik al... overigens vind ik die communicators ontzettend lelijk en heb ik liever iets met een stylus....

• justice strike
aaah ik zie ook dat palm geen divx kan afspelen... das wel minder... tenminste als ik dan toch zoveel geld eraan uit moet geven kan ik net zo goed een dell nemen... ofniet? wat zijn nou echt de voordelen van palm tov pocket pc (behalve dan dat pocket pc best veel stroom vreet enzo)

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
Misschien is de Dell Axim iets voor jou? Veel voor weinig geld.
Dell PDA's

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 14:54

Korakal

Up up up!

Een PalmOS apparaat kan trouwens prima PDF lezen... de PDF support van Adobe was er zelfs eerder voor PalmOS dan voor PPC.

http://www.adobe.com/products/acrobat/acrrmobiledevices.html

Draaien gaat niet echt fijn, maar waarom zou je dat willen?
De schermen van de PalmOS apparaten zijn vierkant (160*160 of 320*320, muv de Clié N-series: 320*480). De PPC's zijn 320*240 overigens.

En wat betreft DivX: misschien leuk; maar ik zou het niet als hoofdargument nemen om wel of niet voor een bepaald apparaat te kiezen. Kijk eerder naar bedieningsgemak, uibreidbaarheid (software!), formaat & gewicht, accessoires....

• kmf
  • Niet online

kmf

Tja. in principe kan alles wat je zegt met zowel de palm als PPC gedaan worden.

Bij de PPC kan je landscape mode gebruiken met een aparte progje, maar ik gebruik het bijna nooit. Wel is het lekkerder lezen als je op landscape/2 kolomen leest.

Enne... als je antwoord op vraag 5 vind, mag je het mij ook wel even vertellen. Ik heb zelf er niet naar gezocht maar zal wel handig zijn. Proggen op PDA is trouwens wel irri, al die tekens... softwarematige of hardwarematige keyboard is toch wel must.

Kijk voor meer info eens bij

www.pocketpc-club.nl
www.brighthand.com

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Korakal

Korakal

Up up up!

athlonkmf schreef op 01 February 2003 @ 22:23:
Enne... als je antwoord op vraag 5 vind, mag je het mij ook wel even vertellen. Ik heb zelf er niet naar gezocht maar zal wel handig zijn. Proggen op PDA is trouwens wel irri, al die tekens... softwarematige of hardwarematige keyboard is toch wel must.
Bedoel je dit :? :
http://www.palmos.com/dev/tech/java/
http://java.sun.com/j2me/download.html

[edit]
en deze heb ik ook wel eens gehad:
http://sourceforge.net/projects/waba/

[ Voor 9% gewijzigd door Korakal op 01-02-2003 22:41 ]

• justice strike
ik denk dat als je het in landscape mode zet dat je dan wel wat meer regels hebt dan twee, overigens is film kijken niet een must op een pda... maarja als je voor hetzelfde geld dat erbij kan krijgen dan weeg je dat toch wel af :P

is er java op een ppc aanwezig en met java bedoel ik niet alleen de jvm maar ook de compiler... meestal zijn een paar foutjes er zo uit te halen :P... aan de andere kant denk ik dat de library van java alleen al een flash kaartje gaan opeisen..... dus ik denk wel dat ik het bij testen hou... maar voor de zekerheid toch vragen :P

ik had ook voor die dell gekeken... maar moet maar ff afwegen welke ik ga kopen... ik had gehoord dat de 400 mhz qua snelheid niet beter is dan de 300 mhz (omdat dat aan de bus snelheid lag) en het enige voordeel dus effectief de 64 mb ram was.... hoezeer zal ram nodig zijn in een ppc?

is er voor palmos geen divx player gemaakt zijn er ook palmos devices waar je een rechthoekig scherm hebt (dus inplaats van een grafitti pad een scherm waar je op schrijft)

(yup i know veel vragen :P)

• Korakal

Korakal

Up up up!

