Toon posts:

K7S5A op 133/133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bekende probleem dat mijn Athlon XP2000 niet stabiel is op FSB 133/133
In een spel loopt hij al in de intro vast (geen blauwe schermen gewoon een freeze, geluid blijft hangen)

Op 100/100 is hij echter wel stabiel. Nu betreft het een upgrade van een systeem wat een kennis voor me heeft gedaan. Maar die woont wel een eindje hiervandaan en zelf ben ik niet zo technisch. Ik heb wel contact gehad met de winkel over het probleem en zij willen voor 25 euro het systeem wel testen volgende week. In die winkel heb ik de processor, koeler, moederbord en kast gekocht.

Natuurlijk heb ik eerst zelf uitvoerig gezocht op dit forum naar eventuele oorzaken. In het grote K7S5A ervaringen onderwerp kom ik ook het probleem regelmatig tegen.
Op OC Workbench wordt als mogelijke oorzaak voor het probleem gegeven: temperatuur, heatsink op moederbord, geheugen.

Mijn vragen zijn in welke richting zou in mijn geval de oorzaak liggen? Ik heb gekeken met SiSoft Sandra naar de mainbord versie en ik heb de v1.0
Bij de BIOS eigenschappen staat v 07.00T 04-02-2001

In hoeverre zou de BIOS versie een rol kunnen spelen?

Met SpeedFan meet de pc
Temp3 42C
HD 40C
Temp2 32C
Temp1 5C

Het geheugen een 256 Mb SDRAM werkt in een andere (Pentium) PC zonder problemen.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
probeer 't ns met een fannetje op t heatsinkje van de chipset, dan kan iig schelen :)

Verwijderd

Wat voor voeding heb je? De KS75A is nogal kieskeurig wat de voeding betreft!!

Verwijderd

Misschien de mem-timing instellingen in de bios...overigens kan het geen kwaad je bios te flashen naar de laatste versie, heb ik ook gedaan... ik heb ook een k7s5a en een xp2000+ en geen problemen.

En als je de temp. niet vertrouwd gooi dan even je case open... en een raam open...met het huidige weer moet je dan wel een graad of 10 naar beneden kunnen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voeding is een relevant punt, maar begin maar met de drie dingen die je zelf noemt:

temperatuur - hoe voelt de CPU heatsink aan :? Wat is de CPU temp in BIOS :?
heatsink northbridge - voelt die te heet aan :?
geheugen - K7S5A is kieskeurig, precies welk geheugen heb je :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik heb zelf het plankje ook.
ik denk dat jij 100 mhz sdram in je bordje hebt hangen en dat hij daarom niet op 133 /133 wil. probeer een op je heem op 133/1- of 100/133 kan laten lopen.
wat betreft kieskeurig valt wel mee ik heb er gewoon 256 ddr no name 3 brand ddr inzitten en dat loopt gewoon netjes in cas 2. en die voeding is een q tec 300 watt en dat loopt allemaal netjes.

Verwijderd

is je geheugen wel 133 mhz?

edit:
jammer sybe's hond was me net ff voor

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 13:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
- De temperatuur in de BIOS zijn ook in orde onder de 50
- Er zit 256 SDRAM pc133 in merk weet ik niet
- De kast is van het merk Artemis met 350W voeding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 13:19:
Bedankt voor jullie reacties.
- De temperatuur in de BIOS zijn ook in orde onder de 50
- Er zit 256 SDRAM pc133 in merk weet ik niet
- De kast is van het merk Artemis met 350W voeding.
probeer anders die 256 sdram even te ruilen bij de winkel tegen een reepje 256 ddr dan loopt je pc een stuk vlotter en loopt hij waarschijnlijk vrolijk 133/133 of mischien zelfs meer als je hem wat kieteld. en maak je over die temp`s maar geen zorgen die zijn netjes.

[offtoptic]Mr.Stallone de hond heet viva en ik chefke[/offtopic]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 13:31 ]

Verwijderd

Ik heb dus hetzelfde probleem en krijg het niet opgelost.
Heb een joekel van een koeler met delta fan gekocht, nieuwe voeding gekocht en andere voedigen geprobeerd, ander geheugen geprobeerd.
Ik haal 124/124 en dan loopt ie harstikke stabiel, uptime van een maand.
Maar als ik 133/133 draai loopt ie binnen 5 min vast of krijg ik reboots.
Stresstemp is 37 graden.