justice_strike schreef op 02 February 2003 @ 03:49:
ik denk dat als je het in landscape mode zet dat je dan wel wat meer regels hebt dan twee, overigens is film kijken niet een must op een pda... maarja als je voor hetzelfde geld dat erbij kan krijgen dan weeg je dat toch wel af :P
mja, maar alles relatief... zoals ik al noemde: de resolutie. Een PPC draait altijd 240x320 terwijl een PalmOS (niet alle) 320x320 kan draaien. Wil je echt een megascherm dan zit je aan een Sony Clié N-series vast: 320x480. Daar gaat dan echt veel op.
is er java op een ppc aanwezig en met java bedoel ik niet alleen de jvm maar ook de compiler... meestal zijn een paar foutjes er zo uit te halen :P... aan de andere kant denk ik dat de library van java alleen al een flash kaartje gaan opeisen..... dus ik denk wel dat ik het bij testen hou... maar voor de zekerheid toch vragen :P
Sorry kan ik je niet bij helpen, maar wijst dat verhaal van de Palm dev.site niet de goede richting op?
ik had ook voor die dell gekeken... maar moet maar ff afwegen welke ik ga kopen... ik had gehoord dat de 400 mhz qua snelheid niet beter is dan de 300 mhz (omdat dat aan de bus snelheid lag) en het enige voordeel dus effectief de 64 mb ram was.... hoezeer zal ram nodig zijn in een ppc?
Bij PDA's is het niet zoals bij desktop pc's zo belangrijk hoeveel MHz'en een apparaat heeft. Let ook op: de verschillende platforms werken met verschillende snelheden. PPC heeft veel zwaardere systeemeisen. Een PalmOS draait op 66 MHz veel sneller dan een PPC op 206. Je kunt het dus niet 1 op 1 vergelijken. Vergeet dat hele MHz gedoe, en kijk naar het intern geheugen. Daar heb je veel meer aan: meer data of programmatuur opslaan. Owja, ook hier weer: niet vergelijkbaar met een desktop pc: hoe meer RAM betekent niet hoe sneller. Je kunt gewoon meer kwijt. PPC programmatuur is per stuk overwegend groter dan PalmOS programmatuur.
is er voor palmos geen divx player gemaakt zijn er ook palmos devices waar je een rechthoekig scherm hebt (dus inplaats van een grafitti pad een scherm waar je op schrijft)
Geen DivX maar wel een Palm propriëtair formaat dat je op de pc kunt converteren: Tealmovie. Een PalmOS device is echter van huis uit niet voorbereid op multimedia. De enige PalmOS devices die dat wel kunnen worden door Sony gemaakt: enkele modellen uit de Clié serie hebben een processor die vlot genoeg is (66 MHz) en geluidsuitgang. Verder heeft Palm zelf sinds kort de Tungsten, die op het nieuwe PalmOS 5 draait, van andere merken komen er ook langzaam PalmOS 5 modellen. Deze draaien native op 200 (?) MHz en 320x320 en hebben multimedia ondersteuning. DivX (cq Teal?) zouden hier perfect op moeten draaien.
(yup i know veel vragen :P)
geefnix :P

• TAA
  • Laatst online: 02-03 14:59

TAA

Liever IRC

De Palm Tungsten is de afgelopen 3 dagen flink in prijs gedaald (pricewatch E534 -> E412) Daarmee wordt het prijsverschil met de PocketPCs weer wat groter... voor mij niet onbelangrijk in het hele investeringsplaatje ;)

But serious, van die Java VM weet ik niets; voor de rest is de Tungsten prima geschikt voor wat je wilt. Alleen nog een BT USB adapter voor in je PC erbij en gaan :D

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:34

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Misschien dat deze nu ook hier heen komt (ik heb gehoord in q2 2003 met camera erin)
http://www.t-mobile.de/mda/1,1954,1475-_,00.html

ff google
http://www.infosync.no/news/2002/n/2716.html

[ Voor 20% gewijzigd door tymiek op 02-02-2003 12:33 ]

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

• justice strike
[haat timeouts]

ok ff een paar vraagjes dan... aangezien ram niet voor het werkgeheugen is, maar meer om je programma's op kwijt te kunnen, is het dan niet goedkoper om een 32 mb ram dingetje te kopen en het aan te vullen met flashkaartjes?? wat is het nut van zoveel extra ram terwijl flashkaartjes zoveel goedkoper zijn

nog over de tungsten.. die heeft 16 mb ram hoe moet ik dat vergelijken als ik dat met een ppc vergelijk met 64 mb? is het ongeveer vergelijkbaar??

ofcourse kan ik mhzen niet vergelijken maar hoe moet ik de verhouding zien... (zowiezo is een 400 mhz niet veel sneller dan een 300 mhz maar vergelijking tussen ppc en palmos dan??)

en hoe verhoud het teal formaat zich met divx bijvoorbeeld? (jammer dat er geen doorontwikkelde handheld codecs zijn want zeg nou zelf 24 bit kleur op een handheld zie je toch niet schermen zijn maar 16 bits :))

{ik vind het trouwens wel leuk het idee dat je film kan afdraaien op een handheld.. maar het zal zeker niet de enige reden zijn waarvoor ik zo'n ding neem..}

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 15:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

justice_strike schreef op 02 February 2003 @ 13:04:
[haat timeouts]

ok ff een paar vraagjes dan... aangezien ram niet voor het werkgeheugen is, maar meer om je programma's op kwijt te kunnen, is het dan niet goedkoper om een 32 mb ram dingetje te kopen en het aan te vullen met flashkaartjes?? wat is het nut van zoveel extra ram terwijl flashkaartjes zoveel goedkoper zijn
Ram is zowel opslag en werkgeheugen, hoe voller je het zet, hoe minder werkgeheugen je hebt, als je te weinig werkgeheugen over hebt voor bepaalde toepassingen zal je dan vragen of je eerst iets wil deleten.

Compactflash kaartjes gebruiken iets meer stroom, zijn iets langzamer en natuurlijk vul je daarmee een expansiepoort op (waar een kaartje zit kun je geen Wifi, BT, LAN of iets anders steken).
nog over de tungsten.. die heeft 16 mb ram hoe moet ik dat vergelijken als ik dat met een ppc vergelijk met 64 mb? is het ongeveer vergelijkbaar??
Voor applicaties enzo is eht wel vergelijkbaar, Palm applicaties zijn een stuk kleiner dan die voor PPC een mp3 of film wordt natuurlijk niet kleiner op een Palm.
ofcourse kan ik mhzen niet vergelijken maar hoe moet ik de verhouding zien... (zowiezo is een 400 mhz niet veel sneller dan een 300 mhz maar vergelijking tussen ppc en palmos dan??)
Van de processor zul je vrij weinig merken, alleen bij het renderen van grote afbeeldingen of enorme contactlijsten (denk aan duizenden contacten) zul je misschien wat verschil merken, maar aan vergelijking tussen Palm & PPC waag ik me niet.

Er is trouwens meer dan Palm en PocketPC, SymbianOS (Nokia, Psion, Ericsson) is imho het beste PDA OS wat er bestaat kwa stabiliteit en gebruiksgemak, en Linux (Sharp zaurus) werkt tegenwoordig ook behoorlijk op een PDA.

[ Voor 14% gewijzigd door Johnny op 02-02-2003 15:01 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• justice strike
ja ik weet dat er ook linux en symban os is... maar ik ga niet naar een psion of een nokia communicator die dingen zijn lelijk en ik wil toch echt iets met handschrift herkenning.

sharp zaurus is ook wel een optie maar ligt toch wel een prijsklasse software is ook niet echt vele heb ik zo het gevoel... de linux software is te zwaar en er zijn te weinig mensen met een sharp zaurus om software voor een zaurus profitabel te maken het zou best anders kunnen zijn hoor. heb liever ook linux maar het moet dan wel profitabel zijn.

dus eigenlijk zou ik met een dell 32 mb versie en een flash kaartje van 256 of 512 prima uit de voeten moeten kunnen (kwa software dan) of moet ik ook rekkening houden met os updates enzo?

Verwijderd

Johnny schreef op 02 februari 2003 @ 14:56:Van de processor zul je vrij weinig merken, alleen bij het renderen van grote afbeeldingen of enorme contactlijsten (denk aan duizenden contacten) zul je misschien wat verschil merken, maar aan vergelijking tussen Palm & PPC waag ik me niet.
Dat doen deze dames dan wel;
http://www.the-gadgeteer.com/hp-ipaq-5455-review.html

Dit stukje vond ik vooral wel leuk;
"What about overall system speed? Truthfully, the 5455 feels no faster to me than my 3800. You still get pausing between apps loading, pausing between screen taps, etc. There's still that Pocket PC lag that we all experience. Exactly! We all bought into the hype that XScale devices were going to be faster and better...but guess what? My Pocket PC Phone Edition seems to be just as fast opening applications as the 5455 is, and it is definitely not an XScale device. Let's face it, Pocket PCs still are not as snappy as a Palm device. Yeah, it's apples and oranges, but it's true. The user experience on my Tungsten T is that I have no lags between regular operations. It always feels to be running at the same speed. On a Pocket PC, it can be snappy one minute and then dog slow the next..."

Het kan van belang zijn dat oa bij docs to go tabellen in word documenten goed worden overgesynct naar je pda. Pocketword voor de PPC schijnt het daarbij nogal te verprutsen.

PPC en Palm os kunnen allebij je noodzakelijke eisen aan en ook een groot gedeelte van je handige eisen. Ik denk dat het verschil weinig zal uitmaken, en zou de prijs en het design van het apparaat de doorslag laten geven.