Ik hoop dat het je lukt om hem op 133/133 te krijgen, ik heb de moed inmiddels al opgegeven.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
Ik had ook last van crashes met mijn K7S5A, terwijl het geheugen, de voeding en de temps wel allemaal goed waren.

Uiteindelijk heb ik het heatsinkje op de northbridge vervangen door een oude P1 heatsink en vastgemaakt met wat pasta en superlijm. Die orginele zit namelijk met een soort schuimachtig dubbelzijdig plakband vast.

Nu is mijn bordje lekker stabiel :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Pleur er ddr in en je problemem zijn als het goed is voorbij :)

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

het is nog altijd de heatsink die op je mobo zit, haal heatsink eraf, pleur er koelprut tussen, en zet er een P1 fannetje op.

je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon :P

heb het bordje ook gehad, en had dezelfde problemen, zelf opgelost en ook nog terug naar de winkel gweest, maar hun naam was haas en deden er verder ook niks mee, daar kom ik dus niet meer :P

btw

heb al verschillende combo's gezien, maar met een duron schijnt ie beterder te lopen als met een athlon, kan ook aan mij liggen hoor :P

[ Voor 17% gewijzigd door ModmaN op 03-02-2003 12:18 ]

get rich or die try'in

• GoeGie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 06:15
Ik inmiddels al diverse systemen gebouwd met dit bordje (durons en Athlons XP t/m 2000+), allen op 133/133 en geen enkel probleem. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik altijd Versie 3 borden heb.

Kunnen jullie die borden niet omruilen voor een versie 3 bord ???

[ Voor 7% gewijzigd door GoeGie op 03-02-2003 12:26 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Heb nog maar 2x problemen met dit bord gehad, inmiddels al stuk of tien systemen mee gebouwd uiteenlopend van Duron 700 tot een Athlon XP 1700+ TB core.

Problemen die ik tegenkwam:
- El cheapo rommelgeheugen wat ook niet goed in een i440BX wou werken, maar wel in een VIA KT133 bord (128MB PC133 OEM zooi)
- Athlon XP 1700+ die volgens de gebruiker steeds vastliep, heatsink vervangen door een evengroot model maar dan vastgeplakt met secondelijm en koelprut. Probleem opgelost

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag het systeem maar eens naar de winkel gebracht kijken wat hun oplossing is.
Ik wilde zelf nog ff niet met de mobo heatsink aan de gang ivm garantie.

Dat het met temp te maken heeft klopt bij mij ook wel (trouwens v1.0).....alleen is het voor mij niet logisch. Ik heb hem vanmorgen op 133/133 gezet met de kast open dan komt hij niet boven de 44 graden.
Ik denk gaat goed.....kast dicht na 5 min. einde verhaal. BIOS gecheckt temp 47.

Dus dat er iets koeling gerelateerd niet klopt, oke.........maar een stress van 47 voor een Athlon klopt niet......dan zouden er heel wat vastlopen.

Ik ben benieuwd naar de analyse vd winkel.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik heb hier ook eens een topic over geopend! Bekend probleem. Bij mij wilde de DDR PC2100 alleen maar op 100Mhz met een Duron 100Mhz. En a-synch werkte het niet dus 133CPU/100Mem wilde het plankje niet. Erg wreemd. Had rev. 3.1 en heb twee systemen er mee gebouwd. Wilde gewoon niet lekker. :?. Nooit een oplossing voor gevonden. Enigste zeer ernstige minpunt aan deze plank :(

[ Voor 4% gewijzigd door Stinger666 op 04-02-2003 01:23 ]

Verwijderd

Ik had vroeger ook vaak vastlopers clock stond op 100/133, maar het bleek aan mijn maxtor 40 gig 7200 rpm te liggen, koeler er op gezet en probleem was over.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Stinger666 schreef op 04 February 2003 @ 01:23:
Ik heb hier ook eens een topic over geopend! Bekend probleem. Bij mij wilde de DDR PC2100 alleen maar op 100Mhz met een Duron 100Mhz. En a-synch werkte het niet dus 133CPU/100Mem wilde het plankje niet. Erg wreemd. Had rev. 3.1 en heb twee systemen er mee gebouwd. Wilde gewoon niet lekker. :?. Nooit een oplossing voor gevonden. Enigste zeer ernstige minpunt aan deze plank :(
En als je nu es een OC bios dr op brand dan.. Ik neem aan dat je met zoon bios alle mogelijke combinaties kan maken... van 100/100 tot weet ik hoeveel.. Moet toch in te stellen zijn.