Overigens is pdf en scherm kantelen makkelijk te doen op Palm os apparaten, maar dat is in deze thread al eerder genoemd.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

1. Staar je niet teveel blind o mm ( divx enzo, dat is 2 keer leuk, maar daarna heb je het wel gezien. Films kijk je thuis achter je (breedbeeld) tv of in de bios. Heb je ook nog echt goed geluid.

2. Palm = zuiniger met batterijen
3. Palm = behoorlijk kleiner dan ppc
4. De word en excel ondersteuning is super (beter dan word op ppc naar ik meen)
5. Kleuren scherm = zeker bij de sony's (je hoeft niet meteen aan de dure tungsten) echt perfect (320x320) en resolutie is hoger dan ppc. (eigen ogen gezien, beide)

Als je met java aan de slag wilt, ( als dat kan ) dan wordt een palmos met zo'n 200 mhz processor oid denk ik interessant.

Wat opslag betreft: palmos vs. ppc wat programma's betreft = echt wereld van verschil. 16 mb op een palm is een ZEE van ruimte (ik heb Palm Vx met 8 mb en dat is al ruim voldoende). 32 mb op een ppc is weinig. Natuurlijk, als je de IMDB (.com) mee wilt zeulen is een extern geheugenkaartje nodig, maar dat geldt natuurlijk ook voor mp3 etc.

• justice strike
neuh ik zal mijn keuze niet laten leiden door het feit dat er film of niet afgespeelt kan worden... maar geeft toch wel een beetje aan wat je kan verwachten van een platform.

• justice strike
opk maar dan toch nog over de modellen.. welke zouden jullie aanraden (prijs kwalitatief dan gezien) palm 130? sony clie ?? dell? raad maar aan :D

Verwijderd

De tungsten is nu €411 bij http://computershop.planet.nl :)

Ik zou voor die gaan, eerst kostte dan ding €589 ofzo?

• Korakal

Korakal

Up up up!

De wereldwijde PDA verkoop stats (nov. 2002, bron theregister.co.uk):

1. Palm 33.8%
2. Sony 14.4%
3. HP/Compaq 11.9%
4. Toshiba 4.3%
5. Casio 4.1%

Palm & Sony, beiden PalmOS PDA's hebben grofweg de helft van de markt in handen. En da's niet voor niks ;)

• justice strike
das omdat ze goedkoper zijn.... maar de tungsten vind ik alsnog niet goedkoop... als ik er documenten etcc op kwijt wil moet ik ook nog een flashkaartje kopen... men ik al zoiets van 50 euro extra kwijt.

• justice strike
trouwens nog een vraag weet iemand welke handheld makkelijker te programmeren is? de ppc of palmos devices?? mischien ga ik er namelijk software voor schrijven (en niet in java :P)

Verwijderd

al eens aan een psion5mx ged8 , www.series5mx.com , en d'r zijn bijna oneindig veel progamma's geprogameert door de 3rd party mensen , kijk eens voor software hier : http://www.btinternet.com/~andy.nott/series5pages.htm

uhm.. ik heb hier een psion 5 mx liggen te verstoffen, je mail stond niet in je prof. dus mail me als je intresse hebt...

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03 12:49
Heb nu reeds een paar weken een Casio E-200 pocketPC. Perfect dingetje, 64 MB geheugen, plaats voor CompactFlash type 2 en voor MMC kaartjes. Dus goed uitbreidbaar ...

Perfect schermpje, ook buiten goed te lezen !

DIVX spelen prima af, MP3s natuurlijk ook ;)

Heb hem gekocht voor € 299 bij de OfficeCenter (Excl) dus ongeveer € 355 inclusief BTW. Dit was echter een aanbieding en momenteel kost hij daar € 350 excl. btw.

Dit is nog steeds een koopje omdat de goedkoopste in de pricewatch ruim € 450 vraagt.

-

• kmf
  • Niet online

kmf

Justice-strike, ik had aangenomen dat je al enigszins weet wat je wilt daar je je eisen had gesteld, maar uit je opmerkingen kan ik uitmaken dat je nog helemaal geen research had gepleegd.

En ik ben ook met de topicreporter eens dat het wel zo eerlijk zal zijn als ook jij even wat research gaan doen.

Wil je in het vervolg ook even Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif gebruiken ipv je topics met een nieuwe post omhoog te schoppen?

Deze topic is trouwens dus weer eens uitgelopen op een palm vs PPC-thread en daar hebben we helaas al heel wat van http://arethusa.tweakers....&xDB=default&xFILTERS=--O

Als mensen verder willen discussieren over palm vs ppc, dan kunnen zij daar genoeg munitie vinden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.