Trouwens, ik krijg mijn mem ook niet @ 133 terwijl ik wel 256MB RAM 133MHz Siemens heb.. Zelfs op hoogste timings nog nie.. Dan zit ie binnen een paar minuten vast. En als ik mijn proc (overigens een 100mhz FSB) op 133 zet dan mag ik nog blij zijn dat ie windows opstart en daarna vastloopt. Dus dat word ook een OC bios voor mij :)

[ Voor 21% gewijzigd door RammY op 04-02-2003 11:09 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist bericht gehad vd winkel dat hij op 512 DDR dane elec zonder problemen op 133/133 loopt.
Ze hebben getest op de spellen en films waarin hij met SDRAM na 5 min vast zat.
En geen probleem.

Ik ga er dus vanuit dat in mijn geval het SDRAM de boosdoener was.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De K7S5A, staat bekend om problemen met sdram dimemtjes.
Vaak helpt het upgraden naar DDR.
Al diverse malen gezien.

Meestal loopt de pc wel goed, totdat je er serieus mee gat gamen dan krijg je vastlopers.

Heb er nu 10-12 van verpatst, bij 3 stuks heb ik het op die manier verholpen.

• Orangeman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 16:14
Kan het ook tussen verschillende ECS boardjes schelen? Ik heb een ECS k7s5a met sdram erin, xp1700+ op 133/133 en loopt (vooralsnog) stabiel. Datzelfde geheugen heb ik van een collega gehad voor weinig omdat het in zijn k7s5a alleen op 100Mhz wou lopen... De test hier wijst uit dat het dus ook onder verschillende boards verschilt.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:08

Gallus

Cheesy

Orangeman schreef op 07 February 2003 @ 15:15:
Kan het ook tussen verschillende ECS boardjes schelen? Ik heb een ECS k7s5a met sdram erin, xp1700+ op 133/133 en loopt (vooralsnog) stabiel. Datzelfde geheugen heb ik van een collega gehad voor weinig omdat het in zijn k7s5a alleen op 100Mhz wou lopen... De test hier wijst uit dat het dus ook onder verschillende boards verschilt.
Verschilt misschien idd per bord revisie.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Verwijderd

Heb ook altijd problemen gehad met mijn ECS bordje, maar sinds ik de CheepoBios 1.12 heb zijn ze als sneeuw voor de zon verdwenen :)
Ben vandaag overgegaan van een Duron 1200 110/110 naar een 1800XP+/2000+ (TB-Core) die op 143/143 tot nu toe stabiel loopt en dat verder zonder iets te veranderen :)
Heb ook versie 3.1.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
http://forum.ocworkbench....matebb.cgi?ubb=forum&f=35

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 01:26:
Heb ook altijd problemen gehad met mijn ECS bordje, maar sinds ik de CheepoBios 1.12 heb zijn ze als sneeuw voor de zon verdwenen :)
Ben vandaag overgegaan van een Duron 1200 110/110 naar een 1800XP+/2000+ (TB-Core) die op 143/143 tot nu toe stabiel loopt en dat verder zonder iets te veranderen :)
Heb ook versie 3.1.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
http://forum.ocworkbench....matebb.cgi?ubb=forum&f=35

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
hmmz, alle mesnen met deze ervaring, die verdwijnt wanneer er op ddr over word gegaan..... ligt meestal niet aan crappy sdr-sdram, maar aan je voeding.... dek7s5a is erg kieskeurig over de voeding, en ddr ram trekt zijn voltage maar op 2,5 volt, wat vel stabieler loopt dan de 3,3 volt die sdr ram vraagt.

350watt zegt lang niet alles over een voeding..... er was wel een berekiening voor een tco watt ovzo, ben ik vergeten, maar het komt erop neer dat de amperes van een voeding minstens zo belangrijk zijn....

en oh ja, haal die standaard warmte geleidende plakband van je chipset af..... lieft een fan+koelblok combo, maar desnoods zelfde koelblokje opniuw gebruiken, en met echte koelpasta bevestigen....

[ Voor 17% gewijzigd door qrazi op 08-02-2003 12:09 ]

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1